Ubiquiti, LAN punt voor PC vanuit wifi ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTP
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-07 16:14
Ik ga een nieuwbouw huis krijgen waarbij op elke verdieping een UTP aansluit punt is gecreëerd.
Ik heb als plan om hierop Ubiquiti Unify Access Points op aan te sluiten om hiermee op elke verdieping goede Wifi dekking te krijgen.

Ik wil gebruik maken van:
Ubiquiti UniFi Cloud Gateway max router
Ubiwuiti UniFi US-8-150w switch
Ubiquiti UniFi U7 pro wall access point

Nu zijn er ook ruimtes waarbij ik bijvoorbeeld een PC (of ander bedrade netwerk apparaat) wil aansluiten op een bedrade netwerk, waarbij het apparaat niet in dezelfde kamer staat als de accesspoint. (Anders had ik een accesspoint met een ethernet aansluiting kunnen pakken).

vraag 1:
Is er een mogelijkheid bij Ubiquiti om het wifisignaal van de access point weer om te zetten naar een bedrade netwerk?

vraag 2:
Is er bij Ubiquiti nog iets specifieks waardoor je goed kunt instellen dat je niet continu van het ene naar het andere access point wisselt? Behoudens signaal sterkte aanpassen dat er niet overal enorme overlap is?

Alle reacties

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vraag 1
Weet ik niet. Maar waarom geen (kleine) switch bij het aansluitpunt?
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Vraag 2.
Als ik met mijn telefoon of tablet door het huis loop wordt er regelmatig van acces point gewisseld. Maar daar merk ik in het gebruik niets van.
Ik weet dit omdat ik het kan zien met deze app
https://play.google.com/s...id=com.ubnt.usurvey&hl=nl

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
TTP schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:03:
Nu zijn er ook ruimtes waarbij ik bijvoorbeeld een PC (of ander bedrade netwerk apparaat) wil aansluiten op een bedrade netwerk, waarbij het apparaat niet in dezelfde kamer staat als de accesspoint. (Anders had ik een accesspoint met een ethernet aansluiting kunnen pakken).

vraag 1:
Is er een mogelijkheid bij Ubiquiti om het wifisignaal van de access point weer om te zetten naar een bedrade netwerk?
Ja, dat kan. Al zou ik persoonlijk direct na oplevering kijken of het mogelijk is netwerkkabels door je huis te leggen.
Zeker als er op die PC of andere apparaten gegamed gaat worden is het imho zeker de moeite waard.
vraag 2:
Is er bij Ubiquiti nog iets specifieks waardoor je goed kunt instellen dat je niet continu van het ene naar het andere access point wisselt? Behoudens signaal sterkte aanpassen dat er niet overal enorme overlap is?
Ik heb daar in mijn Unifi setup niks aan ingesteld en ik zie dat vrijwel alle apparaten zich structureel verbinden aan het accesspoint met het sterkste signaal.

Spel en typfouten voorbehouden

• TTP
Wat voor apparaat heb ik dan nodig om het signaal op te vangen en om te zetten naar ethernet kabel?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag twee betreft roaming. Dat gaat bij Ubiquiti standaard goed en hoef je je niet druk om te maken.
Maar zo te horen kom je van een halve Frankenstein setup nu en baseer je je vraag op eigen huidige ervaring ;)
Dus no worries :)

Vraag 1: als je al weet waar de boel moet komen te staan en de AP's komen te zitten, laat je toch gewoon een loze leiding trekken naar de kamer waar je een aansluiting wilt? En dan zelf even utp doortrekken (stuk goedkoper namelijk dan jaren doen).
Heb je gewoon een vaste aansluiting in de muur voor je pc. Switch er op en klaar.
Je hebt nieuwbouw

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:41

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

TTP schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:03:
Wat voor apparaat heb ik dan nodig om het signaal op te vangen en om te zetten naar ethernet kabel?
je kunt hier een unifi access point voor gebruiken die vervolgens via een wireless uplink verbindt met een ander access point.
In Unifi de wireless meshing optie aanzetten, en klaar.
Ik heb in de kamer van de jongste een AC Lite staan, die exact zo is ingezet. Aan de AC Lite zit de PoE adapter, en op de LAN poort daarvan zit een apparaat ingestoken dat zelf geen wifi heeft.
Ik zou er ook een switch aan kunnen hangen, om nog meer bedrade apparaten aan het netwerk te hangen.

• TTP
Dus ik hoef alleen de ontvangende accesspoint (waar ik dus mijn pc aan wil hangen) als mesh in te stellen? Bij de zendende accespoint hoef ik niets in te stellen? Of ook mesh functie?

En als ik de zendende als mesh in moet stellen, kan deze dan nog altiid als normale accesspoint worden gebruikt?

[ Voor 62% gewijzigd door TTP op 21-09-2024 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je even wat dergelijke spullen in het ecosysteem van Ubiquiti kosten en wat het kost om een draad vanuit de meterkast te trekken.

Je huis is nieuw, je kunt doen wat je wilt. Regel gewoon een vaste aansluiting in die kamer extra, scheelt je zoveel kopzorgen (en die heb je ongetwijfeld door de bouw al genoeg ;) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
TTP schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:29:
Dus ik hoef alleen de ontvangende accesspoint (waar ik dus mijn pc aan wil hangen) als mesh in te stellen? Bij de zendende accespoint hoef ik niets in te stellen? Of ook mesh functie?

En als ik de zendende als mesh in moet stellen, kan deze dan nog altiid als normale accesspoint worden gebruikt?
Nu heb je de kans om je netwerk maximaal bedraad te maken. Pak die kans. Met een AP per verdieping zal het met je mobiele apparaten wel lukken.

Inzetten van mess mesh is een terugval optie als er tekorten in je bedraade netwerk zitten.

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:41

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Eens met @The Eagle en @Prisma16
Over de Mesh; het draadloos aangesloten AP moet wireless mesh uplink toestaan, de andere APs moeten wireless downlink toestaan.
Het middels wireless mesh aangesloten AP kan ook gewoon weer als normaal AP ingezet worden en dus wireless clients bedienen. Snelheid is wel minder natuurlijk.
Pagina: 1