HR+++ [Geen wifi in tuin]

Pagina: 1
Acties:

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-08 14:56
Howdy Tweakers,

Ik heb een KPN Box 12 met de nieuwste firmware, en daarnaast gebruik ik twee wifi-extenders: één op de derde verdieping en één vlak bij het raam dat grenst aan de tuin.

Onze ramen hebben HR+++ SuperMagicAvernger isolatie, waardoor er, zelfs als de extender tegen het raam aan staat, geen wifi in de tuin is zodra de deuren dicht zijn. Dit is geweldig voor de energierekening, maar minder handig voor mijn slimme tuinverlichting die ik dus niet kan bedienen.

Er zijn twee mogelijke oplossingen, één theoretisch en één praktisch:

Een netwerkkabel trekken - Dit zie ik niet zitten, omdat mijn router aan de andere kant van het huis staat (30m+).

Powerline adapters - Dit lijkt de meest logische oplossing: een powerline naast mijn router in de technische ruimte en eentje in de schuur.

Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwerk.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik altijd standaard powerlines bestellen en daar mijn KPN Super Wifi-punt op aansluiten. Dit zou gewoon moeten werken, toch?

Heeft er iemand powerline adapters in gebruik? Welke raden jullie aan/werken goed met de KPN Box 12?

Dank voor al jullie hulp <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:53
Met zoiets:
https://www.coolblue.nl/e...mbps-2-adapters-wifi.html

Breng je het signaal via powerline naar je schuur en daar wordt er een wifi-punt van gemaakt.
SSID kun je klonen van je eigen netwerk, of zelf instellen.

Powerline werkt volgens mij niet lekker over meterkastgroepen, dus tenzij je een stopcontact van de schuurgroep in je TR hebt zal het mogelijk niet goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RudolfR schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:46:
[...]

Powerline werkt volgens mij niet lekker over meterkastgroepen, dus tenzij je een stopcontact van de schuurgroep in je TR hebt zal het mogelijk niet goed werken.
Groepen hebben er niet zoveel mee te maken, anders dan dat bij verschillende groepen het pad tussen de stopcontacten via de stoppenkast in de meterkast moet lopen.

Verschillende fases werken helemaal niet voor SISO PLC adapters. MIMO die ook over aarde gaan kunnen wel tussen verschillende fases werken, maar dan moet je 1) aarding hebben op beide plekken en 2) aarding moet over zelfde aardepen gaan.

Overigens is bij PLC verstoring meestal een groter probleem dan demping. Andere apparaten die signalen genereren tussen de 2 en de 80MHz in de buurt van de PLC punten zijn je grootste vijand.

Bottom line is dat je simpelweg geen garanties hebt met powerline, niet of het gaat werken en zo ja hoe stabiel en tegen welke snelheid. Sommige mensen hebben geluk en kunnen zelfs met een relatief low-end set meerdere honderden Mbps halen, anderen kopen de duurste en krijgen nog steeds geen stabiele verbinding.

Dat gezegd, als je stopcontacten geaard zijn wil je absoluut een MIMO-set en je maakt grootste kans op succes met sets die breedste spectrum gebruiken (en dus om verstoringen heen kunnen werken). G.hn fase 2 (laatste keer dat ik keek alleen in de Devolo Magic reeks te krijgen in NL) zijn wat dat betreft aanraders. Heb je randaarde, ga voor de Magic 2, heb je geen randaarde, ga voor de Magic 1. Maar zorg er te allen tijde voor dat je kunt retourneren als het niet werkt, want ook met Magic 2 kan het zijn dat je verbinding niet tot stand komt, of dat het zeer traag is, of dat het uitvalt ierdere keer dat iemand een lichtschakelaar omzet.

Oslik blyat! Oslik!

• sumigaeshi
Oef, dat klinkt al een heel gedoe. Misschien moet ik toch maar een gat boren, een kabel trekken en een extender in de schuur plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Gat door de muur, utp kabel naar buiten en een Accesspoint voor buiten tegen de gevel plaatsen.

