Kombi Kompakt HRE blijft warmte afgeven naar vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• User87231
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-04 20:48
Mijn vraag

Ik heb een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A aangesloten op mijn vloerverwarming verdeler beneden en boven verdieping. Wat mij opvalt sinds ik een P1 meter heb aangesloten dat ik elke dag 1M3 gas verbruik zonder dat er vraag naar warm water is. De comfort stand staat uit en de thermosttaat op de begane grond en op de 1e verdieping staat op 13 graden.
Als ik de buizen echter voel zijn ze warm en de ketel blijft contstant warm water houden richting de buizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBhn7-W_YoXHPNinpNA1s1gO-6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAEHw1qyha5PeGm4Ax49cAFl.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen die geel gearceerd zijn blijven dus flink warm. De vloer wordt overigens niet warm dus het gaat niet door naar de vloerverwarming.

Nu valt het allemaal mee 1m3 per dag, maar toch elke kuub is er eentje te veel :-)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb dus de comfort stand uitgezet maar toch blijft op een of andere manier de CV ketel de verwarming op temperatuur houden. Ik heb op verschillende threads gekeken maar kon oplossing vinden.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar heb je de comfort stand uitgezet (op de ketel of de thermostaat), en werkt je thermostaat via OpenTherm? Zo ja, dan is de setting op de thermostaat leidend. Check die eens?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• User87231
Ik heb een simpele Honeywell met een draaiknop. Hier lijk ik niets te kunnen aanpassen.

• The Eagle

The Eagle

Ik zie twee slimme thermostaat knoppen oid, die gaan naar een centraal kastje en dan de cv in.

Wat doen die knoppen precies?
Want die horizontale buis is de retour, die hoort redelijk afgekoeld te zijn, maar daar zitten die knoppen op dus daar kan warmwatervraag gecreëerd worden lijkt me. De rode is aanvoer warm water, die is logisch wat warmer als de ketel warmte afgeeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
The Eagle schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:42:
Ik zie twee slimme thermostaat knoppen oid, die gaan naar een centraal kastje en dan de cv in.

Wat doen die knoppen precies?
Want die horizontale buis is de retour, die hoort redelijk afgekoeld te zijn, maar daar zitten die knoppen op dus daar kan warmwatervraag gecreëerd worden lijkt me. De rode is aanvoer warm water, die is logisch wat warmer als de ketel warmte afgeeft.
De twee knoppen bij de koolstofmonoxide sensor zijn voor de vloerverwarming. Die gaan naar de verdelers op de begane grond en naar de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Sluiten de kleppen niet goed af?
Hoe staan de pomp instellingen van de ketel?
Zit er ergens een bypass?
Kan je op de kleppen kijken of daar een pijl richting op staat? Zitten die niet verkeerd om?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
edsandje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:06:
Sluiten de kleppen niet goed af?
Hoe staan de pomp instellingen van de ketel?
Zit er ergens een bypass?
Kan je op de kleppen kijken of daar een pijl richting op staat? Zitten die niet verkeerd om?
Sorry ik ben niet super technisch onderlegd. Waar kan ik de kleppen zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBhn7-W_YoXHPNinpNA1s1gO-6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAEHw1qyha5PeGm4Ax49cAFl.jpg?f=fotoalbum_large

Doel je op de rode draaiknop? Die buis is namelijk gloeiend heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
Niet aan die rode draaiknop komen!
Dat is een overdruk ventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die 2 witte kleppen/afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Dat is de vloerverwarming als ik mij niet vergis. De vloeren worden niet warm omdat er geen warmtevraag is. Maar toch stuurt hij vanuit de CV warmte naar de buizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Er gaat ook nog een aanvoer naar rechts? Waar gaat die heen?
Je ketel wordt door iets aangestuurd om aan te gaan.
Hoe regel je de temperatuur in de woonkamer en verdieping?
Stook je weersafhankelijk?
Weet je zeker dat de comfort ww uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
edsandje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:32:
Er gaat ook nog een aanvoer naar rechts? Waar gaat die heen?

Die gaat ook naar een vloerverwarming verdeler. Er is een verdeler op de begane grond en eentje op de 1e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVI5k0GSd32tdML4fblNkCGtH70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfjb4qtbbFsMzAS8QZc2LjXs.jpg?f=fotoalbum_large

De rode buizen zijn dus extreem warm.

Je ketel wordt door iets aangestuurd om aan te gaan.
Hoe regel je de temperatuur in de woonkamer en verdieping?
Met deze thermostaat die de afgelopen maanden op 10 graden staan. Oftewel uit: het is continue tussen de 22 en 23 graden in de woning de afgelopen weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/savPLRU-pOohu5SttKxD4dmbwxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9oCz6ev3Lr2kwVD2taIhCX0.jpg?f=fotoalbum_large

Stook je weersafhankelijk?

