Digitale piano van Roland: FP30x (met stand) of toch 107?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34
Ik kon geen topic vinden over piano's, maar hoop hier toch wat kenners te trekken.

Als ik tot en met oktober pianospelen weer volhoud met plezier, mag ik van mezelf mijn FP2 gratis laten afhalen op Marktplaats. Dan heb ik als opvolger een FP30x met stand en ingebouwde pedalen op het oog.

Toen ik hem live wilde proberen, kwam de verkoper ook met de 107 van Roland als alternatief. Een mooi ding, en ik ga mijn FP30x inderdaad praktisch nooit uit huis halen. Ik snap echter niet wat de meerwaarde van de 107 is als hij net wat zwakkere speakers heeft en minder functies op het apparaat zelf.

Mijn vraag dus voor eventuele kenners hier: Roland vind ik fijn spelen. Dus die keuze staat al vast. Maar zie ik enorme voordelen van een F107/RP107 enorm over het hoofd, als ik voor opnieuw beginnen met piano wel onder die 900 euro wil blijven? Minder functies, maar wel een mooier meubel vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55

RvV

Dat is een interessante. Ik ben dan ook geen kenner en heb alleen de FP30x in huis. Prima apparaat overigens.
Voor mijn gevoel vat je het zelf al aardig goed samen. Voor een aantal mensen oogt de FP30x misschien te "keyboard-achtig" en zou je dan misschien liever een 107 nemen.
Ik lees even mee in dit topic. :)

Y'24

• ap3nr0ts
Haha, dat is precies mijn gevoel. De FP30x is ook enorm populair, dus er is veel meer info over te vinden. Mijn grootste zorg: hoe is het geluid (buiten die winkel)? Speel je graag zonder hoofdtelefoon? Ik snap namelijk niet dat hij zei dat het geluid van een 107 beter is door de behuizing, terwijl je die behuizing als het ware "na kan bouwen" met een FP30x en die ook nog net wat krachtige speakers heeft (11W t.o.v. 8W).

• RvV

RvV

Wat zou kunnen, puur een gokje:
Omdat er minder noodzaak was om compact te bouwen, dat ze de speakers misschien iets meer ruimte hebben kunnen geven in de 107 waardoor ze beter tot hun recht komen. Of een andere soort speakers die ondanks het lagere vermogen toch beter klinken. Wie speelt er eigenlijk op max volume? :)
De gewone FP30 had nog een beetje een muffled geluid, wat grotendeels is opgelost bij de FP30x.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Ik denk nu aan de FPE50! Dat is misschien veel logischer als aanvulling op een toekomstige akoestische piano, en hij heeft nog volumeschijfjes ook. :+ Ik vind dat met knoopjes er om onzinnige redenen echt veel minder luxe uitzien. Daarnaast is de piano-actie voor zover ik kan zien vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld de FP30x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

De E50 kende ik nog niet. Het lijkt mij een mooie allrounder voor de prijs.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Als je echt geïnteresseerd bent, ik ga morgen toch kijken naar de Yamaha P225. :P Ik lees te veel over dat Rolands instaptoetsen de neiging hebben te klikken. Als ik het zo lees, gaat dat voor mij iets zijn als dode pixels: iets waar ik me te veel op ga fixeren. En als het er niet meteen is, kan het ook nog komen. Dat is met dode pixels gelukkig praktisch nooit. Vandaar dat ik die eens test. In dezelfde prijsklasse heb je natuurlijk ook de Kawai ES120, maar die vind ik simpelweg te lelijk. Dat maakt het makkelijk om die even te negeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
Ben je ondertussen aan de slag met de Yamaha p225? Hoe is je ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
Het is toch de FPE-50 geworden, haha. Ik vond het een logischere en toekomstbestendigere optie als ik dus een akoestische standing piano krijg op een dag. Ik ben wel even op vakantie binnenkort, dus wil hem meteen daarna laten leveren. :)
Pagina: 1