Vraag

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Beste Tweakers,

Bij het bouwen van mijn PC loop ik tegen een probleem op.

ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI is het moederbord dat ik heb.
In de user guide staat: you may install 8gb, 16gb and 32gb unbuffered ddr5 dimms into the dimm sockets.

Omdat ik 2 sticks van 48gb heb, twijfelde ik of het wel compatible is. Daarom heb ik de qualified vendor list(QVL) geraadpleegd. En hoewel wel 2x 48gb ondersteund wordt (ook van de vendor van de RAM sticks). Staat de exacte module niet op de lijst. De sticks: G.Skill Flare X5 F5-5200J4040A48GX2-FX5.

https://www.asus.com/moth...ame=TUF-GAMING-X670E-PLUS

Omdat de size, speed, timing en voltage wel ondersteund worden (bij andere sticks). Vroeg ik mij af of deze sticks dus ook niet gewoon moeten kunnen werken? Of moet de exacte combinatie van alle variabelen kloppen?

Mijn vraag aan jullie. Kan het zijn dat die lijst niet compleet is en dat deze sticks wel compatible zijn? Of betekent niet op de lijst, niet proberen?

Ik zit nog binnen mijn retourtermijn en heb een alternatief moederbord dat ik kan bestellen. Dus misschien is het beter om het gewoon niet te riskeren? Wat denken jullie?

Ps. ik had voor de meeste dingen gechecked of het compatible was. Ook nog eens door Copilot laten checken. Maar dit heb ik helaas over het hoofd gezien.

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Oosterhouter Het kan werken, maar is niet gegarandeerd.
Je hebt tevens op G.skill zelf een soort van QVL die je kan raadplegen, maar daar zie ik jouw moederbord dus ook niet bij. ( https://www.gskill.com/qv...5-5200J4040A48GX2-FX5-QVL )
Dan heb je dus twee fabrikanten geraadpleegd met daarbij dezelfde uitkomst: "niet op de lijst".

Als ik jouw was zal ik een kit nemen die wel op een QVL lijst staat. En dan primair op die van het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een QVL is nooit compleet - het is puur een lijst van DIMMs die door de fabrikant getest zijn en werken in de beschreven configuratie. Staat het niet op de lijst, dan kan het zijn dat het getest is en niet werkt, maar ook dat het gewoon niet getest is. M.i. een behoorlijk gebrek dat daar geen onderscheid in gemaakt wordt, ik zou veel liever een lijst met geteste DIMMs zien met resultaat per DIMM, maar dat ligt commercieel/juridisch lastig, dus moeten we het doen met QVLs zoals ze zijn.

Dus enige wat je weet is dat genoemde DIMMs niet getest zijn en werken.

Wil je een betere indicatie? Ga dan een slag dieper. Compatibility wordt bovenal bepaald door chips op een DIMM. Veruit de meeste in NL verkrijgbare DIMMs komen niet van de chipfabrikanten zelf, maar van resellers die batches chips opkopen en op hun DIMMs prikken. Twee DIMMs van zo'n 3rd party bakker (waar G.Skill ook toe behoort) kunnen chips van verschillende vendoren hebben, zelfs al lijken modelnrs eer sterk op elkaar. Zoek uit welke chips jouw DIMMs hebben en ga vervolgens op zoek naar DIMMs in QVL met zelfde chips. Vind je die? Dan is de kans groot dat het gaat werken. Vind je die niet? Dan is het een stuk minder waarschijnlijk. Wat daarbij kan helpen is dat o.a. Asrock en MSI in hun QVL aangeven welke chips er op de DIMMs zitten.

Overigens, lees ik het goed dat je DIMMs en moederbord al hebt? Dan kun je gewoon een nachtje memtest laten draaien en kijken hoe dat gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 21-09-2024 13:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@dion_b Ik ben het niet geheel met je eens. Aangezien er veel timings worden toegewezen door het BIOS zelf en niet via de SPD chip op de modules.
Het EXPO profiel (als die wordt geselecteerd) wordt aangevuld met het door de BIOS beschikbare informatie omtrent de gebruikte chips op de modules en het type module.

Een memtest onthult niet alle geheugen issues in een systeem. Het is specifiek om fouten in het geheugen zelf op te sporen/onthullen en niet om een naadloze samenwerking met de geheugencontroller/moederbord te testen.

Vaak komen er na een moederbord launch ook BIOS updates uit met improved system stability, system performance, improved DRAM compatability etc.. waarbij meer soorten modules en chips getest zijn met de daarbij behorende settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bierschuit schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:22:
@dion_b Ik ben het niet geheel met je eens. Aangezien er veel timings worden toegewezen door het BIOS zelf en niet via de SPD chip op de modules.
Het EXPO profiel (als die wordt geselecteerd) wordt aangevuld met het door de BIOS beschikbare informatie omtrent de gebruikte chips op de modules en het type module.

