Hulp gevraagd voor aardgasvrije verbouwing jaren 60 woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Backstory
We hebben een klushuis gekocht en ik zou graag alles gelijk goed willen aanpakken. Het is een hoekwoning uit 1962, kozijnen zijn in 2002 vervangen voor kunstof met HR++ glas. Er hangt nu een HR-107 ketel (Atag e325c ) uit 2011.

Maar er rijzen een paar vragen waardoor het denk ik toch het meest duidelijk is om even een eigen topic te starten. Ik heb al heel veel gelezen in de 'grote xxx' topics en daar is ook het onderstaande plan uitgekomen. Ik zit alleen nog met een paar specifieke vragen waar ik het antwoord niet goed op kon vinden in de topics of via Google.
Template
Historisch gasverbruik: 2687.03 van de vorige bewoner waarbij de thermostaat altijd op 22C stond
Afgiftesysteem:
- 41 m² vloerverwarming beneden op een cassettevloer, slangen 10cm HoH, moet nog worden aangelegd geen idee van de groepen of open/dicht hiervan.
- maximaal 6 fancoils voor de bovenverdieping. Waarschijnlijk bij aanvang 4 (zolder komt later)
SWW:
- Betonnen bak onder de vloer beneden om in te richten als technische ruimte (SWW-vat, WP etc)
- +/- 200L nodig?
- geen DWTW (komt als we de badkamer gaan verbouwen misschien wel)
Warmtepompvoorkeur:
L/W en de in deze volgorde: zuinig, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, stil, verkrijgbaarheid, d, milieuvriendelijk, design

Ik heb nu een offerte voor een Hitachi Yutaki 6Kw voor 5578,- inclusief montage (ex subsidie).
Wie gaat het installeren?
Nog te bepalen, ik denk laten doen vanwege de ISDE subsidie.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Hier even een schetsje van het plan, de vloerverwarming (VV) en de fancoils (FC) komen beide op een eigen verdeler. Elke fancoil krijgt zijn eigen 20mm aanvoer/retour.
Het idee is om ook gelijk van het gas af te gaan omdat het zonde voelt om de CV te laten hangen voor alleen warm water (300,- vastrecht per jaar). Dit ook omdat we 8x Aiko 455 WP ABC zonnepanelen op het dak willen gaan leggen dus zeker in de zomer gratis warmte. Vandaar een SWW ingetekend, deze heb ik nog niet uitgezocht, het moet een horizontale boiler worden van max 55cm hoog (tips dus welkom!).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYsxeQk3U3OtHSiv5YVoVaDU3FA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf0WCIQWklf5pMjjqvfGWILE.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen
  • In de tekening is er nu een grote blauwe stip waar alle aanvoerleidingen samenkomen. Hoe gaat dit werken?
    Ik zou de SWW en de VV dicht willen zetten wanneer er gekoeld wordt met de fancoils. Wanneer de vloerverwarming verwarmt wordt kunnen de fancoils ook open (thermostaat kraan per fancoil die bepaald of die mag verwarmen). En dan denk ik soms de FC en de VV dicht en alleen de SWW open om die te kunnen vullen?
    Ik neem aan iets met een kleppensysteem, zijn deze er ook die je kan aansturen met Home Assistant of iets knutselen met ESPHome? Zodat ik deze stappen via Home Assistant kan regelen? Is dat logisch of moet de warmtepomp zelf de SWW run starten?
  • Ga ik uit kunnen met een warmtepomp van 6Kw? We gaan dakisolatie en spouwmuurisolatie nog doen.
  • Als ik wil koelen dan moeten de leidingen natuurlijk geisoleerd zijn dat wordt 20mm meerlagenbuis met 10mm isolatie naar de fancoils toe. Hoe kan ik de RVS verdeler na isoleren zodat daar geen condens onstaat?
  • Tot slot, voor de SWW en het voorkomen van een thermosifon, is het voldoende om de meerlagenbuis een stuk naar beneden te laten lopen of moet dit echt een stuk RVS buis zijn?
Zo het is een hele lijst maar ik hoop dat mensen het leuk vinden om hier over mee te denken!