Vraag

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Elke avond rond 23:08 komt er uit onze meterkast een relatief harde klik. Ik vind het vrij irritant (ik slaap licht) en ook vrij apart en onnodig.

Dat het met TF signalen te maken heeft lijkt me onlogisch, daar Stedin een paar jaar geleden gestopt is met het sturen hiervan. Iemand een idee wat dit kan zijn? Dan kan ik wat gerichter zoeken om het op te lossen…

per aspera ad astra

Alle reacties

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:14
Komt het uit je meterkast of bij de zekeringen van de netbeheerder weg?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Komt het uit de meterkast of uit de groepenkast?

Wat staat / hangt er allemaal in je meterkast?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:12
Oude, niet slimme meter die omschakelt van dagtarieftelwerk naar nachttarieftelwerk?
Wat zit er allemaal in je meterkast?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Ik zet mn geld op een oud boilerrelais.
Vroeger, en in sommige huizen misschien nog wel, hing een (huur)boiler voor warm water. Die werd ingeschakeld op nachtstroom en in de ochtend weer uitgeschakeld als het "dure" tarief actief werd.

Oude meter die omschakelt van tarief zou ook kunnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
@zonnepaneelxl @Xander @Skynett @ybos - er hangt voor zover ik weet niks geks in de meterkast. Slimme meters, nieuwe groepenkast sinds een maandje. Ik ga vanavond nog eens luisteren of ik kan pinpointen uit welk onderdeel de klik komt, maar mijn gevoel zegt de zekeringen van de netbeheerder. Het ziet er ook zeer oud uit (huis is uit ‘66). Ik zal straks eens een foto uploaden.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 14:32
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:55:
Slimme meters, nieuwe groepenkast sinds een maandje.
Is het ook sind een maand? Of al langer?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Christoxz schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:10:
[...]

Is het ook sind een maand? Of al langer?
Voor zover ik me herinner pas een paar dagen..

per aspera ad astra

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:30
Foto van de kast? Mn glazen bol is nog niet terug uit verhuur ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Foto's gaan hier helpen.

Een relais is inderdaad wat het meest voor de hand ligt. Misschien iets dat op een timer is ingesteld, los van dat oude signaal, wat er inderdaad niet meer is.

De hoofdzekeringen van Stedin maken geen klikgeluiden (of welk geluid dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZFyssEp-hOQOoaZ0_CYBVtSyJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVlPZaCATiRz4usAmGkhfiAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3urvlYNh8geWjPJvD5gwRMjTysU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aFH67LromXS1hvjdCmtgXbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34p338DDiuJLgeSOjfI2iRsBcUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTQzwNraEXVgbPns5VO8SE17.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij wat foto’s. Mijn gevoel zegt dat de klik in die zwarte kast onder de slimme meter zit

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Wat is dat kastje waar "in uit" op staat? Links van de meter.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 20-09-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:32:
Wat is dat kastje waar "in uit" op staat? Links van de meter.
Ja ik kan die dus ook niet plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb1c1UTnikFF4hjreRyMTqWjHs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kzYTqD7qEv6ySE4hSwZReHr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door LAD93 op 20-09-2024 08:35 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:30
Dat zal idd de dader zijn
Let er vanavond es op?
Energieleverancier bellen en zeggen dat je vreemde lucht ruikt uit da oud zwart ding ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhDCw3RJM2ONeeZedQm-Nh_pn9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7OxzLzfIYSlqn11JvToHMEyu.jpg?f=user_large

Lijkt idd op een oud Tarief relais dat er vroeger voor zorgde dat je Boiler verwarmde in de dal-uren.
Uit te schakelen met de knop rechtsboven ?

[ Voor 18% gewijzigd door J-roenn op 20-09-2024 08:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 22:41
Dat is dus een toon puls ontvanger die nachtstroom verbruikers als boilers op afstand inschakelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 20-09-2024 08:37 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:33:
[...]

