Dubbele NAS voor opslag media

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:53
Mijn vraag
ik heb al mijn fotos, videos en media op mijn pc's SSD en backup op google drive. Ik wil eigenlijk een veilige en lokale oplossing maken hiervoor, samen met een familielid. Tegelijkertijd kunnen we geld besparen door onze DVDs, CDs etc. gebruiken via de NAS, ipv abonnementen op streamingdiensten. We willen ook elkaars media kunnen gebruiken.

Dus het idee is een NAS met snapshots naar elkaars NASen. Met name de familiefoto 's en videos zijn ons dierbaar. Andere media kan altijd opnieuw geript/gedownload worden.
Enkele eisen die ik heb:
1. Het moet minstens zo soepel draaien als bv. Netflix
2. Moet zeker 2 4k native streams aankunnen per huishouden
3. Zo veilig mogelijke backup van data (321 principe?)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Eigen bouw ipv een Synology. Ik heb het gevoel dat je dan mogelijkheden hebt om een significant snellere NAS te bouwen. En ik vind het leuker om te rommelen met hardware en dan iets nieuws als TrueNAS Scale. Dit heb ik in gedachten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 8500GE Tray€ 312,53€ 312,53
1MoederbordenASUS TUF Gaming A620M-PLUS€ 113,99€ 113,99
2Interne harde schijvenSeagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB€ 250,-€ 500,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 53,90€ 53,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
2Geheugen internSilicon Power Xpower Pulse SP016GXLWU60AFSJ€ 61,37€ 122,74
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
1SSD'sKingston NV2, retail, 250GB€ 26,90€ 26,90
Totaal€ 1.207,82

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
TrueNAS Scale of unRAID lijken mij beiden prima. Volgens mij is TrueNAS wat populairder en makkelijker? Dat heeft momenteel mijn voorkeur, want daar kom ik wel uit zover ik kan zien.

Kunnen wij met 2x dit systeem elkaars data backuppen? En afspelen/inzien?
Hebben jullie tips qua samenstelling?
Extreme overkill dit?
ECC memory onnodig of veilig?

Alvast bedankt.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Beste antwoord (via Dekar op 29-09-2024 09:49)

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
Dekar schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:50:

Dus het idee is een NAS met snapshots naar elkaars NASen. Met name de familiefoto 's en videos zijn ons dierbaar. Andere media kan altijd opnieuw geript/gedownload worden.
Enkele eisen die ik heb:
Leuk idee! Hier my 2 cents en een aantal rabbitholes om in te duiken ;)

Betekent dit dat je drie keer een NAS neer wilt zetten? Eén als master en twee waar de snapshots naartoe worden gestuurd? Dat lijkt me wat overdreven en onnodig.

Als je het 3, 2, 1 principe volgt dan zou ik het volgende voorstellen:
  • Eén 'main' NAS in één van de twee huishoudens. Dit zal het apparaat zijn waar alles op staat, films, muziek, foto's, alles.
  • Eén (backup) NAS die in het andere huishouden staat. Hier zullen alle privé foto's video's, documenten mee worden gesynchroniseerd.
  • Van één van de twee NAS-en wordt een (beveiligde) backup (rabbithole) gemaakt naar een cloud oplossing, bijvoorbeeld google drive. Dit kan met allerlei opties ik zelf gebruik https://duplicacy.com/
Dit betekent dus dat beide huishoudens de content bekijken vanaf die ene main NAS. Welke NAS waar komt te staan zullen jullie zelf moeten uitvechten.

Voor de inrichting van de main NAS en om ervoor te zorgen dat alles lekker automatisch loopt en je een goed overzicht hebt van je content moet je je maar eens verdiepen in de Servarr Suite (https://wiki.servarr.com/). Er zijn nog allerlei extra programma's die het makkelijker maken, die ik hier denk ik niet mag noemen... :+ (yet another rabbithole).

Qua speler kun je kijken naar verschillende opties als Plex, Jellyfin, Emby. Allemaal hebben ze voor en nadelen afhankelijk van je wensen en eisen (rabbithole). Zelf gebruik ik Jellyfin en dat werkt hier net zo soepel als netflix en heeft apps op mediaspelers, telefoons, tablets en tv's.

