TP-Link Deco X50 vs. Asus ZenWiFi XD5 (of Fritz?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 14:33
Hey,

Ik sukkel al een hele tijd met mijn Netgear Orbi AX1800 (RBK353): onverklaarbare vertragingen, afbeeldingen die niet laden op social media, betalingen met Payconiq die niet lijken te werken na scannen van code (geraakt niet verder)…een hele reeks vreemde gedragingen die soms voorvallen, maar niet altijd. Wanneer we switchen naar mobiel internet dan vliegt alles, en we hebben deze problemen niet op de bedrade clients zoals laptops, dus het ligt niet aan het hele netwerk denk ik. Speedtests zijn echter altijd helemaal in orde over de WiFi, ook op probleemmomenten, dus het lijkt alsof niet elk type verkeer er last van heeft. Het signaal is altijd goed, dus dat is ook het punt niet.

En wanneer de hoofdunit RBR350 zonder spanning valt om een of andere reden, dan kunnen de clients niet meer connecteren. Dan moet ik in de settings een willekeurige instelling van de WiFi wijzigen, bv. security van WPA2 naar “geen” en weer terug, en dan connecteren de clients weer. Blijkt een bekende bug, maar de laatste firmware update is al 2j geleden, hoewel het product nog niet end-of-life is. Dus ik heb geen zin meer in Netgear…

We wonen in een huis van ruwweg 100m² per verdieping (gelijkvloers, 1ste en zolder) dus neem 300m². Ik heb ethernet op elke verdieping. Ik denk voldoende te hebben aan één AP per verdieping. We hebben Telenet als ISP, en ik gebruik hun router.

Ik wil er geen fortuin aan uitgeven en richt me op €300 als dat kan, voor 3 AP’s. Na het lezen van wat reviews (waaronder review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller) lijken de TP-Link Deco X50 en Asus ZenWiFi XD5 nogal gelijkwaardig te zijn.

Ik lijk een lichte voorkeur te hebben voor de Asus ZenWiFi XD5 wegens meer instelmogelijkheden, niet Chinees. Maar zijn er uit jullie ervaring nog andere belangrijke verschillen tussen beide?

AVM Fritz lijkt ook een degelijk merk met hele goede ondersteuning, maar ik ben niet vertrouwd met hun productgamma. Heb ik dan een aparte router nodig van hen, en aparte AP’s? Welke set van Fritz zou vergelijkbaar zijn met die van TP-Link en Asus?

Ik heb overal ethernet dus wat ik geleerd heb vanop het forum hier is dat ik dan eigenlijk niets heb aan het hele mesh-gebeuren. Zijn er andere merken die “gewone” AP’s verkopen die misschien interessanter zijn? Ik heb wat schrik dat ik misschien extra betaal voor mesh terwijl ik het niet gebruik. Ook: de radio die gebruikt wordt voor wireless backhaul, komt die dan ter beschikking voor communicatie met de clients wanneer ik wired werk? Of is dat een dedicated radio en gaat die dan gewoon werkloos liggen wezen?

Bedankt om even mee te denken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Over het Asussetje kan ik niets zeggen want daar heb ik geen ervaring mee. Wel met de X50 en Fritz.

Ik gebruik al jaren een Fritzbox (en nooit een provider modem). Instelmogelijkheden zijn ruim (en voor mij genoeg). Als router fungeert hij perfect. De ervaring met een 7590, 4060 en nu een 6690 is hetzelfde. Retestabiel.
Tot voor een 3 maanden had ik 2 x 3000AX en een 1200AX als AP (bekabeld aangesloten). Dat draaide op zich prima echter had ik last van (o.a.) het feit dat bijvoorbeeld mijn 3 screens op de zolder hun verbinding verloren. Dat ging een paar dagen goed en vervolgens was het einde verbinding. Op dat moment kwam ZIggo met een leensetje Deco M4. Dat eens geprobeerd en warempel...nergens last meer van. Bereik was ook goed en snelheden ook prima. Ik heb toen besloten een setje Deco X50 aan te schaffen. Die draaien nu een paar maanden probleemloos (1 op elke verdieping, bekabeld aangesloten). De instelmogelijkheden zijn iets minder maar het voldoet voor mij prima. De Fritzbox dient nog steeds als modem/router en de wifi daarvan heb ik uitgeschakeld. Tot op heden dus zeer goede ervaringen met het setje X50 (wat stukken minder kost dan de AP's van AVM). Die Fritzrepeaters heb ik dus ook verkocht.

