Siemens iQ700 stoomoven zorgt voor doorslaande aardlek

Pagina: 1
Acties:

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 12:01
In 2021 ben ik eigenaar geworden van een Siemens iQ700 stoomoven (HS636GDS1/05). Hier zat ook een huis bij uit 2016 :+ ik gok dat de oven even oud is ;)

Sinds enkele weken slaat de aardlek door als ik de oven aan doe. Het lijkt echter alleen voor te komen als ik de snel voorverwarmen stand gebruik (pagina 17).

Nu zit alles in de meterkast op dezelfde aardlek dus elke keer als ik snel broodjes wil afbakken valt mn hele huis automatisering uit....en dat is niet zo handig en zorgt voor een boze vrouw

Nu durf ik wel wat aan qua huis en tuin klusjes maar een oven is nieuw voor mij dus wat hulp is altijd op zn plaats. Persoonlijk doe ik de aanname dat er een verwarmingselement stuk is. Tijdens het snel voorverwarmen zie ik een rode gloed achter uit de behuizing komen waar de ventilator zit, ik gok dus dat dit element stuk is. Waarom mn aardlek er dan uit vliegt, geen idee :X maar misschien dat jullie mij op andere gedachten kunnen brengen of uberhaupt in de goede richting. Ik zou zelf gokken op ringelement 0903 (zie https://www.siemens-home....reparts/Togglebox=tb0903/). Ik kan dit eenvoudig kunnen uitsluiten door het element door te meten toch? zo ja, hoeveel Ohm moet ik dan meten :+

Ik ontvang graag jullie input.

[ Voor 6% gewijzigd door WoBBeL op 19-09-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:12
Een rode gloed betekend (voor mij) dat het verwarmingselement zijn warmte niet kwijnt kan; ventilator stuk, of draait deze met te laag toerental?

Zorg in de groepenkast ervoor dat de stoomoven op een 'aardlek-automaat' ('alamat') wordt aangesloten, dan wordt bij een probleem alleen de oven uitgeschakeld.
Een Alamat is een overbelasting automaat én aardlekschakelaar in één behuizing.
Die zijn er ook in een 100mA uitvoering... maar dan MOET de weerstand van de aarde aansluiting van de oven naar de aarde (de grond) zeer laag zijn, wat zelden het geval is.. dus alleen de 30 mA versie toepassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:49

DjVe

Hatsaflats!

Een oven zit op een WCD, dus daar mag alleen 30mA achter.

Ik meen eerder een topic gelezen te hebben met een stoomoven met vergelijkbare problemen, bleek dat de halve oven doorgeroest was. Misschien goed om het ding er gewoon eens uit te halen en wat platen los te halen om optisch wat te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rode gloed is goed.
Ik denk eerder dat je boven element stuk is.
Zet de oven maar eens op de grote of kleine grill stand...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@natural colour geen zin om hiervoor de meterkast aan te laten passen, dat zou meer een soort symptoombestrijding zijn mi.

@DjVe ik ga eens kijken, tot op heden is alles wat ik eruit kon halen optisch nog helemaal in orde.

@DJMaze grill stand groot/klein (dus bovenste twee spiralen) zorgen niet voor kortsluiting.

Ik ga hem er van de week even helemaal uit halen en dan zien we wel wat we tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
WoBBeL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:19:
@DJMaze grill stand groot/klein (dus bovenste twee spiralen) zorgen niet voor kortsluiting.
Dan waarschijnlijk die onderin.

Want bij extra-snel/3d/4d verwarmen worden alle elementen gebruikt.

• WoBBeL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7kYHglRS9OiwzIK3GP7HSKXVa4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7Qg9j6rSQDZN7ApNMeaVnq4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmqnq9-juy1u731mC4QoU0RskNU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQLnieHnWBl0mrFt7AV5oW0T.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ga de elementen zo (proberen) door te meten.

• WoBBeL
Alle elementen meten helaas goed door.....het enige wat ik nog kan bedenken is alles goed schoonmaken. Niks ziet er verroest uit (hooguit een schroefje aan de binnenkant van de oven).

