Vraag

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 09:31
Ik heb een Remeha Eria Tower warmtepomp. In de handleiding staat dat deze kan worden aangesloten op een Smartgrid. Dit betekent volgens mij dat ik twee potentiaalvrije aansluitingen aan en/of uit kan schakelen, waardoor de verwarming of de boiler warmer wordt gestookt. Dit kan worden geregeld met de parameters HP091 en HP092, waarmee je een verschuiving van de temperatuur instelt.

Wat ik mij afvraag is het volgende:
Als het mooi weer is, de zon in de kamer schijnt en er geen warmtevraag is, waarom zou je dan de boel verder opwarmen? Dat is toch zonde van de energie? Voor de boiler geldt eigenlijk hetzelfde waarom zou je hem warmer maken dan de ingestelde temperatuur?

Beste antwoord (via gjaa op 20-09-2024 08:28)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ja en nee, ligt aan je geplande verbruik.
In winter: jazeker, je gaat die energie op een later moment nodig hebben, de boiler vormt dan een batterij.
In zomer: als je niet van plan bent warm water te gebruiken (zeker de verwarming) dan is dat zonde, want je huis warmt op, dat wil je juist neit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ja en nee, ligt aan je geplande verbruik.
In winter: jazeker, je gaat die energie op een later moment nodig hebben, de boiler vormt dan een batterij.
In zomer: als je niet van plan bent warm water te gebruiken (zeker de verwarming) dan is dat zonde, want je huis warmt op, dat wil je juist neit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
De warmtepomp kan dan je sww buffervat opwarmen. Deze energie kun je bewaren in het geïsoleerde vat.

• gjaa
Dat is duidelijk

Gaan we direct maar door naar de oplossing
Om dit te realiseren, heb ik het volgende bedacht: ik heb in mijn Home Assistant een boolean gemaakt die aangaat zodra er meer dan 2 kWh zonnestroom wordt geleverd. Misschien moet deze boolean later aangaan om te voorkomen dat ik de boel verwarm met gekochte stroom. Ik dacht met die boolean een switch aan te sturen die potentiaalvrij kan schakelen en daarmee de warmtepomp een seintje te geven dat hij extra mag stoken.

Is dit een goed plan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Check even hoe vaak je deze smart grid ready contectjes per uur mag veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
Ga ik doen, wordt wel weer gedoe, eerst de vraag bij mijn installateur neerleggen en die neemt dan weer contact op met Remeha, maar het gaat goedkomen
Dank voor het meedenken👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt namelijk ook gebruik maken van een voorspelling zonopwek. Dat integreert ook in HA.
Pagina: 1