Shutting zonder onderplaten

Pagina: 1
Acties:

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Vraag, ik ga een shutting zetten.
En heb nu een betonpaal - houten panelen schutting besteld.

Daarbij heb ik er voor gekozen om de betonnen schotten die vaak onder die schuttingen staan niet mee te bestellen.
1 Om wat geld uit te sparen,
2 omdat ik juist wat ruimte tussen de schutting en de grond wil laten voor water afvoer en muisjes egeltjes etc die vanuit het naastgelegen plantsoen mijn tuin in lopen niet in de weg te zitten.

MIjn veronderstelling was dat die schotten puur voor de sier waren. en de panelen direct aan de palen hangen. Nu ik echter wat filmpjes aan het kijken ben begrijp ik dat men de schutting direct op die schotten zet. En dat die dus ook een groot deel van het gewicht dragen.

Nu vraag ik me af of het een probleem word als ik dat dun niet doe, en al het gewicht van die panelen aan die paar kleine L-beugels komt te hangen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, als je het goed doet hangen ze juist een fractie boven het beton. Zodoende hebben ze ruimte om te werken, en blijft de onderkant niet zo lang nat. Wat je van plan bent is wat dat betreft dus geen probleem. Die 4 beugeltjes kunnen het gewicht hebben, en worden ook gebruikt voor de palen/schuttingen zonder betondeel.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Die palen zijn ook flink zwaarder dan 1 schuttings deel, helemaal met een klomp snelcement eraan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Let wel op dat katten en honden er ook wel eens onderdoor willen :)

Voor rest lekker bezig, die betonnen onderzetters zijn enkel zodat het hout niet tot de grond hoeft (waar het nog vochtiger is, dus rot).

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:31
Die onderplaat zorgt wel degelijk voor extra massa en het 1 worden ( opsluiten ) van de gehele constructie . Weglaten zou kunnen maar dan hangt je schuting ook idioot hoog in de standaard gaten hiervoor dus moet je de palen veel dieper zetten. Je schutting leunt inderdaad niet op de betonnenplaat dit ivm drogen van het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan-B
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 19:30
Die betonnen platen hebben aan de bovenkant een klein dak profiel met een klein afschotje beide kanten op. Het houten paneel staat wel degelijk op de middenrand, dit gaat qua vocht goed omdat er verder naar de zijkant lucht tussen blijft en dus kan drogen.

Afgezien daarvan zorgen de betonnen platen ook voor een hoop stevigheid in de palen, omdat deze in een sleuf vallen er er ook voor zorgen om de palen rechtop te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan-B op 21-09-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
er worden al sinds mensenheugenis schuttingen zonder betonnen onderplaten gezet, dus dat kan bij jou ook wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik heb zo'n vermoeden dat de paaltjes waar je de houten schuttingdelen aan gaat bevestigen een groot deel van hun stevigheid op het gebied van torsiestijfheid te danken hebben aan de betonnen onderplaten die in de sleufjes van de palen zelf vallen. Die voorkomen het verdraaien van de palen omdat alles dan stevig door en door met elkaar is verbonden. Zonder die platen krijg je vermoedelijk een probleem bij rukwinden, temeer omdat je ook massa mist aan de onderkant.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
_ferry_ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:58:
Nee, als je het goed doet hangen ze juist een fractie boven het beton. Zodoende hebben ze ruimte om te werken, en blijft de onderkant niet zo lang nat. Wat je van plan bent is wat dat betreft dus geen probleem. Die 4 beugeltjes kunnen het gewicht hebben, en worden ook gebruikt voor de palen/schuttingen zonder betondeel.
Thanx. leken me zon kleine beugeltjes voor het gewicht van zon paneel. uiteindelijk hangt het hele paneel dus aan 8 kleine schroeven.
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:08:
Ik heb zo'n vermoeden dat de paaltjes waar je de houten schuttingdelen aan gaat bevestigen een groot deel van hun stevigheid op het gebied van torsiestijfheid te danken hebben aan de betonnen onderplaten.
Die "paaltjes" zijn beton. 40kg per stuk (+nog eens een halve zak mix beton) en gaan bijna een meter de grond in. Ik ben niet zo bang dat die gaan breken :)
nuffy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:19:
Je schutting leunt inderdaad niet op de betonnenplaat dit ivm drogen van het hout.
Dat dacht ik dus ook. maar elke tutorial video op youtube zet ze er gewoon op en schroeft ze dan vast. En de paar schuttingen hier die ik zie staat (een gedeelte van) de schutting ook op de onderschotten.
Vandaar dat ik begon te twijfelen.

Maar dan ga ik het toch gewoon zonder proberen..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1