LAN opzetten en internet delen met de buren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratrace27
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10-2024
Beste allen,

Mijn buurman en ik overwegen een bekabeld netwerk aan te leggen tussen onze huizen over zo'n 30 meter afstand. Hiermee willen we de internet verbinding delen en af toe LAN parties geven.
We dachten eerst aan een lange UTP kabel ingraven, maar dit blijkt volgens Reddit een ontzettend dom idee. https://www.reddit.com/r/..._cable_out_to_shack_bury/

Ik lees op verschillende plekken dat glasvezel de beste optie is, maar weet niet waar ik moet beginnen.
We doelen op stabiele snelheden van minimaal 500Mbit maar hopen op 1Gbit+

Wat we al geprobeerd hebben:
Een TP-Link CPE210. Snelheid en stabiliteit vielen helaas tegen, vermoedelijk slechte "line of sight" door een boom en goed geisoleerde huizen.

Kunnen jullie wat advies geven en misschien wat gear aanraden?

Hartelijk dank!

Beste antwoord (via ratrace27 op 20-09-2024 23:30)

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:30
Dan is glasvezel inderdaad de beste optie. Ik zou twee routers nemen, beide met een glas SFP uitrusten. Een mantelbuis ingraven (met trekdraad) en een glasvezelset daar doorheen trekken. In principe is multimode voor die afstand meer dan prima. Glasvezel kan je kopen als patchkabel van de gewenste lengte, dan is het doortrekken en in de SFP steken. Met Ubiquiti of Mikrotik ben je dan het mannetje.

Zoiets als deze en deze als je voor Mikrotik gaat

Multimode is voor "korte" afstand tot een paar 100 meter, single mode voor meerdere kilometers en daarmee (veel) duurder.

Let overigens wel op de eenzelfde SFP (ook multimode en even op de plug letten) andere firmware kan hebben om samen te werken met de router, dat hij dus wel werkt met de router in kwestie.

[ Voor 53% gewijzigd door Houtenklaas op 20-09-2024 23:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dan is glasvezel inderdaad de beste optie. Ik zou twee routers nemen, beide met een glas SFP uitrusten. Een mantelbuis ingraven (met trekdraad) en een glasvezelset daar doorheen trekken. In principe is multimode voor die afstand meer dan prima. Glasvezel kan je kopen als patchkabel van de gewenste lengte, dan is het doortrekken en in de SFP steken. Met Ubiquiti of Mikrotik ben je dan het mannetje.

Multimode is voor "korte" afstand tot een paar 100 meter, single mode voor meerdere kilometers en daarmee (veel) duurder.

Let overigens wel op de eenzelfde SFP (ook multimode en even op de plug letten) andere firmware kan hebben om samen te werken met de router, dat hij dus wel werkt met de router in kwestie.

[ Voor 53% gewijzigd door Houtenklaas op 20-09-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Bliksem slaat in in de boom en daaromheen gaat energie in de grond. UTP koper kan dit oppikken en schade aan je netwerk apparatuur veroorzaaken. Glas heeft dat geen last van.

Geen idee als je kabel openbare weg over gaat kan later gedoe geven ;).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Wanneer TS de kabel in een buis in de grond ingraaft en ervoor zorgt dat begin- en eindpunt binnen in huis en binnen in de schuur boven de grond komen dan is er geen enkel probleem met bliksem.
Tenslotte liggen alle internetkabels naar je huis van de provider en de elektriciteitskabels ook 'gewoon' onder de grond. Wanneer de bliksem direct inslaat op je huis dan is sowieso alles naar de knoppen. Maar goed, de kans dat je de hoofdprijs in de Staatsloterij wint is hoger......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Yaksa schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:17:
Maar goed, de kans dat je de hoofdprijs in de Staatsloterij wint is hoger......
Nee, dat is het niet.

Bron:
https://www.quest.nl/maat...zo-piepklein-is-die-kans/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RobbyTown schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:11:
Bliksem slaat in in de boom en daaromheen gaat energie in de grond. UTP koper kan dit oppikken en schade aan je netwerk apparatuur veroorzaaken. Glas heeft dat geen last van.

