Draagvermogen zolderverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rattejong
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 09:33
Mijn vraag:
We zijn van plan om op de zolderverdieping van onze woning uit 2022 een aantal wanden te laten plaatsen met gipsblokken.

We hebben gehoord dat we rekening moeten houden met het draagvermogen van de zolderverdieping, iets waar we zelf geen verstand van hebben.

Ondertussen heb ik via de aannemer die onze woning gebouwd heeft documenten ontvangen omtrent de zolderverdieping; zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5puh7Fuh5qqVx56axEBapDkzMe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yCZ6t8YHRLda6uBLNo1TM2W.jpg?f=fotoalbum_large

Mag/kan ik hieruit opmaken dat ik 0.8kt/m2 aan wandjes mag plaatsen? Of zit ik helemaal verkeerd te kijken?
Dit zou neerkomen op 80kg/m2, op een ruimte van 38m2, dus wandjes met een totaalgewicht van 3040kg?

Ik heb via Tweakers gekeken of ik het zelf kan bedenken, maar des te meer ik begon te lezen des te minder ik ervan snapte.

Dus graag advies van mensen die deze materie wel begrijpen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:50
Niet helemaal,
Je moet maximale puntbelasting opzoeken.
Dan bereken je de muur naar hoeveel gewicht de muur heeft / oppervlakte waar de muur op staat.

Een vrouw met naaldhakken geeft diepere pootafdruk dan een olifant.

Als de puntdruk goed zit kijk je naar totaal draagvermogen. Dat is wanden + bureau, kast, vulling etc. Dat is de formule die je op het einde hebt gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:45
je kan ipv gipsblokken ook kiezen voor een minder zware constructie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
rattejong schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:12:
Mijn vraag:
We zijn van plan om op de zolderverdieping van onze woning uit 2022 een aantal wanden te laten plaatsen met gipsblokken.

We hebben gehoord dat we rekening moeten houden met het draagvermogen van de zolderverdieping, iets waar we zelf geen verstand van hebben.

Ondertussen heb ik via de aannemer die onze woning gebouwd heeft documenten ontvangen omtrent de zolderverdieping; zie foto.

[Afbeelding]
De term "zolderverdieping" werkt hier imho verwarrend. Dat wordt vaak geassocieerd met oudere woningen waarbij de "zolder" de ruimte tussen de bovenste woonlaag en het schuine dak is.

Ik denk dat je beter kan spreken van "twee verdieping". Als ik naar het Renvooi kijk lijkt er sprake te zijn van een volwaardige, betonnen verdiepingsvloer, waar je zonder problemen gipswanden kan plaatsen.

Spel en typfouten voorbehouden

• rattejong
99ruud99 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:19:
Niet helemaal,
Je moet maximale puntbelasting opzoeken.
Dan bereken je de muur naar hoeveel gewicht de muur heeft / oppervlakte waar de muur op staat.

Een vrouw met naaldhakken geeft diepere pootafdruk dan een olifant.

Als de puntdruk goed zit kijk je naar totaal draagvermogen. Dat is wanden + bureau, kast, vulling etc. Dat is de formule die je op het einde hebt gemaakt.
Mag ik hieruit opmaken dat het zonder verstand van de materie, niet eenvoudig is om te berekenen wat er mogelijk is?
No Hands schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:47:
je kan ipv gipsblokken ook kiezen voor een minder zware constructie.
We hebben bij meerdere soorten tussenwanden gekeken, maar indien mogelijk heeft dit onze voorkeur. Ook gezien de eventuele belasting die ze kunnen dragen (schapjes enz).
Maar inderdaad, mocht dit te zwaar worden dan moeten we daar kritisch naar kijken.
FredvZ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:07:
[...]

De term "zolderverdieping" werkt hier imho verwarrend. Dat wordt vaak geassocieerd met oudere woningen waarbij de "zolder" de ruimte tussen de bovenste woonlaag en het schuine dak is.