Een memtest onthult niet alle geheugen issues in een systeem. Het is specifiek om fouten in het geheugen zelf op te sporen/onthullen en niet om een naadloze samenwerking met de geheugencontroller/moederbord te testen.

Vaak komen er na een moederbord launch ook BIOS updates uit met improved system stability, system performance, improved DRAM compatability etc.. waarbij meer soorten modules en chips getest zijn met de daarbij behorende settings.
Nachtje memtest is geen garantie op stabiliteit, maar je errors krijgt weet je gelijk dat het fout zit. Dat was meer m'n insteek.

Oslik blyat! Oslik!

• Oosterhouter
Het ding is. Alles zit nog netjes in de verpakking. Ik twijfel of ik dat er uit moet halen voor een memtest? Ik ben van plan te overclocken.

Ik heb de chip brand proberen te achterhalen, maar ik kon niks vinden. Ik heb ook Google search operators gebruikt om uberhaupt resultaten van 5200J4040A48GX2 icm QVL te vinden. Het lijkt er op dat deze in geen enkele lijst staat behalve in die van G.Skill zelf. Ik denk dat deze sticks gewoon nauwelijks gekocht worden en er dus ook weinig mee getest wordt.

Nou is het zo dat Gigabyte Aorus X670 Elite AX mijn alternatief was. En deze staat wel in de QVL lijst van G.Skill. Ik koos in eerste instantie voor Asus vanwege de ondersteuning voor PCIe 5.0. Mocht het in de toekomst eventueel nodig zijn. Daarnaast is Asus mij altijd goed bevallen. Ook van wat ik lees in reviews. Bij Gigabyte heb ik bv twijfels omdat ze niet altijd meewerken bij onderzoeken van Tweakers. Maargoed dat is allemaal niet op veel gebasseerd en ook niet super relevant voor individuele producten.

[ Voor 5% gewijzigd door Oosterhouter op 21-09-2024 14:34 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:08

Dark

who tweaked the light?

Ik denk dat het wel gaat werken, 24 en 48gb modules bestaan (voor zover mij bekend) maar uit 1 soort chips, sk hynix m-die. waarbij 48gb dan double sided is. Omdat er meerdere andere vergelijkbare dimms wel op de lijst staan acht ik de kans groot dat deze probleemloos zullen werken.

• Oosterhouter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwB6Pzy0NVDWNmeCTVR99hSdHJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYqzU6mB7ulfNV2T6r58uTkz.jpg?f=fotoalbum_large

De chip was van Samsung. Ik heb het moederbord vervangen voor MSI X670E GAMING PLUS WIFI.

Dank voor jullie hulp. Met name @bierschuit. Door de lijst op G. Skill kon ik relatief eenvoudig iets vinden wat compatibel was. Ik redeneerde alleen vanuit de moederbord bedrijven. Met alleen die lijsten had het me veel meer tijd gekost.

Topic kan dicht, fijn weekend.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:28
Oosterhouter schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:40:
[Afbeelding]

De chip was van Samsung. Ik heb het moederbord vervangen voor MSI X670E GAMING PLUS WIFI.

Dank voor jullie hulp. Met name @bierschuit. Door de lijst op G. Skill kon ik relatief eenvoudig iets vinden wat compatibel was. Ik redeneerde alleen vanuit de moederbord bedrijven. Met alleen die lijsten had het me veel meer tijd gekost.

Topic kan dicht, fijn weekend.
Het is niet zo dat het niet kan werken maar echt goed advies is het wat mij betreft niet. De geheugen fabrikanten nemen het niet zo nauw. De moederbord lijsten zijn kits die daadwerkelijk getest zijn met 1,2 en 4 modules. Wil je zekerheid dan zit je dus toch vast aan de lijst van je moederbord en heb je eigenlijk niet zo veel aan wat er op de website van de geheugen fabrikant staat. Het is de moederbord fabrikant die compabiliteit eventueel via een bios update gaat verbeteren.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
sdk1985 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:56:
[...]

Het is niet zo dat het niet kan werken maar echt goed advies is het wat mij betreft niet. De geheugen fabrikanten nemen het niet zo nauw. De moederbord lijsten zijn kits die daadwerkelijk getest zijn met 1,2 en 4 modules. Wil je zekerheid dan zit je dus toch vast aan de lijst van je moederbord en heb je eigenlijk niet zo veel aan wat er op de website van de geheugen fabrikant staat. Het is de moederbord fabrikant die compabiliteit eventueel via een bios update gaat verbeteren.
Moederbordfabrikanten testen traditioneel eenmalig een set geheugenmodules, en daarna besteden ze er nauwelijks meer aandacht aan. Dit komt doordat ze hun moederbord al hebben verkocht en geen interesse hebben om later nieuw geheugen te testen.
Dit zie je terug in hoe weinig moederborden geheugenmodules van 24 of 48 GB hebben getest, of überhaupt de mogelijkheid daarvoor hebben beschreven.

