Platenspeler en TV verbinden met versterker en speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 20:19
Beste mede-Tweakers,

Samen met de wens om een platenspeler aan te schaffen is ook de wens ontstaan om goede speakers + een subwoofer te kopen om vervolgens een wens te laten ontstaan om deze ook aan te sluiten op mijn televisie voor een klein beetje home cinema effect. Nu ben ik wat dat betreft nog vrij onbekend in de HiFi-wereld en kan ik wel een beetje advies gebruiken.

Waar ben ik naar op zoek?
Ik heb zelf al een televisie, namelijk deze. Nu wil ik hier dus een platenspeler, versterker en speakers + subwoofer bij aanschaffen. Omdat ik als student een beetje op een budget zit ben ik van plan dit allemaal bij een tweedehands vinylwinkel aan te schaffen bij mij in de buurt. Dit betekent dus dat ik vooral tussen de oude meuk aan het kijken ben.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik ben inmiddels zo ver dat ik weet dat de platenspeler met RCA kabels naar de phono ingang van de versterker zullen moeten gaan. Daarnaast heb ik gelezen dat de beste manier om de audio van de televisie naar de versterker te laten gaan is via HDMI. Helaas zijn alle versterkers bij de tweedehandswinkel zo oud dat HDMI toen nog niet bestond. Wel heeft mijn televisie een Audio (3,5mm) uitgang. Ik zit er nu aan te denken om de audio van mijn televisie met een coax (Jack 3,5mm naar RCA) kabel naar mijn versterker te laten gaan. Als ik het goed begrijp kan ik deze kabel dan in een andere input van de versterker pluggen, zoals CD of DVD/AUX input. Vervolgens kan ik de speakers met de versterker verbinden via de output uitgangen en de subwoofer met de speciale subwoofer uitgang. Ik hoef trouwens geen surround sound. Twee speakers en 1 subwoofer lijkt mij al genoeg.

Mijn vragen:
  • Is het verstandig om de Audio (3,5mm) uitgang van mijn televisie te gebruiken om audio naar mijn versterker te brengen? Gaat er dan geen audio verloren oid? Klopt het dat ik deze kabels dan in een van bovengenoemde inputs (CD of DVD/AUX) van de versterker kan pluggen?
  • Als ik het goed begrijp heb ik dus een versterker nodig met minimaal: 1 phono ingang, 1 andere ingang (bijvoorbeeld CD of DVD/AUX), uitgangen voor 2 speakers en een subwoofer uitgang. Klopt dit?
  • Zijn alle subwoofers regelrecht aan te sluiten via de subwoofer uitgang of heb ik hier ook nog iets over het hoofd gezien?
  • In de tweedehandswinkel hebben ze een berg aan speakers en subwoofers staan. Natuurlijk zonder prijskaartjes of informatie er bij. Heeft iemand een tip voor mij hoe ik uit deze berg een set goede speakers en subwoofer kan vinden? Ik begrijp dat dit misschien een beetje een globale vraag is maar alle hulp is hierbij welkom _/-\o_ (Het is trouwens mogelijk om gekochte speakers weer terug te ruilen bij deze zaak wanneer ze niet bevallen)
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn vragen:
Is het verstandig om de Audio (3,5mm) uitgang van mijn televisie te gebruiken om audio naar mijn versterker te brengen? Gaat er dan geen audio verloren oid? Klopt het dat ik deze kabels dan in een van bovengenoemde inputs (CD of DVD/AUX) van de versterker kan pluggen?
Dat kan prima. Ik heb zelf de televisie zowel aangesloten via de 3,5mm-uitgang als een AC3-decoder. Met een mengpaneeltje kan ik tussen beiden kiezen. Afhankelijk van de situatie is de ene of de andere situatie soms praktischer. De AC3-decoder kan namelijk 5.1-geluid decoderen naar 6 analoge tulpstekkers, dus voor films e.d. is dat het beste. Aan de andere kant werken de volumeknoppen op de afstandsbediening niet als i de AC3-decoder gebruik, vaak is de 3,5mm-uitgang om die reden praktischer.

