Voorzetwand van cement in huis uit 1910?

Pagina: 1
Acties:

• alex1981
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-05 08:33
Heb een oud ingebouwd keukenkast gesloopt en kom dit tegen. Lijkt een dun voorzetwand van cement waar een holle ruimte achter zit voordat je bij de draagmuur komt. Ben benieuwd wat de nut van zoiets was? Denk isolatie, maar waarschijnlijk makkelijker om een ander manier te realiseren en dan 10cm winst...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d08FWfQCphdE8QKgOY92nfBiYaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9BJqJYWKgYMIn67BboBeImv.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
zit het op de gehele gevel? of is dit gewoon een oud rookkanaal oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je in een schacht zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex1981
Geen schacht, muurbreed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Toevallig in de buurt van een trap? Ik had hier (jaren 30) z'n zelfde setup in een inloopkast in de keuken.
Die zat onder de trap en hebben ze ook met een soort cementlaag voorzien van een voorzetwand.

Inmiddels brokkelt de cementlaag goed weg en is het zo zacht als boter.
Maar dat viel mij toen ook op, mogelijk goedkoper dan nog een stuk muur moeten metselen?

Ik heb de kast helemaal weggewerkt, de ruimte zit er nog wel maar is dichtgemaakt dus ik heb er verder ook niets mee gedaan. Helaas dus ook geen idee wat er onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:07
Is een soort van afwerking van de aan de binnenkant vaak heel grof gemetselde buitenmuur. Helpt ook om vocht uit het vertrek te houden.

Had dit ook in mijn huis (1911).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex1981
Dat bleek het inderdaad, delen onder kozijn bleken helemaal niet goed vast te zitten waardoor er tocht doorheen kwam. Kan gesloopt worden, maar moet toch isolatie voor in plaats, dus weinig zinvol... Volspuiten met isolatieschuim, stabiliseert en isoleert.
Pagina: 1