een 'triggersignaal' stopcontact tbv inschakel ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

• playah007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 09:09

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Beste Mede Tweakers,

Ik zit al tijdje te zoeken maar kom er toch niet echt uit en hoop dat iemand mij misschien kan helpen.
Ik ben een groot TV meubel in elkaar aan het zetten met ventilatoren erachter t.b.v. airflow voor versterkers en playstation enzo.

Nu wil ik eigenlijk niet steeds d.m.v. schakelaar of A/B handmatig de ventilatoren hoeven in te schakelen (want dat ga ik geheid regelmatig vergeten).

Wat ik eigenlijk zoek is een apparaatje/dingetje wat een triggersignaal/5V output stuurt naar de ventilatoren zodat ze gaan draaien --> dit zodra bijv. er meer vermogen gevraagd wordt dan de standby waarden van alle apparatuur.

oftewel:
als ik tv aanzet met a/b. (dan gaat receiver automatisch aan) dat dan de ventilatoren ook spanning krijgen en aangaan.
als ik stereoinstallatie aanzet met a/b. (dit is andere set dan tv en receiver dus deze blijven dan vaak uitstaan) dat ook dan de ventilatoren dus automatisch ingeschakeld worden.

En uiteraard als ik de bovenstaande apparaten uitzet dat de ventilatoren dan ook automatisch stoppen.

set-up ventilatoren:
ik heb een Noctua NA-FC1 fan controller met hierachter een Noctua NA-FH1 Fan hub. Hier weer achter 14 noctua fans waarvan ik een aantal in 'duo' laat draaien achter 1 connector op 8pins hub.

Alvast bedankt, ik loop hier beetje vast want minder ervaring/kennis van PLC's en dat soort mogelijke apparaatjes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmlJmUSc_5HJg17dHgLa3OaQ1z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HF3FYJ35KZMxGAEVcMvQVkoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mchupaBsNGGRrW2bsoDD3jHfoJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFE0nDGoTk7ZqpbtZoLZt37W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xAwkfl_703NkLxtTslFqsCxnzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh6mHQqXJ1EFrGCoggYsjL83.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door playah007 op 23-09-2024 15:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:04
Zou iets met wat temperatuursensors doen en inlaten schakelen bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dilirium1978
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 08:59
(jarig!)
Als je niet zelf wilt knutselen zou je voor een aircom achtige oplossing kunnen gaan:

https://acinfinity.com/co...ontroller-multiple-zones/

Zijn ongetwijfeld goedkopere oplossingen maar dit is wat ik ken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
@playah007
Is een Main-Follow stekkerdoos misschien ook een optie? Dan steek je de 5V of 12V stroomadapter in het geschakelde deel en dan gaan de fans automatisch aan zodra je de TV aanzet :).

[ Voor 30% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-09-2024 14:54 . Reden: Linkje toegevoegd ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Toerq schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:47:
Zou iets met wat temperatuursensors doen en inlaten schakelen bij een bepaalde temperatuur.
Deze bijvoorbeeld doet exact dat:
https://www.otronic.nl/nl...edkoOgsuO28em35Gpggen2J18

Temperatuursensor meet de temperatur in de kast en bij een ingestelde temperatuur schakelt het relais de ventilatoren aan.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Puch-Maxi schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:22:
@playah007
Is een Main-Follow stekkerdoos misschien ook een optie? Dan steek je de 5V of 12V stroomadapter in het geschakelde deel en dan gaan de fans automatisch aan zodra je de TV aanzet :).
Dit, wel even aanvullend:
Ik krijg weinig resultaten (bij de bekende webwinkels) met de politiek correcte naam, bij de meeste winkels vind je deze onder master/slave stekkerdozen. :)

De TV steek je dan in de hoofdaansluiting, alle randapparatuur (welke automatisch moet schakelen) in de overige aansluitingen. Pas wanneer de TV aan gaat, of liever; boven een bepaalde drempel komt qua verbruik, gaat de rest ook aan.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 19-09-2024 14:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:35
Ik heb deze hier voor gekocht: noctua 5v fan

Zit een usb adapter bij

Aangesloten op de usb poort van de tv, als de tv aangezet wordt begint ie te draaien ;)

[ Voor 19% gewijzigd door jastas op 19-09-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt van arctic ook temperatuur gestuurde fans zoals de F12-TC https://www.arctic.de/en/F12-TC/ACFAN00199A
Als je ze op een vast toerental wilt draaien kan je ook voor iets gaan als Sonof TH Elite: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/th-elite/ dan kan je hem ook nog gemakkelijk remote bijsturen en of temperatuur profielen aanpassen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Blackouts schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:14:
[...]

