Verlengsnoer keukenapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenei
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-09-2024
Net een nieuwe oven... maar nu blijkt dat de vorige bewoners er een zooitje van hebben gemaakt in de keuken en de stekker van nieuwe oven kan niet bij de dichtstbijzijnde stopcontact. Tenminste, niet zonder de hele keuken te verbouwen.

Nu is er bij de koelkast nog een geaard stopcontact vrij. (Twee stopcontacten op één plaatje). Kan ik met een hoogcapaciteit verlengsnoer (die 3000+ watt aankan) de oven aansluiten op deze vrije stopcontact?

Alvast bedankt! En ja, je mag lachen als het een stomme vraag is :)

Beste antwoord (via kipenei op 20-09-2024 17:07)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
ja hoor, de koelkast verbruikt namelijk neit zoveel.
let wel op dat je oven soms wel 3500 W langdurig kan vragen, dus ik zou een nog dikkere snoer pakken (2.5mm is minimaal, 4 mm is beter).

[ Voor 57% gewijzigd door 99ruud99 op 20-09-2024 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
let wel op dat je oven soms wel 3500 W langdurig kan vragen, dus ik zou een nog dikkere snoer pakken (2.5mm is minimaal, 4 mm is beter).

[ Voor 57% gewijzigd door 99ruud99 op 20-09-2024 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een 'vast' apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 Watt moet een eigen aansluiting hebben, zelfs een eigen zekering volgens de richtlijnen. Nu is het discutabel of je een oven als vast apparaat moet zien als daar een stekker aan zit. Zoals hierboven staat, combineren met een koelkast zou geen probleem mogen zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 20-09-2024 16:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenei
Bedankt voor de antwoorden!
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:38:
De mm snap ik nog niet zo goed, sorry! Ik zie wel verlengsnoeren met bijv. 3x1,5mm. Is dit dan voldoende?

Nogmaals bedankt!

Laat maar, het is duidelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door kipenei op 20-09-2024 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Gewoon kijken wat voor draaddikte het snoer van de oven zelf heeft, zal zeer waarschijnlijk 1,5mm2 zijn. Dikker dan dat is niet nodig voor het verlengsnoer, tenzij je er een snoer van meer dan 5m ofzo tussen gaat zetten, dan is dikker wel handig om spanningsval te verminderen. Dunner draad dan wat er aan de oven zelf zit mag absoluut niet.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:01
Dat us nou niet zo eenvoudig aan de buitenkant te zien. Daar zie je alleen de totale dikte, inclusief isolatie. Maar door 1,5 mm mag 3600 Watt. Ik zou echter toch 2,5 mm gebruiken voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
ik zou gewoon 2.5mm pakken, gezien het losse kabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:38:
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat er naast de koelkast nog meer op die groep zit.

Daarnaast mag je voor 16A (voor korte lengtes) ook 1.5mm kabeldoorsnede gebruiken, maar 2.5mm is verstandiger.

Er zit ook geen 4mm2 in de buizen naar de meterkast. Dat hoeft pas als je >16Ampere over een fase trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenei
Iedereen bedankt. Ik denk dat ik genoeg weet. :)

Het gaat hier om een vrij kleine inbouw oven, en heb enkel een metertje nodig voor de verlengsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 15:02
Je zou zelf een verlengsnoer kunnen maken met 3x2.5 rubber kabel en een rubberen stekker en kontrastekker.
Net zolang als jij wilt, maar zo kort als noodzakelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
coinman63 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:03:
Dat us nou niet zo eenvoudig aan de buitenkant te zien. Daar zie je alleen de totale dikte, inclusief isolatie. Maar door 1,5 mm mag 3600 Watt. Ik zou echter toch 2,5 mm gebruiken voor de zekerheid.
De meeste kabels staat het gewoon op geprint.
SoFTSTuFF schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:09:
Je zou zelf een verlengsnoer kunnen maken met 3x2.5 rubber kabel en een rubberen stekker en kontrastekker.
Net zolang als jij wilt, maar zo kort als noodzakelijk :)
Als je het goed wil doen dan moet je eigenlijk ook adereindhulzen gebruiken, zeker bij dit soort vermogens. Voor iemand met weinig ervaring op dit gebied zou ik dan ook een kant en klaar verlengsnoer aanraden.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
kipenei schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:07:
Het gaat hier om een vrij kleine inbouw oven, en heb enkel een metertje nodig voor de verlengsnoer.
Zulke uitspraken horen ze bij de brandweer vaker als ze na het blussen vragen of de huiseigenaar/bewoner toevallig nog iets aan de elektra had aangepast...