Als het geheugen niet werkt, heb je pech. Het vervangen van een moederbord kost veel meer tijd en moeite dan simpelweg een ander setje geheugen te kopen dat wel op de officiële compatibiliteitslijst (QVL-lijst) staat. Daardoor sturen klanten vaak het geheugen terug in plaats van het moederbord.

RAM-fabrikanten zijn juist zeer gebaat bij het vooraf duidelijk maken of hun geheugen met een moederbord werkt, omdat ze het geheugen verkopen. En dat kan bij aankoop van een bord zijn, maar ook later als upgrade. Zij testen daarom veel vaker nieuwere geheugens dan moederbordfabrikanten.

Daarnaast zijn er veel meer variaties in geheugen dan in moederborden. Moederborden werken met dezelfde CPU’s en geheugencontrollers, dus als een geheugenmodule op één moederbord werkt, is de kans groot dat het ook op andere moederborden werkt.
Geheugenchips verschillen echter veel meer van elkaar. Daarom heb je ofwel een QVL-lijst van de moederbordfabrikant nodig, of een RAM-fabrikant die aangeeft dat hun geheugen op een specifiek moederbord of platform werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:28
White Feather schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:18:
[...]

Moederbordfabrikanten testen traditioneel eenmalig een set geheugenmodules, en daarna besteden ze er nauwelijks meer aandacht aan. Dit komt doordat ze hun moederbord al hebben verkocht en geen interesse hebben om later nieuw geheugen te testen.
Dit zie je terug in hoe weinig moederborden geheugenmodules van 24 of 48 GB hebben getest, of überhaupt de mogelijkheid daarvoor hebben beschreven.

Als het geheugen niet werkt, heb je pech. Het vervangen van een moederbord kost veel meer tijd en moeite dan simpelweg een ander setje geheugen te kopen dat wel op de officiële compatibiliteitslijst (QVL-lijst) staat. Daardoor sturen klanten vaak het geheugen terug in plaats van het moederbord.

RAM-fabrikanten zijn juist zeer gebaat bij het vooraf duidelijk maken of hun geheugen met een moederbord werkt, omdat ze het geheugen verkopen. En dat kan bij aankoop van een bord zijn, maar ook later als upgrade. Zij testen daarom veel vaker nieuwere geheugens dan moederbordfabrikanten.

Daarnaast zijn er veel meer variaties in geheugen dan in moederborden. Moederborden werken met dezelfde CPU’s en geheugencontrollers, dus als een geheugenmodule op één moederbord werkt, is de kans groot dat het ook op andere moederborden werkt.
Geheugenchips verschillen echter veel meer van elkaar. Daarom heb je ofwel een QVL-lijst van de moederbordfabrikant nodig, of een RAM-fabrikant die aangeeft dat hun geheugen op een specifiek moederbord of platform werkt.
De lijsten bij de RAM vendors zijn in mijn ervaring onzinnig. Een goede aanwijzing is het enorm aantal borden wat regelmatig vermeld wordt in combinatie met het ontbreken van een bios versie. Hetgeen impliceert dat ze het überhaupt niet getest hebben. Zie bijvoorbeeld de link hierboven, dat zijn letterlijk 39 moederborden van Gigabyte waarbij ze tevens heel erg op elkaar lijken. Het heeft een sterk wc eend gehalte. Wat inhoudt dat de effectiviteit van die lijst zich beperkt tot 'het zou moeten werken'. Ze vermelden ook nergens wanneer ze getest hebben.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:55
sdk1985 schreef op zondag 22 september 2024 @ 01:10:
[...]

De lijsten bij de RAM vendors zijn in mijn ervaring onzinnig.
Dat is nogal een generalisatie die je hier doet.

Sowieso zijn er erg weinig RAM vendors die een qvl hebben en van die vendors geven ze ook niet allemaal een lijst zonder specificaties.

In dit geval zou je dan terugvallen op “zou kunnen werken” en dat is altijd nog beter dan niets weten omdat de moederbordfabrikant iets niet getest heeft.

Zoals ik al aangaf is de cpu overal hetzelfde, dus de geheugencontroller is voor 99,99% gewoon waar het om draait.

Als je als geheugenfabrikant hebt getest dat de chips van een specifieke Dimm het goed doen op een moederbord van een bepaald platform en cpu-generatie, dan doen ze het eigenlijk nagenoeg altijd ook op de rest met dezelfde combi platform en cpu-generatie.
De basis is immers dezelfde geheugencontroller en ook nog dezelfde bios-data van de cpu-fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 19:44
In dit geval zou ik het persoonlijk nogal veilig vinden moest het niet op de QVL van het moederbord staan.

* G-skill is zelden een probleem met AMD
* FlareX is hun reeks speciaal gemaakt voor AMD: heeft ook een EXPO profiel
* zover ik weet zijn er weinig problemen met 2*48 GB ram op dit ogenblik

Met QVL's van het moederbord heb je altijd de factor van ram revisie (corsair verandert van chips), CPU revisie (waar de controllers op zitten), en gebrek aan generalisatie.
Pagina: 1