• Frankula
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-08 12:36
Beste Tweakers,

Ik wil begin 2026 verhuizen naar Ierland, waar mijn vriendin woont. Mijn huidige opleidingsniveau is onderwijsassistent mbo 4, en ik vind het werk erg leuk. Vakanties zorgen ervoor dat we elkaar toch nog redelijk vaak kunnen zien. De carrièremogelijkheden voor mijn opleiding zijn daar echter beperkt, dus overweeg ik een carrièreswitch. ICT heeft me altijd geïnteresseerd, maar ik heb niet veel ervaring. Ik was op zoek naar traineeships, maar ik lees veel berichten over wurgcontracten waar je jarenlang aan vastzit. Vaak is hbo-niveau verplicht en is op afstand werken niet mogelijk.

Nu ben ik MBO IT-beheer tegengekomen bij NCOI, waarbij je binnen 12 maanden een instituutsdiploma kunt behalen. Mijn vraag is of iemand weet of je met een instituutsdiploma wordt aangenomen in het buitenland, of dat iemand misschien een alternatief weet. De plaats waar ik naartoe wil, ligt overigens 2 uur van Dublin vandaan, dus dagelijks heen en weer rijden zal niet makkelijk zijn.

Alvast bedankt!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Probleem is dat in Ierland een MBO geen erkend diploma is (wordt daar gezien als middelbare school).
Gezien je al MBO 4 hebt, is HBO een optie? dat zou namelijk een stuk nuttiger zijn, duurt echter wel 4 jaar.

Alternatief is toch een traineeship - meestal duren die 1 of 2 jaar. Bij de 2 jarige kan je vaak ook van te voren afspreken dat je na 1.5 jaar weg wilt...

• Frankula
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-08 12:36
99ruud99 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:02:
Probleem is dat in Ierland een MBO geen erkend diploma is (wordt daar gezien als middelbare school).
Gezien je al MBO 4 hebt, is HBO een optie? dat zou namelijk een stuk nuttiger zijn, duurt echter wel 4 jaar.

Alternatief is toch een traineeship - meestal duren die 1 of 2 jaar. Bij de 2 jarige kan je vaak ook van te voren afspreken dat je na 1.5 jaar weg wilt...
Hoe bedoel je precies dat het geen erkend diploma is? Bedoel je het mbo 4-diploma, het instituutsdiploma, of beide? Zoals ik het begreep, zou ik mijn diploma van onderwijsassistent kunnen laten erkennen door QQI, en het zou daar ongeveer gelijk moeten zijn aan niveau 5 of 6. Het instituutsdiploma kan ik echt niks over vinden.

Het verbaast me eigenlijk dat je dat van tevoren kunt aangeven bij een traineeship. Ik ga ervan uit dat ze juist geïnteresseerd zijn in een langdurige investering.