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:29
DukeBox schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:40:
Een 'vast' apparaat met een aansluitwaarde van meer dan 2000 Watt moet een eigen aansluiting hebben, zelfs een eigen zekering volgens de richtlijnen. Nu is het discutabel of je een oven als vast apparaat moet zien als daar een stekker aan zit. Zoals hierboven staat, combineren met een koelkast zou geen probleem mogen zijn.
Nee, een 'vast' apparaat hoeft helemaal geen eigen aansluiting volgens de richtlijnen. Je loopt inmiddels al heel wat jaren achter op de regelgeving als je dit nog steeds denkt. De norm is hierop gelukkig aangepast. Vast opgestelde apparaten mogen met meerdere op dezelfde groep, zolang het aansluitvermogen van die apparaten bij elkaar opgeteld niet uitkomen boven de maximale waarde van de zekering van de betreffende groep. Een oven van 3000W mag dus prima samen met de koelkast, afzuigkap en/of elektrische vonk ontsteking van het gasfornuis op één groep van 16A/3680W. En een wasmachine (2,2 kW) en warmtepompdroger (ca 1,2kW) mogen dus ook gewoon samen op één groep bij nieuwe installaties.

En los van bovenstaande: regels uit de norm gelden alleen bij nieuwe aanleg of wijziging van de elektrische installatie. In een oude woning mag je dus nog steeds gewoon alles in het hele huis aansluiten op twee of drie groepen zonder aardlekschakelaar wanneer de installatie nog van voor 1975 is. (Niet dat ik het verstandig vind of wil aanraden, maar het mag wel).

Een verlengsnoer van hoge kwaliteit en met voldoende draaddikte kan door TS gebruikt worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ivow85 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:24:
[...]

Nee, een 'vast' apparaat hoeft helemaal geen eigen aansluiting volgens de richtlijnen. Je loopt inmiddels al heel wat jaren achter op de regelgeving als je dit nog steeds denkt. De norm is hierop gelukkig aangepast. Vast opgestelde apparaten mogen met meerdere op dezelfde groep, zolang het aansluitvermogen van die apparaten bij elkaar opgeteld niet uitkomen boven de maximale waarde van de zekering van de betreffende groep. Een oven van 3000W mag dus prima samen met de koelkast, afzuigkap en/of elektrische vonk ontsteking van het gasfornuis op één groep van 16A/3680W. En een wasmachine (2,2 kW) en warmtepompdroger (ca 1,2kW) mogen dus ook gewoon samen op één groep bij nieuwe installaties.

En los van bovenstaande: regels uit de norm gelden alleen bij nieuwe aanleg of wijziging van de elektrische installatie. In een oude woning mag je dus nog steeds gewoon alles in het hele huis aansluiten op twee of drie groepen zonder aardlekschakelaar wanneer de installatie nog van voor 1975 is. (Niet dat ik het verstandig wil of wil aanraden, maar het mag wel).

Een verlengsnoer van hoge kwaliteit en met voldoende draaddikte kan door TS gebruikt worden.
Misschien even als aanvulling hierop: Als er aan die groepenkast gewerkt moet gaan worden, bijvoorbeeld middels het plaatsen van een 16A Alamat ipv. een 16A automaat, dan dient de gehele kast daarna te gaan voldoen aan de huidige NEN normering.

Sowieso dien je in jouw geval met die koelkast, afzuigkap en wasmachine de door de fabrikant opgegeven aansluitwaarden te respecteren. Waarschijnlijk kom je daarmee ook bóven de 3680W (230V x 16A) qua totaal uit doordat de compressor van een koelkast vaak meer dan 700W kán gaan vragen tijdens een opstart. IN de praktijk gebeurd dat echter...... ZELDEN.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ivow85 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:24:
Nee, een 'vast' apparaat hoeft helemaal geen eigen aansluiting volgens de richtlijnen.
Nen1010:2020
510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
@DukeBox

Volgens mij is dat de oude norm. Hoeft nu niet meer gehandhaafd te worden. Aangeraden is het zeker wel.

Als je oven 3000w trekt en je koelkast springt aan met een kleine piek is het al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

flaskk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:36:
@DukeBox
Volgens mij is dat de oude norm. Hoeft nu niet meer gehandhaafd te worden. Aangeraden is het zeker wel.
Het is juist de hernieuwde norm. 2015 was het nog een vaste waarde van 2kW, 2017 was deze geschrapt en 2020 weer ingevoerd met het verschil dat (net als de rest van EU) de fabrikant aangeeft of het apparaat een eigen groep moet hebben en/of dit bij de gecertificeerde installateur neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:29
De tweede zin van het artikel staat niet los van de eerste zin. Ze staan immers in hetzelfde artikel.

Zware apparatuur moet op afzonderlijke groepen worden gezet. Ofwel: ze moeten gescheiden van elkaar op verschillende groepen worden aangesloten.
Dat betekent echter niet dat voor die twee of meer groepen waar een zwaar apparaat op aangesloten is er geen lichtere "vaste" apparaten mogen worden gecombineerd die bij (te verwachten) gelijktijdig gebruik de groep niet overbelasten.

@Will_M van de 329 koelvriescombinaties waarvoor keukenloods een aansluitwaarde opgeeft, ligt die aansluitwaarde volgens de filter-mogelijkheden op hun site bij 320 modellen onder 500W. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 20-09-2024 19:11 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Ivow85 Dan moeten we er nu dus maar gewoon vanuit gaan de de TS alleen maar met nieuwe A(+++) apparatuur in z'n 'tweedehands' keuken aan het rekenen gaat en dat de aansluitwaarden ook bekend zijn pér WCD.

