Zonnepanelen en later accu, wat voor omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
Na heel wat gegoogle ben ik vooral teksten tegengekomen die slecht vertaald of AI-based lijken, en met rondzoeken in het forum hier heb ik het niet gevonden, dus toch een nieuwe thread.

Stel, ik wil nu zonnepanelen leggen, en later daar een thuisaccu bij hebben. Als je nu iets doet met een gewone omvormer (string of per-paneel) dan is alles 230V AC, en als je je accu moet laden wordt dat weer DC. Als je zonnestroom uit de accu verbruikt heb je DC-AC-DC-AC gedaan (met nog een keer DC voor je ledlampje). Dit klinkt niet heel efficient. Zijn er ook omvormers op de markt die de DC zonnestroom kunnen gebruiken om een accu op te laden? En die dan zonder internet-koppeling wel iets van een interface bieden zodat je weet of je op zonnestroom of accustroom werkt? (Bijvoorbeeld modbus, RS232, of een netwerk-API die niet aan het grote boze internet hoeft te hangen om te werken.)

Ik dacht dat de Victron Multiplus zoiets was, maar die lijkt zelf geen zonnepaneelomvormer te zijn. Heb ik niet goed genoeg gelezen of is er een ander apparaat wat ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
SolarEdge heeft ook omvormers voor zonnepanelen EN accu's.
Als je stroom dan van panelen naar accu gaat of andersom, dan blijft de stroom DC en voorkom je onnodige DC-AC-DC conversies.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:56
Je hebt tegenwoordig veel hybride omvormers die rechtstreeks je batterij voeden.
Dat is wat je in dit geval zoekt :)

Zonnestroom vs accustroom is vaak via app - maar zal ook wel uitleesbaar zijn, maar moet je specifiek opzoeken welke omvormers niet per se een gesloten systeem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-02 12:13
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:16:
Je hebt tegenwoordig veel hybride omvormers die rechtstreeks je batterij voeden.
Dat is wat je in dit geval zoekt :)
Dat keyword "hybdride omvormer" helpt een hoop, dank je wel!
99ruud99 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:16:
Zonnestroom vs accustroom is vaak via app - maar zal ook wel uitleesbaar zijn, maar moet je specifiek opzoeken welke omvormers niet per se een gesloten systeem hebben.
Is er ergens een overzicht van de verschillende merken omvormers? En inderdaad liefst met of er een gesloten systeem is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:56
pfoeh een uitputtende lijst? nee, elke dag komen er weer 10 nieuwe merken bij (overdreven, i know).
Wat je beter kan doen is kijken wat je wilt gaan plaatsen, en op basis daarvan kijken welke omvormers er zijn. Elk merk heeft tegenwoordig wel hybride omvormers :)