Wat zijn de spelers in elk huishouden? Als dat allemaal 4k spelers zijn en je hoeft geen transcoding te doen dan heb je niet gek veel power nodig. Mocht dat niet zo zijn en je moet 4x 4k streams gaan transcoden dan kun je beter een Intel CPU nemen, zodat je gebruik kunt maken van Quicksync (nog een rabbithole).

Alle reacties

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb geen concrete antwoorden op je vragen, maar ik raad je aan je eens te verdiepen in borgbackup en borgmatic voor het maken van offsite backups.

Initiële configuratie is niet heel eenvoudig. Maar het is bij mij super robuust gebleken al 2 jaar lang. Echt een heel fijn pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-05 22:35
Ik zou zeggen. Lees mijn opstelling eens hier: Wylana in "Thematopic: Backups"

Dit is een setup waarbij mijn PC en aantal andere devices middels Veeam een backup maken naar mijn NAS, welke weer een offsite kopie maken naar mijn OneDrive toe.

Mogelijk geeft het jou inzicht/hulp in het opzetten van je eigen backup strategie.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
Dekar schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:50:

Enkele eisen die ik heb:
Leuk idee! Hier my 2 cents en een aantal rabbitholes om in te duiken ;)

Betekent dit dat je drie keer een NAS neer wilt zetten? Eén als master en twee waar de snapshots naartoe worden gestuurd? Dat lijkt me wat overdreven en onnodig.

Als je het 3, 2, 1 principe volgt dan zou ik het volgende voorstellen:
  • Eén 'main' NAS in één van de twee huishoudens. Dit zal het apparaat zijn waar alles op staat, films, muziek, foto's, alles.
  • Eén (backup) NAS die in het andere huishouden staat. Hier zullen alle privé foto's video's, documenten mee worden gesynchroniseerd.
  • Van één van de twee NAS-en wordt een (beveiligde) backup (rabbithole) gemaakt naar een cloud oplossing, bijvoorbeeld google drive. Dit kan met allerlei opties ik zelf gebruik https://duplicacy.com/
Dit betekent dus dat beide huishoudens de content bekijken vanaf die ene main NAS. Welke NAS waar komt te staan zullen jullie zelf moeten uitvechten.

Voor de inrichting van de main NAS en om ervoor te zorgen dat alles lekker automatisch loopt en je een goed overzicht hebt van je content moet je je maar eens verdiepen in de Servarr Suite (https://wiki.servarr.com/). Er zijn nog allerlei extra programma's die het makkelijker maken, die ik hier denk ik niet mag noemen... :+ (yet another rabbithole).

Qua speler kun je kijken naar verschillende opties als Plex, Jellyfin, Emby. Allemaal hebben ze voor en nadelen afhankelijk van je wensen en eisen (rabbithole). Zelf gebruik ik Jellyfin en dat werkt hier net zo soepel als netflix en heeft apps op mediaspelers, telefoons, tablets en tv's.

Wat zijn de spelers in elk huishouden? Als dat allemaal 4k spelers zijn en je hoeft geen transcoding te doen dan heb je niet gek veel power nodig. Mocht dat niet zo zijn en je moet 4x 4k streams gaan transcoden dan kun je beter een Intel CPU nemen, zodat je gebruik kunt maken van Quicksync (nog een rabbithole).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
Wat een enorm dure oplossing voor wat opslag. Kun je niet beter iets van een synology kopen? Ben je goedkoper, kost minder stroom en werkt out of the box met jarenlange updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:38:
Wat een enorm dure oplossing voor wat opslag. Kun je niet beter iets van een synology kopen? Ben je goedkoper, kost minder stroom en werkt out of the box met jarenlange updates.
Met Truenas heb je onbeperkt updated :z en je kunt er meer mee dan enkel opslag ;).

Maar bij gebruik van Truenas heb je niet perse ander backup software meer nodig.

- Gewoon snapshots maken.
- en repliceren naar beide Truenassen.
- daar ook weer snapshots op maken.