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

WoBBeL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga de elementen zo (proberen) door te meten.
Zelfreiniging al geprobeerd? En dan stand 3? Wellicht helpt dat.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
WoBBeL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:36:
Alle elementen meten helaas goed door.....
Je meet 1 pool van het element met het chassis nadat de aarde er uit klapte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
@DJMaze nee weerstand van de elementen zelf gemeten. Heb de ronde vervangen en tot op heden geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Leuk al dat klussen, maar waarom ga je niet voor garantie? Er kan geen twijfel over bestaan dat deze machine langer dan 3 mee had moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@Groningerkoek hij is 7 jaar, ik heb geen zin in een juridisch gevecht. Ergens recht op hebben is iets anders dan het krijgen. Siemens geeft alleen 2 jaar garantie terwijl het product mijns inziens veel langer mee zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
WoBBeL schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:43:
@Groningerkoek hij is 7 jaar, ik heb geen zin in een juridisch gevecht. Ergens recht op hebben is iets anders dan het krijgen. Siemens geeft alleen 2 jaar garantie terwijl het product mijns inziens veel langer mee zou moeten gaan.
Met Siemens zou je alleen wat nodig hebben als die rechtstreeks van Siemens is gekocht. Maar los daarvan had ik de zin even verder moeten lezen na je clown smiley :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-07 17:50
De focus ligt nu op de oven zelf.
Maar bekijk en meet ook alles vanaf de oven even door!

- Bekabeling naar WCD, WCD zelf en bekabeling naar groepenkast/groep

Uiteraard hopend dat ze bij het keukenontwerp destijds na hebben gedacht niet alles ver weg gestopt te hebben

[ Voor 193% gewijzigd door Griffin2k op 29-09-2024 08:16 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
@WoBBeL Springt de aardlek direct wanneer je de snel voor warm stand gebruikt? Of duurt het een tijdje? Want wellicht meet je wel een goede weerstand wanneer het element koud is. Warm meten raad ik niet aan overigens.

Ik heb hier een AEG stoomoven die de aardlek laat springen na enkele minuten in de stoom stand of enkele minuten in de hetelucht stand. Soms pas later na 20+ minuten. Aangezien het in de hetelucht stand gebeurt en niet in de grill/boven/onderwarmte, begin ik maar met het vervangen van de hete lucht ring verwarmer.
Ik denk dat het de combinatie van vocht+warmte is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@Jimster pas na enkele minuten, dus bij een warm element. Ik heb hem inderdaad koud gemeten.

Tot op heden oven 5 keer gebruikt en geen problemen meer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
@WoBBeL
Update van mijn klus. Ik had een origineel verwarmingselement gekocht bij AEG, kostte 55 euro.
Oven open geschroefd, het vervangen van het hetelucht element is een eenvoudig klusje, 2 boutjes losschroeven, meer is het niet.
Al gauw bleek dat de schroefgaten waar het element aan vast zit, compleet weggeroest zijn. Oven komt denk ik uit 2020/2021. Zat bij de woning toen ik de woning kocht.
Ook een ophangpunt (linksonder) van de plaat achterin de oven is compleet weggeroest. AEG heeft denk ik goedkoop metaal gebruikt, i c.m. vocht is het funest.
Het verwarmingselement heb ik vast kunnen zetten met 2 ringen. Misschien was het vervangen niet eens nodig geweest om het aardlek probleem op te lossen, maar de boel lag toch al open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR6Ej93fOWFNmSi2G4fXK2iK_bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGkKh4VEZ2CqvTtCIqOwzc3J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idRyAywdw1LO8NMHT0kxAZ8VSCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeFa2Szh2soJZhSIvocY7aWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uQIu1vcDHhk10aALAe6iWrdULI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51qBsRXXDrYBO1ntPPoMaI4l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
Jouw oven ziet er echt beroerd uit voor die paar jaar dat hij is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 13:59

Kraz

Saving the world

WoBBeL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:33:
Jouw oven ziet er echt beroerd uit voor die paar jaar dat hij is :o
Online lees je redelijk veel verhalen van monteurs die hetzelfde zien bij dit soort stoomovens binnen een jaar gebruik

Of het dan slecht design of gewoon een product eigenschap is weet ik niet ..
Of niet voldoende schoongemaakt na gebruik?

Om deze reden twijfel ik nog om er 1 in onze nieuwe keuken te stoppen.. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij de stoomfunctie altijd op tijd uitzetten en de oven beetje open laten staan na gebruik van de stoomfunctie. Maar dat zou mijns inziens niet nodig moeten zijn,dan is het product gewoon slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mriceke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 13:35
Heel fijn om dit topic te vinden. Ik heb hetzelfde probleem met een Siemens stoomoven HS858GXS1.
@WoBBeL Jij na de vervanging van het ring element nog problemen gehad?
En was het een eenvoudig klusje?

Heb in ieder geval het juiste element gevonden bij Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@Mriceke nee, alle problemen zijn voorbij bij mij :)

De oven eruit halen en weer opnieuw plaatsen was het meeste werk. Ik denk alles bij elkaar 30/45 minuten.
Pagina: 1