Domeinverkoop vragen

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:06
Zo'n 20 jaar geleden heb ik een .net domeinnaam geregistreerd die ik sindsdien flink gebruik voor mail, website (persoonlijk gebruik).

En toen ik zag dat 'ie vrij was heb ik 17 jaar geleden de bijbehorende .com domeinnaam geregistreerd. Doe ik verder niets mee en is nu gewoon een redirect naar de .net site.

Beide domeinen geregistreerd bij TransIP.

En nu wordt ik vandaag vanuit het niets benaderd door iemand van sedo.com:
Een klant van ons heeft ons gevraagd contact met u op te nemen om uit te vinden of de domeinnaam <removed>.com overgenomen kan worden. Onze klant is bereid u daar een bedrag ter hoogte van 2000 USD te betalen. Mijn collega <removed> heeft al eerder contact met u gezocht hierover.
Opmerkelijk: dat men sowieso mij heeft weten te vinden, want in de WhoIs info staat geen mailadres of andere informatie van mij. Men heeft mij ook niet op het .com adres gemaild maar op een .net-adres die ik incidenteel gebruik voor een Linux mailinglist.

Dat van collega die al eerder contact heeft gezocht: weet ik niets van.

OK, dat zijn de twijfelpunten wat betreft die mail.

Volgende punt: het is een too-good-to-be-true.
Want: ik doe niets met het domein en zou die voor $2000 best willen verkopen. Heb geen zin om te onderhandelen voor meer en kan mij ook niet voorstellen dat er veel meer in zit. Desondanks: Sedo lijkt, als ik hier de zoekfunctie gebruik, een legitieme partij. De mail lijkt in dat opzicht ook correct (DKIM verified OK), de naam van de afzender werkt volgens Google inderdaad voor Sedo.

Wat is nu een handige manier om verder te gaan? Wat ik zo bij TransIP zie is verkopen van een domein een kwestie van een verhuiscode communiceren aan de koper - dus is het een kwestie van een mail terug sturen "ja, ik heb interesse, stuur maar een contract op en als het geld op m'n rekening staat krijg je de verhuiscode."? Of is er hier mogelijk een scam bezig waar ik nu vol in ga trappen?

En een praktische bijbehorende vraag: valt dit onder inkomsten die ik voor inkomstenbelasting moet opgeven?

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Opmerkelijk: dat men sowieso mij heeft weten te vinden, want in de WhoIs info staat geen mailadres of andere informatie van mij. Men heeft mij ook niet op het .com adres gemaild maar op een .net-adres die ik incidenteel gebruik voor een Linux mailinglist.
Ze hebben transip weten te vinden, en die hebben je gewoon in het klanten bestand. Opzich niks geks hier aan. Ze kunnen je gegevens echter niet 123 doorsturen aan hun. Vandaar dat ze je nu zelf contacten.
"ja, ik heb interesse, stuur maar een contract op en als het geld op m'n rekening staat krijg je de verhuiscode."? Of is er hier mogelijk een scam bezig waar ik nu vol in ga trappen?
Lijkt me duidelijk dat ze eerst het geld overmaken en dat je dan pas de code op stuurt om het domein over te dragen.
En een praktische bijbehorende vraag: valt dit onder inkomsten die ik voor inkomstenbelasting moet opgeven?
Ja dit zal de belastingdienst graag willen weten van je :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb eerder dergelijke verzoeken gehad over enkele domeinen die we zakelijk geparkeerd hadden. Op zich is het gewoon een normaal verzoek, en zou ik er niet direct een scam bij verwachten.

VZIW geld dat voor particuliere eenmalig verkoop er geen belasting plicht is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
vormulier schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:54:
[...]

Ze hebben transip weten te vinden, en die hebben je gewoon in het klanten bestand. Opzich niks geks hier aan. Ze kunnen je gegevens echter niet 123 doorsturen aan hun. Vandaar dat ze je nu zelf contacten.

[...]

Lijkt me duidelijk dat ze eerst het geld overmaken en dat je dan pas de code op stuurt om het domein over te dragen.

[...]

Ja dit zal de belastingdienst graag willen weten van je :)
De .com domeinnamen van TransIP werden tot voor kort bij CentralNic (in de whois staat KeySystems) geregistreerd. En TransIP geeft nooit de informatie weg. Ze zullen jouw een ticket sturen met de vraag om dan zelf contact op te nemen, want TransIP faciliteert dit niet.

@vanaalten is het FROM-adres ook van Sedo? CentralNic heeft een website waarmee (https://www.domain-contact.org/) je contact op kan nemen met de domeinnaam houder. FROM-adres is dan niet van Sedo. Wellicht staat het .net email adres in je (verborgen) WHOIS data.

[ Voor 13% gewijzigd door TwArbo op 19-09-2024 14:06 ]

• vanaalten
TwArbo schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:56:
[...]

De .com domeinnamen van TransIP werden tot voor kort bij CentralNic (in de whois staat KeySystems) geregistreerd. En TransIP geeft nooit de informatie weg. Ze zullen jouw een ticket sturen met de vraag om dan zelf contact op te nemen, want TransIP faciliteert dit niet.

@vanaalten is het FROM-adres ook van Sedo?
Ja.
CentralNic heeft een website waarmee (https://www.domain-contact.org/) je contact op kan nemen met de domeinnaam houder. FROM-adres is dan niet van Sedo. Wellicht staat het .net email adres in je (verborgen) WHOIS data.
Interessant, die website! Even geprobeerd - maar mailadres wat in die database van die site (verborgen WHOIS data) is een ander adres. En dan ook nog eentje die ik zelf in Postfix 'reject', tenzij de afzender TransIP zelf is.