Nee staat eigenlijk continue uit in deze periode. In de wintermaanden gaat hij naar 20-21 graden.

Weet je zeker dat de comfort ww uit staat?

Naar mijn idee wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSW2tzC_gNNRQ-Vp1eSG6viXKB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgUa1lBzOHVHZObvMB9Cw8at.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Die naar beneden gaat heeft geen aparte klep/afsluiter.
Daar zit wel de bypass.
Alle zones vragen geen warmte, het lijkt dan of de ketel circuleert via de bypass.
Dan zou het in de aansturing naar de cv moeten zitten, de thermostaat aansluiting op de ketel loshalen en kijken of de ketel dan nog aanslaat.
Check ook de parameters op de ketel hoe die staan, desnoods alles terug naar fabrieksinstellingen.

[ Voor 13% gewijzigd door edsandje op 20-09-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
edsandje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:40:
Die naar beneden gaat heeft geen aparte klep/afsluiter.
Daar zit wel de bypass.
Alle zones vragen geen warmte, het lijkt dan of de ketel circuleert via de bypass.
Dan zou het in de aansturing naar de cv moeten zitten, de thermostaat aansluiting op de ketel loshalen en kijken of de ketel dan nog aanslaat.
Check ook de parameters op de ketel hoe die staan, desnoods alles terug naar fabrieksinstellingen.
Bedankt ik ga op zoek naar de thermoststaat aansluiting! In principe zou deze toch niet meten werken aangezien beide thermosstaten op 10 graden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wacht ff, beide thermostaten? Welke heb je dan precies, behalve die ronde in de woonkamer op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
The Eagle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:45:
Wacht ff, beide thermostaten? Welke heb je dan precies, behalve die ronde in de woonkamer op de foto?
Beide verdiepingen deze thermostaat. Ik kan de vloerverwarming van de bovenverdieping los van de benedenverdieping aanzetten. Dit omdat er ook een houtkachel is, zodat je het eventueel boven kan verwarmen. Overigens hebben we de verwarming boven nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat ding wat je hebt op de foto is een Honeywell Round. Die zijn er in twee soorten: OpenTherm en aan/uit. Dan moet je wel haast twee aan/uit gevallen hebben, anders kan niet wat jij claimt. Je kunt namelijk simpelweg geen twee OpenTherm thermostaten op een enkele ketel hebben voor zover ik weet.

Dus welke heb je. En weet je zeker dat ze het goede regelen en niet kapot zijn?

Verder: maak eens een schematische tekening van je hele installatie. Dat zal helpen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:29
Het meest waarschijnlijke is dat je ketel weersafhankelijk staat te draaien.
Dat houd in dat hij het cv water op een bepaalde temperatuur houd die afhankelijk is van de buiten temperatuur.

Dat wordt gedaan om de twee zones (boven en beneden) onafhankelijk te kunnen regelen, anders zouden ze afhankelijk van elkaar worden als je de ketel op een van de twee thermostaten laat regelen.
Die twee thermostaten sturen nu de twee witte kleppen op je foto en niet de ketel.
De ketel wordt enkel door een buiten temperatuurvoeler gestuurd.

Dit is qua comfort het beste maar qua verbruik heel slecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 21-09-2024 09:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• User87231
The Eagle schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:57:
Dat ding wat je hebt op de foto is een Honeywell Round. Die zijn er in twee soorten: OpenTherm en aan/uit. Dan moet je wel haast twee aan/uit gevallen hebben, anders kan niet wat jij claimt. Je kunt namelijk simpelweg geen twee OpenTherm thermostaten op een enkele ketel hebben voor zover ik weet.

Dus welke heb je. En weet je zeker dat ze het goede regelen en niet kapot zijn?

Verder: maak eens een schematische tekening van je hele installatie. Dat zal helpen.
Ik heb echt twee dezelfde thermostaten zoals op de foto' op zowel de begane grond als boven. Voor de volledigheid hier nog twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXwuIBz9qeoO9xTRi1bE34GsbuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31csacc4pfMX4jmSTv7dR54z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR3xQ_eOWGiQM5Ep3E7JLP2FRZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XSIcAEFEVdPK8rLhZPv52t0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn zo vanuit de bouw geinstalleerd.

• User87231
Ben(V) schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:40:
Het meest waarschijnlijke is dat je ketel weersafhankelijk staat te draaien.
Dat houd in dat hij het cv water op een bepaalde temperatuur houd die afhankelijk is van de buiten temperatuur.