:P

Méten = Wéten, maar dat lijkt tegenwoordig vaak steeds minder van kracht te zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 20-09-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:03

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een ledstrip (max 15 watt) bij mijn oven erbij geprikt. Oven is een combi-inbouwding die zijn eigen groep heeft vanwege aansluitwaarde. Ik heb een goeie stekkerdoos daarvoor gebuikt met 2.5mm kabel (1meter), gaat prima.

Een koelkast erbij zou ik niet zo snel doen.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 20-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
FreakNL schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:43:
Een koelkast erbij zou ik niet zo snel doen.
Een koelkast gebruik rond de 35 watt. Snap niet waarom dat wel een probleem is en een ledstrip van 15watt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jongetje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:55:
[...]

Een koelkast gebruik rond de 35 watt. Snap niet waarom dat wel een probleem is en een ledstrip van 15watt niet.
Dan ga jij je lege koelkast maar eens vol zetten met artikelen welke je nét vanuit de supermarkt naar huis vervoerd hebt en waarbij die koelkast ineens het gehele volume snel naar ~7 graden Celsius mag gaan terug koelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipenei
Iedereen nogmaals bedankt voor het antwoorden. :)

Ik heb besloten toch maar wat gaten te gaan boren zodat de oven bij de aparte stopcontact kan, aangezien deze op z'n eigen groep zit. Wordt even wat lelijk klussen maar wil de risico toch niet nemen. 😅

Fijn dat ik snel antwoord kon krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-05 16:18
Will_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:03:
[...]

Dan ga jij je lege koelkast maar eens vol zetten met artikelen welke je nét vanuit de supermarkt naar huis vervoerd hebt en waarbij die koelkast ineens het gehele volume snel naar ~7 graden Celsius mag gaan terug koelen :P
Dan gebruikt hij gedurende 2 uur 100 watt. Dat is een volle 0,4 Ampère. :O

[ Voor 0% gewijzigd door Sgrovert op 20-09-2024 23:17 . Reden: Typo ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:03

FreakNL

Well do ya punk?

jongetje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:55:
[...]

Ik reken met max vermogen.

Mijn koelkast doet sowieso meer dan 35 watt en als hij uit geweest is nog veel meer.

Die ledstrip doet nooit meer dan 15watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
Ik zou me dan afvragen hoe vaak je de koelkast opstart vanaf nul terwijl je de oven vol aanhebt..in mijn geval nooit. Als je oven 3000W trekt heb je 680W voor een ander apparaat. Lijkt me prima voldoende, het is ook niet zo dat bij een piekspanning de automaat gelijk afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FitTiv schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:51:
Ik zou me dan afvragen hoe vaak je de koelkast opstart vanaf nul terwijl je de oven vol aanhebt..in mijn geval nooit. Als je oven 3000W trekt heb je 680W voor een ander apparaat. Lijkt me prima voldoende, het is ook niet zo dat bij een piekspanning de automaat gelijk afschakelt.
Zo denk jij er over. Een verzekeraar denkt er in het geval van een brand anders over en zal alles gaan onderzoeken om onder jouw claim uit te kunnen komen. Als er dan apparatuur aangesloten blijkt te zijn geweest welke gezamenlijk méér vermogen had kunnen vragen dat dat er technisch op één WCD (of zelfs groep) aangesloten had mogen staan.....

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-05 16:18
Dan mag je mij een verzekering aanwijzen die dit als voorwaarde heeft staan.
Te veel vermogen op 1 groep is gezekerd door een zekering in de meterkast. Zolang de bekabeling voldoende dik is (Bij 16a minimaal 1,5 mm) is de installatie technisch in orde.

Enige punt wat je kan hebben is een wcd die gekeurd is op 10A. Echter is deze sowieso al ongeschikt voor een oven van 3000 watt.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Will_M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:57:
[...]

Zo denk jij er over. Een verzekeraar denkt er in het geval van een brand anders over en zal alles gaan onderzoeken om onder jouw claim uit te kunnen komen. Als er dan apparatuur aangesloten blijkt te zijn geweest welke gezamenlijk méér vermogen had kunnen vragen dat dat er technisch op één WCD (of zelfs groep) aangesloten had mogen staan.....
Laat even zien welke verzekeraar dit in de polisvoorwaarden heeft staan! Klinkt namelijk als een zeer smakelijk en heerlijk broodje aap verhaal. :9

Je moet in Nederland niet zo aanstellen over opstalverzekeringen. Je moet het héel bond maken wiler niet worden uitgekeerd. De onzin om een koelkast niet op de groep van een oven te zetten is bijzonder overdreven. Een koelkast trekt max zo’n 350 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat de TS zijn antwoord inmiddels wel heeft toch? Of moet hij nu ook zijn groepenkast, bekabeling, keuken en verzekering aanpassen voor het benodigde verlengsnoertje? ;)
Pagina: 1