Hoe hedendage urgentie krijgen huurwoning

Pagina: 1
Acties:
  • 4.720 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo,

Ik ben bezig voor mijn vader van 75 jaar om een urgentie te krijgen voor een huurwoning.
(niet van de gemeente)

Hij woond nu in een eengezinswoning en wil naar het bejaardenhuis.

Ik wil niet te veel ingaan om wat voor redenen maar in grote lijnen gaat het om een ongeneeslijke ziekte long kwijt en nu als laatste immunotherapie etc..
Waar hij nu woond is hij omringd door rokende schoorstenen, jaarlijks riet verbranden..
Trap lopen (douchen slapen)tuin onderhouden.
Dat gaat allemaal niet meer.

Nu zit ik midden in de urgentieaanvraag en alles aangeleverd hiervoor.
Nu vragen ze om een onderbouwing van de arts.
En die geven de artsen tegenwoordig niet meer af.
(mijn vrouw is notabene secretaresse op deze afdeling longziekten)
Huisarts doet dit ook niet.
Ik krijg overal nul op rekest en artsen werken hier dus niet (meer) aan mee.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Wat voor wegen kan ik nog bewandelen voor mijn vader.

Graag advies

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02
Dit regel je via het ziekenhuis of huisarts. Als deze dit niet afgeven heb je nog niet voldoende indicatie voor medische noodzaak.

Dan kan je het nog via WMO proberen, onder mom van veel aanpassingen nodig in woning, mogelijk beter naar een aangepaste woning verhuizen.

Wil je per se binnen de gemeente blijven, of mag het ook 50 km verderop? Hou namelijk rekening met een wachttijd van enkele jaren... hij is namelijk nog erg jong, en heeft geen medische indicatie.

https://www.steenwijkerla...dersteuning_vanuit_de_Wmo
Vragen

Heeft u vragen of wilt u meer weten? Neem dan contact op met onze consulenten. Dat kan via het contactformulier zorg, telefoonnummer 14 0521, of e-mail consulenten@steenwijkerland.nl.
Lees ook de folder over de Wmo (pdf, 777 KB) voor meer informatie.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 20-09-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:15
Organisatie van het bejaardenhuis heeft toch indicatiemedewerkers in dienst ? Hier is het de omring , die stelt diagnose en neemt de zorgvraag op . Dan kortsluiten met de andere zorgverleners. Is er al wel thuishulp ? Vaak als die maximaal is dan pas wordt er gekeken naar indicatie

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:09
Als ik je verhaal goed begrijp wil je vader naar een zorginstelling (bejaardenhuis). Hij is ongeneeslijk ziek, is er een uitspraak over zijn levensverwachting?

Over het wonen, je hebt:
- huurwoning via corporatie: inkomenseis, lange wachttijd, eventueel urgentie (maar dan alsnog wachttijd). Is een lastige weg en helpt je niet bij de zorgvraag.
- huurwoning particulier: afhankelijk van locatie en duur en ook zonder zorg
- ouderenzorg/verpleegtehuis: hiervoor heb je een zware zorgindicatie nodig. Mogelijk kan je vader die krijgen (afhankelijk van zijn ziektebeeld: is hij in staat is zichzelf te verzorgen, is zijn ziekte tijdelijk, langdurig of terminaal). Dit is dus geen verzorgingstehuis ('bejaardenhuis'), die bestaan niet meer.
- thuiszorg (via WMO): hulp aan huis. Dit regel je via je gemeente.

Zoals hierboven al gezegd, zoek hulp bij de indicatie. Ook jouw (of zijn) zorgverzekering kan hierbij helpen. Op basis van de zorgindicatie weet je welke zorg mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Het bejaardentehuis had altijd indicatiemedewerkers
Vorig jaar mee gestopt.
Alles moet nu via de website van de woningstichting.

We hebben onze zin gezet op verzorging hier in de buurt.
Ik weet wat er allemaal komen gaat ben mijn moeder hierdoor ook verloren...
lullig gezegd is er veel doorstroom maar te weinig punten.

Ziekte is nu niet therminaal gelukkig maar wel somber vooruitzicht. (uitzaaiingen)

Wat betreffende de artsen in het ziekenhuis.
Die werken hier niet meer aan mee, ongeacht het ziektebeeld.
Staat dus los van mijn vaders ziektebeeld.
Deze regels geld ook voor huisartsen.
Heb er zelf achteraan gebeld nadat mijn vader nul kreeg.
Lang verhaal over privacy
Dit is landelijk ingezet kreeg ik te horen.