Ook kan ik via het mengpaneeltje het geluid direct van mijn Ultimo4K naar de versterker sturen, zodat ik de Ultimo4K ook als radio kan gebruiken.
Als ik het goed begrijp heb ik dus een versterker nodig met minimaal: 1 phono ingang, 1 andere ingang (bijvoorbeeld CD of DVD/AUX), uitgangen voor 2 speakers en een subwoofer uitgang. Klopt dit?
Ja, maar sommige platenspelers hebben ook een ingebouwde voorversterker, in welk ze geval wel op een gewone audio-ingang aangesloten kunnen worden. Je hebt alleen een phono-ingang nodig voor een platenspeler zonder voorversterker.
Zijn alle subwoofers regelrecht aan te sluiten via de subwoofer uitgang of heb ik hier ook nog iets over het hoofd gezien?
Op die manier kun je niet het subwooferkanaal van een 5.1-bron weergeven. Daar heb ik dus de AC3-decoder voor in mijn installatie. Voor een 2.0-bron waarbij het sublaag niet in een apart kanaal zit werkt het wel.
In de tweedehandswinkel hebben ze een berg aan speakers en subwoofers staan. Natuurlijk zonder prijskaartjes of informatie er bij. Heeft iemand een tip voor mij hoe ik uit deze berg een set goede speakers en subwoofer kan vinden? Ik begrijp dat dit misschien een beetje een globale vraag is maar alle hulp is hierbij welkom _/-\o_ (Het is trouwens mogelijk om gekochte speakers weer terug te ruilen bij deze zaak wanneer ze niet bevallen)
Gebruik vooral je oren. Het meest zuiveer zijn 3-weg luidsprekers, voor spraak is een middentoner in de luidspreker nuttig. Maar wellicht wil je liever compacte luidsprekers. Dus je moet bepalen wat je wil en daar goed klinkende luidsprekers bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die 3,5mm ingang is een geregelde / hoofdtelefoon uitgang. Kun je technisch met een verkoop je op een analoge versterker aansluiten. Maar heeft zeker niet de voorkeur, want geen lijn signaal en dubbele volumeregeling. Als je hem vanuit je TV te hard uitstuurt kan je versterker dat niet zo tof vinden.

Wat je zoekt is een platenspeler met ingebouwde voorversterker (of een phono voorversterker in de gewone versterker). Plus een versterker met digitale ingang (spdif, optisch). Tweedehands kan een oudere 5.1 receiver ook prima voldoen, dan heb je ook een aansluiting voor een actieve sub.

Vwb luidsprekers: zelf gaan luisteren, en idd je oren gebruiken. Het drieweg verhaal wat hierboven gesteld wordt kun je negeren. Ik snap de denkwijze er achter maar de stelling klopt simpelweg niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die TV welke je inmiddels al hebt kun je ook middels S/PDIF (en dus 'fiber') op een versterker aansluiten. Versterkers welke S/PDIF snappen, snappen vaak ook wel het 5:1 DTS signaal (en hebben dus ook een uitgang voor een SubWoofer).

Als een Philips FR986 ( = Marantz/Matchline) je met die wetenschap wat lijkt dan mag je zo'n ding hier gratis bij me komen ophalen, overigens..... Hoef je alleen de voor jouw passende speakers er nog maar bij te gaan zoeken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:35

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou proberen om wel een receiver te vinden met HDMI. Dat vergemakkelijkt alles qua aansluiten van de tv.

Hoe je een versterker of receiver kiest, lees je hier Jorgen in "Keuze tussen receivers" Dat geldt net zo goed voor oudere varianten. Alleen dan zit er ook een oudere HDMI-versie en lagere HDCP-versie (rechtenbescherming/kopieerbeveiliging) op. Dat is niet erg als je er verder alleen analoge bronnen op aansluit, maar voor moderne apparaten is het wel belangrijk om een zo recent mogelijke versie te hebben.

Voor wat betreft de speakers: ga luisteren! Koop niet zomaar wat ze in de vinylwinkel hebben staan, maar test zelf wat je van het geluid vindt. Speakers klinken allemaal anders (de afspeelapparaten hebben daar geen/nauwelijks invloed op) dus wat de een een fijne klank vindt, vindt de ander wellicht niet fijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
Ik gebruik al weer een tijdje naar tevredenheid deze omvormer.
Voeding haal ik uit een usb-poort van mijn TV en audio uit de optische uitgang (convertor heeft optische en
coax ingang).
Zit met dubbelzijdig tape tegen de achterkant van de TV en door de USB voeding vanuit de TV gaat hij netjes uit als de TV uitgaat.

- edit: goedkopere link, zelfde ding

[ Voor 38% gewijzigd door planB op 21-09-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je geen 5.1 wil. Zou ik die 2.1 ook achterwege laten. Twee stevige vloerstaanders geven in de regel prima lage tonen. Je kunt dan ook het hdmi aansluiten achterwege laten en gewoon met 3.5mm jack inprikken op de TV. Doe ik ook al jaren.

Dan kun je ook gewoon een simpele analoge versterker gaan gebruiken.

Die 3.5mm jack aansluiting is wel niet op elke TV aanwezig trouwens.

stukje dat je richtte aan de andere user naar zijn nieuwe topic verplaatst

[ Voor 40% gewijzigd door Jorgen op 23-09-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:38

BLN

Er zijn op marktplaats wel oude surround versterkers te vinden met een optische ingang. Dat klinkt en werkt vaak al beter dan een 3,5mm jack.