Ja ik kan die dus ook niet plaatsen:

[Afbeelding]
Dat ziet er verdacht veel uit als een toonfrequentie ontvanger, werd veelal gebruikt om de meter van normaal naar dal om te schakelen, of de straatverlichting van uit naar aan. M'n grootouders hadden er eentje in de meterkast hangen om de tuinverlichting 's avonds in te schakelen met de straatverlichting. :D

Maar bij mijn weten worden de signalen welke daar vroegâh overheen gingen helemaal niet meer toegepast. Echter valt het wel heel mooi samen met het moment dat we beginnen met de dalstroom..

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 20-09-2024 08:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Interessant, ik vraag me af of de vorige bewoners die bewust hebben laten zitten bij het plaatsen van de slimme meter of niet. Maar toch raar dat hij nog steeds schakelt terwijl signalen niet meer verstuurd worden…

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
Ja, het is verzegeld omdat het voor de meter zit. Dus het is iets van de netbeheerder. Sowieso een stukje antiek. Je kunt Stedin er eens over bellen of ze het willen weghalen, want het zal geen doel meer dienen.

Trouwens, als die schakelt zal er toch nog steeds een signaal zijn dat dat veroorzaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
J-roenn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:36:
[Afbeelding]

Lijkt idd op een oud Tarief relais dat er vroeger voor zorgde dat je Boiler verwarmde in de dal-uren.
Uit te schakelen met de knop rechtsboven ?
Ik heb het knopje ‘uit’ ingedrukt maar die leek al actief te zijn. Ik vraag me af wie ik kan bellen om dit ding eruit te laten halen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 21:50
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:39:
Interessant, ik vraag me af of de vorige bewoners die bewust hebben laten zitten bij het plaatsen van de slimme meter of niet. Maar toch raar dat hij nog steeds schakelt terwijl signalen niet meer verstuurd worden…
Daar hebben vermoedelijk de oude bewoners niks mee te maken, alleen degene die de slimme meter kwam plaatsen heeft hem gewoon laten zitten.

Als je hem weghaalt blijft er waarschijnlijk een kabel opening zitten in het meterbord. dus dan had dat weer afgedicht moeten worden.

Al met al was het makkelijker om hem te laten zitten met het idee hij doet niks, dus geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-05 18:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Oké het gaat dus inderdaad om een boiler relais, ik snap er alleen niks van dat deze nog schakelt ‘s avonds.

per aspera ad astra

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:12
RedPas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:34:
Energieleverancier bellen en zeggen dat je vreemde lucht ruikt uit da oud zwart ding ;)
Kant en klare oplossing voor gratis verwijderen hier aangedragen _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Laatst online: 16-05 08:32
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:47:
Oké het gaat dus inderdaad om een boiler relais, ik snap er alleen niks van dat deze nog schakelt ‘s avonds.
Mijn idee is altijd dat ze oude infra laten staan, totdat deze niet meer functioneert. De melding dat het uitgeschakeld werd is enkel bedoeld om de klachten niet te hoeven afhandelen (garantie tot de deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:40

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat apart dat er in jouw regio nog toonfrequent wordt uitgezonden. Stedin is daar in 2021 en 2022 (afhankelijk van welke provincie) mee gestopt.

Mogelijk nog een lopende overeenkomst met je gemeente die niet aan de grote klok is gehangen?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nieuwe slimme meters sturen zelf niet lokaal zo'n signaal neem ik aan?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Mooi he, nog 2 doosjes met oude stoppen in de meterkast, terwijl je helemaal geen stoppen meer gebruikt :D

Juist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:19:
Wat apart dat er in jouw regio nog toonfrequent wordt uitgezonden. Stedin is daar in 2021 en 2022 (afhankelijk van welke provincie) mee gestopt.

Mogelijk nog een lopende overeenkomst met je gemeente die niet aan de grote klok is gehangen?
Of iemand heeft bedacht om zo'n signaal uit te gaan zenden. Best een Tweaker-waardig probeersel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Jeldert schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:44:
[...]

Mooi he, nog 2 doosjes met oude stoppen in de meterkast, terwijl je helemaal geen stoppen meer gebruikt :D
Haha ik moet je eerlijk bekennen dat dat mijn eigen schuld is, tijdens de verbouwing zijn er een aantal stoppen gesprongen en heb ik nieuwe gekocht. De meterkast is later pas vernieuwd en heb de meterkast daarna nog niet opgeruimd 8)7

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:12:
[...]