Ik probeer de weg van wmo.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
[b]Highland in "Hoe hedendage urgentie krijgen huurwoning" Dit is dus geen verzorgingstehuis ('bejaardenhuis'), die bestaan niet meer.
Het verzorgingshuis bestaat nog wel, maar er zijn er niet meer zoveel. Mijn vader had mazzel dat hij er in mocht. Je moet dan te slecht zijn om zelfstandig te kunnen wonen, eventueel met thuishulp (lees: 24-uurszorg), maar nog te goed voor het verpleeghuis.

In het geval van mijn vader was dit het geval, want hoewel hij nog bijna alles zelf deed (het niet altijd meer kon overigens), was het valgevaar als hij 's nachts naar het toilet moest te groot om zelfstandig wonen nog verantwoord te laten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Is probleem met traplopen op te lossen met traplift? Dan voldoet het huidige huis waarschijnlijk. Dan ga je denk ik geen medische urgentie krijgen...

Ik heb zelf enkele jaren terug een urgentie kunnen krijgen vanwege ontvangen van mantelzorg. Ik woonde dik een uur van mijn familie af, dat ging gewoon niet meer.
Dus hoe vaak+veel geef jij (en eventuele andere familieleden/vrienden) mantelzorg en hoe ver weg wonen die mantelzorgers, dat kan helpen bij urgentieaanvraag.

Een andere mogelijkheid kan zijn 'van groot naar beter'. De voorwaarden hiervoor verschillen per wb, maar een ouder iemand die een eengezinswoning met meerdere slaapkamers achterlaat kan vaak met voorrang verhuizen naar een kleinere woning.

En dan heb je nog woningruil. Mensen genoeg op een flatje die naar een woning met meer slaapkamers en met tuin willen. Zo heeft m'n vorige buuf dat geregeld.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Steenwijkerland schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:16:
Nu zit ik midden in de urgentieaanvraag en alles aangeleverd hiervoor.
Nu vragen ze om een onderbouwing van de arts.
En die geven de artsen tegenwoordig niet meer af.
(mijn vrouw is notabene secretaresse op deze afdeling longziekten)
Huisarts doet dit ook niet.
Ik krijg overal nul op rekest en artsen werken hier dus niet (meer) aan mee.
Behandelend artsen mogen inderdaad geen geneeskundige verklaring afgeven over eigen patiënten. De KNMG heeft een briefje met uitleg en meerdere opties hoe je dan verder kunt.

[ Voor 3% gewijzigd door -Lars- op 21-09-2024 04:38 ]

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:51
Zoek je niet een CIZ indicatie?
Daar kan de huisarts wel mee helpen en is nodig voor een verpleeghuis of verzorgingshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02
Er is toch een verschil tussen behandelend arts en de nazorg die ziekenhuis levert?
Althans, jar geleden bij ons kwam er speciaal voor oma een persoon kijken naar de mogelijkheden. Die heeft toen een lijstje met eisen gemaakt, en dit is vervolgens opgepakt en uitgevoerd met urgentie.
Zorgverzekeraars helpen graag, omdat ze anders een ziekenhuisbed moeten blijven betalen, wat nog duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Artsen die hun tijd spenderen aan daadwerkelijk mensen beter maken geven inderdaad geen verklaringen meer voor gemeenten, verzekeraars, school en wat niet meer.

Daar heb keuringsartsen, artsen voor indicatiestelling, etc voor.

Afgaande op de reacties van topicstarter zou ik sterk een maatschappelijk werker als hulp proberen in te schakelen. Mogelijk te vinden via de huisarts.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 21-09-2024 08:26 ]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 16:27
Ik wilde hetzelfde zeggen als wat in het document wat @-Lars- hierboven linkt. Laat gewoon je behandelend arts een briefje opstellen met de medische feiten, dus wat de ziekte is, wat de behandeling is en bijwerkingen zijn van de behandeling.
Dan lever je dat aan. Als ze dan nog een indicatie gesteld willen hebben vraag ze dan bij welke onafhankelijke arts jij de informatie kan aanleveren zodat ze dat kunnen doen.
Alternatief is natuurlijk dat je via je huisarts vraagt om een onafhankelijke arts die hier tijd in wil steken om een verklaring af te geven.
Of je zoekt zelf een onafhankelijke keuringsarts op en vraagt om een verklaring o.b.v. de medische gegevens.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Volgens mij zoek je naar een indicatie voor de WLZ (Wet Langdurige Zorg). Zie hiervoor de site van het CIZ . Bereid je voor en zorg vooral dat je vader aangeeft dat hij zelf eigenlijk niets meer kan, als je maar half in staat bent om op je zelf te blijven met mantelzorg oid kom je niet in een instelling. Ook begint het met thuiszorg - heeft ie die al? Zodra de thuiszorg onvoldoende wordt (kans op vallen, heup breken, etc.) komt de verpleeghuis optie in beeld. Thuiszorg kan dan ook helpen met de indicatie.

