• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-09 09:52
Sinds een week eigenaar van een Philips 65oled848/12. Zeer tevreden met mijn aankoop. Maar ik vraag me af hoe panisch ik nog moet omgaan met een oled gemaakt in 2023.

Heb de oled sterkte nu terug gezet naar 55/100. Is dit een must of toch overdreven? Alsook wat met zonlicht die door de lamellen soms eens op de tv vallen? Echt 100% vermijden of is dat ook weer overdreven? Wil natuurlijk alle schade voorkomen. Maar het lijkt mij toch ook dat de meeste mensen die een tv gewoon in de winkel kopen daar allemaal niet mee bezig zijn/ op de hoogte van? Wil dan zeggen dat al deze mensen schade gaan oplopen bij te fel ingesteld of zonlicht op hun tv?

Of zijn dit problemen die zo goed als van de baan zijn in de oled wereld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Uiteindelijk brand alles in, maar om er nu panisch over te doen... Hoe lang wil je met je tv doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niet panisch doen, wel voorkomen dat de TV een paar uur zonlicht per dag ontvangt. Vooral de momenten dat je zelf buiten zonnebrandcrèeme nodig hebt zijn funest voor de televisie, het is het UV-licht dat het organisch materiaal in de televisie kan ontbinden.

55/100 lijkt me ook wat extreem. De levensduur neemt al sterk toe als je hem 15% onder het maximum zet, dus 55/100 is lager dan noodzakelijk. Maar de televisie kan zeer veel geven, als je de indruk hebt dat je een lasbril nodig hebt om TV te kijken, dan kan een lagere intensiteit natuurlijk om die reden gewenst zijn.

• Psil
99ruud99 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:17:
Uiteindelijk brand alles in, maar om er nu panisch over te doen... Hoe lang wil je met je tv doen?
Mijn vorige Philips heeft het 10 jaar zonder problemen gedaan en hangt nu in de slaapkamer en is nog steeds zo goed als perfect. Dus ook graag terug 10 jaar 😊

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gewoon gebruiken, komt vast goed :)
En anders kan je beter snel de problemen zien dan pas na 8 jaar, nu heb je nog garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psil
dmantione schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:23:
Niet panisch doen, wel voorkomen dat de TV een paar uur zonlicht per dag ontvangt. Vooral de momenten dat je zelf buiten zonnebrandcrèeme nodig hebt zijn funest voor de televisie, het is het UV-licht dat het organisch materiaal in de televisie kan ontbinden.

55/100 lijkt me ook wat extreem. De levensduur neemt al sterk toe als je hem 15% onder het maximum zet, dus 55/100 is lager dan noodzakelijk. Maar de televisie kan zeer veel geven, als je de indruk hebt dat je een lasbril nodig hebt om TV te kijken, dan kan een lagere intensiteit natuurlijk om die reden gewenst zijn.
De zon kan ik zo goed als weg van het scherm houden indien de lamellen goed staan. Indien toch eens zou vergeten kan de zon enkel in donkerdere maanden aan tv zelf komen en dit enkel heel laat in de middag/ meer richting de avond.

De helderheid op 100 is zeker veel te sterk, nog net geen lasbril nodig. Denk dat ik hem dan richting de 65 zal plaatsen 👍

Wanneer ik zo test filmpjes op de tv zet vanop youtube met de egale kleuren, merk ik wel dat het niet 100% egaal is bij sommige kleuren, dit komt zo af fabriek. Kan dat normaal zijn of? Op foto bijna niet zichtbaar, maar als je er echt op let merk je wel iets. Kan dat? Of moet het echt 100% egaal zijn?

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In de winter is de kans dat de zon op het scherm schijnt inderdaad het grootst, maar is de zon zwak en dan ook niet zo schadelijk. In zomer midden op de dag wel, maar omdat de zon dan hoog staat, is de kans dat hij dan op het beeld schijnt een stuk kleiner. Daarom is het zonprobleem in praktijk niet zo groot, al wil je natuurlijk voorzichtig zijn met je televisie.

Ik weet niet helemaal wat j bedoelt met niet egaal, een OLED-scherm zou juist zeer egaal moeten zijn als je bijvoorbeeld het hele scherm grijs of een andere kleur maakt, veel beter dan een een LCD. Dus het klinkt ongebruikelijk, maar het zou heel goed kunnen dat je nu dingen ziet die je op je oude televisie niet opvielen.

• Psil
Hieronder wat foto’s van de test kleuren.
Op ongeveer 1/3 van links is van onder naar boven een vlak die wat anders kleurt. Ook op 2/3 maar minder. Geen idee of dit normaal is? Bij tv kijken valt dit zeker niet op. Op de foto’s zie je het ook beter dan in het echt. Tv heeft nu 24 draai uren met niets van stilstaande beelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvvSVpzGmgFcgGTV1zC0FhXpSe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE0Nlrq1dfqKesfgV444nTBi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itq-YZnNRdle93XCojx_s6WiNYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qO9lwOkYnyRTyPC97lf8KNKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtHoKtZ_US_ypiuhNQ6WeS7np4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yqn7TKSXKW98dvKDRwREWgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmknOmDpISBekFBQ80WsDq1F1zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBf0hcdkwuIv8wra1PpktkOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXoNJurkJwfdlcB5kBhDu-RxTes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xib6l6Qp9PVzMzWM0DynbqSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEwYjsPIr8ECcW3_3MJ-o4BhHis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNWzLUrdNirJgVG8vBrSkfl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/067mrFT29NZvJFCrqDXhHnlToLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59vdC8CvnNZ8AZXtmZsDz723.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Met name heet donkergrijs is niet bepaald wat ik zou verwachten, dat is aan de linkerzijde inderdaad wat te donker. Ik zou het in ieder geval even afwachten: OLED-televisies meten zichzelf regelmatig door als ze uit staan en compenseren daarop, dus kan best zijn dat de TV het na een tijdje doorheeft en gaat compenseren.

