Offerte CV+WPP of Hybride opstelling + andere vraagstukken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Voor ons nieuwe huis (1970) a 140 m2 zijn we druk met renoveren. We hebben geen historisch verbruik, maar voor isolatie wordt sowieso het volgende het uitgangspunt:

Isolatie
- Bovenverdieping met 3 slaapkamers (en zolder) zijn volledig punt/pyramidedak en volledig geïsoleerd met pir
- De muren rondom zijn "soort van" geïsoleerd - overal ongeveer 5 cm steenwol, maar in de ene helft van de muren zit veel meer vrije ruimte dan de andere. Varieert van 5-15 cm
-- Een offerte voor de helft van de muren bij-isoleren met HR IsoPlus 35 is +- 3200 euro
- Rondom de muren komt een extra muur van cementplaat (a 7 cm) met stuc
- De vloer is ongeïsoleerd, er zit enkel een flinke laag schelpen onder tegen vocht
-- een offerte voor vloerisolatie (incl. schelpverwijdering) komt neer op ongeveer 6500 euro
- Het meeste glaswerk wordt vervangen naar HR++
- Aanbouw a 36 m2 wordt wel volledig geïsoleerd

Verwarming
- Alle bestaande verwarmingen verwijderd
- Vloerverwarming volledige begane grond
- Airco 3,5 kw boven + 2,5 kw beneden

Aangeboden installatiewerk
Nu heb ik een offerte (incl. btw) ontvangen voor het verwarmingssysteem:

- CV Ketel op gas (intergas) + Warmtepomp boiler los van de ketel
-- €6.272
- Hybride cv ketel (op deze installatie zit rond de 2000,- subsidie)
-- € 7.688

- WTW unit compleet incl installatie
-- € 8.317

- Tweemaal Douche Wtw afvoer unit voor tussen de afvoeren
-- € 1.800

Om de vragen wat specifieker te maken :)
Installaties:
1.a Na het lezen van een paar 100 pagina's in de trant van "De zin en onzin" van hybride warmtepompen neig ik naar CV + Warmtepomp boiler, maar is een WPP boiler herbruikbaar als we ooit upgraden naar Full-electric?
1.b Is een 200 liter WPB genoeg voor 5 mensen? De Douche WTWs schelen wel?
2. Ik heb geen details van de installateur omtrent de WTW ontvangen, zou je voor dit bedrag een "goed" merk , bypass en enthalpiewisselaar mogen verwachten?

Isolatie
3. Extra spouwmuur isolatie: ik neig naar niet doen. Dit omdat de isolatie hoe dan ook onevenredig zal zijn + de aannemer zelf nogal waarschuwt ivm gevaar vochtproblemen in de spouwmuur
4. Vloerisolatie: neig naar (nog) niet - voornamelijk ivm hoge kostenpost. Na de winter zien wat het verbruik gaat zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
1a: Ja als je warmtepompboiler nu werkt dan werkt hij straks ook. Dat ding kan helemaal los staan van de CV. Ik snap alleen niet waarom je de CV + WPB optie zou kiezen.
1.b: Als je zuinig bent wel. Wij hebben een 200l boiler en zou liever een grotere hebben gehad (4p). Maar wij hebben dan ook geen douche WTW. Een douche WTW werkt effectief wel als boiler verdubbelaar tijdens het douchen.
2: Je mag (natuurlijk) goed werk verwachten, maar je kunt er niet vanuit gaan. Vraag dus om die specificaties.
3. Ik snap niet wat je van plan bent met een 7cm "cementplaat" "rondom"? Als je 5-15cm holle spouw hebt, waarom vul je die dan niet op?
4: Je gaat geen vloerisolatie installeren, maar wel vloerverwarming aanleggen? Dat wordt dus kruipruimteverwarming.

Heb je wel aan de TCO gedacht van die gasketel? Je blijft 15 jaar lang vastrecht en onderhoudkosten betalen voor dat ding. Alleen al het vastrecht kost je ~5000,- over die periode.

Je hebt al 2 airco's in je plan staan die prima voldoen als backup verwarming of zelfs om de bulk van je primaire verwarming te doen als je dat prettig vindt. Je kunt dus met een kleine warmtepomp uit de voeten om volledig van het gas af te gaan. Die hybride optie die je nu overweegt is niet meer dan een koppelverkoop tussen zo'n kleine warmtepomp en heel dure CV ketel (want vastrecht) gebaseerd op irreële angst voor te weinig capaciteit in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Dankje! Om op je antwoorden/vragen terug te komen:

1: Het gebruik van CV ketel is wat me aangeraden werd door zowel de architect, elektricien/installateur als een kennis die al enige tijd op warmtepomp zit. Want
- "salderen gaat eraf, en een warmtepomp verbruikt net het meeste wanneer het op z'n duurst is"
- "de prijzen gaan nog zakken en de warmtepomp wordt nog verder ontwikkeld"
- "een complete WP installatie kost je 20k"

Een warmtepompboiler is (volgens de installateur) het meest efficiënte wat je kan doen qua duurzaamheid en t.v.t.

2: Done.

3: Ik moet dit rectificeren: het is rondom het hele huis het toevoegen van een cementplaat, gevolgd door 7 cm isolatiemateriaal en dan nog eens een cementplaat die gestuct wordt.

De spouwmuur vullen blijft een lastige keuze, omdat alle muren zo anders zijn. Sommige hebben dus geen ruimte voor het bijvullen van de isolatie, en in andere is dan weer minder isolatie en daardoor tussen 5-15 cm open ruimte.

De eerste aanbieder van spouwmuurisolatie zou dan ook 60% van de muren ongeveer doen, voor 3200 euro. De tweede aanbieder zei het zelf niet te doen, omdat "hoe dan ook de muren niet evenredig geïsoleerd gaan worden, en je krijgt toch al isolatie aan de buitenkant."

De aannemer zelf zegt slechte ervaringen te hebben met het veroorzaken van vochtproblemen bij dergelijke spouwmuurisolatie.

Dus vandaar dat het geen eenvoudige beslissing is.

4: het is zeker niet ideaal inderdaad.. vloerverwarming bij een ongeïsoleerde vloer. Maar het is ook erg veel geld met 6500 euro (3000 aan schelpen + 3500 aan isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35
Ook zonder salderen of zonnepanelen stookt een warmtepomp goedkoper dan een CV ketel overigens. Dan is vastrecht en netbeheerder nog niet eens meegenomen in de vergelijking.

Hybride is dubbel verdienen: 2 apparaten, onderhoudscontract voor de CV... ik ben er niet dol op.