Dus blijft opmerkelijk. Denk dat ze alleen via Google dat adres konden vinden en dan alleen als ze op de een of andere manier een link wisten te vinden tussen die .com en .net website. Misschien maar eens een mail sturen met de vraag hoe ze aan dat adres komen...

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Sowieso een tegenvoorstel doen wat veel hoger is dan het genoemde bedrag, als €2000 het openingsbod is dan is het een schijntje voor ze. Daarbij ook aangeven dat zij geen aanspraak kunnen maken op een later moment op het .net domein vanwege handelsnamen of iets dergelijks.

Verder gewoon vooraf aftikken en daarna verhuiscode ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

vanaalten schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:43:
[...]

Ja.

[...]

Interessant, die website! Even geprobeerd - maar mailadres wat in die database van die site (verborgen WHOIS data) is een ander adres. En dan ook nog eentje die ik zelf in Postfix 'reject', tenzij de afzender TransIP zelf is.

Dus blijft opmerkelijk. Denk dat ze alleen via Google dat adres konden vinden en dan alleen als ze op de een of andere manier een link wisten te vinden tussen die .com en .net website. Misschien maar eens een mail sturen met de vraag hoe ze aan dat adres komen...
Ja hoe zou dat nou komen 8)7 uit je OP:
Doe ik verder niets mee en is nu gewoon een redirect naar de .net site.
Ik denk dat ze gewoon naar domein.com gegaan zijn en vervolgens op je .net website uitgekomen zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

garriej schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:48:
[...]

Ja hoe zou dat nou komen 8)7 uit je OP:

[...]

Ik denk dat ze gewoon naar domein.com gegaan zijn en vervolgens op je .net website uitgekomen zijn.
En anders wel de HTTP 301/302 redirect. ;)

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30

Grvy

Bot

Montaner schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:48:
Sowieso een tegenvoorstel doen wat veel hoger is dan het genoemde bedrag, als €2000 het openingsbod is dan is het een schijntje voor ze. Daarbij ook aangeven dat zij geen aanspraak kunnen maken op een later moment op het .net domein vanwege handelsnamen of iets dergelijks.

Verder gewoon vooraf aftikken en daarna verhuiscode ontvangen.
Dit - domeinhandel is serieuze business. ;) wel idd even alles goed controleren maar dat lijk je al te doen maar absoluut niet meteen akkoord gaan met het eerste bod. Ze willen dat domein ergens voor hebben dus aftikken. :)

Dit is een account.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:33

Quad

Doof

Inderdaad, tegenvoorstel doen (10voudig van het bod), aangeven dat ze het contract kunnen opmaken, en dat ze bij ontvangst geld de verhuistoken krijgen.

Serieuze handel vraagt serieuze bedragen, en 2k is dat niet.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nog even dit verhaal afsluiten:
De tussenpersoon van Sedo had een redelijk aannemelijk verhaal over hoe ze aan mijn mailadres waren gekomen (in de 'whois' gegevens van het .com domein kon met zien dat het van dezelfde eigenaar is als het .net domein - en vervolgens met een google op "@domein.net" kon men een forumpost van mij vinden met een van m'n mailadressen zichtbaar. Dat vond ik geloofwaardig genoeg om met het verkoop-stuk door te gaan.

(de twijfel die er bij mij nog was: de whois gegevens van beide domeinen zijn niet zichtbaar, enkel zie je dat dezelfde registrar gebruikt is. Maar... beide domeinen hebben wel dezelfde A-record, dus vooruit dan maar.)

Tegen de adviezen in heb ik niet meteen het tienvoudige gevraagd. Zo interessant leek mij mijn domeinnaam niet. Dus na hun aanbod van $2000 heb ik een tegenbod van $5000 gedaan. Enkele dagen later een eindbod van $3500 en dat heb ik maar geaccepteerd. Dus toen de boel van mijn kant in gang gezet met het aanmaken van een Sedo account... en toen... werd het stil...

Een week of zo geleden maar eens een mail gestuurd naar de status en enkele dagen later...
"Helaas hebben zij vorige week besloten de aankoop van het domein niet voort te willen zetten.
Aangezien men de aankoop nog niet bevestigd had, kunnen wij hier geen verdere stappen in ondernemen.
"

Tja. Jammer, maar helaas. Juridisch is het misschien wat twijfelachtig (immers: potentieele koper doet aanbod van $3500; ik aanvaard dat bod. Dat lijkt mij een overeenkomst.), maar geen zin om dat pad in te gaan.

Het was even leuk. Maar uiteindelijk ben ik er ook niet slechter van geworden, dus geen reden om chagrijnig te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 21:40

Sméagol

Master of Mayhem

Interessant. Ik denk dat het in je voordeel kan zijn als je een korte reactie terugstuurt met iets in de trant van "Jammer. Mochten jullie je bedenken, accepteer ik het huidige bod tot eind van de maand. Voor eventuele toekomstige biedingen zal ik meer vragen."
Probeer fomo voor je te laten werken.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Sméagol schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:13:
Interessant. Ik denk dat het in je voordeel kan zijn als je een korte reactie terugstuurt met iets in de trant van "Jammer. Mochten jullie je bedenken, accepteer ik het huidige bod tot eind van de maand. Voor eventuele toekomstige biedingen zal ik meer vragen."
Probeer fomo voor je te laten werken.
Da's wel een goeie. Ik heb niet de verwachting dat de tussenpersoon er iets mee zal doen (arbeidsloon t.o.v. hun percentage zal het niet waard zijn er al teveel energie in te steken), maar voor de zekerheid heb ik zo iets teruggemaild.
Pagina: 1