Grafana mooi in Homeassistant krijgen, iemand ervaring ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-10 11:53
Beste,

Ik probeer een volledige grafana dashboard (enkel de grafieken) mooi te krijgen in Home Assistant, maar het lukt maar niet zoals ik het wil.

Het probleem ligt blijkbaar bij het nogal "onmogelijk" zijn om in homeassistant op een dashboard op een makkelijke manier kaarten toe te voegen en te plaatsen waar je wilt (niks drag en drop)
Ik zie wel dat hier misschien wel bruikbare addons en plugins voor zijn, maar voor ik die allemaal begin te testen, misschien dat hier een mede tweaker al eens voor dit probleem gestaan heeft en een tip kan geven op welke manier (en met welke addons) ik dit best kan doen,

Dus, mijn probleem ;

Dit is voor een opstelling van temperatuurmetingen in koelkasten/diepvriezers die wij herstellen in onze werkplaats, ik krijg op goed bruikbare wijze in grafana al alles zoals ik het wil, ik kan dit dan ook VOLLEDIG in homeassistant tonen maar dan met alle knopjes en optie's van grafana er nog bij, maar omdat mijn broer hier nogal slecht ziet en niet graag zijn bril aan doet :o moet het zo groot mogelijk zijn en niets van extra informatie.

Wat dus wel lukt ;
Volledige grafana in home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsTMUV8LChFWhAM8K8EFrdsP4V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBGJjmxSwHovhRUtYyefDMDj.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ook lukt ;
1 grafana paneel linken in het groot op 1 dashboard in home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0QrA_TtjsXAeauH4OJF2HBqtRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtJdAUCDrB3o3hysDdLQiOrd.jpg?f=fotoalbum_large

het beste dat ik het nu kan doen in home assistant met alle panelen los te linken (maar kan dat niet echt naar mijn zin aanpassen in formaten en zo)
het lukt mij dus bijvoorbeeld niet om hier de onderste meting hoger te maken (dus formaat te wijzigen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVD9cOP_vii7Noeu5KadTN-EnyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StzElznEHjIx4NhAjTpiicOW.jpg?f=fotoalbum_large

Weet er iemand hoe ik het volledige dashboard van grafana zoals het er nu in grafana in zit kan embedden in home assistant (dus op de manier dat ik nu wel 1 paneel kan doen, dus allemaal zoals ze nu in grafana zitten)

Iemand een tip ? of een aangeraden addon of methode ?

Alle hulp is welkom,

alvast bedankt,

Alle reacties

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-11 14:51
Geen ervaring helaas, maar ik heb gelezen dat Grafana Image Renderer mogelijk werkt:
https://github.com/grafana/grafana-image-renderer

Hiermee worden plaatjes gegenereerd van je grafieken en kan je deze met een Picture kaart in HA zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door daxy op 25-09-2024 09:57 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

daxy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:56:
Geen ervaring helaas, maar ik heb gelezen dat Grafana Image Renderer mogelijk werkt:
https://github.com/grafana/grafana-image-renderer

Hiermee worden plaatjes gegenereerd van je grafieken en kan je deze met een Picture kaart in HA zetten.
Ik heb daar ooit mee getest, maar vond de performance niet heel indrukwekkend. Kan prima aan mijn gebrek aan skills hebben gelegen, maar ik vond het te langzaam om echt bruikbaar te zijn.

edit:
Ik vind het ook opvallend dat Grafana dit niet ingebakken heeft. Die renderen opent gewoon een browser en maakt feitelijk gewoon een screenshot van de grafiek en biedt die weer als afbeelding aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Sharky op 25-09-2024 10:04 ]

This too shall pass

• Hansie9999
Bedankt voor de tips,

heb dat van het renderen ook al eens bekeken, maar voor mijn usecase niet echt voldoende, moet echt zo "realtime mogelijk" de data hebben, en ik denk ook wel dat het constant renderen onnodige resources van de server gaat zitten gebruiken.

Ik zoek nog wat verder,

Alle verdere tips zijn welkom, hoopte dat er nog een tweaker al eens voor hetzelfde probleem gestaan had :)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De nieuwe Sections weergave voor dashboards is letterlijk drag en drop, lost dat je probleem niet op?

Voor Grafana kun je gewoon een iframe embedden. Share -> Public Dashboards, dan krijg je een link die je kunt gebruiken zonder het menu e.d. eromheen. Let er wel op dat deze link public is, dus als je Grafana vanaf buiten bereikbaar is zal ook deze URL zonder login te zien zijn. Aan de andere kant is dat ook weer een vereiste als je Home Assistant buiten je lokale netwerk wil gebruiken, want een iframe laadt gewoon de externe resource clientside in.

Daarna gewoon een iframe maken, dat kan in Home Assistant met bijv. HTML card of de standaard ingebouwde Webpage card, daar knal je de URL naar je public dashboard in en klaar.

• Hansie9999
Oon schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:34:
De nieuwe Sections weergave voor dashboards is letterlijk drag en drop, lost dat je probleem niet op?

Voor Grafana kun je gewoon een iframe embedden. Share -> Public Dashboards, dan krijg je een link die je kunt gebruiken zonder het menu e.d. eromheen. Let er wel op dat deze link public is, dus als je Grafana vanaf buiten bereikbaar is zal ook deze URL zonder login te zien zijn. Aan de andere kant is dat ook weer een vereiste als je Home Assistant buiten je lokale netwerk wil gebruiken, want een iframe laadt gewoon de externe resource clientside in.

Daarna gewoon een iframe maken, dat kan in Home Assistant met bijv. HTML card of de standaard ingebouwde Webpage card, daar knal je de URL naar je public dashboard in en klaar.
Bedankt,

Die tips ga ik zeker bekijken,

Sections gebruik ik nu al (dat is die onderste foto, maar daar kan je dus niet echt het formaat van aanpassen)

Iframe heb ik nog niet geprobeerd met die public, als die dan de hele grafana doet zonder de bedienellementen is dat wat ik zoek :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hansie9999 op 25-09-2024 12:35 ]

Pagina: 1