Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user nomen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-01 13:36
Ik zag vanochtend dat ik gisteren een e-mail had gekregen dat iemand mijn wachtwoord wilde veranderen op marktplaats. Vervolgens zag ik dat ik twee e-mails had gekregen dat er iemand had ingelogd van een onbekend ip-adres.

Ik heb uiteraard direct mijn wachtwoord veranderd en 2fa aangezet. Dit had ik niet gedaan omdat ik überhaupt amper op marktplaats kom en niet al mijn accounts langsga die ik niet gebruik om de beveiliging van mijn account te verbeteren (wat ik misschien wel zou moeten doen).

Aangezien ik in kon loggen en mijn wachtwoord niet was gewijzigd, lijkt het erop dat iemand actief accounts probeert te hacken en dat dat aardig lukt. Ik wil marktplaats daar van op de hoogte stellen, maar op het moment dat ik daar over begin bij de klantenservice, sluiten ze de chat.

Ik zoek er verder niets achter, aangezien niet alle klantenservicemedewerkers echt geven om moeilijke vragen te beantwoorden en daadwerkelijk service te leveren, maar gewoon een zakcentje proberen te verdienen.

Toch wil ik marktplaats op de hoogte stellen van wat er op hun platform gebeurt en krijg dit niet voor elkaar.
Er staan belangrijke persoonsgegevens in marktplaatsaccounts met emailadress, telefoonnummers en wellicht rekeningnummers in chats of andere persoonlijke informatie.

Ik zou iedereen iig willen aansporen om hun marktplaatsaccount te checken, hun wachtwoord te wijzigen en 2fa aanzetten.

Als iemand een manier heeft om in contact te komen met marktplaats hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 21:16

pistole

Frutter

Ik zag vanochtend dat ik gisteren een e-mail had gekregen dat iemand mijn wachtwoord wilde veranderen op marktplaats. Vervolgens zag ik dat ik twee e-mails had gekregen dat er iemand had ingelogd van een onbekend ip-adres.
Wellicht goed om even te (laten) bekijken of deze mails legitiem zijn?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor Privacy & Beveiliging dan voor het Shopping Forum. Ik verplaats het topic dan ook die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:36
Waarschijnlijk gaat het om pogingen tot inloggen met gelekte credentials uit andere datalekken, niet om een datalek bij Marktplaats.
Gebruik je overal hetzelfde wachtwoord dan lukt dat dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerman2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09-2024
Er zijn mensen die spullen aanbieden on accounts van derden. En dan met een zielig verhaal betaling vragen via PayPal FF.

Vanwege de goede reviews en de lange account duur lijkt dat acceptabel.
Nee dus.

Blijkt een gehacked account te zijn.

Ik heb nu twee van deze accounts gevonden.
Marktplaats geeft echter vooralsnog niet thuis.

Misschien is dat ook bij jou het geval.
Ergens moeten zij het email wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat de servicedesk hier veel vragen over krijgt is begrijpelijk, ze zijn een platform wat ook veel gebruikt wordt bij oplichting en dergelijken, vaak wordt er dan ook aan een hack oid gedacht, dus dat men de vraag veelvuldig krijgt kan ik mij best voorstellen.

Waar ik wel even benieuwd naar ben, op wat voor manier sluiten zij dan de chat af? Daarnaast zal Marktplaats ook wel andere ingangen kennen om contact te krijgen met de privacy officer van Marktplaats bijvoorbeeld. Via https://www.marktplaats.n...beleid/privacyverklaring/ vind ik al vrij snel andere contactgegevens mbt privacy waarop Marktplaats ook bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user nomen
pistole schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:05:
[...]

Wellicht goed om even te (laten) bekijken of deze mails legitiem zijn?
Zover kom ik niet in de chat. Ze reageren op m'n eerste berichtjes en op het moment dat ik over iets begin dat net buiten de standaardvragen valt, negeren ze m'n vraag en staat er "x heeft de chat afgesloten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user nomen
dutchgio schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:12:
Waarschijnlijk gaat het om pogingen tot inloggen met gelekte credentials uit andere datalekken, niet om een datalek bij Marktplaats.
Gebruik je overal hetzelfde wachtwoord dan lukt dat dus ook.
Ik gebruik meestal gegenereerde wachtwoorden en werk met een password manager, maar moet bekennen dat ik voor het wijzigen niet gecheckt heb wat m'n wachtwoord was voordat ik het wijzigde.

Ik snap de werkwijze dan niet helemaal, dat ze een nieuw wachtwoord aanvragen als ze wachtwoorden uit een eerdere datalek zouden hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Klinkt als geen datalek maar te makkelijk password oid. Ik pas vooralsnog de topic titel daarom wat aan.

Verder, inderdaad altijd overal waar mogelijk MFA (of passwordless) aanzetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 21:16

pistole

Frutter

user nomen schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:02:
[...]

Zover kom ik niet in de chat. Ze reageren op m'n eerste berichtjes en op het moment dat ik over iets begin dat net buiten de standaardvragen valt, negeren ze m'n vraag en staat er "x heeft de chat afgesloten".
Je kan ook een deel van de headers hier even delen. Toen ik een jaar geleden mijn password opnieuw ging instellen:
code:
1
2
3
4
5
Date: Tue, 25 Jul 2023 18:53:19 +0000 (UTC)
From: Marktplaats <automatisch@marktplaats.nl>
Mime-Version: 1.0
Message-ID: <uhBLFXICTQmCRH3BL1NWPQ@geopod-ismtpd-8>
Subject: Wachtwoord Marktplaats account opnieuw instellen

Kijk dus even goed naar afzender enzo. Als dat niet marktplaats.nl is dan is het gewoon scam. Maar zwak wachtwoord klinkt nog steeds erg aannemelijk.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

kodak

FP ProMod
@user nomen Het juiste contact over persoonlijke gegevens is via de verantwoordelijke over die verwerking. Contactgegevens (zoals het emailadres daarvoor) staan hier.

Als je contact opneemt lijkt het me dat je daar prima kan melden dat de klantenservice je niet lijkt te kunnen of willen helpen waardoor je je zorgen blijft maken en er onnodig lang onduidelijkheid blijft over werkelijk misbruik en wat de crimineel dan allemaal gedaan heeft waar jij mogelijk last van hebt met of via jou persoonlijke gegevens maar ook die van anderen. Zoals persoonlijke gegevens van anderen die mogelijk nog in chatgesprekken staan.

Persoonlijk ben ik van mening dat dit soort bedrijven veel te laks zijn de gebruikers op tijd en van genoeg relevante informatie te voorzien. Als slachtoffer moet je zekerheid krijgen wat criminelen met je account doen, men geeft die niet tot nauwelijks. Daar mag de verantwoordelijke wel op gewezen worden en verantwoordelijkheid voor gehouden worden. Anders behouden we dit afschuiven van risico's op gebruikers die eigenlijk bij hun ligt.
Pagina: 1