Als je een probleem hebt met een kabel door het hele huis plaats je aan de binnen kan een Accesspoint met een netwerk aansluiting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Voor iot spul in de tuin?
Gewoon powerline met wifi kopen en zelfde ssid/wpa2 key instellen

Ja de performance is vaak brak maar voor iot spul mwoah

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 23:05
Er is ook nog een derde mogelijkheid maar wellicht enigszins offtopic: Je tuinverlichting uit laten, scheelt ook in de energierekening. Buiten dat, de lichtvervuiling in Nederland is al erg genoeg en schadelijk voor nachtdiertjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22
laurens0619 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:53:
Voor iot spul in de tuin?
Gewoon powerline met wifi kopen en zelfde ssid/wpa2 key instellen

Ja de performance is vaak brak maar voor iot spul mwoah
Inderdaad, voor tuin/schuur Wifi/internet is Powerline gewoon een mooie oplossing..
Ik heb al zo vaak Powerline setjes bij kennissen daarvoor gebruikt.
Eventueel via V/A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:46
sumigaeshi schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:17:
Nu komt mijn vraag: Zijn er powerline adapters die het wifi-signaal van mijn KPN Box 12 verlengen zonder een nieuw wifi-netwerk aan te maken? Ik heb namelijk niets aan een extra netwerk.
Powerline werkt op een eigen protocol tussen de Powerline apparaten en dit is niet zichtbaar voor je overig netwerk apparatuur. Je hebt hierdoor nog steeds 1 netwerk. Gebruik je dezelfde SSID en wachtwoord als de Wifi van je KPN Box dan schakelen je apparaten over als je in de tuin zit :)

Ik heb zelf goede ervaringen met Powerline die gebruik maken van het G.hn protocol via randaarde in een relatief nieuwe woning uit 2009. 1 module direct op een stopcontact in de meterkast en 1 in de schuur. Over een afstand van bijna +/- 20 meter haalde ik ongeveer 300 Mbit/s met de Devolo Magic 2.

Your mileage may vary; maar het is te proberen waard vind ik. Kabel naar buiten is uiteraard de beste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door heiyu op 22-09-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sumigaeshi schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:48:
Oef, dat klinkt al een heel gedoe. Misschien moet ik toch maar een gat boren, een kabel trekken en een extender in de schuur plaatsen.
Dit lijkt me een verstandige keuze. Die kabel is heel goedkoop in aanschaf, gebruikt geen stroom zoals een extender / powerline dat doet, heeft geen updates nodig en hoef je over 3 jaar ook niet te vervangen. Oh ja, en is niet storingsgevoelig en doet het dus altijd.

M.a.w. het is goedkoper in aanleg, het is goedkoper in onderhoud en het is kwalitatief beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 22-09-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Sethro schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:04:
[...]

Dit lijkt me een verstandige keuze. Die kabel is heel goedkoop in aanschaf, gebruikt geen stroom zoals een extender / powerline dat doet, heeft geen updates nodig en hoef je over 3 jaar ook niet te vervangen. Oh ja, en is niet storingsgevoelig en doet het dus altijd.

M.a.w. het is goedkoper in aanleg, het is goedkoper in onderhoud en het is kwalitatief beter.
Natuurlijk moet ik nog een KPN SuperWifi-extender aanschaffen, maar die kosten geen drol.

Heeft iemand misschien een tip voor een buitenkastje waar ik de extender in kan plaatsen? Mijn plan is om één extender binnen, bij de pui, te zetten en daarvan een kabel door de pui naar een andere extender te laten lopen, die ik aan de buitenkant van de pui monteer. Het probleem is alleen dat deze extenders niet waterdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:28
sumigaeshi schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:11:
[...]
een kabel door de pui naar een andere extender te laten lopen
2 kabels denk ik? 1x data, 1x stroom.

Als je dat niet wilt zou je ook een PoE accesspoint kunnen kopen en binnen een PoE injector gebruiken, dan gaat de stroom ook via de datakabel.

Vogelnestkastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

For what it's worth: Ik heb een mesh AP tegen de muur vlak onder het raam gehangen. Buitenkant van het huis dus. Het is dan ook een speciale all-weather AP. Helemaal waterdicht en hangt al een jaar of twee buiten. Die pikt nog voldoende signaal op van de AP binnen en daarmee bestrijk ik de gehele tuin. Ook een optie?
Deze AP wordt door PoE gevoed met een platte ethernet kabel door langs het kozijn op. Het raam gaat bijna nooit open, dus nu het zit, zit het gefixeerd zonder verdere belasting.