Voor zover ik me herinner pas een paar dagen..
Ik zou gewoon rustig afwachten dan of het weer weg gaat en het melden aan je energie infra.
Misschien is er per ongeluk een TF systeem weer aangegaan of zijn ze het eea aan het testen nu

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:32
Vaak hangt die oude TF rommel nog ergens in een trafo huisje. Zal iemand wel " per ongeluk" aangezet hebben, stageloper o.i.d.

Gewoon je netbeheerder bellen en zeggen dat er knallende geluiden uitkomen s'avonds. Vaak staat er iemand binnen 2 uur al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Ik zie alleen geen toonfrequent-ontvanger, alleen een relais (KLD2w 10a2). Waarschijnlijk stuurt de nieuwe slimme-meter sinds een maand het relais aan? Misschien staat jouw situatie hier ergens tussen.
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:41:
[...]
Ik heb het knopje ‘uit’ ingedrukt maar die leek al actief te zijn. Ik vraag me af wie ik kan bellen om dit ding eruit te laten halen.
@LAD93
Heb je nog een boiler? Druk voor vanavond eens op de 'IN' knop, dan zou hij niet meer moeten schakelen namelijk :) en dan natuurlijk even goed luisteren om 23:00 uur ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-09-2024 13:09 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-05 15:28
RedPas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:21:
Foto van de kast? Mn glazen bol is nog niet terug uit verhuur ;)
Had je die glazen bol misschien verhuurd aan @ybos?
ybos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:49:
Ik zet mn geld op een oud boilerrelais.
Vroeger, en in sommige huizen misschien nog wel, hing een (huur)boiler voor warm water. Die werd ingeschakeld op nachtstroom en in de ochtend weer uitgeschakeld als het "dure" tarief actief werd.

Oude meter die omschakelt van tarief zou ook kunnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Inmiddels gebeld met Stedin en zij geven aan dat zij niet meer verantwoordelijk zijn voor de relais en dat ik een installateur kan laten komen om hem eventueel weg te halen. Waarom dat ding schakelt kon hij geen antwoord op geven...

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:15

mjl

Ugh

LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:52:
Inmiddels gebeld met Stedin en zij geven aan dat zij niet meer verantwoordelijk zijn voor de relais en dat ik een installateur kan laten komen om hem eventueel weg te halen. Waarom dat ding schakelt kon hij geen antwoord op geven...
Als je een beetje handig bent kan je het ook zelf.

-------

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
mjl schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:56:
[...]

Ik kan van mezelf zeggen dat ik best handig ben, maar dingen die gezegeld zitten in de meterkast raak ik liever niet aan.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:15

mjl

Ugh

LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:57:
[...]

Ik kan van mezelf zeggen dat ik best handig ben, maar dingen die gezegeld zitten in de meterkast raak ik liever niet aan.
Aangezien ze een monteur aanraden hebben ze er zelf geen moeite mee lijkt me.

-------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:57:
[...]

Gewoon nog een keer bellen en vragen of ze hun eigen spullen willen komen weghalen, dit omdat je er last van hebt.

Het is inderdaad verzegeld, dat er even bij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
mjl schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:33:
[...]

Aangezien ze een monteur aanraden hebben ze er zelf geen moeite mee lijkt me.
Ik moet dan ook in de zekeringskast zijn voor het afkoppelen van draad - ze raden dan ook een monteur met zegelrecht aan.
ybos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:41:
[...]

Gewoon nog een keer bellen en vragen of ze hun eigen spullen willen komen weghalen, dit omdat je er last van hebt.

Het is inderdaad verzegeld, dat er even bij vermelden.
Volgens degene die ik aan de lijn had zijn zij er niet meer verantwoordelijk voor.. geen idee hoe ik ze zover ga krijgen om het weg te halen dan.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:42
Als ik installateur was zou ik eerst zwart op wit willen hebben van de netbeheerder dat het weggehaald mag worden.
Leuk dat Stedin het niet interessant, maar het is wel hun eigendom wat verwijderd wordt.
Als je dat ding mag weghalen, mag je als installateur dan ook de meter weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:07
LAD93 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:52:
[...]

Ik moet dan ook in de zekeringskast zijn voor het afkoppelen van draad - ze raden dan ook een monteur met zegelrecht aan.

