Offertes L/L warmtepomp(airco) naast elkaar gelegd.

Pagina: 1
Acties:

• bull dog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 16:16
Vraagje: ik heb twee ruimtes, één van 70m³ en een van 40m³ die ik wil gaan verwarmen met airco's. Uitgerekend kom ik bij mij uit op 70m³ * 50= 3.5kW en boven 40m³ * 50= 2kW. Dit zijn dan echt de maximum benodigde vermogens. Ik nam als normwattage 50 want het gaat om een normaal tot goed geïsoleerd rijhuis.
Ik heb verschillende voorstellen met units van Daikin, Panasonic, Mitsubishi en Hisense.
Quasi elk voorstel werd berekend met 5.0kW buiten en 2.0/2.5 en 3.5 binnenunits. Ik had één pesoon bij me thuis die me aanraadde om naar 6.8kW buiten en 2.5 en 5.0 binnen te gaan om zeker te zijn dat er tijdens de strenge vorstdagen voldoende reserve zou zijn. Ik vermeld er nog bij dat de woonkamer(70m³) vaak groter wordt omdat de deur naar de keuken openstaat. Ook iets om rekening mee te houden.
De 6.8kW buitenunit heeft wel minder mooie seer en scop waarden dan de 5.0kW unit.
Een tussenvoorstel was er ook: de 5.0 buiten te combineren met een 2.5 en 5.0 binnen, ook al omdat ik aangaf dat de 2.5unit(slaapkamer) zeer weinig gaat gebruikt worden in de winter(ietsjes meer in de zomer, maar nog steeds verwaarloosbaar tov de woonkamerunit). Dit laatste voorstel om ook in de winter genoeg overschot te hebben qua capaciteit.
Al deze laatste offertes waren voor Daikin, deze geniet mijn voorkeur omwille van de kwaliteit én het uitzicht, ik wil een zwarte unit in de woonkamer die er toch nog redelijk mooi uitziet. Ik ben gaan kijken naar de units in de showroom en daarom ga ik voor de Daikin stylish-ook wel omwille van de mooie offertes die ik kreeg-15/20% goedkoper dan de rest. Rest van de merken ziet er vaak nogal plastiekerig uit en dat wil niet echt in m'n woonkamer. ;)

Dus ik zit een beetje te dubben:

* 5kw buiten + 3.5kw en 2.5kw binnenunits
* 5 kw buiten + 5.0kw en 2.5kw binnenunits
* 6.8 kw buiten + 5.0kw en 2.5kw binnenunits

De meerprijs voor de zwaardere installatie is verwaarloosbaar, iets van een 4 à 500 euro.
Het gaat me vooral om: schiet ik met de laatste offerte niet een beetje mezelf in de voet, qua verbruik, opwarmtijd/koeltijd...is ze niet oooverbemeten? Of bestaat zoiets niet in aircoland?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTQZV-KhJQO6v42L_ftc2eR8odk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKxbmGxKqckbZeo8BqEFYj5B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtKbcT0eELi9TmIVo5q2Bb49bd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpGtq0sKyTuW3Xm4TZHFb9w0.jpg?f=fotoalbum_tile

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ook al naar (mogelijke) geluidsoverlast voor de buren gekeken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Te zwaar kan zeker: Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier

Je kan Eurovent Certification gebruiken om de specs via een onafhankelijke partij te vergelijken.
Let goed op vermogen bij lage buitentemperaturen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2024 15:55 ]

• bull dog
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:18:
Ook al naar (mogelijke) geluidsoverlast voor de buren gekeken?
Met mijn buren heb ik t o t a a l geen rekening gehouden.

Reden is simpel: als er iemand geluidsoverlast gaat hebben ben ik het...staat namelijk op 1.5m van m'n slaapkamerraam.

En als dat gebeurt komt dat wel goed hoor, mijn huis is een stiltegebied...
M'n woonkamer is behandeld met 20cm dikke basotect panelen, de bioloog van m'n aquarium is compleet ingepakt in 3cm , de onderkast van aquarium is aan de binnenkant volledig bekleed met 5cm basotect. Dit laatste enkel en alleen om te zorgen dat ik niks van pompen en of bewegend bed hoor.