Geen idee als je kabel openbare weg over gaat kan later gedoe geven ;).
Er is een video over van de 8-bit guy.. best behoorlijke schade een UTPtje in de grond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gudon
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-11-2024
Houtenklaas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:07:
[...] Ik zou twee routers nemen[...]
Onnodig routers inzetten waar switches voldoen is vragen om problemen.

In beide huizen is lijkt mij een switch aanwezig, en een router voor de internetverbinding

Die switches kan je onderling dan met elkaar verbinden en desgewenst elkaar in eigen vlan houden en de router die je ook voor internet hebt gebruiken om verkeer tussen A en B te routeren

Eventueel glaskabel naar een mediaconverter, dat kan kosten voor andere switch met SFP poorten besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:06
Dan is glasvezel inderdaad de beste optie. Ik zou twee routers nemen, beide met een glas SFP uitrusten. Een mantelbuis ingraven (met trekdraad) en een glasvezelset daar doorheen trekken. In principe is multimode voor die afstand meer dan prima. Glasvezel kan je kopen als patchkabel van de gewenste lengte, dan is het doortrekken en in de SFP steken. Muet Ubiquiti of Mikrotik ban je dan het mannetje.

Denk dat voor LAN parties het beter is om single mode te nemen. Bandbreedte bij single mode is groter dan bij multimedia waardoor je meer kunt versturen en zeker als er veel volk op zit tijdens die LAN parties.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Ah dit doet mij denken aan 20 jaar geleden toen we nog aan de DialUP zaten.
In mijn straat waren er 3 huizen verbonden:
- 1 utp met staalkabel naar de overkant , vlak onder dakgoot
- 1 utp onder de dakpannen van garage door naar de buurman

Bij onweer werd die utp die in de lucht hing er wel uitgetrokken, maar dat was destijds sowieso de standaard dat je alle coax/utp lostrok als het rommelde.

Nu zou ik het proberen met een straalzendertje. Hoe erg line of sight heb je? Kun je de nodes buiten hangen?
CPE210 is wel echt onderin de markt. Ik zou eerder naar een 5/60ghz oplossing kijken van bijvoorbeeld Ubiquiti Airmax of Mikrotik.
Wat is het budget?
Zelf gebruik ik deze (in client mode naar een camping accesspoint). Rete stabiel :)
Wil je echt snel moet je naar de 60ghz maar dat zou ik met een boompje ertussen niet aandurven

Glas is uiteindelijk wel de beste oplossing in stabiliteit, snelheid en kosten maar dat hangt er maar net vanaf hoeveel werk het is om dat te leggen en of je er zin in hebt .

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2024 20:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 20:20
ik heb hier al 10+ jaar een utp kabel (wel utp kabel voor buiten) in een mantelbuis naar mijn hok liggen. Gaat hier ook om een meter of 25. Je hebt voor utp-kabel ook blksem / overspannings beschermers.
Wanneer je zo"n straalzender op je dak zet, heb ik je ook kans dat de bliksem daar in slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
Dyckie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:41:
[...]

Denk dat voor LAN parties het beter is om single mode te nemen. Bandbreedte bij single mode is groter dan bij multimedia waardoor je meer kunt versturen en zeker als er veel volk op zit tijdens die LAN parties.
Als de kabel afstand binnen de 100 meter is ga je nog 100 Gbit/s halen met de juist apparatuur over om4 multi mode kabel.

Denk dat dat wel voldoende is voor een lan party

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
mkroes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:43:
ik heb hier al 10+ jaar een utp kabel (wel utp kabel voor buiten) in een mantelbuis naar mijn hok liggen. Gaat hier ook om een meter of 25. Je hebt voor utp-kabel ook blksem / overspannings beschermers.
Wanneer je zo"n straalzender op je dak zet, heb ik je ook kans dat de bliksem daar in slaat.
Bliksembeschermers werken echt niet wanneer je een directe inslag op je huis hebt.
Ze helpen hooguit een beetje tegen secundaire lekstromen / overspanning van een inslag in de buurt.
De enige bliksembeschermer die wel werkt ben je zelf: Bij onweer alle stekkers er uit trekken en op een afstandje van de wandcontactdoos / UTP aansluiting leggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 20:20
Yaksa schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:57:
[...]

