Tips gevraagd - verlengen regenpijp dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 13:18
Situatieschets:

Al enige tijd heb ik op diverse plekken lekkage:

1. CV dakdoorvoer lekt bij hevige regen en wind
2. Binnenzijde hoek van dakkapel is vochtig/ duidelijke lekkage schade

Hiervoor heb ik 2 offertes ontvangen van 2 verschillende bedrijven. Punt 1 is opgelost door Nokrenovatie, vervangen van defecte pannen, en de dakdekker heeft iets extra's gedaan bij de dakdoorvoer.

Bij punt 2, zou de oorzaak het dakraam zijn, de sponzen zouden versleten zijn etc.
Dat is hersteld, echter is de lekkage aan het dakkapel enkel en alleen maar erger geworden.
Nu wilt de dakdekker terug komen (geven garantie op hun werkzaamheden maar niet op garantie dat de lekkage weg is), om de regenpijp van 't dakkapel te verlengen zodat deze voor bij o.a. het lood en dakkapel komt. Nu zou de regen hard kletteren op 1 dakpan en dat zou nu de oorzaak zijn.

Hier vragen ze een redelijke hoofdprijs voor waardoor ik er over nadenk om dit weekend samen met mijn schoonvader de verlenging zelf uit te voeren.

Alleen twijfel ik nu hoe we deze verlenging kunnen uitvoeren.
Het dakkapel is kunstof. Je kunt er dus niet zonder meer in boren om een regenpijp vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk9tWtnyTqtqHuNwygXED43OHHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPFPC8xKBc5DazlQIT9V26kn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIcXGe_s6mztr7aukr0WT7fuRgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgrlzDIPc7UuYAAXfc8bsBA5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Boren? Wat te denken van PVC-lijm? De huidige buis een paar cm opschuren, sok er op lijmen, stuk buis d'r in en eindigen met een 45 graden bochtje als dat kan met de dakhoek. Dan klettert het water niet maar wordt het netjes naar beneden geleid.

• Killion
sypie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:55:
Boren? Wat te denken van PVC-lijm? De huidige buis een paar cm opschuren, sok er op lijmen, stuk buis d'r in en eindigen met een 45 graden bochtje als dat kan met de dakhoek. Dan klettert het water niet maar wordt het netjes naar beneden geleid.
Je adviseert om de pijp te verlengen tot dicht bij de dakpannen en dan enkel een hoek te plaatsen? Dus niet doortrekken onderzijde van dakkapel.

Ik maakte mij wat zorgen over sterke wind en het effect op de pijp in zon geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Afbeeldingslocatie: https://www.jansmaburdaard.nl/wp-content/uploads/2020/05/kunststof-dakkapellen-3-1000x667.jpg

Dit is wat je wil

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2024 12:03 ]

• sypie
  • Niet online
Killion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:58:
[...]
Dus niet doortrekken onderzijde van dakkapel.

Ik maakte mij wat zorgen over sterke wind en het effect op de pijp in zon geval.
Als het aanzicht niet zoveel uitmaakt dan kun je dat doen. Stromend water wat over je loodslab gaat zie ik niet heel snel richting je dakraam gaan, de dakkapel zorgt voor luwte.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
als je niet lijmen kan draai je er een klein parkertje in en afsteunen kan gewoon op je pannen. stukje regenpijp eraan 45 graden hoek erop. Zo lang en groot is het niet allemaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Killion
Maar je kunt toch niet 2 meter aan regenpijp los op de pannen leggen, je zult toch ergens moeten borgen dat deze niet heen en weer gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:29
Ik had hetzelfde probleem bij mijn vorige woning en dit was idd heel simpel de oplossing. Het water gaat onder het lood omdat je dakpan op dat punt bij de loodrand op het laagste punt zit.

Was niet nodig om het verder vast te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Killion schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:07:
Maar je kunt toch niet 2 meter aan regenpijp los op de pannen leggen, je zult toch ergens moeten borgen dat deze niet heen en weer gaat?
high tack :)
ijzerdraadje om een panlat
iets creatiefs.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03
Mooi rieten dak en dan zo'n pvc pijp over je dak?
Dat wil je toch juist niet?

Een lekkage is ook wel op een andere manier op te lossen /voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Draakje5 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:15:
[...]

Mooi rieten dak en dan zo'n pvc pijp over je dak?
Dat wil je toch juist niet?

Een lekkage is ook wel op een andere manier op te lossen /voorkomen.
Het gaat om het principe van de pijp van dakkapel naar goot. dat riet doet er even niet toe dat heeft ts niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Gewoon de pijp verlengen en een 45 graden bocht eindigen,
Dus een stuk recht naar benden en dan 45 graden bocht en deze niet verlengen dat is niet nodig …
Dan loopt het water mooi langs je dakpannen naar beneden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killion
We hebben gisteren de pijp verlengt en met een 45g bocht voorzien, op de bocht nog ~20 cm aan PVC pijp gelijmt. Nu afwachten op regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Killion Ik begreep dat je niet lang hoeft te wachten, komende dagen krijgen we weer voldoende.
Pagina: 1