Mijn vraag
ik heb al mijn fotos, videos en media op mijn pc's SSD en backup op google drive. Ik wil eigenlijk een veilige en lokale oplossing maken hiervoor, samen met een familielid. Tegelijkertijd kunnen we geld besparen door onze DVDs, CDs etc. gebruiken via de NAS, ipv abonnementen op streamingdiensten. We willen ook elkaars media kunnen gebruiken.
Dus het idee is een NAS met snapshots naar elkaars NASen. Met name de familiefoto 's en videos zijn ons dierbaar. Andere media kan altijd opnieuw geript/gedownload worden.
Enkele eisen die ik heb:
1. Het moet minstens zo soepel draaien als bv. Netflix
2. Moet zeker 2 4k native streams aankunnen per huishouden
3. Zo veilig mogelijke backup van data (321 principe?)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigen bouw ipv een Synology. Ik heb het gevoel dat je dan mogelijkheden hebt om een significant snellere NAS te bouwen. En ik vind het leuker om te rommelen met hardware en dan iets nieuws als TrueNAS Scale. Dit heb ik in gedachten:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
TrueNAS Scale of unRAID lijken mij beiden prima. Volgens mij is TrueNAS wat populairder en makkelijker? Dat heeft momenteel mijn voorkeur, want daar kom ik wel uit zover ik kan zien.
Kunnen wij met 2x dit systeem elkaars data backuppen? En afspelen/inzien?
Hebben jullie tips qua samenstelling?
Extreme overkill dit?
ECC memory onnodig of veilig?
Alvast bedankt.
ik heb al mijn fotos, videos en media op mijn pc's SSD en backup op google drive. Ik wil eigenlijk een veilige en lokale oplossing maken hiervoor, samen met een familielid. Tegelijkertijd kunnen we geld besparen door onze DVDs, CDs etc. gebruiken via de NAS, ipv abonnementen op streamingdiensten. We willen ook elkaars media kunnen gebruiken.
Dus het idee is een NAS met snapshots naar elkaars NASen. Met name de familiefoto 's en videos zijn ons dierbaar. Andere media kan altijd opnieuw geript/gedownload worden.
Enkele eisen die ik heb:
1. Het moet minstens zo soepel draaien als bv. Netflix
2. Moet zeker 2 4k native streams aankunnen per huishouden
3. Zo veilig mogelijke backup van data (321 principe?)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigen bouw ipv een Synology. Ik heb het gevoel dat je dan mogelijkheden hebt om een significant snellere NAS te bouwen. En ik vind het leuker om te rommelen met hardware en dan iets nieuws als TrueNAS Scale. Dit heb ik in gedachten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 Pro 8500GE Tray | € 312,53 | € 312,53 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming A620M-PLUS | € 113,99 | € 113,99 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB | € 250,- | € 500,- |
1 | Behuizingen | Montech X3 Mesh Zwart | € 53,90 | € 53,90 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 22,90 | € 22,90 |
2 | Geheugen intern | Silicon Power Xpower Pulse SP016GXLWU60AFSJ | € 61,37 | € 122,74 |
1 | Voedingen | be quiet! SFX POWER 3 300W | € 54,86 | € 54,86 |
1 | SSD's | Kingston NV2, retail, 250GB | € 26,90 | € 26,90 |
Totaal | € 1.207,82 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
TrueNAS Scale of unRAID lijken mij beiden prima. Volgens mij is TrueNAS wat populairder en makkelijker? Dat heeft momenteel mijn voorkeur, want daar kom ik wel uit zover ik kan zien.
Kunnen wij met 2x dit systeem elkaars data backuppen? En afspelen/inzien?
Hebben jullie tips qua samenstelling?
Extreme overkill dit?
ECC memory onnodig of veilig?
Alvast bedankt.
EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's