Bliksembeschermers werken echt niet wanneer je een directe inslag op je huis hebt.
Ze helpen hooguit een beetje tegen secundaire lekstromen / overspanning van een inslag in de buurt.
De enige bliksembeschermer die wel werkt ben je zelf: Bij onweer alle stekkers er uit trekken en op een afstandje van de wandcontactdoos / UTP aansluiting leggen.
Dat klopt, maar we hebben het toch over een inslag in de buurt van de kabel?
Als de bliksem rechtstreeks inslaat op je huis, maakt het niet uit wat je hebt liggen, koper of glas.
Maar bij koper zal de buurman er waarschijnlijk wel mee geholpen zijn ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Beetje onzin dat bliksem risico.

Er liggen overal in de grond kabels die je huis in gaan (telefoon, coax, elektriciteit, water), daar kan allemaal bliksem op inslaan of via inductie binnenkomen.
Een extra utp kabel in de grond erbij maakt dat risico niets groter.

Gewoon lekker een 32 cm riolering buis in de grond leggen en daar een utp kabel door trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Gudon schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:36:
[...]

Onnodig routers inzetten waar switches voldoen is vragen om problemen.

In beide huizen is lijkt mij een switch aanwezig, en een router voor de internetverbinding

Die switches kan je onderling dan met elkaar verbinden en desgewenst elkaar in eigen vlan houden en de router die je ook voor internet hebt gebruiken om verkeer tussen A en B te routeren

Eventueel glaskabel naar een mediaconverter, dat kan kosten voor andere switch met SFP poorten besparen
Ik zei ook niet "extra routers" :) Ik zou in ieder geval nooit de boel hard aan elkaar knopen met switches vanwege privacy redenen. Mijn verkeer blijft binnen, de andere kant ook en alleen wat naar de overkant moet gaat naar de overkant. En dat betekent routeren en niet switchen. En welke router dat doet, dat boeit me niet. Met VLAN's kan je nog wel wat knoeien, maar dan heb je het ook al over managed switches. Pak dan gewoon een fatsoenlijke router ...

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 20-09-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
[...]

Slecht idee. De afstand is zo kort dat je zeer waarschijnlijk de ontvangstkant overstuurt. Single mode is bedacht om afstanden van vele (tientallen) kilometers te overbruggen en het powerbudget is daar dan ook naar. Een afstand van 30 meter is simpelweg te klein daarvoor. Met multimode haal je daar op je sloffen 10Gb bandbreedte. Single mode is vragen om problemen en heel veel duurder ook nog eens.

Daarnaast zal de SFP module de beperking zijn. Een 1Gb multimode SFP of een 1Gb single mode SFP zullen eenzelfde bandbreedte laten zien ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Houtenklaas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:40:
[...]

Slecht idee. De afstand is zo kort dat je zeer waarschijnlijk de ontvangstkant overstuurt. Single mode is bedacht om afstanden van vele (tientallen) kilometers te overbruggen en het powerbudget is daar dan ook naar. Een afstand van 30 meter is simpelweg te klein daarvoor. Met multimode haal je daar op je sloffen 10Gb bandbreedte. Single mode is vragen om problemen en heel veel duurder ook nog eens.

Daarnaast zal de SFP module de beperking zijn. Een 1Gb multimode SFP of een 1Gb single mode SFP zullen eenzelfde bandbreedte laten zien ...
Bandbreedte heeft niks met snelheid te maken hoor want als je dat denkt ben je verkeerd geïnformeerd. Heb als in een industriële omgeven tussen data racks op ongeveer 30m van elkaar single mode gelegd. Met de juiste sfp modules werkt alles perfect hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:23
Dyckie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:49:
[...]