• SonOfGrey
Bedankt, dat is al leuk om te horen dat die Deco X50 bevalt!

Jij weet toevallig niet of de radio die gebruikt wordt voor wireless backhaul ter beschikking voor communicatie met de clients wanneer ik wired werk? Anders stel ik de vraag aan de fabrikanten zelf hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
SonOfGrey schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:51:

Jij weet toevallig niet of de radio die gebruikt wordt voor wireless backhaul ter beschikking voor communicatie met de clients wanneer ik wired werk? Anders stel ik de vraag aan de fabrikanten zelf hoor.
De X50 heeft geen dedicated band voor de backhaul zoals Fritz dat wel heeft. Kijk anders hier even: review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

De Fritz heeft wel 2 x 5Ghz maar ik merk totaal geen verschil dat de X50 dat niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16
SonOfGrey schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:51:

Als je overal ethrlernet hebt liggen dan zou ik hem bedraad aansluiten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 07:03
Dit is natuurlijk niet per se een Orbi AX1800-probleem.

Dit lijkt op het mij welbekende probleem met de IPv6-stack van de Liberty Global-routers (Ziggo, Telenet, Base,...) in combinatie met Android-apparaten.

Komt dit probleem alleen voor op Android-apparaten en gebruik je de Orbi AX1800 in AP-modus? Met andere woorden, krijgen al je apparaten een IP-adres van de Telenet-modem?

Bij Telenet is er geen oplossing voor dit probleem, je kan de IPv6-instellingen niet wijzigen. Je moet dus ofwel een andere provider nemen of een modem gebruiken die je in bridge-mode kan instellen zodat je de Orbi zonder problemen in router-modus kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als je alles bedraad kunt aansluiten zou ik gewoon losse Access Points kopen en geen mesh setje.
Zo'n set heeft dan geen toegevoegde waarde dan en kan in het slechtste geval zoals je merkt voor problemen zorgen.

Losse AP's zijn onafhankelijk van elkaar en blijven gewoon hun werk doen als er een wegvalt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
rafbelg schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:48:
Dit is natuurlijk niet per se een Orbi AX1800-probleem.

Dit lijkt op het mij welbekende probleem met de IPv6-stack van de Liberty Global-routers (Ziggo, Telenet, Base,...) in combinatie met Android-apparaten.

Komt dit probleem alleen voor op Android-apparaten en gebruik je de Orbi AX1800 in AP-modus? Met andere woorden, krijgen al je apparaten een IP-adres van de Telenet-modem?
Interessant! Voor een deel van de problemen zou dat inderdaad wel een verklaring kunnen zijn. Die ervaar ik zoals ik beschreef heel erg, inderdaad op Android, en niet op de iPads, iPhone en Windows-laptops voor zover ik weet.
Bij Telenet is er geen oplossing voor dit probleem, je kan de IPv6-instellingen niet wijzigen. Je moet dus ofwel een andere provider nemen of een modem gebruiken die je in bridge-mode kan instellen zodat je de Orbi zonder problemen in router-modus kan gebruiken.
Kan ik zomaar mijn Telenet-modem vervangen door iets anders? Ik heb dat nog nooit overwogen of geweten dat iemand dat doet. Hoe weet ik welke modems in aanmerking komen?

Of kan het volstaan om rechtstreeks achter mijn Telenet-modem eender welke router te hangen, en alles in huis achter die router te hangen? Dan heb ik wel zogezegd twee netwerken achter elkaar hangen...dat gaat misschien ook nadelen hebben.

Maar niet alle Androids op Telenet hebben hier dan last van neem ik aan, want anders zou bij wijze van spreken de helft van Vlaanderen dit probleem moeten hebben, en al jaren blijkbaar, aan dat artikel te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-09 07:03
Telenet biedt één modem aan die in bridge-mode kan ingesteld worden, de CV8560E.

Vanaf 1 november (wegens wetgeving vrije modemkeuze) kan je ook andere eigen modems gebruiken: Arris CM3500, Technicolor TC4400-EU, FRITZ!Box 6660/6690 Cable,...