Zelf zou ik nog even doorsparen en voor 450 euro een Argon Audio SA2 kopen. Die heeft precies wat jij zoekt: 2.1 geluid, platenspeler ingang, HDMI ARC aansluiting

Edit: ik zie dat je ook speakers zoekt. Ik zou jouw hele zoektocht niet in tweedehands winkels doen, maar op marktplaats. Daar is zat moois te vinden voor hele aardige prijzen. Er staat daar heel veel Mission te koop wat heel aardig klinkt voor een leuke tweedehands prijs.

[ Voor 31% gewijzigd door BLN op 24-09-2024 10:07 ]

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 15:30
AtomicShockwave schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:26:
Als je geen 5.1 wil. Zou ik die 2.1 ook achterwege laten. Twee stevige vloerstaanders geven in de regel prima lage tonen. Je kunt dan ook het hdmi aansluiten achterwege laten en gewoon met 3.5mm jack inprikken op de TV. Doe ik ook al jaren.

Dan kun je ook gewoon een simpele analoge versterker gaan gebruiken.

Die 3.5mm jack aansluiting is wel niet op elke TV aanwezig trouwens.

[mbr]stukje dat je richtte aan de andere user naar zijn nieuwe topic verplaatst[/]
Het aantal vloerstaanders welke daadwerkelijk het volledige frequentie spectrum kunnen weergeven is zeer beperkt.

3.5 mm jack koptelefoon uitgang naar de analoge input op de versterker is niet wenselijk. Het is namelijk geen line lvl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

greentea schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:19:
[...]

Het aantal vloerstaanders welke daadwerkelijk het volledige frequentie spectrum kunnen weergeven is zeer beperkt.
Dat klopt. De vraag is of je dat gaat missen als je toch al niet voor het volledige 5.1, 7.1 plaatje gaat.
Als je gewoon gebruik gaat maken van de stereo downmix van de TV en die weergeeft over fatsoenlijke speakers ga je enorm vooruit. Zelfs als het 6.5inch bookshelves zijn.
3.5 mm jack koptelefoon uitgang naar de analoge input op de versterker is niet wenselijk. Het is namelijk geen line lvl.
Dat werkt doorgaans prima. Voordeel is dat je het volume makkelijk op de tv kunt regelen. 1x kijken wat handige gain instellingen voor TV en versterker zijn en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 15:30
AtomicShockwave schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:17:
[...]

Dat klopt. De vraag is of je dat gaat missen als je toch al niet voor het volledige 5.1, 7.1 plaatje gaat.
Als je gewoon gebruik gaat maken van de stereo downmix van de TV en die weergeeft over fatsoenlijke speakers ga je enorm vooruit. Zelfs als het 6.5inch bookshelves zijn.

[...]

Dat werkt doorgaans prima. Voordeel is dat je het volume makkelijk op de tv kunt regelen. 1x kijken wat handige gain instellingen voor TV en versterker zijn en je bent klaar.
Dat je met "echte" speakers erop vooruit gaat t.o.v. ingebouwd tv geluid staat buiten kijf.
Maar daarmee wordt je opmerking nog geen waarheid. Ook maakt het niet uit of je nu een 2.0 pcm stream hebt of een 5.1/2.0 downmix. Beide signalen gaan prima tot 25hz, vrijwel geen enkele vloerstaander gaat zo diep. Lage frequenties zitten natuurlijk niet alleen in het x.1 kanaal. Ook bij stereo heeft vrijwel iedere setup profijt van een goede subwoofer.

De meeste televisies beschikken over een toslink of (E)arc HDMI poort. Vrijwel alle geïntegreerde versterkers en receivers van de laatste 20 jaar beschikken over een van deze twee poorten. Waarom dan een inferieure oplossing adviseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BLN schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:05:
Er zijn op marktplaats wel oude surround versterkers te vinden met een optische ingang. Dat klinkt en werkt vaak al beter dan een 3,5mm jack.

Zelf zou ik nog even doorsparen en voor 450 euro een Argon Audio SA2 kopen. Die heeft precies wat jij zoekt: 2.1 geluid, platenspeler ingang, HDMI ARC aansluiting

Edit: ik zie dat je ook speakers zoekt. Ik zou jouw hele zoektocht niet in tweedehands winkels doen, maar op marktplaats. Daar is zat moois te vinden voor hele aardige prijzen. Er staat daar heel veel Mission te koop wat heel aardig klinkt voor een leuke tweedehands prijs.
@meijboeum heeft hier gisteren, naar aanleiding van m'n post van afgelopen vrijdag, een Philips Matchline FR986 reciever gratis bij me opgehaald (onderhuids dus eigenlijk 'gewoon' een échte ouderwetse Marantz machine uit de tijd dat Philips nog écht Philips was). De TV kan daar met S/PDIF - TOSLINK op aangesloten worden en de platenspeler middels RCA + Ground dus de platenspeler heeft ook géén eigen voorversterker nodig.

Hij mag ook nog een paar Jamo E470 vloerstaanders gratis van me overnemen maar die dingen waren én zijn iets lastiger mee te nemen in de trein door 'm.... Denk ik :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 24-09-2024 17:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1