Bandbreedte heeft niks met snelheid te maken hoor want als je dat denkt ben je verkeerd geïnformeerd. Heb als in een industriële omgeven tussen data racks op ongeveer 30m van elkaar single mode gelegd. Met de juiste sfp modules werkt alles perfect hoor.
Dat single mode een hogere bandbreedte heeft wil alleen maar zeggen dat je een hogere snelheid KUNT halen met de juiste sfp's. 10Gb over singlemode of multimode is precies hetzelfde en dat lijkt me meer dan voldoende voor een lan party. Single mode over 30 meter kan inderdaad prima maar multimode is goedkoper en de snelheid is uiteraard hetzelfde bij 1Gb of 10Gb.

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 13:59

SpamLame

niks

[...]

In dit scenario is MM prima. De afstand vereist geen SM en de minimum van 500Mbit haalt het gemakkelijk.

Met MM OM2 zou 10Gbps haalbaar moeten zijn.
OM4/5 doen 100Gbps op 100M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dyckie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:49:
[...]

Dan kan je me vast het verschil uitleggen tussen de bandbreedte van een 1Gb multimode en een 1Gb singlemode SFP. Natuurlijk is de theoretische mogelijke bandbreedte groter van single mode, maar dat speelt in de gewenste 500Mb/1Gb snelheid werkelijk geen enkele rol. Multimode is hier de enige juiste kostenefficiënte oplossing. Dat je op multimode de 10Tb/s niet haalt is volstrekt irrelevant.

• Ben(V)
Koper is het meest kosten effectief.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dyckie
Houtenklaas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:43:
[...]

Dan kan je me vast het verschil uitleggen tussen de bandbreedte van een 1Gb multimode en een 1Gb singlemode SFP. Natuurlijk is de theoretische mogelijke bandbreedte groter van single mode, maar dat speelt in de gewenste 500Mb/1Gb snelheid werkelijk geen enkele rol. Multimode is hier de enige juiste kostenefficiënte oplossing. Dat je op multimode de 10Tb/s niet haalt is volstrekt irrelevant.
Denk dat je beter eens opzoek hoen bandbreedte op fibers werkt in plaats van hier zo te antwoorden want ik denk dat je het gewoon niet weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:53:
[...]

Denk dat je beter eens opzoek hoen bandbreedte op fibers werkt in plaats van hier zo te antwoorden want ik denk dat je het gewoon niet weet.
Dit gaat allemaal offtopic maar je hebt het toch niet over multiplexen van meerdere kleuren op glasvezel? Hiermee is het MOGELIJK om een hogere bandbreedte te krijgen (uitgedrukt in Gb/s) over glasvezel maar dit is natuurlijk onzinnig voor thuis. (Het multiplexen gebruiken provider ook om over één fiber send/recieve te versturen via 2 'kleuren').

Glasvezel is alleen maar een medium met een bepaalde bandbreedte, de techniek die je gebruikt bepaald de echte bandbreedte, bv met 2 SFP's van 1Gb/s krijg je een werkelijk bandbreedte van 1Gb/s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Hoe kom je daarbij?

Je kunt tot in ieder geval 100Gbps met een enkele vezelpaar werken, zowel multimode (100GBASE-SR1) als single moide (100GBASE-LR1). Beperking met multimode is dat je max 100m kunt afleggen, maar TS heeft het over 30m, dus dat is geen issue. SR optics zijn vaak goedkoper dan LR, maar aangezien requirement is 1Gbps, niet 100Gbps is dat sowieso gerommel in de marge.

Ik zou gewoon kijken naar prijs 2x optic + 1x (twee-aderige) fiber en zien wat het goedkoopste blijkt. Voor toepassingen TS is technisch verschin single mode vs multimode irrelevant, ook niet in de voorzienbare toekomst bij evt upgrade naar 10Gbps of 100Gbps.

Oslik blyat! Oslik!

• Dyckie
dion_b schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:47:
[...]

Hoe kom je daarbij?

Je kunt tot in ieder geval 100Gbps met een enkele vezelpaar werken, zowel multimode (100GBASE-SR1) als single moide (100GBASE-LR1). Beperking met multimode is dat je max 100m kunt afleggen, maar TS heeft het over 30m, dus dat is geen issue. SR optics zijn vaak goedkoper dan LR, maar aangezien requirement is 1Gbps, niet 100Gbps is dat sowieso gerommel in de marge.

