Ik wil weten of mijn Samsung Smart TV kapot is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pmprins
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik heb een Samsung Smart TV van inmiddels 7,5 jaar oud (volgens mij is het deze). En sinds afgelopen zondag heb ik hier problemen mee.
Zo af en toe staat er een gele lijn in het beeld. De lijn is 1 pixel breed en geheel geel.
Als ik de TV een tijdje uitgezet heb is deze balk weer weg. Maar soms zie ik dan nog wel de lijn wel semi-transparant in beeld staan. Ik zie de lijn omdat deze lichter van kleur is

Kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
  1. Hoe kan ik testen of mij TV stuk?
  2. Kan mijn XBOX ervoor zorgen dat mijn TV in de war raakt waardoor deze lijn getoond word?
Tot zover mijn vraag in kort, hieronder het gehele verhaal.
Context
Zoals ik hierboven al aangaf, heb ik inmiddels als 7,5 jaar een Samsung Smart TV. Ik gebruik die voor een beetje gamen en heb daarom alleen mijn XBOX Series X erop aangesloten.
Verder geen televisie-verbinding of andere opties. De televisie word echt puur alleen voor gamen gebruikt. Meestal is dit 's avonds een 2 a 3 uur.

Zondag
Afgelopen zondag gaf deze spontaan een gele lijn in beeld. Ik speelde een space-game (Starpoint Gemini 2) en het was daardoor heel goed te zien.
Ik heb vervolgens de XBOX en TV uitgezet en daarna alleen de TV weer aangezet en toen was de gele lijn er nog steeds.
Ik heb vervolgens de TV wat langer uitgezet en daarna was de lijn soort van weg. Ik zag de lijn nog wel in beeld, maar was niet geel meer maar had de juiste kleuren alleen was iets lichter van kleur.

Maandag
Toen ik de TV maandag weer wou gebruiken was het probleem er niet meer.

Dinsdag
Maar Dinsdag na een paar uur gamen was het probleem weer terug. Ik heb vervolgens de TV weer uitgezet en heb de XBOX ontkoppeld (kabels eruit). Daarna de TV aangezet en de lijn was nog steeds aanwezig en in geheel geel.
Ik heb vervolgens de stroom er een dik half uur er afgehaald en daarna de TV weer aangezet. De lijn was er nog steeds maar niet meer geel.
Ook leek de boven- en onderkant van de lijn te trillen.
Ik had ondertussen ook wat rondgekeken op google en op dit forum. Maar ik kon niet iets vinden over vergelijkbare problemen.
Wel las ik overal dat een Samsung Smart TV gemiddeld maar 7,5 jaar mee gaat. En de meeste resultaten gaven aan dat het paneel stuk was. Maar deze artikelen beschreven problemen die niet overeen kwamen met mijn probleem.

Woensdag
Toen ik woensdag de TV 's Ochtends aanzette was het probleem nog steeds aanwezig. Dus ik heb woensdag een nieuwe TV gekocht en geplaatst.
Ik heb de oude TV geheel ontkoppeld en naar mijn garage gebracht.

(Misschien niet relevant, maar ik ben bij Expert geweest en mijn verhaal gedaan en zij gaven aan dat waarschijnlijk het paneel stuk is en dat dat waarschijnlijk 500+ euro ging kosten om te repareren. Ze hadden ook TV's in de aanbieding en dat, in combinatie met de leeftijd en beperkingen in HDR, was voor mij de reden om maar een nieuwe te kopen)

Vrijdag
Dus met de beleving dat mijn TV's stuk was wou ik deze naar het stort brengen. Maar het leek mij handig om vooraf nog een factory reset te doen om te voorkomen dat er misschien gegevens op staan die dan bij ongewenste in handen zouden kunnen komen.

Toen ik de TV vrijdagavond aanzette was het probleem weg. En ik kreeg het ook niet meer voor elkaar om het probleem te reproduceren. Ik heb daarna nog wel een factory reset gedaan.

Om een beetje te testen heb ik mijn laptop erop aangesloten en een youtube playlist laten afspelen. Hierbij heb ik de TV ingesteld op de hoogste resolutie van scherm en hoogste afspeel kwaliteit.
Mijn vermoeden was dat de TV te warm werd en daardoor problemen gaf. Maar na een dik 2,5 uur continu afspelen was de TV niet warm en had ik het probleem nog niet gereproduceerd.

Dus nu zit ik met de vraag: Is mijn TV stuk? . Want als de TV echt stuk is, gaat ie weg. Maar als de TV niet stuk is kan ik deze nog ergens anders gebruiken.

Vandaag, zaterdag
Terwijl ik dit typ, ben ik wederom aan het testen. En tot nu toe lijkt het allemaal oke.
Wat vermoed ik zelf dat er aan de hand is
Ik zie op dit moment twee mogelijkheden:
  1. Op één of andere manier word de TV te warm waardoor dit probleem ontstaat. En op de plek van de lijn is waar ie het eerst stuk gaat. Dit zou betekenen dat het paneel stuk gaat
  2. De TV is een langere tijd van de stroom af geweest waardoor er een soort van RESET gedaan is wat het probleem verholpen heeft[/li
Vragen
Dus nu zit ik met de volgende vragen:
  1. Hoe kan ik goed testen of mijn TV stuk is of niet? Hebben jullie hier advies of tips voor?
  2. Kan mijn XBOX (Series X) ervoor zorgen dat mijn TV in de war is waardoor dit probleem ontstaat? ... En blijft bestaan nadat de XBOX ontkoppeld is?
  3. Hierop aansluitend, kan een game de TV zover in de war krijgen dat dit probleem onstaat?
Excuus voor het lange verhaal maar wou zoveel mogelijk erin zetten in de hoop dat het jullie helpt.
Maar kunnen jullie mij op weg helpen?

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:54
Misschien heb je hier iets aan
https://www.samsung.com/a...e%20issue%20is%20resolved

en
https://nl.ifixit.com/Ans...cal+yellow+line+on+screen.

Als je op het model zoek incl yellow line vind je meer info en schijnt dus vaker voor te komen.

• pmprins
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
MikeOO schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:53:
Misschien heb je hier iets aan
https://www.samsung.com/a...e%20issue%20is%20resolved

en
https://nl.ifixit.com/Ans...cal+yellow+line+on+screen.

Als je op het model zoek incl yellow line vind je meer info en schijnt dus vaker voor te komen.
Die URL van Samsung had ik zelf ook gevonden. Maar dit hielp mij niet verder helaas.

Die URL van ifixit lijkt precies hetzelfde probleem als ik heb. Maar ik begrijp niet helemaal waar ze het daar over hebben. Het is mij iets te technisch en zo handig ben ik niet :-(
Zoals ik het lees zit er misschien ergens een verbinding los. En kan je dit controleren door ergens te drukken, maar ik zie niet zo goed waar dit op mijn TV is.

Kan het zijn dat door het verplaatsen het probleem weg is? Dat die verbinding ( 'bonding' ) weer aan elkaar zit. Omdat ik dacht dat de TV stuk was ben ik hier niet heel voorzichtig mee geweest.