Met de Orbi RBK353 in router-modus omzeil je dit probleem ook, twee netwerken achter elkaar (dubbele NAT) is niet altijd een probleem, maar het is wel mogelijk dat dit de feilloze werking van bepaalde applicaties omslachtiger maakt of zelfs onmogelijk maakt.

Het zou me niet verwonderen dat zeer grote aantallen Telenet-klanten dit probleem ondervinden, maar net als jij geen benul hebben van de oorzaak. Het probleem kan je ook gemakkelijk omzeilen met mobiel internet, een iPhone of een "routerke" achter de Telenet-modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Heel nuttige info allemaal, erg bedankt! _/-\o_ Het lijkt mij zeker de moeite om minstens eens te kijken wat het effect is van een extra router achter de Telenet-modem. Dan kan ik oordelen of ik bij mijn huidige Orbi kan blijven of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Volkomen overbodig om een eigen router achter het telenet-modem/router te hangen.
Dat is een oeroude reflex dat op deze fora hardnekkig rondzwerft uit een ver verleden toen ISP's slechte routers leverden maar dat is al heel lang niet het geval meer.

Het probleem zit gewoon in die Orbi en zeker als dat ding in router mode staat want dan heb je al een eigen router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je kan ook gewoon even de RBR350 in router mode zetten en kijken of het verschil maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
laurens0619 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:13:
Je kan ook gewoon even de RBR350 in router mode zetten en kijken of het verschil maakt :)
Mja klopt, maar dan zit een heel deel van het interne netwerk niet mee achter die RBR350. Die staat immers niet vlak achter de Telenet-router, maar wel centraal vanwege wireless bereik. Dus dat is ook vragen om problemen. Ik ga kijken of ik aan een extra router kan geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Ben(V) schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:55:
Volkomen overbodig om een eigen router achter het telenet-modem/router te hangen.
Dat is een oeroude reflex dat op deze fora hardnekkig rondzwerft uit een ver verleden toen ISP's slechte routers leverden maar dat is al heel lang niet het geval meer.

Het probleem zit gewoon in die Orbi en zeker als dat ding in router mode staat want dan heb je al een eigen router.
De case die rafbelg beschrijft lijkt aannemelijk voor een deel van mijn problemen. En dan lijkt een extra router wel een goede piste om dit al dan niet te bevestigen? Mijn RBR350 staat trouwens in AP-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Kun je niet ipv6 uitzetten op je isp router? Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Ik heb zo'n witte toren type CH8568LG. Ik weet niet of ik IPv6 kan uitschakelen, want ik geraak niet aan mijn instellingen bij mijn.telenet.be ("Er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw").

Ik heb wel net een oudere TP-Link Archer C5-router aangesloten, dus ik ga die eens achter de Telenet-modem hangen en heel het interne netwerk achter die Archer. In die Archer zal ik dan IPv6 uitschakelen en zien of dat een verschil geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Het zou me niet verwonderen dat zeer grote aantallen Telenet-klanten dit probleem ondervinden, maar net als jij geen benul hebben van de oorzaak. Het probleem kan je ook gemakkelijk omzeilen met mobiel internet, een iPhone of een "routerke" achter de Telenet-modem.
We zijn ondertussen een weekje verder na een routertje te hebben geplaatst tussen de Telenet-modem en de rest van mijn interne netwerk. Ik heb IPv6 uitgeschakeld op deze router, als DNS heb ik 9.9.9.9 en 8.8.8.8 gebruikt dus niets van Telenet, ik heb ook IGMP uitgeschakeld omdat ik ergens las dat dit soms ook vervelende effecten kan hebben.

Ik wou even laten weten dat zoals het er nu naar uitziet, de problemen verdwenen zijn. Het lijkt er zelfs op dat de apps op mijn Shield sneller zijn geworden...geen idee hoe dat mogelijk is. Kodi start nu binnen ongeveer één seconde, daar waar dat er vroeger zeker 5 waren. Netflix reageert vlotter, andere TV-apps ook. De dochter gaat niet meer in de hal op de trap zitten om een degelijke WiFi-verbinding te hebben... Heel straf allemaal, want aan de rest van de infrastructuur, en aan de Orbi's, heb ik niets veranderd.

Laat ons hopen dat het zo blijft! Erg bedankt voor de tip! _/-\o_
Pagina: 1