Ik zou gewoon kijken naar prijs 2x optic + 1x (twee-aderige) fiber en zien wat het goedkoopste blijkt. Voor toepassingen TS is technisch verschin single mode vs multimode irrelevant, ook niet in de voorzienbare toekomst bij evt upgrade naar 10Gbps of 100Gbps.
De bandbreedte bij singlemode is onbeperkt en bij multimode zit daar een beperking op. Maar merk hier dat er veel antwoorden zonder opzoek werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLrRbB0lGHdY155qNMRkYcUeCFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/773NKv13qyz0bfRWUyhG3cVN.jpg?f=user_large

Is toch hetzelfde als bij utp hoor bij CAT6 is de bandbreedte maar 250 MHz en bij Cat6A is dit 500MHz waardoor je ook zie dat je over Cat6A meer kunt sturen dan over Cat6. Denk dat niemand hier begrijpt wat bandbreedte wilt zeggen in netwerkbekabeling.

[ Voor 10% gewijzigd door Dyckie op 21-09-2024 15:33 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wat voor ordegrootte zijn die LAN parties die je wil geven en wat voor spellen wil je dan spelen? Dat kan natuurlijk uitmaken voor de bandbreedte die je nodig hebt. Als je alleen een één op één tegen je buurman wil spelen heb je aan koper volgens mij genoeg, maar als je enkele tientallen mensen volle bak aan de gang wil houden heb je uiteraard meer bandbreedte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:53:
[...]

Dat is een aanname :) Ik heb het idee dat je niet weet wat een SFP is ...In mijn router (Mikrotik) zit bij mij een converter die glas "vertaalt" naar iets elektrisch. Het glas is single mode bij mij - want van een ISP. Mijn converter is een klein geval die in een daarvoor bestemde poort past in mijn Mikrotik en die standaard heet SFP+. En die vertaalt het glas naar 1Gbps op koper/elektrisch. Wat het glas ook aan bandbreedte biedt aan de ene kant, de andere kant is altijd gelimiteerd op die 1Gbps omdat dat een eigenschap van de converter is.

Zo heb je vele SFP's, ook met een 10Gb interface, maar daarom zei ik dus dat met een 1Gbps SFP het niet uitmaakt of je komt aankakken met singlemode of multimode, of welke bandbreedte dan ook aan de glaskant, de elektrische kant geeft je limiet.

En dan even terug naar de probleemstelling van TS. Wens is glas, veilig. Afstand 30 meter en 500Mb/1Gb aan snelheid. Dan is voor nu EN de toekomst multimode meer dan prima. 1Gb kan met heel goedkope componenten en in de toekomst kan je door naar 100Gb met dezelfde glasvezels. En wil je ooit door naar 1Tb, met een trekdraad in de pijp heb je dan weer een leuk klusje. Maar gezien de reacties hierboven hebben we een mooie oplossing voor de TS bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Houtenklaas schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:55:
[...]

Dat is een aanname :) Ik heb het idee dat je niet weet wat een SFP is ...In mijn router (Mikrotik) zit bij mij een converter die glas "vertaalt" naar iets elektrisch. Het glas is single mode bij mij - want van een ISP. Mijn converter is een klein geval die in een daarvoor bestemde poort past in mijn Mikrotik en die standaard heet SFP+. En die vertaalt het glas naar 1Gbps op koper/elektrisch. Wat het glas ook aan bandbreedte biedt aan de ene kant, de andere kant is altijd gelimiteerd op die 1Gbps omdat dat een eigenschap van de converter is.

Zo heb je vele SFP's, ook met een 10Gb interface, maar daarom zei ik dus dat met een 1Gbps SFP het niet uitmaakt of je komt aankakken met singlemode of multimode, of welke bandbreedte dan ook aan de glaskant, de elektrische kant geeft je limiet.

