Voor ons nieuwe huis (1970) a 140 m2 zijn we druk met renoveren. We hebben geen historisch verbruik, maar voor isolatie wordt sowieso het volgende het uitgangspunt:
Isolatie
- Bovenverdieping met 3 slaapkamers (en zolder) zijn volledig punt/pyramidedak en volledig geïsoleerd met pir
- De muren rondom zijn "soort van" geïsoleerd - overal ongeveer 5 cm steenwol, maar in de ene helft van de muren zit veel meer vrije ruimte dan de andere. Varieert van 5-15 cm
-- Een offerte voor de helft van de muren bij-isoleren met HR IsoPlus 35 is +- 3200 euro
- Rondom de muren komt een extra muur van cementplaat (a 7 cm) met stuc
- De vloer is ongeïsoleerd, er zit enkel een flinke laag schelpen onder tegen vocht
-- een offerte voor vloerisolatie (incl. schelpverwijdering) komt neer op ongeveer 6500 euro
- Het meeste glaswerk wordt vervangen naar HR++
- Aanbouw a 36 m2 wordt wel volledig geïsoleerd
Verwarming
- Alle bestaande verwarmingen verwijderd
- Vloerverwarming volledige begane grond
- Airco 3,5 kw boven + 2,5 kw beneden
Aangeboden installatiewerk
Nu heb ik een offerte (incl. btw) ontvangen voor het verwarmingssysteem:
- CV Ketel op gas (intergas) + Warmtepomp boiler los van de ketel
-- €6.272
- Hybride cv ketel (op deze installatie zit rond de 2000,- subsidie)
-- € 7.688
- WTW unit compleet incl installatie
-- € 8.317
- Tweemaal Douche Wtw afvoer unit voor tussen de afvoeren
-- € 1.800
Om de vragen wat specifieker te maken
Installaties:
1.a Na het lezen van een paar 100 pagina's in de trant van "De zin en onzin" van hybride warmtepompen neig ik naar CV + Warmtepomp boiler, maar is een WPP boiler herbruikbaar als we ooit upgraden naar Full-electric?
1.b Is een 200 liter WPB genoeg voor 5 mensen? De Douche WTWs schelen wel?
2. Ik heb geen details van de installateur omtrent de WTW ontvangen, zou je voor dit bedrag een "goed" merk , bypass en enthalpiewisselaar mogen verwachten?
Isolatie
3. Extra spouwmuur isolatie: ik neig naar niet doen. Dit omdat de isolatie hoe dan ook onevenredig zal zijn + de aannemer zelf nogal waarschuwt ivm gevaar vochtproblemen in de spouwmuur
4. Vloerisolatie: neig naar (nog) niet - voornamelijk ivm hoge kostenpost. Na de winter zien wat het verbruik gaat zijn
Isolatie
- Bovenverdieping met 3 slaapkamers (en zolder) zijn volledig punt/pyramidedak en volledig geïsoleerd met pir
- De muren rondom zijn "soort van" geïsoleerd - overal ongeveer 5 cm steenwol, maar in de ene helft van de muren zit veel meer vrije ruimte dan de andere. Varieert van 5-15 cm
-- Een offerte voor de helft van de muren bij-isoleren met HR IsoPlus 35 is +- 3200 euro
- Rondom de muren komt een extra muur van cementplaat (a 7 cm) met stuc
- De vloer is ongeïsoleerd, er zit enkel een flinke laag schelpen onder tegen vocht
-- een offerte voor vloerisolatie (incl. schelpverwijdering) komt neer op ongeveer 6500 euro
- Het meeste glaswerk wordt vervangen naar HR++
- Aanbouw a 36 m2 wordt wel volledig geïsoleerd
Verwarming
- Alle bestaande verwarmingen verwijderd
- Vloerverwarming volledige begane grond
- Airco 3,5 kw boven + 2,5 kw beneden
Aangeboden installatiewerk
Nu heb ik een offerte (incl. btw) ontvangen voor het verwarmingssysteem:
- CV Ketel op gas (intergas) + Warmtepomp boiler los van de ketel
-- €6.272
- Hybride cv ketel (op deze installatie zit rond de 2000,- subsidie)
-- € 7.688
- WTW unit compleet incl installatie
-- € 8.317
- Tweemaal Douche Wtw afvoer unit voor tussen de afvoeren
-- € 1.800
Om de vragen wat specifieker te maken
Installaties:
1.a Na het lezen van een paar 100 pagina's in de trant van "De zin en onzin" van hybride warmtepompen neig ik naar CV + Warmtepomp boiler, maar is een WPP boiler herbruikbaar als we ooit upgraden naar Full-electric?
1.b Is een 200 liter WPB genoeg voor 5 mensen? De Douche WTWs schelen wel?
2. Ik heb geen details van de installateur omtrent de WTW ontvangen, zou je voor dit bedrag een "goed" merk , bypass en enthalpiewisselaar mogen verwachten?
Isolatie
3. Extra spouwmuur isolatie: ik neig naar niet doen. Dit omdat de isolatie hoe dan ook onevenredig zal zijn + de aannemer zelf nogal waarschuwt ivm gevaar vochtproblemen in de spouwmuur
4. Vloerisolatie: neig naar (nog) niet - voornamelijk ivm hoge kostenpost. Na de winter zien wat het verbruik gaat zijn