[ Voor 4% gewijzigd door powerboat op 29-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@powerboat Dat snap ik wel, maar dat is de vraag van de TS niet. Dan ga je een duur systeem kopen met als doel wat file storage en backup.

Dan kun je in mijn ogen beter de uitvoering: Synology DiskStation DS224+ kopen. Die is even duur als alleen al de hierboven gekozen CPU. En in mijn ervaring levert Synology ruim 8 jaar (security)patches. Na die periode is een zelfbouw systeem ook wel afgeschreven. En ben je met de synology 400euro goedkoper uit (daar koop je dus over 8 jaar weer een nieuwe voor).
En hier kun je ook docker containers op draaien voor als je meer wilt in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 29-09-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Oppen source spreekt mij veel meer aan. Daarnaast bied het ruimte om wat VMs te draaien, of te rommelen met docker containers. En de pro cpu heeft extra veiligheidsmaatregelen, zoals ECC support.
Ik kan natuurlijk ook een cpu kiezen van < 100 euro en 8GB RAM en daarmee goedkoper uit zijn dan met die Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Dekar schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:28:
Daarnaast bied het ruimte om wat VMs te draaien, of te rommelen met docker containers.
Docker containers kunnen ook op die Synology. VM's e.d. niet, maar dat was dan handig geweest om al je wensen in de Topic Start te zetten, anders is het lastig adviseren ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:13:
@powerboat Dat snap ik wel, maar dat is de vraag van de TS niet. Dan ga je een duur systeem kopen met als doel wat file storage en backup.

Dan kun je in mijn ogen beter de uitvoering: Synology DiskStation DS224+ kopen. Die is even duur als alleen al de hierboven gekozen CPU. En in mijn ervaring levert Synology ruim 8 jaar (security)patches. Na die periode is een zelfbouw systeem ook wel afgeschreven. En ben je met de synology 400euro goedkoper uit (daar koop je dus over 8 jaar weer een nieuwe voor).
En hier kun je ook docker containers op draaien voor als je meer wilt in de toekomst.
Op een zelfbouw kun je opschalen en zowel docker als full vm's draaien zodat je eigen oplossing kan maken als er docker images beschikbaar zijn.

Ander punt het streamen zoals Netflix is het toch wel
Als je gaat transcoderen dat je dat kan offloaden en eventueel zoals ik al zei kan opschalen/uitbreiden. Kwa data veiligheid zit je met ZFS, snapshots en replicatie ervan op enterprise level.

Ja het is iets duurder (je kan ook een iets goedkoper systeem beginnen) maar je krijgt er enorm veel (voordeel) voor terug.

O ja ik n upgraden van hardware is super easy. Gewoon andere hardware eronder duwen en klaar. Niet nog eens configureren.

[ Voor 4% gewijzigd door powerboat op 29-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 17-05 21:26
Wat een raar hardware lijstje heb je geselecteerd…
Je pakt een véél te exotische en dure CPU die letterlijk maar bij één winkel te koop is.
Pak een normale Ryzen instap CPU uit de 8000 reeks en je bent daarop al 200 euro goedkoper uit.

Je kiest een full-size ATX behuizing, maar hebt vervolgens een SFX formfactor voeding in je lijstje staan… die hoeft niet zo klein te zijn en gaat misschien niet eens passen.

Sowieso heb je ook geen fullsize kast nodig voor dat uATX moederbord. Dat kan veel compacter.

Je geheugen is van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb.
(kan aan mij liggen natuurlijk…).. Staat dat type wel in de compatibility list van het moederbord?
Over geheugen gesproken:
Als je met TrueNAS gaat werken, neem ik aan dat je ook met ZFS daarop gaat werken?
Zorg dan dat je hele memory interface ECC ondersteund.. Ik weet niet of de “on-die ECC” van DDR5 daarvoor goed genoeg is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Instap 8000 support geen ecc. Vandaar de GE.
Memory merk is ecc en is compatibel.
Voeding is vanwege lagere vermogen. Er is geen ATX voeding van een fatsoenlijk merk met een laag vermogen en een PSU van 500W is weer zonde van de lage efficiëntie.
Kast grootte is voor evt uitbreiding in opslag en voldoende airflow. Ik heb ruimte zat dus das geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Dekar op 29-09-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Dekar schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:50:
Instap 8000 support geen ecc. Vandaar de GE.
Memory merk is ecc en is compatibel.
Dan zou de complete Tweakers Pricewatch fout zijn, want bij bijna elke Ryzen 7000/8000 CPU staat dat deze ECC memory ondersteund.