En dan even terug naar de probleemstelling van TS. Wens is glas, veilig. Afstand 30 meter en 500Mb/1Gb aan snelheid. Dan is voor nu EN de toekomst multimode meer dan prima. 1Gb kan met heel goedkope componenten en in de toekomst kan je door naar 100Gb met dezelfde glasvezels. En wil je ooit door naar 1Tb, met een trekdraad in de pijp heb je dan weer een leuk klusje. Maar gezien de reacties hierboven hebben we een mooie oplossing voor de TS bedacht.
Ik weet wel wat een SFP module is. Werk in de netwerkbekabeling sector en doe niks anders dan databekabeling en fiber in gebouwen te leggen en heb mijn certificaten van de merken die we doen en om de 2 jaar moet ik nieuwe examens afleggen om deze geldig te houden en de nieuwigheden mee te krijgen over de normen die veranderen en de nieuwe producten zoals OM5 en Cat8 dat er nog maar een paar jaar geleden bijgekomen is.

• Jef61
@Dyckie Vraagje, waarin wordt de 'bandbreedte' in uitgedrukt? Mbps toch?
Als ik sfp's gebruik van 1Mbps dan is dat de bandbreedte, of dat nu over koper, singlemode, multimode of welk medium ook is. Over singlemode KUN je inderdaad een hogere bandbreedte halen maar dan moet je ander sfp's gebruiken.

De bandbreedte waar jij het over hebt gaat over de fysieke eigenschappen van het medium maar dat heeft er in dit geval niet mee te maken.

• Dyckie
Jef61 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:04:
@Dyckie Vraagje, waarin wordt de 'bandbreedte' in uitgedrukt? Mbps toch?
Als ik sfp's gebruik van 1Mbps dan is dat de bandbreedte, of dat nu over koper, singlemode, multimode of welk medium ook is. Over singlemode KUN je inderdaad een hogere bandbreedte halen maar dan moet je ander sfp's gebruiken.

De bandbreedte waar jij het over hebt gaat over de fysieke eigenschappen van het medium maar dat heeft er in dit geval niet mee te maken.
De bandbreedte wordt aangeduidt met MHz wat staat voor MegaHertz. Je kan de bandbreedte vergelijken het met een waterleiding: hoe breder de leiding, hoe meer water er doorheen kan stromen binnen een bepaalde tijd.

• Jef61
Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:10:
[...]

De bandbreedte wordt aangeduidt met MHz wat staat voor MegaHertz. Je kan de bandbreedte vergelijken het met een waterleiding: hoe breder de leiding, hoe meer water er doorheen kan stromen binnen een bepaalde tijd.
Precies wat ik zeg, dat gaat over de fysieke eigenschappen van het medium.

De discusie ging erover als ik sfp's gebruik van 1Mbps of 10Mbps (meer dan voldoende voor thuis) dan maakt het niet of je single of multimode of koper gebruik, dan kijk je naar de prijs of andere voordelen.

Je hebt gelijk dat we veel langer met singlemode vooruit kunnen omdat de fysieke bandbreedte groter is, in de toekomst als er nog snellere sfp's komen dan kan dit gewoon over singlemode en niet meer over multimode of koper.

[ Voor 34% gewijzigd door Jef61 op 21-09-2024 16:24 ]

• Dyckie
Ik ga er over stoppen want niemand snapt hier juist wat bandbreedte is en hoe dit ook invloed heeft op netwerk gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:10:
[...]

Om dan de vergelijking af te maken. Ik heb daar een kraantje op zitten die 20 liter per minuut kan spuien. Of de aanvoer dan 100 liter per minuut kan leveren of 1000 liter, dat maakt niet uit aangezien het kraantje de bottleneck is.

En dat kraantje hier is die 1Gb poort wat de beperkende factor is. Zowel multimode als single mode kunnen op die 30 meter afstand heel veel meer leveren dan die 1Gb. En nou klaar he :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
ratrace27 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:03:
Ik lees op verschillende plekken dat glasvezel de beste optie is, maar weet niet waar ik moet beginnen.
We doelen op stabiele snelheden van minimaal 500Mbit maar hopen op 1Gbit+
[...]