Ik zou zeggen dat het te gering is om van een defect te spreken.

• Psil
Bedankt voor jullie reacties!

Zal het inderdaad nog wat aanzien he.
Weet gewoon niet wat je mag verwachten van zo een Oled scherm. Kan zijn dat dit perfect normaal is ook, geen idee 😊. Alle meningen meer dan welkom. Stel niet normaal heb ik toch nog 2 jaar tijd om dit al dan niet aan te kaarten 👍

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 21:47
Psil schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:22:
Hieronder wat foto’s van de test kleuren.
Op ongeveer 1/3 van links is van onder naar boven een vlak die wat anders kleurt. Ook op 2/3 maar minder. Geen idee of dit normaal is? Bij tv kijken valt dit zeker niet op. Op de foto’s zie je het ook beter dan in het echt. Tv heeft nu 24 draai uren met niets van stilstaande beelden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook OLED heeft zijn kwaaltjes en dit ziet eruit als een bekend uniformiteits 'probleem'. Vooral de eerste 200 uur afwachten, dit moet wegtrekken. Zo niet, vooral niet teveel opletten of je conclusies trekken. De nieuwere QD OLED panelen hebben hier veel minder last van.

Let wel op dat dit gedurende de garantieperiode nog optreed hier over het algemeen niet onder valt, lees ook even de ervaringen op dit topic. Dus een Philips en winkel zullen dit normaal vinden. Vooral de komende 2 weken goed doortesten en anders omruilen.

Zelf net in het bezit van een LG G4, en klinkt wellicht raar, maar deze wordt met de dag beter.

[ Voor 6% gewijzigd door WidgetTWW op 21-09-2024 14:05 ]

• Psil
WidgetTWW schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:02:
[...]

Ook OLED heeft zijn kwaaltjes en dit ziet eruit als een bekend uniformiteits 'probleem'. Vooral de eerste 200 uur afwachten, dit moet wegtrekken. Zo niet, vooral niet teveel opletten of je conclusies trekken. De nieuwere QD OLED panelen hebben hier veel minder last van.

Let wel op dat dit gedurende de garantieperiode nog optreed hier over het algemeen niet onder valt, lees ook even de ervaringen op dit topic. Dus een Philips en winkel zullen dit normaal vinden. Vooral de komende 2 weken goed doortesten en anders omruilen.

Zelf net in het bezit van een LG G4, en klinkt wellicht raar, maar deze wordt met de dag beter.
Dus indien zo blijft, zou je inwisselen zolang dat kan? Tot hoeveel dagen na aankoop kan ik inwisselen?

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 21:47
Psil schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:10:
[...]

Dus indien zo blijft, zou je inwisselen zolang dat kan? Tot hoeveel dagen na aankoop kan ik inwisselen?
Dan zou ik zeker omruilen, maar aan de andere kant het kan 200 uur duren. Heb je het toestel online gekocht, dan zou ik gebruik maken van de 14 dagen.

In de winkel fysiek gekocht, dan zou ik overleggen met de verkopende partij en iets afspreken.

• Psil
WidgetTWW schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:13:
[...]

Dan zou ik zeker omruilen, maar aan de andere kant het kan 200 uur duren. Heb je het toestel online gekocht, dan zou ik gebruik maken van de 14 dagen.

In de winkel fysiek gekocht, dan zou ik overleggen met de verkopende partij en iets afspreken.
Online gekocht bij Art & Craft, maar wel afgehaald en betaald in hun winkel. Geen idee welke regels er dan juist gelden? 11 september aangekocht. Dus veel tijd is er dan niet meer … Kan blijkbaar wel op mijn account bij hen nog retour melden.

Moeilijke keuze, overdrijf ik of? Veel kans dat een wissel toestel zelfde heeft of erger of beter?

Bij gewoon gebruik van de tv zie ik eigenlijk ook niets, enkel op de testbeelden, heb gewoon schrik of het erger zou worden?

[ Voor 20% gewijzigd door Psil op 21-09-2024 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Deze mate van afwijking is inherent aan de WOLED techniek, en ziet er prima uit.

Panel lottery is een feit, wanneer je 'm wil omruilen kun je ook een (veel) slechtere exemplaar ontvangen. Hou daar rekening mee.

• Psil
Volgende antwoord van Art & Craft ontvangen.
Even afwachten tot maandag, zou toch overwegen te wisselen.

Bedankt voor uw mail en jammer dit te vernemen.

Dit is inderdaad niet normaal en moeten we oplossen.

Ik bekijk dit maandag met onze collega’s van onze support dienst.

Het spijt ons voor het ongemak!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psil
Even laten weten,

Art & Craft heeft een nieuwe tv opgestuurd, de oude opgehaald.
De nieuwe hangt aan de muur en ziet er toch stukken beter uit.
100% perfect is deze ook niet, maar zal wel aan mij liggen :-)

Toch tevreden met de keuze om te wisselen.
Pagina: 1