Ik denk dat je beter kan spreken van "twee verdieping". Als ik naar het Renvooi kijk lijkt er sprake te zijn van een volwaardige, betonnen verdiepingsvloer, waar je zonder problemen gipswanden kan plaatsen.
Correct, het is ook echt een volwaardige verdiepingsvloer. Dus in principe kunnen gipsblokken gezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:38
rattejong schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:09:
Correct, het is ook echt een volwaardige verdiepingsvloer. Dus in principe kunnen gipsblokken gezet worden?
Ja, het renvooi lijkt sterk op dat van ons huis 2021 en daar heeft de aannemer direct vanuit de bouw gipsblokken gebruikt voor het maken van extra kamers.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
@rattejong

Als je een houtskelet wand maakt, van balken hoh 60cm. De tussenruimte volstopt met Knauf acoustifit. Daar aan beide zijden een 12mm multiplex of underlayment tegenaan schroeft. En dat afwerkt met 12mm gipsplaten.

Dan heb je een wand die stiller is dan gipsblokken, minder zwaar is dan gipsblokken, en waar je veel makkelijker zware dinen aan ophangt dan aan gipsblokken.

Een zware tv of wandrek kan je zo met schroeven in de muur bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

FRANQ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:37:
@rattejong

Als je een houtskelet wand maakt, van balken hoh 60cm. De tussenruimte volstopt met Knauf acoustifit. Daar aan beide zijden een 12mm multiplex of underlayment tegenaan schroeft. En dat afwerkt met 12mm gipsplaten.

Dan heb je een wand die stiller is dan gipsblokken, minder zwaar is dan gipsblokken, en waar je veel makkelijker zware dinen aan ophangt dan aan gipsblokken.

24mm aan gips
24mm aan plaatmateriaal
en een balkenframe.

Dat maakt qua gewicht niet meer zoveel verschil met een gipsblok.

Het is inderdaad wel stiller en sterker. Ook wel een beetje meer werk.

Maar de vloer is in ieder geval sterk genoeg voor beide oplossingen. idd gewoon volwaardige dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rattejong
FredvZ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:12:
[...]

Ja, het renvooi lijkt sterk op dat van ons huis 2021 en daar heeft de aannemer direct vanuit de bouw gipsblokken gebruikt voor het maken van extra kamers.
Duidelijk, bedankt!
FRANQ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:37:
@rattejong

Ook een goede optie, ik ga erin verdiepen of de aannemer ook een dusdanig muur kan neerzetten.
AtomicShockwave schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:08:
[...]

24mm aan gips
24mm aan plaatmateriaal
en een balkenframe.

Maar de vloer is in ieder geval sterk genoeg voor beide oplossingen. idd gewoon volwaardige dikte.
Bedankt voor de aanvulling en bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Registratie: Mei 2006
AtomicShockwave schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:08:
[...]

24mm aan gips
24mm aan plaatmateriaal
en een balkenframe.

Aangezien ik iets soortgelijks van plan ben, welke dikte/maat zou je aanhouden voor het balkenframe? ~50mm zodat je totaal uitkomt op 100mm wanddikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:35
Wellicht is/was er een optielijst toen jullie het huis hebben gekozen? Vaak staat daar ook de optie beschreven voor het maken van kamers op de zolder direct door de aannemer. Daar kun je al uit afleiden dat het geen probleem zou moeten zijn om een wand te maken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
rattejong schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:12:
Mijn vraag:

[Afbeelding]

Mag/kan ik hieruit opmaken dat ik 0.8kt/m2 aan wandjes mag plaatsen? Of zit ik helemaal verkeerd te kijken?
Dit zou neerkomen op 80kg/m2, op een ruimte van 38m2, dus wandjes met een totaalgewicht van 3040kg?

Ik heb via Tweakers gekeken of ik het zelf kan bedenken, maar des te meer ik begon te lezen des te minder ik ervan snapte.

Dus graag advies van mensen die deze materie wel begrijpen.

Alvast bedankt!
Het is een betonnen vloer, daar kun je met gemak een gipsmuurtje opzetten van paar honderd kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik lees 2021, betonnen vloer, en lichte scheidingswand. Dat gaat allemaal prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

terb schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:42:
[...]

Aangezien ik iets soortgelijks van plan ben, welke dikte/maat zou je aanhouden voor het balkenframe? ~50mm zodat je totaal uitkomt op 100mm wanddikte?
Ik zou niet veel dunner gaan dan een 5x7. En dan op zijn kant waarmee je op 7cm komt. Dat is ook meteen een mooie standaard maat die je zo mee kan nemen.
Pagina: 1