Overigens is je memory dan nog steeds niet goed.
Je memory heeft alleen "On-die ECC". Dat werkt op de geheugenmodule zelf, en onafhankelijk van de CPU, en is dus géén full-function 'ECC'.
Met andere woorden: met dit type memory heb je geen meerwaarde aan een ECC supported CPU, want je systeem (en het memory) doet niets met de ECC functie van de CPU.
Wil je wel de volledige ECC functionaliteit, dan moet je memory hebben met échte "ECC".. niet alleen de "on-die ECC" die bij veel DDR5 modules standaard is.

YouTube: ECC vs On-die ECC DDR5 Memory - What Is The Difference?

Als ik daarnaast even snel in de memory compatibility lijst van je Asus moederbord kijk, dan zie ik het gehele merk Silicon Power er uberhaupt niet eens bij staan... dus hoe kom je aan de info dat deze compatible is?

Overigens hebben veel goedkopere, en zelfs oudere AMD instap CPUs ook gewoon support voor ECC, zoals de <80 euro kostende Ryzen 5 3400G.
Zie hier onder 'connectivity'
https://www.amd.com/en/su...es/amd-ryzen-5-3400g.html

Hoef je dus echt niet altijd een hele dure "pro" CPU voor te hebben.

Ik heb in mijn eigen fileserver (ook op ZFS) een goedkope instap Pentium G4560, welke ook (weliswaar als een van de weinige instap Intel CPU's) ECC memory ondersteund.. Met ECC memory en een supported moederbord draait mijn systeem ook volledig met ECC (geverifieerd met een memory tester).

Die is al heel wat jaartjes oud, maar nog meer dan snel genoeg om media te serveren. (Transcoden is niet nodig, want mijn afspeeldevices kunnen gewoon de originele files afspelen)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Dekar schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:50:
Voeding is vanwege lagere vermogen. Er is geen ATX voeding van een fatsoenlijk merk met een laag vermogen en een PSU van 500W is weer zonde van de lage efficiëntie.
Een SFX voeding is significant kleiner dan een ATX voeding, en kun je niet in die behuizing monteren zonder een adapterbracket. De schroefgaten zitten niet op dezelfde plek.

Daarnaast zegt het max. vermogen natuurlijk niets over de efficiency bij jouw gebruik.
Een 500W 80+ Platinum voeding kan bij lage vermogens best een stuk efficienter zijn dan die 300W 80+ Bronze voeding die je nu geselecteerd hebt...

Deze 400W 80+ Gold voeding, in ATX formaat, zou best wel eens efficienter bij lage vermogens kunnen zijn dan de 300W SFX supply die jij nu in je lijstje hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Het wordt wel verwarrend inderdaad want ik lees dat het geen ECC ondersteunt:
https://www.tomshardware....am-despite-initial-claims
Dus vandaar de keuze voor GE. Qua kosten vind ik het niet erg want hij verbruikt slechts 35W en ik verwacht er 10 jaar mee te doen. Maar ik zal ook eens kijken naar Intel.

Ik ga zeker naar een ATX PSU en ander memory kijken. Bedankt voor je feedback!

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 29-09-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Merk nog op dat de -GE versie een low-power versie lijkt te zijn van de -G versie..
De GE heeft een veel lagere TDP, dus vermoedelijk is deze gelimiteerd in maximum performance, terwijl de prijs zelfs duurder is dan de -G versie.
Er is ook een -G als Pro versie, dus je hoeft niet perse de -GE versie te hebben.
In idle zullen ze vast allebei even zuinig zijn, dus kun je waarschijnlijk beter voor de iets goedkopere Pro -G gaan die een hogere performance heeft.

Pagina: 1