Kunnen jullie wat advies geven en misschien wat gear aanraden?
Ik zou persoonlijk inzetten op hogere snelheden: minimaal 10gbps. Dan kan je eventueel ook bij elkaar een NAS neerzetten en hoef je niet direct te upgraden.

Hebben jullie ook al nagedacht over hóé jullie het internet gaan delen? Ik neem aan dat jullie niet direct toegang willen tot elkaars wifi. En willen jullie dan ook nog zelf je eigen netwerkapparatuur gebruiken of willen jullie samen van hetzelfde ecosysteem gebruik maken?

Wat ik zelf (minimaal) neer zou zetten:

Modem Provider
|
Unifi Pro Max 16 ---(2xMM glasparen*)---Unifi Pro Max 16 -- router buurman - Netwerk buurman
|
jouw router
|
jouw netwerk

*) met de functie link aggregation kan je de twee aderparen bundelen: dit levert dubbele snelheid op en mocht een van de twee aderparen defect raken stopt de boel niet gelijk met werken.

Er zijn echter duizend-en-één variaties op te bedenken, met elk hun voor en nadelen. Ander merk switches kan uiteraard ook, mijn keuze zou vallen op Unifi aangezien ik hier goede ervaringen mee heb.

Praktische tips uit eigen ervaring bij het aanleggen van glas in eigen tuin:
- Leg meer dan één aderpaar aan. Glasvezel is ontzettend kwetsbaar. Van de 3 paren die ik heb aangelegd is er uiteindelijk maar 1werkend paar overgebleven.
- Leg de kabels voldoende diep in de grond en schrijf goed op wáár de kabel ligt. Bij mij ligt de kabel op ongeveer 50cm (twee spades) diep. Dit geeft voldoende ruimte om de tuin (her) aan te leggen.
- Leg de kabels zoveel mogelijk in (mantel)buizen. De kabels zijn dan beschermd mocht er in de toekomst toch een schep iets te diep de grond in gaan.
- Gebruik (mantel)buizen van minimaal 50mm2. Ik dacht een paar tientjes te kunnen besparen met een 40mm2 mantelbuis, maar het leverde een heleboel gedoe op om de kabels er door heen te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dyckie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:15:
Ik ga er over stoppen want niemand snapt hier juist wat bandbreedte is en hoe dit ook invloed heeft op netwerk gebruik.
Helemaal niets als de netwerkstandaarden geen gebruik maken van evt extra beschikbare bandbreedte.

Als er max 100Gbps standaarden zijn voor een zekere vezel, maakt het niet uit dat in theorie meer erover zou kunnen. Er bestaat geen apparatuur die van die meerwaarde gebruik zou kunnen maken dus het maakt geen biet uit. single mode gebruiken ipv multimode om die reden is net zo zinnig als Cat7 gebruiken ipv Cat6A: leuk dat het meer zou kunnen, maar je knijpt er geen bit meer doorheen IRL.

Deze discussie is iig ronduit offtopic gezien requirement voor "1Gbps+". Daar voldoen zowel singlemode als multimode aan, als trouwens koper.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratrace27
Dank allemaal voor jullie reacties! _/-\o_ (bandwidth discussie was smullen)

Eerst even wat vragen beantwoorden:

- De kabel wordt in de gemeenschappelijke binnentuin ingegraven.
- Buurman heeft modem van provider en mesh AP's voor wifi, ik een router (met o.a. bridge functionaliteit) en 8 poort switch met PoE. CPE210 had ik nog liggen van een projectje 8 jaar geleden.
- Als we straalzenders buiten hangen kunnen we de boom omzeilen, alleen mag het niet van de huisbaas. We mogen namelijk geen "satellietschotels" ophangen 😭
- Kwa budget zijn we op zoek naar een betaalbare oplossing voor max €200.
- We spelen enkel classics als AOE2, rise of nations, unreal tournament en counter strike. Met 10 tot 14 man, 1Gbps is echt genoeg voor 50 man.
Dan is glasvezel inderdaad de beste optie. Ik zou twee routers nemen, beide met een glas SFP uitrusten.
Glas lijkt ons een prima oplossing al snappen we het verschil in kabels, SFP modules e.d. nog niet helemaal.
Gezien prijs, afstand en gebruikersgemak lijkt multimode optimaal voor onze use case.