Dat wordt gedaan om de twee zones (boven en beneden) onafhankelijk te kunnen regelen, anders zouden ze afhankelijk van elkaar worden als je de ketel op een van de twee thermostaten laat regelen.
Die twee thermostaten sturen nu de twee witte kleppen op je foto en niet de ketel.
De ketel wordt enkel door een buiten temperatuurvoeler gestuurd.

Dit is qua comfort het beste maar qua verbruik heel slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSW2tzC_gNNRQ-Vp1eSG6viXKB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgUa1lBzOHVHZObvMB9Cw8at.jpg?f=fotoalbum_large

Die funtie staat uit en ook de comfort stand.

• Ben(V)
Volgens mij besturen die twee thermostaten enkel die witte afsluiters en moet de ketel op weerafhankelijkheid regelen.
Lopen er draden van de thermostaten naar die afsluiters of gaan ze naar de ketel?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:13
Ghehe weer gedoe met nategeling.
Zet gewoon 1 krtelthermostaar aan de ketel, opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Ben(V) schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:47:
Volgens mij besturen die twee thermostaten enkel die witte afsluiters en moet de ketel op weerafhankelijkheid regelen.
Lopen er draden van de thermostaten naar die afsluiters of gaan ze naar de ketel?
Hierbij twee foto's van de draden. Ze gaan van een ABB kastje naar de twee witte draaiknoppen en via buizen naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV6BRNkW6vUIptIIwi_5ad4BnTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoeJFUtadJ9wDBhP2GReG6S1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNK3_YU6khNo1AL54Ur-o1CP1ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRV2JpZIkpFsBOdm49335wP5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het lijkt er dus op dat via die buizen naar beneden die afsluiters bestuurd worden die dan afhankelijk van die thermostaten open of dicht gaan.
Kun je testen door een van de thermostaten hoog te zetten en kijken of er dan een van de twee opengaat.

De ketel produceert dus continue warm water en die afsluiters reageren op de thermostaten en laten afhankelijk daarvan warm water naar de twee vloerverwarming systemen vloeien.
De ketel moet dan weerafhankelijk draaien en een buitenvoeler hebben ander staat hij continue op z'n max te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:13
Ben(V) schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:36:
Het lijkt er dus op dat via die buizen naar beneden die afsluiters bestuurd worden die dan afhankelijk van die thermostaten open of dicht gaan.
Kun je testen door een van de thermostaten hoog te zetten en kijken of er dan een van de twee opengaat.

De ketel produceert dus continue warm water en die afsluiters reageren op de thermostaten en laten afhankelijk daarvan warm water naar de twee vloerverwarming systemen vloeien.
De ketel moet dan weerafhankelijk draaien en een buitenvoeler hebben ander staat hij continue op z'n max te draaien.
Ben benieuwd wat er in het lasdoosje zit.

Wat ook wordt gedaan is de 2 wegklep opensturen en met de open nc contact de ketel vrijgeven.
Hele slechte voor de efficiëntie maar gebeurde wel vaak zo.
Of een relaitje waarvan 1 contact voor de Servo en de ander het “aan” contact van de ketel is.
Nu hangt bij deze gebruiker er iets vast of het is nooit goed geweest.

Gooi de servos eraf en zet 1 honeywell modulerende thermostaat in de hoofd leefruimte en je bespaart ontzettend veel gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Eens met @Technician-, scheelt heel erg veel gas.
Als je twee vloerverwarming systemen hebt dan is het gebruikelijk en efficient om de ketel door de thermostaat van de beneden verdieping te laten regelen en voor de boven verdieping een eigen "na"regeling te hebben.

Dat werkt alleen slecht als je bijvoorbeeld de hele dag boven werkt en beneden niet stookt want dan krijg je het boven ook niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Ben(V) schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:08:
Eens met @Technician-, scheelt heel erg veel gas.
Als je twee vloerverwarming systemen hebt dan is het gebruikelijk en efficient om de ketel door de thermostaat van de beneden verdieping te laten regelen en voor de boven verdieping een eigen "na"regeling te hebben.

Dat werkt alleen slecht als je bijvoorbeeld de hele dag boven werkt en beneden niet stookt want dan krijg je het boven ook niet warm.
@Technician- @Ben(V) Dank voor jullie antwoorden. Het is mij allemaal te technisch geworden en ik heb besloten om een monteur te bellen. Ik zit er sowieso aan te denken om een Altherma 3 heatpump aan te schaffen, wellicht is het probleem dan in 1x opgelost!
Pagina: 1