Burn in garantie Samsung Odyssey G80SD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Mijn vraag
Ik wil de stap naar een OLED monitor al een tijdje maken, nu lijkt de 32" 4K Samsung Odyssey een prachtig exemplaar. Ik had bijna besteld, maar het wordt allemaal een beetje onduidelijk hoe de burn in garantie in elkaar steekt. Op de website staat dat burn in bij normaal gebruik gewoon wordt gedekt, dus uitgesloten als het commercieel of "niet zoals bedoeld" gebruikt wordt. Maar jah, wat is normaal gebruik? Na wat doordringend vragen is het antwoord van Samsung dat dit per geval wordt bekeken met een onderzoek. OK, lijkt me logisch. Wat een dergelijke onderzoek inhoudt en wat de parameters van "normaal gebruik" zijn is niet duidelijk echter. "Komt wel goed als zoiets gebeurt meneer" is eigenlijk het eindpunt.
Nu heb ik in al die jaren met al die monitors en verschillende merken nooit een beroep hoeven doen op garantie, maar het kan altijd gebeuren natuurlijk. Nu is de eigenlijke vraag: als Samsung bij burn in (hopelijk jaren niet) moeilijk gaat doen om garantie (hopelijk niet), maak ik dan grote kans met doorzetten en eventueel rechtsbijstand?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung Galaxy Odyssey G8.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Klantenservice van winkel waar ik wil kopen en Samsung benaderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:54
Hey heeft vooral te maken met aantal uren dat het scherm aan staat. Ik geloof dat voor particulieren dit op gemiddeld zo'n 2000 uur per jaar was gezet (moet bron terug zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:31:
Hey heeft vooral te maken met aantal uren dat het scherm aan staat. Ik geloof dat voor particulieren dit op gemiddeld zo'n 2000 uur per jaar was gezet (moet bron terug zoeken).
Als je een bron kunt vinden zie ik het graag :) Van Google word ik in ieder geval niet veel wijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je hem gebruikt om constant de prijs van een bitterbal in een restaurant weer te geven, dan zal dat niet gedekt worden. Gewoon gebruik wel.

Heb nu 3 OLED's thuis (oudste komt uit 2017 en is nog gezond, een LG C7). Heb er op gegamed, films gekeken, genetflixed, maar ze nooit als restaurant-scherm of andere permanente dingen gebruikt (zelfs LCD's burnen daar zwaar op in).

Heb ook een Odyssey G8, en hoewel het paneel geweldig is (en ik het ding dus wel houd), een paar opmerkingen:

- Samsung Smart OS is niet alleen veel slechter dan dat van LG, het hoort ook niet op een computer monitor
- De input is dom. Met adapter kabels wel te doen, maar mini-HDMI? Dom. Displayport prima.
- USB-C docking functionaliteit is frustrerend slecht. PD = laag vermogen en door smart OS wat óók de USB poort/hub kan gebruiken nogal veel hardware changing events die frustrerend kunnen zijn (en poort is in Smart OS niet goed gelabeld)
- Elke pixel is vol RGB (10 bit/subpixel), maar met "driehoek" layout IPV "streep" layout. Technieken als cleartype gaan daar standaard niet goed mee om, maar kun je tunen. Het is gelukkig geen pentile matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank voor je uitgebreide bericht.

Tizen vond ik OK en snappy, al is de kans dat ik het ga gebruiken klein. Ik heb een LG G2, WebOS is ook OK. Al moet ik bekennen dat ik elke smart OS hooguit OK vind.
Bedoel je dat de HDMI poorten niet standaard zijn en je een adapter moet gebruiken? Daar had ik niet op gelet.
USB docking is voor mij geen issue.
Je laatste punt moet ik even over denken, dat is codetaal voor me :). Even uitzoeken wat een driehoek en streep layout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Ik heb hem gekocht en vandaag opgehaald. Het is aangesloten en ik heb een paar snelle tests gedaan. Ziet er prachtig uit en is zeer degelijk gebouwd. Ik heb al een OLED TV, dus HDR media content ken ik wel. Waar ik zwaar van onder de indruk ben is HDR gaming, die ik voor nu alleen met Cyberpunk heb getest. Het voegt een extra laag realisme toe, ik ben overtuigd. Ik had altijd de indruk dat HDR gaming met Windows belabberd was t.o.v. consoles (ik heb een PS5), maar ik ga vanaf nu HDR zeker aanzetten in elke PC spel die de opties heeft :) Mijn oude monitor is een LG 32UD99 met HDR, was een leuke gimmick. Nu ik ze naast elkaar kan testen begrijp ik dat HDR op zo'n monitor helemaal nergens op slaat.
240Hz tijdens desktop werk is ook geweldig.

Zijn er extra tests, anders dan de "heb ik een dode pixel?" test, die ik met een OLED moet doen?
Moet windows bij het aanzetten van HDR in een spel zelf over (laten) schakelen naar HDR? Dit lijkt in Cyberpunk niet te gebeuren.

Het smart TV deel vind ik ook geweldig. Tizen op deze is retesnel, afstandsbediening is erg handig en ik ben eindelijk van die shitty Amazon prime app af. Ik gebruik trouwens een DAC aan de USB poort.

Als je al lang twijfelt over een (QD) OLED zoals ik en het geld ervoor over hebt, gewoon doen!

Nu wat meer kunnen testen, wat een geweldig scherm. Ik lees dat de HDR implementatie in Cyberpunk niet echt goed is, dus het wordt nog beter met andere spellen :). Als je even met HDR speelt en het weer uitzet klopt er gewoon iets niet, alles is ineens dof en een stuk minder levendig. Met PS5 spellen heb ik eigenlijk nooit HDR aan/uit gedaan, stond altijd standaard aan, maar nu pas zie ik hoeveel impact HDR in spellen heeft.
Ik kan mijn Edifier speakers ook via BT verbinden zonder enige sync problemen, erg handig. Het is nu echt een streaming TV en monitor in één.

Mijn post begint op een PR praatje te lijken voor dit scherm :> , maar het is meer een PR praatje voor OLED gaming op PC. Ik zou de G80SD sowieso kiezen boven andere OLED monitors nu ik heb gezien wat een briljante toevoeging de smart TV kant is, maar ik ga nooit meer af van een OLED monitor.

[ Voor 25% gewijzigd door mister_S op 22-09-2024 19:31 ]

Pagina: 1