Gewoon maar even aangeven dat ik op akoestische behandeling en lawaaibestrijding erg ver ga.
Geen nood dus, als dat ding ook maar een beetje te horen is(door mij), zal ie compleet ingepakt worden. Daar gaat geen Evolar of Merford tegenop kunnen! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het gaat er niet om of jij 'm hoort, het gaat er om dat de buren niet teveel horen.
Daar zijn voorschriften voor gemaakt en geluidsmeters om het te meten (die kunnen beter horen dan jouw oren).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 23:48

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

En dan is geluid nog 1, maar ook nagedacht over resonantie. Zo te zien zeker niet. Mijn advies met iedere airco/warmtepomp. Niet aan de gevel bevestigen. Op de grond, op bigfoots. En daaronder een mooie grote kwak beton.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull dog
TTommie schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:53:
En dan is geluid nog 1, maar ook nagedacht over resonantie. Zo te zien zeker niet. Mijn advies met iedere airco/warmtepomp. Niet aan de gevel bevestigen. Op de grond, op bigfoots. En daaronder een mooie grote kwak beton.
Ze komen op een plat dak met roofing, daarop rubberen tegels én onder het toestel Alixo foot anti-vibratiesokkels...goed genoeg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull dog
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:09:
Het gaat er niet om of jij 'm hoort, het gaat er om dat de buren niet teveel horen.
Daar zijn voorschriften voor gemaakt en geluidsmeters om het te meten (die kunnen beter horen dan jouw oren).
Goh...ik had gehoopt dat de stevige ironie of het milde sarcasme(schrappen wat past) duidelijk was.

Wanneer ik zeg dat IK op 1.5m van de unit slaap, dan zitten mijn buren op minstens 4 à 5m, als ik zeg dat ik zelfs m'n aquarium inpak in professionele geluidsdemping gewoon al omwille omwille van het geluid van een bewegend bed(denk iets van een 35/40 dB op 0.5m) dan kan je er toch wel van uitgaan dat het minste teveel aan geluid gaat ingeperkt worden. Wat de 'voorschriften' aangeven interesseert me maar matig, dat gaat toch steeds meer zijn dan wat ik ok vind. Mijn buren zijn trouwens ruim boven de zeventig, daar zit al heel wat verlies op qua gehoor. ;)

En ja, ik heb zelf twee db-meters in m'n bezit, een dure pce én een goedkoop ding van 50 euro...zelfs die laatste is inderdaad veel beter dan m'n oren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull dog
ThinkPad schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:54:
Te zwaar kan zeker: Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier

Je kan Eurovent Certification gebruiken om de specs via een onafhankelijke partij te vergelijken.
Let goed op vermogen bij lage buitentemperaturen.
Wow! Superinteressant! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 23:48

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

bull dog schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:15:
[...]

Ze komen op een plat dak met roofing, daarop rubberen tegels én onder het toestel Alixo foot anti-vibratiesokkels...goed genoeg? ;)
Ik heb je gewaarschuwd. ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door TTommie op 23-09-2024 08:59 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull dog
TTommie schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:12:
[...]

Ik heb je gewaarschuwd. ;-)
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

paQ

bull dog schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:38:
[...]

Goh...ik had gehoopt dat de stevige ironie of het milde sarcasme(schrappen wat past) duidelijk was.

Wanneer ik zeg dat IK op 1.5m van de unit slaap, dan zitten mijn buren op minstens 4 à 5m, als ik zeg dat ik zelfs m'n aquarium inpak in professionele geluidsdemping gewoon al omwille omwille van het geluid van een bewegend bed(denk iets van een 35/40 dB op 0.5m) dan kan je er toch wel van uitgaan dat het minste teveel aan geluid gaat ingeperkt worden. Wat de 'voorschriften' aangeven interesseert me maar matig, dat gaat toch steeds meer zijn dan wat ik ok vind. Mijn buren zijn trouwens ruim boven de zeventig, daar zit al heel wat verlies op qua gehoor. ;)

En ja, ik heb zelf twee db-meters in m'n bezit, een dure pce én een goedkoop ding van 50 euro...zelfs die laatste is inderdaad veel beter dan m'n oren. :)
Wat @Yaksa aanhaalt gaat niet om gevoel, perceptie of ervaren; er is regelgeving hoeveel geluid er op je erfgrens mag zijn op tijdstip x. (Google: WPAC)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull dog
paQ schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:32:
[...]

Wat @Yaksa aanhaalt gaat niet om gevoel, perceptie of ervaren; er is regelgeving hoeveel geluid er op je erfgrens mag zijn op tijdstip x. (Google: WPAC)
Zucht....