[...]

Volgens degene die ik aan de lijn had zijn zij er niet meer verantwoordelijk voor.. geen idee hoe ik ze zover ga krijgen om het weg te halen dan.
Ik voel een Kassa/Radar item aankomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TF signalen zijn voor normaal / Dal tarief gestopt.. maar voor openbare verlichting is het nog wel aanwezig in veel regio's

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:52
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Af en toe 's nachts ging iets in mijn meterkast extreem hard tikken. Meerdere keren per seconde, en wat voelde als tien a twintig seconden achter elkaar. Gebeurde tegelijk ook bij enkele buren.
Ik kon bij mij het zelfde kastje als dader aanwijzen, maar wist niet wat het was.
Na een melding bij de beheerder leken zij ook niet te weten wat het was, of in ieder geval te doen alsof. Maar ze wilden wel langskomen. Ik stond op een lijst van adressen met verouderde meters, dus ze kwamen die meteen vervangen, en hebben direct ook dat kastje weggehaald, sindsdien geen last meer van gehad.

Mogelijk als je je netbeheerder belt en gewoon minder specifiek aangeeft dat er lawaai uit je meterkast komt, in plaats van specifiek waardoor, komen ze onderzoeken en mogelijk je probleem oplpossen. Als je ze van te voren geen informatie geeft die ze kunnen gebruiken om te zeggen dat het niet hun probleem is komen ze er pas achter als ze er zijn, en doen ze er mogelijk iets mee.
Als ze goed hun historie van meldingen bijhouden is dat advies nu echter te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@LAD93
Druk je de knop zo meteen nog even op 'IN' ben benieuwd of hij dan straks om 23:00 uur ook schakelt.
Had je nou wel of niet nog een boiler staan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:30:
@LAD93
Druk je de knop zo meteen nog even op 'IN' ben benieuwd of hij dan straks om 23:00 uur ook schakelt.
Had je nou wel of niet nog een boiler staan? :)
Sorry, je reactie was een beetje ondergesneeuwd. Er hangt geen boiler meer, daardoor is het relais ook niet meer nodig. Als ik die niet heb, kan ‘IN’ indrukken dan kwaad?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@LAD93
Geeft niet, als er niks meer achter zit (boiler) dan kan het geen kwaad. Ik vroeg me af of je hem dan ook nog hoort schakelen namelijk (met IN ingedrukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
mjl schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:56:
Ik zou er toch niet te laconiek over doen.

Het komt mij vreemd voor dat er een relais voor de meter zou ziten, maar de plaatsing onder/naast de meter, en de verzegeling, suggereren dat toch wel. Ik zou er in elk geval niet op vertrouwen dat het spanningsloos is als je de hoofdschakelaar omzet.

Dat betekent dat je mogelijk werkt zonder (want voor) een aardlekschakelaar en met alleen een trage hoofdzekering tussen jou en een klapper van vermoedelijk 25A. Die ga je niet navertellen.

De elektriciens die hier onder spanning aan mogen werken, hebben dan dikke rubberen handschoenen, zolen, geïsoleerd gereedschap dat er voor gemaakt is, mogelijk oogkap, en dat soort zaken ter bescherming.

Is het technisch moeilijk? Nee. Maar is het dus een goed idee er zelf mee te prutsen als je die spullen niet hebt en de regels en werkwijzes niet kent om gevaren te vermijden? Ook nee.

Als je hier zelf iemand voor laat komen moet die als stap 1 vaststellen of het voor of na de meter aangesloten zit. Als het ervoor zit, is dit wel degelijk 100% Stedins verantwoordelijkheid (want eigendom). Zit het er toch na, dan is de plaatsing raar, maar kan je electricien het zelf weghalen want dan inderdaad jouw eigendom. Laat die dan wel de kast ook weer netjes dicht maken (stuk plastic op lijmen, vermoedelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:19:
@LAD93
Geeft niet, als er niks meer achter zit (boiler) dan kan het geen kwaad. Ik vroeg me af of je hem dan ook nog hoort schakelen namelijk (met IN ingedrukt).
Helaas - de klik was er een minuut geleden toch weer.

per aspera ad astra

Pagina: 1