Dus eerst thuiszorg aanvragen. Tussen de schoorstenen wonen levert vzv mij bekend geen extra urgentie op. Waar een bejaardenhuis vroeger gebruikelijk was is het tegenwoordig een lange reis voor je erheen mag.

Als hij eigen geld heeft zou een serviceflat op eigen kosten nog wat kunnen zijn? Zeg dan maar wel bye-bye erfenis....

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:06
Ha @Steenwijkerland ,

Even voor de duidelijkheid, een behandelend arts mág geen verklaring afgeven waarmee de patiënt iets 'verwerft' (urgentie, een scootmobiel oid....). Het is dus niet zo dat de artsen inhet ziekenhuis of de huisarts dat niet wíllen.

Wat ik me verder afvraag, heeft je vader zijn zinnen gezet op een seniorenwoning (dus een aangepaste woning zónder zorg) of een verpleeghuis (een appartementje mét zorg)? Voor een seniorenwoning wordt inderdaad aangeboden via een woningcorporatie. Voor een verpleeghuis heeft je vader een WLZ-indicatie nodig.

Misschien is het goed om contact op te nemen met MEE Samen, waarschijnlijk kunnen zij je wel verder helpen

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de tips.
Hier kan ik even verder mee.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bel je zorgverzekeraar even en leg het ze voor. Die krijgen die vraag ongetwijfeld vaker, en kunnen je ook aanwijzen welke arts je daarvoor kunt benaderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonakeys
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je kunt ook gebruikmaken van onafhankelijke cliëntondersteuning. In Steenwijkerland is dat Sociaal Werk De Kop https://www.sociaalwerkde...lijkeclientondersteuning/
De hulp is kosteloos en de medewerkers kennen de routes in de zorg en regelgeving. Ze kunnen samen met jullie kijken wat het beste past bij de situatie van je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:53

K1p

Ik heb van mijn behandelend arts wel een verklaring gekregen over mijn ziekte en levensverwachting voor een overlijdensrisicoverzekering, gelden daar andere eisen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
K1p schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:22:
Ik heb van mijn behandelend arts wel een verklaring gekregen over mijn ziekte en levensverwachting voor een overlijdensrisicoverzekering, gelden daar andere eisen voor?
Daar gelden eisen voor die de verzekeringsmaatschappij opstelt. Die hebben vaak zelf artsen in dienst die afgaan op informatie van de behandelend arts.
Ik heb zelf trouwens meegemaakt dat ik wel naar een vreemde arts moest voor een keuring voor de verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:56
DjoeC schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:35:
Volgens mij zoek je naar een indicatie voor de WLZ (Wet Langdurige Zorg). Zie hiervoor de site van het CIZ . Bereid je voor en zorg vooral dat je vader aangeeft dat hij zelf eigenlijk niets meer kan, als je maar half in staat bent om op je zelf te blijven met mantelzorg oid kom je niet in een instelling. Ook begint het met thuiszorg - heeft ie die al? Zodra de thuiszorg onvoldoende wordt (kans op vallen, heup breken, etc.) komt de verpleeghuis optie in beeld. Thuiszorg kan dan ook helpen met de indicatie.

Dus eerst thuiszorg aanvragen. Tussen de schoorstenen wonen levert vzv mij bekend geen extra urgentie op. Waar een bejaardenhuis vroeger gebruikelijk was is het tegenwoordig een lange reis voor je erheen mag.

Als hij eigen geld heeft zou een serviceflat op eigen kosten nog wat kunnen zijn? Zeg dan maar wel bye-bye erfenis....
Het ciz vraagt gegevens op bij de huisarts. Je kan ze niet echt een rad voor de ogen draaien.

Er komt sowieso iemand van het ciz langs om te kijken en te praten. Mijn vader gaf aan dat hij nog wel met de rollator boodschappen kon doen 200m verder. Was ook meteen einde gesprek. Geen WLZ-indicatie voor het verzorgingstehuis.

Nu woont hij nog thuis, met hulp van de Buurtzorg 's morgens en 's avonds. En een traplift. En tafeltje-dekje. En een hovenier. En dan is hij slechts 90 jaar...maar te goed voor het verzorgingstehuis volgens het ciz.

En TS moet er ook rekening mee houden met het inkomen voor een sociale huurwoning. Bij een te hoog inkomen (AOW+ pensioen) kan je bepaalde huurwoningen ook al vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:15
Veel sterkte gewenst aan TS & vader met deze verschrikkelijke uitdaging!

