Vloerverwarming bijvullen - Meerdere verdelers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:37
Hallo allemaal,

Gisteravond toen ik in onze technische ruimte was viel het mij op dat de manometer op de verdeler van de vloerverwarming een druk aangaf van zo'n 0,3 bar. Ook al is het nu nog lekker weer, het is fijn dat alles straks gereed is voor de koude dagen. Tijd om dus bij te vullen! Het gaat hier om een nieuwbouw huis wat is opgeleverd in juni 2023, maar wij zijn er pas in mei gaan wonen. Ik weet dus niet of de druk in het verleden wel goed heeft gestaan. Ook las ik op verschillende websites dat het wegvallen van de druk bij nieuwe vloerverwarming nog kan voorkomen omdat de leidingen moeten zetten.

Nu dacht ik dat dit een makkelijke klus was (waarschijnlijk is dat het ook), maar in mijn vorige huis was ik gewend om de druk alleen bij te vullen voor de radiatoren via de CV-ketel. In dit huis hebben we een warmtepomp op de derde verdieping, een verdeler op de begane grond specifiek voor de woonkamer en een verdeler op de derde verdieping (naast de warmtepomp) voor de overige 3 verdiepingen. Deze verdeler geeft een druk aan van zo'n 0,3 bar. De verdeler in de woonkamer geeft echter een druk aan van 2,2 bar (dus zelfs iets te hoog aangezien ik lees dat het tussen de 1,5 en 2 bar moet zitten).

Nu is mijn vraag hoe hier mee om te gaan? De manometer op de derde verdieping is dus veel te laag, terwijl de manometer op de begane grond goed staat. Ik wil niet dat als ik boven begin bij te vullen de druk beneden verder oploopt. Misschien dat dit niet kan omdat dit twee gesloten systemen zijn (ik las op het internet dat dat zou kunnen), maar zelf weet ik dit niet 100% zeker. Daarom zou ik graag van jullie expertise gebruikmaken zodat ik de klus in 1 keer goed klaar.

Om de situatie te schetsen heb ik wat foto's gemaakt welke jullie hopelijk helpen om antwoord te geven op mijn vraag.

Dit is de verdeler en de manometer op de derde verdieping, met de lage druk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x14YElBPf5T-hwc4ZhKpA4pj5Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnaZrAKtZgHXlDqJjsOHnmCR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJj4i5HepIhGLRB7T6FITVmPebs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Rg1grBpl5bX4FR8acXpmluM.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de verdeler beneden met de manometer die op druk staat (excuses voor de manometer die op zijn kop staat, dit heeft de monteur destijds blijkbaar vakkundig gemonteerd...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxtRJAgbsyB2CyBUdDPsdu4gj9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XacTNu5BvtnEXSIf4anzEj81.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHGGdmrpUDVznlxtoTGA8qdRcH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0F5zqh1A22FcSfoeyoCs2UxS.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik gewoon bijvullen op de derde verdieping bij het "vulgat" naast de manometer van de verdeler, tot dat deze tussen de 1,5 en 2 bar staat? Of moet ik tegelijkertijd de druk beneden in de gaten blijven houden?

Nogmaals, waarschijnlijk is het een makkelijke klus, maar heb nog nooit eerder vloerverwarming gehad in een woning (of een warmtepomp), dus wil even zeker weten of ik het goed doe voordat ik begin bij te vullen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-06 11:38
Enig verschil tussen boven en beneden valt te verwachten. Per meter hoogteverschil krijg je ongeveer 0.1 bar drukverschil. Uitgaande van 3 meter per verdieping en 3 verdieping is een verschil tot 1 bar al niet gek. Daarbij wil je inderdaad beneden niet veel hoger uitkomen dan de druk die je nu hebt.

Dit lijkt me geen gesloten systeem, sterker nog, ik zie niet eens een pomp bij de verdeler wat zou betekenen dat de pomp van de warmtepomp het water door het hele systeem pompt. Dus dat de druk beneden zal oplopen als je boven vult lijkt me zeer waarschijnlijk. Ik zit even te kijken naar die knop 'wk' boven, zou het kunnen dat die momenteel zorgt dat er geen water richting de woonkamer gaat (en door gebrek aan warmtevraag boven de circuits daar juist dicht staan waardoor er feitelijk wel 2 kanten in het systeem zijn ontstaan). Ik zou denk ik zelf zorgen dat er beneden even een goede warmtevraag komt zodat het water rond gepompt gaat worden en dan goed de meters in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Eupeodes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:17:
Enig verschil tussen boven en beneden valt te verwachten. Per meter hoogteverschil krijg je ongeveer 0.1 bar drukverschil. Uitgaande van 3 meter per verdieping en 3 verdieping is een verschil tot 1 bar al niet gek. Daarbij wil je inderdaad beneden niet veel hoger uitkomen dan de druk die je nu hebt.

