• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 19:46

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Momenteel verwarm ik mijn woning hybride (Itho Daalderop HP Cube + Base Cube). Ik wil graag in stappen naar FE maar twijfel over de benodigde capaciteit.

Huis is in twee verwarmingzones gedeeld. Bouwjaar 2015 en daarmee goed geisoleerd, type C ventilatie.

zone 1
begane grond ~80 m2, 6 groepen vvw pomploos, hoh 15 cm, verwarming door wp en indien nodig springt cv ketel bij

zone 2
1e verdieping en zolder, ~135 m2, radiatoren en in badkamer tevens vvw, verwarming door cv ketel

Ik wil graag een monoblock wp aanschaffen voor verwarming en op een later tijdstip een wpb voor sww. De wpb kan mooi op de plek waar nu cv/wp hangt. Alle leidingen inclusief lucht aan- en afvoer zijn daar aanwezig en kan tevens wat aan terugwinning doen omdat de mv erop aangesloten kan worden.

In de koude winter 20/21 kom ik op een gasverbruik van 400 m3 voor verwarming. Koevlaas formule komt dan op 1,9 kW, tel hierbij op de huidige wp van 1,9 kW maakt samen ~ 4 kW. Klopt deze redenering?

Dan zou bijvoorbeeld een Quatt voldoende zijn maar dan niet in hybride opstelling (weet iemand of dat kan, deze laten werken zonder aangesloten CV Al gevonden)? Eén van de weinig aardig uitziende warmtepompen op de markt vind ik.

Omdat de CV nog even blijft hangen ben ik niet bang dat ik het koud ga krijgen maar wil natuurlijk wel tzt helemaal van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Even terzijde: de "koude" winter van 20/21 was zelfs 0,5 warmer dan de inmiddels flink opgewarmde klimatologische norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05 18:50
uibeltje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:07:
Momenteel verwarm ik mijn woning hybride (Itho Daalderop HP Cube + Base Cube). Ik wil graag in stappen naar FE maar twijfel over de benodigde capaciteit.

Huis is in twee verwarmingzones gedeeld. Bouwjaar 2015 en daarmee goed geisoleerd, type C ventilatie.

zone 1
begane grond ~80 m2, 6 groepen vvw pomploos, hoh 15 cm, verwarming door wp en indien nodig springt cv ketel bij

zone 2
1e verdieping en zolder, ~135 m2, radiatoren en in badkamer tevens vvw, verwarming door cv ketel

Ik wil graag een monoblock wp aanschaffen voor verwarming en op een later tijdstip een wpb voor sww. De wpb kan mooi op de plek waar nu cv/wp hangt. Alle leidingen inclusief lucht aan- en afvoer zijn daar aanwezig en kan tevens wat aan terugwinning doen omdat de mv erop aangesloten kan worden.

In de koude winter 20/21 kom ik op een gasverbruik van 400 m3 voor verwarming. Koevlaas formule komt dan op 1,9 kW, tel hierbij op de huidige wp van 1,9 kW maakt samen ~ 4 kW. Klopt deze redenering?

Dan zou bijvoorbeeld een Quatt voldoende zijn maar dan niet in hybride opstelling (weet iemand of dat kan, deze laten werken zonder aangesloten CV Al gevonden)? Eén van de weinig aardig uitziende warmtepompen op de markt vind ik.

Omdat de CV nog even blijft hangen ben ik niet bang dat ik het koud ga krijgen maar wil natuurlijk wel tzt helemaal van het gas af.
Je redenering van die 4 kw, die klopt niet. Dit komt door de beta factor, het effect dat een wp met een klein vermogen al een groot deel van je gasverbruik dekt. Je hebt tenslotte veel dagen dat je maar weinig stookt, en slechts een klein aantal dagen dat je tegen de -10 aan zit. Zie:
https://www.warmtepomp013...ogen-warmtepomp-berekenen

Op basis van jouw omschrijving denk ik dat je met ~8 kw goed zit.

Quatt Duo zou dus kunnen, maar ook een Blackbird zou goed passen. Wil je iets meer power en beetje uiterlijk van de Quatt, dan is de LG https://www.aircozonderst...omp-control-box-400v-9kw/ miss wat. Die kan ook nog bewt goed terugmoduleren.

Hoe kom ik daar op?
80+135 m2=215 m2. Bj2015 met WTW is ~40 W/m2, dus 8,6 kW.

Via gasverbruik, en dit is echt natte vinger werk omdat we de beta niet weten van je wp.
Maar aangezien je gasverbruik best nog hoog is en de hybrideWP echt wel klein, zou je toch zeggen dat je beta erg laag is. Ergens 0,2 a 0,3.
Daarmee komt een FE warmtepomp uit tussen de 6,7 en 10 kw.

Heel interessant zou zijn als je in de software van de wp of met bv homewizard het electraverbruik van de hybride WP kunt aflezen. Dan kun je een betere raming maken.

Maar met een enkele Quatt ga je in zo'n grote woning niet uitkomen verwacht ik.

Succes.