Ben zelf zowel PGB zorgverlener alsmede vertegenwoordiger en de papieren molen die je door moet bij SVB & zorgkantoren om een WLZ indicatie te krijgen is echt een ramp kan ik je uit eigen ervaring vertellen! 😫

Complete willekeur soms, als de behandelaar met het verkeerde been uit bed is gestapt wordt het om slechte redenen afgewezen & mag je weer alles indienen & weken wachten. |:( Paar keer ook afwijzingen gehad omdat ze simpelweg de aanvraag niet goed lazen 8)7

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46

Dennis1812

Amateur prutser

Begin eens met de wijkverpleegkundige bellen van een thuiszorgorganisatie bij jou in de buurt.
Start de benodigde zorg thuis op.

Zei zullen snel genoeg kunnen inschatten of de zorg thuis geleverd kan worden of dat er indicatie WLZ gedaan moet worden. Daar kunnen ze ook bij ondersteunen en een hoop uit handen nemen.

Vanuit 0 zorg en alles zelfstandig naar een verpleeghuis gaat je niet lukken.
Dus start eens de zorg op die nodig is.

Wijkverpleegkundige is bevoegd en bekwaam tot het stellen van deze indicaties. Zei hebben periodiek overleg met huisartsen en ook andere instanties wanneer nodig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Om voor het verpleeghuis in aanmerking te komen is het in de praktijk nodig dat je een vorm van dementie hebt of als je rechtstreeks vanuit het ziekenhuis komt en daar blijkt dat je niet meer naar huis kan. Hierbij krijg je ook urgentie.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Trichoglossus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:20:
[...]

Het ciz vraagt gegevens op bij de huisarts. Je kan ze niet echt een rad voor de ogen draaien.

Er komt sowieso iemand van het ciz langs om te kijken en te praten. Mijn vader gaf aan dat hij nog wel met de rollator boodschappen kon doen 200m verder. Was ook meteen einde gesprek. Geen WLZ-indicatie voor het verzorgingstehuis.

Nu woont hij nog thuis, met hulp van de Buurtzorg 's morgens en 's avonds. En een traplift. En tafeltje-dekje. En een hovenier. En dan is hij slechts 90 jaar...maar te goed voor het verzorgingstehuis volgens het ciz.

En TS moet er ook rekening mee houden met het inkomen voor een sociale huurwoning. Bij een te hoog inkomen (AOW+ pensioen) kan je bepaalde huurwoningen ook al vergeten.
Dat is ook wat ik aangeef. CIZ wil het naadje van de kous weten. Ouderen geven graag aan dat ze "nog veel zelf kunnen" (200m lopen bijvoorbeeld) terwijl de omgeving eigenlijk al wel weet dat dat niet kan. Pa/of ma zal er dus VOOR het gesprek van doordrongen moeten zijn om eerlijke antwoorden te geven ipv dat wat ze nog wel zouden willen kunnen.

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 23:04
Ik heb thuis ook erg veel last van rokers en kachels in de buurt. Wat bij mij ook aardig goed werkt is zelf een lucht installatie aanleggen.

Simpelweg een buisventilator, filter box (zijn stofzuigzakken die vrijwel alle fijnstof weg filteren) en wat flexslangen om de lucht met overdruk het huis in te duwen. Dan houd je de ramen en deuren dicht en werkt het best oké.

De stookkosten gaan wel omhoog omdat het koude lucht aantrekt en warme lucht naar buiten drukt.

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:51
J_C_W schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:12:
Om voor het verpleeghuis in aanmerking te komen is het in de praktijk nodig dat je een vorm van dementie hebt of als je rechtstreeks vanuit het ziekenhuis komt en daar blijkt dat je niet meer naar huis kan. Hierbij krijg je ook urgentie.
Je hebt ook lichamelijke problemen waarvoor je een indicatie kunt krijgen.
Zzp 5 en 7 zijn voor mensen met dementie
ZZP 6 en 8 zijn voor mensen die lichamelijke problemen hebben waardoor ze niet meer zelfstandig kunnen wonen.

• Willempie77
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 25-09 14:07
Het is bijna niet mogelijk om urgentie te krijgen. Gelukkig zijn er ook sociale huurwoningen die door particulieren aangeboden worden. Bijvoorbeeld in een klooster wat omgebouwd is tot appartementencomplex. In Baarle-Nassau hebben ze dat.

[ Voor 2% gewijzigd door Willempie77 op 25-09-2025 14:06 . Reden: twee keer bijvoorbeeld ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Willempie77 dit topic is ruim een jaar oud. Ik denk dat deze daarom terug kan in de sloot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.