Dit lijkt me geen gesloten systeem, sterker nog, ik zie niet eens een pomp bij de verdeler wat zou betekenen dat de pomp van de warmtepomp het water door het hele systeem pompt. Dus dat de druk beneden zal oplopen als je boven vult lijkt me zeer waarschijnlijk. Ik zit even te kijken naar die knop 'wk' boven, zou het kunnen dat die momenteel zorgt dat er geen water richting de woonkamer gaat (en door gebrek aan warmtevraag boven de circuits daar juist dicht staan waardoor er feitelijk wel 2 kanten in het systeem zijn ontstaan). Ik zou denk ik zelf zorgen dat er beneden even een goede warmtevraag komt zodat het water rond gepompt gaat worden en dan goed de meters in de gaten houden.
Wat betreft het gesloten systeem zou dat helemaal kunnen hoor. Wellicht dat ik dingen door elkaar haal. De verdelers zijn in ieder geval pomploos. Dus de warmtepomp zal inderdaad het water door de woning pompen.

Wat betreft de WK knop denk ik dat je ook gelijk hebt. De knop WK boven is inderdaad de knop voor de woonkamer, die het water denk ik naar de verdeler beneden toestuurt. Sinds we er wonen heb ik nog nooit de thermostaat aan gehad, dus echt pompen zal hij niet hebben gedaan. Ik zal de thermostaat beneden is op de hoogste stand zetten, zodat hij even gaat pompen. Vraag me alleen wel af of hoe dit dan kan zijn ontstaan, dat de druk verschillen zo groot zijn geworden.

Misschien goed om te weten. Dit is een master/master opstelling. Dus elke kamer heeft zijn eigen thermostaat. Weet niet of in theorie een warmtevraag van de andere thermostaten ook de druk op de verdeler boven weer kan verhogen?

Edit: misschien goed om aan te geven. De druk op het warmtepomp display staat op 1,6 bar na het verhogen van de thermostaat, terwijl deze gisteren op 1,1 bar stond. Echter kan dat ook met de legionellarun te maken hebben welke vanmiddag plaatsvond (weet niet of dat er invloed op heeft). Dus weet niet of de druk op het display van de warmtepomp überhaupt nuttig is. Of dat dit juist de beste referentie is omdat de warmtepomp het water door het huis pompt?

Edit2: na een half uurtje zie ik geen beweging komen op beide meters. Hoe snel zou ik dit normaliter moeten zien? Want als je bijvult zie je normaliter direct de meter veranderen. Vraag me dus toch af of ik niet de druk op de warmtepomp als waarheid moet beschouwen ipv de analoge meters?

[ Voor 14% gewijzigd door Kartmans1 op 20-09-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je wil de druk goed bij je warmtepomp, die gaat anders klagen. Het is normaal dat de druk wat varieert (hoe warmer het water, hoe hoger de druk; legionellarun haalt hoogste temperatuur) maar het expansievat moet dat opvangen (teveel verschil warm-koud wijst op defect expansievat, check dan ook het overdrukventiel op lekken).

Omdat je warmtepomp op zolder staat, wil je eerder lage druk (onderkant bereik, zie handleiding warmtepomp), huidige druk kan ok zijn.
Die verdeler op 0,3, is die veranderd na even stoken? Zo niet, zou ik eerder de drukmeter niet geloven (komt de naald los als je even tikt?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-06 11:38
en controleer ook even op lucht in je installatie, dus alle ontluchters langs (beginnend met die beneden) om de eventuele lucht uit je installatie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
naftebakje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:28:
Je wil de druk goed bij je warmtepomp, die gaat anders klagen. Het is normaal dat de druk wat varieert (hoe warmer het water, hoe hoger de druk; legionellarun haalt hoogste temperatuur) maar het expansievat moet dat opvangen (teveel verschil warm-koud wijst op defect expansievat, check dan ook het overdrukventiel op lekken).

Omdat je warmtepomp op zolder staat, wil je eerder lage druk (onderkant bereik, zie handleiding warmtepomp), huidige druk kan ok zijn.
Die verdeler op 0,3, is die veranderd na even stoken? Zo niet, zou ik eerder de drukmeter niet geloven (komt de naald los als je even tikt?).
Oké duidelijk. Dus toch kijken op de warmtepomp. Nu de legionellarun weer een tijdje over is zie ik dat de druk nu weer op 1,2 bar staat (dus 0,4 lager dan tijdens de legionellarun). Op zich logisch, omdat inderdaad tijdens de run de 60 graden bereikt moet worden. Bij de vloerverwarming zal dit ongeveer de helft zijn qua temperatuur.

De manometers zijn niet veranderd tijdens het stoken. Boven blijft hij op 0,3 bar haken, beneden op de 2,2 bar. Heb even zitten tikken maar naald lijkt niet los te komen. Maar jij zegt dus: beste om uit te gaan op de druk van het display van de warmtepomp?

Dan dien ik dus nog steeds een beetje bij te vullen wil je in het optimum gebied staan (al hoewel de WP niet in storing schiet). Of zeg je, laat hem nu lekker op die 1,1, 1,2 bar staan in rust?

Mocht je toch zeggen dat ik moet bijvullen. Ik zie op de warmtepomp niet direct waar ik deze kan bijvullen. Gaat om een Daikin Altherma 3 vloermodel, zonder een extern expansievat. Dus kan ik dan gewoon alsnog bijvullen via de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Eupeodes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:32:
en controleer ook even op lucht in je installatie, dus alle ontluchters langs (beginnend met die beneden) om de eventuele lucht uit je installatie te halen.
Zojuist ook meteen even gedaan. De ontluchters lieten direct water zien, dus leek geen lucht te zitten bij de verdelers.
Pagina: 1