Verschil tussen 9 en 24 pins Matrixprinter

Pagina: 1
Acties:
  • 821 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
Nou ja nog maar een keertje hoor:

Wat is het verschil tussen een 9 en een 24 naalds matrix printer? Afdrukkwaliteit/Snelheid/Resolutie?

Hail to the king baby!

Anoniem: 30978

Ja/ja/ja,

Maar koop een deskjet, veeeeeeeeeeul stiller. 8-)

• urk_forever
is voor doordruk formulieren, maar kan je wat specifieker kunnen zijn

Hail to the king baby!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
24 naalds is geloof ik scherper.. hogere dpi.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Zoals eigenlijk al uit de naam blijkt werkt een 9 pins matrixprinter met 9 pinnen en een 24 pins maxtrixprinter met 24 pinnen :)

Dus je hebt zeg een 2.5x zo hoge resolutie. Maar voor formulieren printen vind ik persoonlijk de afdrukkwaliteit van een 9 pins genoeg, zeker omdat je toch alleen maar 12 pt courier ofzo gaat printen.

Ik gok trouwens dat door die doordruk je het verschil op de 2e (en 3e etc) toch niet zo goed zult zien.

Qua snelheid, ik weet niet of er verschil in zit, aan de ene kant: 24 is nieuwer dan 9 -> sneller, maar aan de andere kant: 24 is meer puntjes zetten -> langzamer. Maar de hoeveelheid characters per minute (cpm) staat volgens mij in ongeveer elke handleiding, dus daar is wel redelijk makkelijk achter te komen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tja, vroeger (opa spreekt ;) )was de 9 naalds voor de arme luitjes en thuis gebruik en werd de 24 naald meestal al correspondentiekwaliteit gezien voor de bedrijven. Er zat toen een groot prijsverschil tussen.

Maar waar ga je hem voor gebruiken. Het uitprinten van (tekst)listings gewoon een 9 naalds nemen. Is het meer om b.v. kettingpapier (acceptgiroŽs) uit te printen dat je moet versturen, neem dan een 24 naald. Ook voor doorslag dat je moet versturen.

Kortom Eigen gebruik zou ik 9 naalds nemen (voordeel goedkoper), voor verzenden en dat soort bagger de 24 naalds.

Nu ik mezelf hoor bazelen, zijn er nog wel 9 naalds :?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• urk_forever
Er zijn nog 9 naalds printers te krijgen, de Epson LX-300+
Matrix printers zijn nog redelijk te krijgen. Prijzen varieren van 350-10.000+

Hail to the king baby!

Anoniem: 25078

24 naalds lijkt me betere kwaliteit als 9 naalds.
Het enige waar je matrixen voor nodig hebt is voor doorslagpapier.

Acceptgiro's ed kun je ook makkelijk met een laser of inktjet printen
Pagina: 1