Kijk, ik hoopte al aangegeven te hebben dat mijn gevoel én perceptie sowieso een lagere geluidsdruk dan gelijk welke norm, als enerverend, storend en dus té luid gaan beschouwen.
En, dat dit er voor gaat zorgen dat ik het niet ga toelaten en dus zal inperken/dempen.

Dus nogmaals: wat mijn db-meter gaat aangeven, zal RUIM onder de 40(nacht) en 45dB(dag) liggen. Zoniet wordt ie ingepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/043zlqxBMiOo4jx0v9XoSTiAcIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmL5aoWMFTa8hHxw71MRyHkU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

paQ

"zucht"
Hoe jij het ervaart is -in dat geval- niet relevant.

Je kan wel zo fel van leer trekken en lekker sarcastisch blijven reageren, maar dan vallen je topics snel dood :>

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Geluidswerend inpakken van een warmtepomp is hogere geluidskunde. Dat doe je niet even zelf zonder een bak kennis hoe je het frequentie bereik voldoende afschermt… er is een reden dat de echt dempende kasten >€2.500 kosten.

De dB meter van de TS heeft geen enkele waarde. Een bruikbare meting laten uitvoeren kost richting 4 cijfers.

Als TS liever een handhavingsverzoek op zijn dak krijgt met het risico voor duizenden euro’s het schip in te gaan in plaats van vooraf het juiste te besluiten … dan is dat aan de TS.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bull dog
Ronald schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:56:
Geluidswerend inpakken van een warmtepomp is hogere geluidskunde. Dat doe je niet even zelf zonder een bak kennis hoe je het frequentie bereik voldoende afschermt… er is een reden dat de echt dempende kasten >€2.500 kosten.

De dB meter van de TS heeft geen enkele waarde. Een bruikbare meting laten uitvoeren kost richting 4 cijfers.

Als TS liever een handhavingsverzoek op zijn dak krijgt met het risico voor duizenden euro’s het schip in te gaan in plaats van vooraf het juiste te besluiten … dan is dat aan de TS.
OMG...hier heeft William Shakespeare al een heel toneelstuk over geschreven. ;)

Primo: hogere geluidskunde...waar heb je het over? Het is gewoon een apparaat inpakken zodat het lawaai gedempt wordt, en das simpel. Situeert zich in het lagere frequentiespectrum, dus ja, das moeilijker(en duurder) dan een paar hoge frequenties dempen, maar evengoed, makkelijk doenbaar. Ik heb de kasten van een van de duurdere spelers(Merford)al bekeken en geloof me, het dempingsmateriaal wat zij gebruiken is echt niks wereldschokkends hoor, verre van. Dan is basotect(basf) even goed op een breder spectrum. Voor 1000 euro maak je zelf een beter dempende kast.Vriendin van mij heeft op mijn aanraden een grote collector en ventilatie-unit in de kinderkamer van haar nieuwbouw met 10cm van dat spul laten inpakken en je hoort werkelijk niks meer. Kost iets meer, maar goed, stilte mag geld kosten.

Secundo: leg jij mij eens uit wat een bruikbare meting is dan-we zijn dus wel over openlucht bezig hé-dus quasi geen reflecties of geluid dat terugkomt. Das dus echt gewoon meten, twee meter verder iets van een 4/5db minder, enzovoort enzoverder. En of ik nu een db-meter van 1500 euro neem of eentje van 50, geloof me, in ordegrootte geven ze echt wel bijna hetzelfde aan. Nogmaals...het is openlucht!

Mijn luisterruimte(s) zijn vroeger en recent al uitgemeten, compleet met advies over plaatsing van absorptiepanelen én diffusors en zelfs dat ging niet richting vier cijfers.
Mijn eigen broer was trouwens akoestich adviseur, ik ken de wereld vrij goed en heb mezelf ook verdiept in de materie.

Tertio: C'est quoi ça?? Ik woon in België en daar praten we eerst met mekaar alvorens het over 'handhavingsverzoeken' te hebben. Ongeveer mijn halve straat heeft airco's staan...en geloof me, het zijn zeker niet allemaal Daikin's of Mitsubishi's. Er zitten vaak goedkope lawaaimakers tussen zonder enige afscherming.

Maar goed, back on topic, bestelling is geplaatst. :)

Het is dus de combo 2MTXM50A buitenunit geworden met een FTXA42BB en een FTXM25A. Deze combo gaf én goeie SEER en SCOP waarden(ook bij +2° en -7 ) én een overschot aan vermogen.
@ThinkPad Fantastische tip, die heeft me perfect geholpen in m'n keuze!
Pagina: 1