Aan de hand van jullie adviezen denk ik aan de volgende topologie:

Modem provider
|
Media converter.
|
SFP module
|
- OM3 glas kabel.
- Ingegraven in deze mantelbuis.
|
SFP module (zelfde als boven)
|
Switch (met SFP) of zelfde media converter als boven.
|
Router voor eigen LAN met thuis server e.d.

Buurman gebruikt voornamelijk wifi met Mesh AP's in eigen VLAN.
Tijdens LAN parties kunnen we de boel samentrekken achter een dikke router en eventueel switches.

Wat vinden jullie ervan?

PD: Kwam toevallig deze ethernet surge protector unit tegen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Glas is echt onnodig gecompliceerd, die 30 meter kun je makkelijk met een stukje utp kabel overbruggen.
Geen media converters, geen switch met sfp nodig, geen sfp's en geen glaskabel nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 16:27
Zeker in een gemeenschappelijke binnentuin is een buis ingraven met een UTP kabel meer dan prima, als daar een keer de bliksem inslaat heb je grotere issues als dat je een utp kabel hebt ingegraven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
jimmy87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:28:
Zeker in een gemeenschappelijke binnentuin is een buis ingraven met een UTP kabel meer dan prima, als daar een keer de bliksem inslaat heb je grotere issues als dat je een utp kabel hebt ingegraven.
Dat advies had ik in de tweede post van dit topic ook al gegeven.
Schijnbaar is TS slecht te overtuigen en denkt: "Duurder en ingewikkelder = Beter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
In deze topics komen altijd 3 bingo woorden terug:
Fiber, Blikseminslag en Galvanische scheiding

Ik ben wat teleurgesteld dat de laatste nog niet gevallen is dus ik zal mijn bijdrage doen:
Let op met UTP met galvanische scheiding! Als je UTP gebruikt is er niets aan de hand maar met STP, FTP of SFTP kun je problemen krijgen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratrace27
Yaksa schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:15:
[...]

Dat advies had ik in de tweede post van dit topic ook al gegeven.
Schijnbaar is TS slecht te overtuigen en denkt: "Duurder en ingewikkelder = Beter".
Tja, wat doe je op een tech forum als je geen interesse hebt in (nieuwe) tech? In mijn reactie staat overigens een link naar een ethernet surge protector. Doe niet zo boomerig, lees tenminste wat mensen schrijven voor je de betweter gaat uithangen. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
Ben(V) schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:51:
Glas is echt onnodig gecompliceerd, die 30 meter kun je makkelijk met een stukje utp kabel overbruggen.
Geen media converters, geen switch met sfp nodig, geen sfp's en geen glaskabel nodig.
Gecompliceerd?? Zo spannend is glasvezel niet hoor, voor een beetje meer geld heb je een betrouwbare en veilige verbinding en een beetje switch/router heeft tegenwoordig standaard een sfp slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Duur en lastiger( niet alle sfp's zijn compitable) en overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Ben(V) schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:59:
Duur en lastiger( niet alle sfp's zijn compitable) en overbodig.
Dat is een mening. TS komt hier voor advies en dan komen hier allerlei meningen langs. Aan TS wat voor hem de juiste keuze is na zijn afwegingen. Voor glasvezel kiezen is geen onjuiste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Duurder en gecompliceerder is echt geen mening maar een feit.

Valt onder de noemer "niet omdat het zinvol is, maar omdat het kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:08
ratrace27 schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:40:

Modem provider
|
Media converter.
|
SFP module
|
- OM3 glas kabel.
- Ingegraven in deze mantelbuis.
|
SFP module (zelfde als boven)
|
Switch (met SFP) of zelfde media converter als boven.
|
Router voor eigen LAN met thuis server e.d.
waarom een switch en router achter elkaar? Ik zou een router met met spf en wifi kopen. bv zoals eerder genoemd Mikrotik.
Pagina: 1