Casus
Een familielid in het buitenland heeft een W11 (23H2) laptop met daarop een Wireguard-client die verbinding maakt met de Wireguard-VPNserver op mijn Asus RT-AX58U router. De laptop is in eigen beheer zonder afgeschermde accounts.
De bedoeling is om via de vpn incidenteel bestanden op mijn nas te uploaden en het een en ander onderling te delen.
Probleem
Lokale devices in mijn netwerk kunnen niet worden gevonden als de verbinding is opgezet. De NAS niet, maar ook een raspberry of mediaspeler worden niet gevonden.
De troubleshooting tot nu toe
Ik vermoed ergens in een netwerkinstelling voor een gateway, dnsserver of iets dergelijks. Maar wat precies en waar gaat mijn kennis te boven.
Zoek ik in de juiste richting?
Een familielid in het buitenland heeft een W11 (23H2) laptop met daarop een Wireguard-client die verbinding maakt met de Wireguard-VPNserver op mijn Asus RT-AX58U router. De laptop is in eigen beheer zonder afgeschermde accounts.
De bedoeling is om via de vpn incidenteel bestanden op mijn nas te uploaden en het een en ander onderling te delen.
Probleem
Lokale devices in mijn netwerk kunnen niet worden gevonden als de verbinding is opgezet. De NAS niet, maar ook een raspberry of mediaspeler worden niet gevonden.
De troubleshooting tot nu toe
- De connectie met de vpn zelf wordt zonder problemen gemaakt (geen errors in de logging).
- Internetsites worden ook zonder problemen weergegeven.
- Whatsmyip.org laat zien dat er via mijn verbinding wordt gewerkt.
- Een andere kennis in het buitenland kan met dezelfde vpn-config zonder problemen overal bij
- Ipconfig output voor de vpn-adapter laat een ipadres zien in de 10.6.x.x reeks, conform verwachting (maar de default gateway staat op 0.0.0.0, net zoals bij andere wel-werkende clients):
- Firewall en Windows Defender uitschakelen maakt geen verschil.
- Pingen naar een ip-adres van een ander device in mijn netwerk geeft “general failure” error, niet de bekende "request timed out".
Ik vermoed ergens in een netwerkinstelling voor een gateway, dnsserver of iets dergelijks. Maar wat precies en waar gaat mijn kennis te boven.
Zoek ik in de juiste richting?