(leegstaand) huis ontvochtigen in de wintermaanden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:11
Mijn vrouw, de hond en ik gaan welke jaar vanaf december t/m april naar een warm land. Afgelopen jaren de cv op 13 graden gezet tegen vocht en schimmel.

Sinds afgelopen zonder hebben we 2 split unit airo's hangen. Nu vroeg ik mij af of ik deze kan gebruiken om te ontvochtigen zodat de thermostaat niet nog een stuk lager kan.

Als ik het goed begrijp heeft je huis vooral last van vocht waardoor je schimmelvorming krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ontvochtigen vereist wel een minimale binnentemperatuur. (vaak 18c) De airco verzorgt die niet als hij op ontvochtigen staat. Je zult dan dus nog steeds je cv aan moeten hebben. Ontvochtigen is immers "koelen" met weinig airflow. En als het al koud is zal er weinig condenseren.

Je kunt ook een echte ontvochtiger neerzetten, maar dat kost waarschijnlijk meer elektra als gewoon de cv op 12 laten. Plus die moet op afvoer worden aangesloten.

Afhankelijk van je woning zou kunnen kijken of je naar 10 of lager kan dalen.
De CV zal altijd een anti-vries setpoint hebben, ergens rond 5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Nee, niet onder de 12, wat wel kan, als je zonnepanelen hebt, is je airco aanzetten wanneer de zon schijnt.
Dan hoeft je cv veel minder vaak te werken, omdat de airco's al een deel van het verwarmen voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
kwtemp874 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:25:
Sinds afgelopen zonder hebben we 2 split unit airo's hangen. Nu vroeg ik mij af of ik deze kan gebruiken om te ontvochtigen zodat de thermostaat niet nog een stuk lager kan.
Of je gebruikt de airco's gewoon om mee te verwarmen? (even nagaan wat de laagste temperatuur is waar de airco's op ingesteld kunnen worden voor verwarming). Zou ook even nakijken wat de minimale temperatuur is van je airco's voor drogen.

Als dat niet volstaat denk dat ik gewoon een ontvochtiger/bouwdroger met afvoer zou kopen die wél geschikt is voor lagere temperaturen. Energieverbruik van de droger is uiteindelijk klein beetje verwarming en je pakt het voornaamste probleem aan; vocht.

Ik heb zoiets gehad voor het drogen na het stucen:
https://www.hbm-machines....iger-vochtvanger-50-liter

Stuk kleiner zou voor jouw toepassing waarschijnlijk ook prima zijn, als hij maar thermostaat en afvoer heeft en bij lage temperatuur kan werken.

[ Voor 57% gewijzigd door assje op 20-09-2024 15:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:57:
Nee, niet onder de 12, wat wel kan, als je zonnepanelen hebt, is je airco aanzetten wanneer de zon schijnt.
Dan hoeft je cv veel minder vaak te werken, omdat de airco's al een deel van het verwarmen voor je doen.
Ook zonder zonnepanelen kan dit mogelijk gewoon uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Eerder topic over verwarmen/vorstvrij houden met airco:
Welke airco kan tot een lage temperatuur verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Je kan misschien wat meten met luchtvochtigheidmeters en daar op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@kwtemp874 Wat was je verbruik aan gas in de periode dat je weg bent over de afgelopen jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:39
Mijn ervaring: een adsorptie ontvochtiger is een energieslurper. En onnodig als je airco's hebt.
Moderne airco's ontvochtigen goed terwijl ze in verwarmings of koel bedrijf zijn. Met het ontvochtigingsprogramma heb ik geen bruikbare resultaten geboekt.
Je cv gebruiken terwijl je energie zuinige lucht lucht warmtepompen hebt is een beetje vreemd.
Lees het boekje van je airco's goed. Er zijn soms bepaalde nacht/vakantie standen waarbij de airco zuinig op een lagere temperatuur kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Denk ook aan bevroren waterleidingen bij vorst. ik heb vorig jaar ervaren dat in een onverwarmd huis de waterleiding eerder knapt dan je denkt, zelfs met de weinige vorst dagen die wij tegenwoordig krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:26
Wanneer er niemand in het huis verblijft, er geen lekkages zijn en geen planten, aquaria of andere 'verdampers' zijn in de tijd dat je weg bent dan zou er eigenlijk geen vochtprobleem moeten ontstaan in een huis. Of je moet al een vochtprobleem hebben, maar dan is het slimmer om dat eerst aan te pakken.
Heb je al vochtmeters in je huis hangen en zo ja, wat geven die aan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Een airco werkt mogelijk nog beter ook vanwege meer luchtverplaatsing door de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
Yaksa schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:40:
Wanneer er niemand in het huis verblijft, er geen lekkages zijn en geen planten, aquaria of andere 'verdampers' zijn in de tijd dat je weg bent dan zou er eigenlijk geen vochtprobleem moeten ontstaan in een huis. Of je moet al een vochtprobleem hebben, maar dan is het slimmer om dat eerst aan te pakken.
Heb je al vochtmeters in je huis hangen en zo ja, wat geven die aan?
Dit.

Zolang er geen vocht bronnen zijn, zullen er ook niet zomaar vochtproblemen ontstaan.

Vochtproblemen in woningen ontstaan vooral bij sterke afkoeling in korte tijd. Bijvoorbeeld in slecht geïsoleerde huizen waar 's nachts de verwarming uit gezet wordt. Warme lucht bevat immers in absolute zin vaak veel vocht, terwijl koude lucht maar weinig vocht kan opnemen en vasthouden. Bij sterke afkoeling in korte tijd laat die de lucht daardoor vocht "los", wat gaat condenseren op koude oppervlakken.

Koelt het heel geleidelijk af terwijl er intussen ook geventileerd wordt, dan kan het vocht de woning uit zonder dat er condensatie en vochtproblemen ontstaan. Het is voor wat betreft het voorkomen van vochtproblemen dus belangrijker om de eerste dagen/week na het vertrek naar het buitenland de ventilatie op orde te hebben dan om de temperatuur boven een bepaalde waarde te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1