[ Voor 15% gewijzigd door ElCondor op 02-10-2024 08:29 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:39
Je hoeft niet per se kpn superwifi, je kan elk ander merk gebruiken als je ssid en we zelfde maakt als rest.
Vaak is onder je dakgoot / schuur wel een relatief droge plek te vinden, en voldoet ip 54 (of 55)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Ik weet niet welke WIFI-extenders je gebruikt maar SuperWIFI bijvoorbeeld kun je ook bekabeld aansluiten.
Ik zou gewoon een powerline-setje lenen van deze of gene en een van je bestaande extenders aansluiten in de schuur om te kijken of het werkt.
Werkt het, kun je altijd een eigen powerline en een extra extender kopen, werkt het niet, kabel trekken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumigaeshi
locke960 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

2 kabels denk ik? 1x data, 1x stroom.

Als je dat niet wilt zou je ook een PoE accesspoint kunnen kopen en binnen een PoE injector gebruiken, dan gaat de stroom ook via de datakabel.

Vogelnestkastje?
Ik moet in principe een extender binnen hebben, die het signaal oppakt en een extender buiten, die het signaal bekabeld gevoed krijgt om het zo draadloos door te sturen.
ElCondor schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:21:
For what it's worth: Ik heb een mesh AP tegen de muur vlak onder het raam gehangen. Buitenkant van het huis dus. Het is dan ook een speciale all-weather AP. Helemaal waterdicht en hangt al een jaar of twee buiten. Die pikt nog voldoende signaal op van de AP binnen en daarmee bestrijk ik de gehele tuin. Ook een optie?
Deze AP wordt door PoE gevoed met een platte ethernet kabel door langs het kozijn op. Het raam gaat bijna nooit open, dus nu het zit, zit het gefixeerd zonder verdere belasting.
Ik zou dit in principe ook kunnen proberen; als er net voor de pui nog een zwakke wifi-signaal aanwezig is, zou dit opgepikt en versterkt kunnen worden.

[ Voor 43% gewijzigd door sumigaeshi op 03-10-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:28
sumigaeshi schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Ik moet in principe een extender binnen hebben, die het signaal oppakt en een extender buiten, die het signaal bekabeld gevoed krijgt om het zo draadloos door te sturen.
Ik bedoel dat die extender buiten ook stroom nodig heeft. Je moet dus 2 kabels door je muur heen naar buiten brengen. Data en stroom. Dat kun je vermijden door een power injector te gebruiken, met een PoE access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:19

Agent47

I always close my contracts.

Ik vertrouw die extenders nooit. Ik zou toch echt een netwerkkabel van 50m kopen en een kabel trekken en dan daar iets ophangen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:30:
Er is ook nog een derde mogelijkheid maar wellicht enigszins offtopic: Je tuinverlichting uit laten, scheelt ook in de energierekening. Buiten dat, de lichtvervuiling in Nederland is al erg genoeg en schadelijk voor nachtdiertjes.
Dit is tweakers.net he, niet milieucentraal.nl of partijvoordedieren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:30
gysman11 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Buiten dat is dit nuttig advies en zie ik niet in waarom op Tweakers.net geen extra tips gegeven mogen worden buiten de technische.

Ik denk dat de TS alle tips al heeft gehad, probeer Powerline, geen garantie of het werkt of trek een kabel met een Accesspoint. Alles valt en staat met hoe goed moet het buiten werken en hoeveel data wil je erover heen trekken.

Edit; We hebben hier per slot van rekening topics over de Wolf/huis inrichtingen/politiek/heel divsers.

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 03-10-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
locke960 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Ik bedoel dat die extender buiten ook stroom nodig heeft. Je moet dus 2 kabels door je muur heen naar buiten brengen. Data en stroom. Dat kun je vermijden door een power injector te gebruiken, met een PoE access point.
Ik heb buiten gewoon stopcontacten, dus dat komt wel goed
gysman11 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb die reactie niet voor niks genegeerd ;)

[ Voor 23% gewijzigd door sumigaeshi op 03-10-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumigaeshi
Ik heb een update:

Ik heb net bij de Action een WiFi-extender gekocht voor 18 euro, en hij werkt perfect. Maar helaas bleek dat niet het probleem te zijn—de echte bottleneck was de Zigbee-verbinding... /facepalm.

De zigbee gateway bij de pui doen heeft het probleem opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door sumigaeshi op 04-10-2024 21:12 ]

Pagina: 1