Dak isoleren buitenkant met PIR platen en reeds PIR binnen.

Pagina: 1
Acties:

• brommetje
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Situatie:
Huis van rond 1900 met grotendeels PIR direct tegen het dakbeschot aan de binnenkant.
Aan de buitenkant dakbeschot damp-open folie (ontluchting dakbeschot) met tegels, panlatten en oud Hollands pannen, tengels/panlatten jaar of 6 geleden vervangen, achteraf gelijk moeten isoleren, maar ja.

Plan:
Wilde de pannen pannen en panlatten verwijderen, folie (ontluchting) en tengels laten zitten. Dan verticaal balken plaatsen bijvoorbeeld 45x70mm en daar tussen PIR van 60mm dik en breed 60cm. Kieren dichten met PUR en tape. Vervolgens folie (welke?) dan weer de panlatten met de pannen.

Vraag is dit mogelijk, welke folie dan onder pannen, moet de luchtruimte damp-open folie/oude tengels aan boven/onderkant dicht gePURd worden?

Suggesties, wat kan wel en niet?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40

orf

- Is de isolatie aan de binnenkant dampdicht afgewerkt?
- Wat is de dikte van de PIR isolatie aan de binnenkant?
- Hoe komen de pannen uit op de dakgoot als je met 45x70mm latten opdikt?
- Hoe werk je de zijkanten af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:29

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• brommetje
  • Niet online
- binnenkant verder niet afwerkt of folie en zittten gelijmd en alleen aluminium tape of PUR kieren, zolder
- 40mm PIR
- pir waarschijnlijk tot rand dakgoot en met pannen sjoemelen om mooi boven de dakgoot uit te komen.
- zijkanten, wind/dekveer aanpassen of situatie, waarschijnlijk vervangen.

• brommetje
  • Niet online
Gaat me niet echt om de RC waarde, PIR 60mm waarschijnlijk max haalbare i.v.m. aanzicht oud huis en uitdagingen.
Geen spouw aanwezig hadden ze niet in 1900 helaas.
Zit beetje met ontluchting/behoud dakbeschot

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40

orf

De binnenkant niet dampdicht is -denk ik- problematisch. Kan dat alsnog dampdicht aan de binnenkant afgewerkt worden?

• brommetje
  • Niet online
@orf maar als er damp-open nu aan de buitenkant zit dan kan het dakbeschot toch ademen mogelijk met een luchtlaag van de bestaande tengels en daar op de pir of zie ik dit verkeerd?

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:29
brommetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:51:
Gaat me niet echt om de RC waarde, PIR 60mm waarschijnlijk max haalbare i.v.m. aanzicht oud huis en uitdagingen.
Geen spouw aanwezig hadden ze niet in 1900 helaas.
Zit beetje met ontluchting/behoud dakbeschot
Mij ook niet. Deze tool geeft je echter ook inzicht of de opbouw zoals jij hem wil technisch verstandig is.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• brommetje
  • Niet online
Ga de tool uit proberen bedankt @Jelle Brolnir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
brommetje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:41:
- binnenkant verder niet afwerkt of folie en zittten gelijmd en alleen aluminium tape of PUR kieren, zolder
- 40mm PIR
- pir waarschijnlijk tot rand dakgoot en met pannen sjoemelen om mooi boven de dakgoot uit te komen.
- zijkanten, wind/dekveer aanpassen of situatie, waarschijnlijk vervangen.
pir+ tape is dampdicht

Je hebt 2 keuzes, buiten dampopen isoleren of dampdicht (bv met pir) en dan relatief dik zodat je dakbeschot aan de warme kant komt te liggen. je moet dan gof weg denken aan 2x de Rd waarde van binnen dus aan 8 cm pir buiten. (narekenen)

• brommetje
  • Niet online
@twain4me dus de damp-open folie laten liggen en de tengels (creëert luchtkamer, bewegend of stilstaande lucht?) daar de 8cm pir op en weer panlatten en pannen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:45
je kunt niet je tengels laten liggen, dan hou je luchtkamers waar potentieel bewegende lucht is en condensatie kan plaatsvinden.

verder eens met @twain4me

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 19-09-2024 20:07 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In theorie kan je de tengels wel laten liggen en dat wordt ook wel gedaan er zijn zelfs renovatie systemen die ervanuit gaan dat ze blijven liggen. maar in jouw geval heeft het eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde behalve dat je iets bespaard tijdends het slopen. Het kost ruimte die je kan gebruiken voor isolatie en je verhoogd de kans op bouwfouten ( het laatste wat je in deze situatie wil is dat daar perongeluk buiten lucht gaat ventileren. dat ga je binnen namelijk niet merken maar je isolatie waarde donderd wel in elkaar.

Normaal plaats je weer gewoon tengels op de isolatie en dan panlatten en pannen.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 19-09-2024 20:22 ]

• brommetje
  • Niet online
Ok dan kan in principe de damp-open folie blijven liggen en dan direct pir er op maar dan je een situatie dampdicht binnen en buiten maar hoe kan het dakbeschot/contructie wat er tussen zit zijn vocht/condens kwijt?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Waarom PIR bijplaatsen aan buitenkant en niet gewoon bijplakken aan binnenkant?

• brommetje
  • Niet online
Is maar een 1,5m hoge zolder en staat veel opgeslagen en 2x 4cm erbij kost veel ruimte en is een punt.
Binnen is het plafond 2,98m hoog en kost uiteindelijk ruimte op zolder,

Zodoende 4cm binnen dan dakbeschot en 6 a 8cm pir erbij geeft nog een redelijke isolatie waarde
Pagina: 1