Doel van zwarte pijp van mijn CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

• MarcFrance
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04 02:07
2,5 jaar geleden Ik heb het geïnstalleerd.
Ik heb opgemerkt dat er door de zwarte pijp een paar druppels water per dag lekt, is dat normaal?
Zo niet, wat zou de reden kunnen zijn/wat is het doel van de pijp en waar zou ik naar kunnen kijken?

Vaillant CW4
De waterdruk bedraagt ​​1,6 bar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUNlLrIiBGM3v4grDz5g8lxXfy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvoLmrQhV3jcAy7MPO3inmRE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:55

BLN

Dat is condens afvoer, en moet in dat kleine, grijze, staande pijpje tegen de muur gedrukt worden.

If it ain't broken, don't fix it

• MarcFrance
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-04 02:07
Top, ik weet niet hoe ik het niet heb gezien
Bedankt

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:17
Moest er niet verplicht een sifon op de condens afvoer worden geplaatst? Anders is er kans op rookgas lekkages?

Ik ben geen expert, maar ChatGPT zegt:

condensafvoer van een cv-ketel moet een sifon hebben. De sifon zorgt ervoor dat er een waterafdichting is die voorkomt dat rookgassen of andere verbrandingsproducten terugstromen naar de woning via de condensafvoer. Zonder een sifon zouden deze gevaarlijke gassen, zoals koolmonoxide, de woning kunnen binnendringen, wat een veiligheidsrisico vormt.

[ Voor 64% gewijzigd door michiel100 op 19-09-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:19
michiel100 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:24:
Moest er niet verplicht een sifon op de condens afvoer worden geplaatst? Anders is er kans op rookgas lekkages?

Ik ben geen expert, maar ChatGPT zegt:

condensafvoer van een cv-ketel moet een sifon hebben. De sifon zorgt ervoor dat er een waterafdichting is die voorkomt dat rookgassen of andere verbrandingsproducten terugstromen naar de woning via de condensafvoer. Zonder een sifon zouden deze gevaarlijke gassen, zoals koolmonoxide, de woning kunnen binnendringen, wat een veiligheidsrisico vormt.
Die sifon zit er ook, volg de grijze buis naar links.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:17
hansgrave schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:30:
[...]

Die sifon zit er ook, volg de grijze buis naar links.
Ja, maar dat is pas na de opening verbinding tussen zwarte pijp en de PVC afvoer. Dan kunnen er alsnog rookgassen ontsnappen.

[ Voor 8% gewijzigd door michiel100 op 19-09-2024 15:35 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

michiel100 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:34:
[...]

Ja, maar dat is pas na de opening verbinding tussen zwarte pijp en de PVC afvoer. Dan kunnen er alsnog rookgassen ontsnappen.
Tsja, blabla.

Volgens google heeft ChatGPT het gewoon weer verkeerd verzonnen:
Sifon nodig bij afvoer CV ketel

Om het condens uit de moderne HR-ketel af te voeren naar de riolering, moet u een sifon op de ketel aansluiten. De sifon houdt de rioollucht en ontploffingsgevaar tegen. Uit het riool komen namelijk ook brandbare gassen, waaronder moerasgas (methaan). Dit zou zonder sifon rechtstreeks door middel van de afvoerslang uw CV ketel binnenstromen. Een sifon is echter een zogeheten waterslot, wat ervoor zorgt dat door een vloeistof twee gassen gescheiden blijven. Op die manier beschikt u dus nooit over een open verbinding naar de riolering.
https://afvoer-verstopt.net/afvoer-cv-ketel/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

michiel100 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:34:
[...]

Nee want er zit een sifon in de ketel.
YakuzA schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:49:
[...]

Tsja, blabla.

Volgens google heeft ChatGPT het gewoon weer verkeerd verzonnen:

[...]
https://afvoer-verstopt.net/afvoer-cv-ketel/
Ook dat is bla bla bla in elke hr ketel zit een sifon dus riool gassen kunnen in principe nooit in de ketel komen.

[ Voor 39% gewijzigd door edsandje op 19-09-2024 16:12 . Reden: Toevoeging bla bla bla ]

Please state the nature of the technical emergency

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

edsandje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:08:
[...]

Nee want er zit een sifon in de ketel.

[...]

Ook dat is bla bla bla in elke hr ketel zit een sifon dus riool gassen kunnen in principe nooit in de ketel komen.
Dit.

Sifon zit in ketel en staat boven op dat zwarte pijpje.

Kan trouwens geen kwaad om daar jaarlijks even het gruis uit te kieperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:06
MarcFrance schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:01:
.....
Ik heb opgemerkt dat er door de zwarte pijp een paar druppels water per dag lekt, is dat normaal?
......
Een paar druppels per dag zeg je? Dan ben je dus ook nog niet aan het stoken? Want de CV ketel produceert normaalgesproken toch wel een aanzienlijke hoeveelheid condenswater. Eigenlijk ook tijdens warm water gebruik. In principe onstaat er ongeveer 1 liter water per gestookte kuub gas.
Wellicht kun je de ketel sifon (die vergeelde, links naast de zwarte condensafvoer) even controleren op verstopping / schoonmaken. De handleiding van de ketel zou moeten vermelden hoe je hem er af haalt om schoon te maken. Wordt aangeraden dit jaarlijks te doen (althans in de handleiding van mijn Intergas ketel).

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 20-09-2024 00:46 ]

Pagina: 1