Temperatuursensor meet de temperatur in de kast en bij een ingestelde temperatuur schakelt het relais de ventilatoren aan.
Dit is wel interessant (en voordelig), zou deze ook met 3 temperatuur sensors te krijgen zijn?
Heb namelijk een ps5 een receiver en een stereo installatie die warm kunnen worden. Als 1 van die 3 aanstaat moeten de fans aanschieten

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Dilirium1978 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:12:
Als je niet zelf wilt knutselen zou je voor een aircom achtige oplossing kunnen gaan:

https://acinfinity.com/co...ontroller-multiple-zones/

Zijn ongetwijfeld goedkopere oplossingen maar dit is wat ik ken.
Oei, dit is wel echt precies iets wat voor dit doel gemaakt is... Alleen dan is mijn noctua nh-fc1 beetje overbodig eigenlijk.... Hmm maar eens over nadenken. Als ik die noctua terug kan brengen dan is deze slechts €20 duurder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Je zou kunnen kijken naar een 12v trigger module op aliexpres bv.
Ze kosten maar euro en kan je het zelf maken wat je wilt hebben en werken perfect heb ze zelf ook.

Aan de ene kant van de module sluit je de stroomdraden aan van de ventilatoren en aan de andere kant sluit je de trigger kabel op aan, zodra er dan spanning door de trigger gaat schakeld die de module aan en laat het stroom erdoorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jullie denken allemaal veel te moeilijk!

Noctua verkoopt USB powered fans. Je versterker of TV heeft er gegarandeerd een. Steek ‘m in die poort et voila, je fan draait als het apparaat aan staat!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10

Illusion

(the art of)

_eLMo_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:37:

Noctua verkoopt USB powered fans. Je versterker of TV heeft er gegarandeerd een. Steek ‘m in die poort et voila, je fan draait als het apparaat aan staat!
Jij denkt ook te moeilijk!
Maak het gat iets groter, dan hoeft er geen lawaaiige ventilator in.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:45:
[...]

Jij denkt ook te moeilijk!
Maak het gat iets groter, dan hoeft er geen lawaaiige ventilator in.
Dat is natuurlijk nog beter om meer natuurlijke ventilatie te hebben.
Bij mij zelf is de hele achterkant achter de versterkers open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:35

Mijn Denon versterker blijft spanning op de usb poort geven als ie uit staat, dan blijft je fan ook draaien.
Mijn tv niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
jastas schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:10:
[...]

Mijn Denon versterker blijft spanning op de usb poort geven als ie uit staat, dan blijft je fan ook draaien.
Mijn tv niet
Dan issie ouder dan 10 jaar geloof ik, moderne apparaten mogen maximaal 0,5W gebruiken in standby. Een USB poort trekt 5V 500mA zonder PD en dus 2,5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb deze 2 usb fans.
Werken perfect en je hoort ze niet op middelste stand.
Rubbers voorkomen contactgeluid.

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_image

Ik heb een 5v relais met afstandbediening gekocht en die tusssen de USB kabel gemaakt.
Wordt gevoed door dezelfde kabel.
Gaat mee aan en uit met versterker dmv logitech universele remote.
die heb ik ingeleerd.

1 Channel CH DC 5V Relay Module Infrared IR Remote Switch Control Relay Driving Board Controller With Remote Controller
https://a.aliexpress.com/_EJ3DNfX

[ Voor 6% gewijzigd door 3dmazter op 20-09-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:47
_eLMo_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:38:
[...]

Dan issie ouder dan 10 jaar geloof ik, moderne apparaten mogen maximaal 0,5W gebruiken in standby. Een USB poort trekt 5V 500mA zonder PD en dus 2,5W.
Een USB-poort KAN (volgens specs) bij 5v 500 mA leveren. Als er niks op aangesloten is, loopt er ook geen 2,5W naar de ether ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter

dit is niet de oplossing.
zoals ik al zei zitten er meerdere 'systemen' in de kast.
de tv is een trigger, de receiver gaat dan ook aan.
echter heb ook nog een hele versterker met monoblokken en platenspeler erin verwerkt zitten, dit is heel eigen systeem en dan werkt een usb triggertje niet (tv gaat dan namelijk niet aan, en zit geen usb op deze installatie).

de kast is al 2,3m breed en 57cm hoog en dan nog steeds zit alles er krap ingeprakt, met monoblokken die 100en watten aan warmte (klasse A) wegstuwen is natuurlijke ventilatie geen optie...

ik zal ook even wat foto's aan basis post toevoegen. geeft wat beter beeld van idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
Je kunt met smart plugs die ook energie kunnen meten wellicht iets automatiseren.
Maar dat is niet 100% betrouwbaar.

Een standby-stekkerblok is denk ik het simpelst, zoals @Puch-Maxi ook linkt.
Dat exacte model heb ik volgens mij onder de tafel liggen, er zit een instelbare threshold op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
playah007 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:58:
[...]

echter heb ook nog een hele versterker met monoblokken en platenspeler erin verwerkt zitten, dit is heel eigen systeem en dan werkt een usb triggertje niet (tv gaat dan namelijk niet aan, en zit geen usb op deze installatie).

de kast is al 2,3m breed en 57cm hoog en dan nog steeds zit alles er krap ingeprakt, met monoblokken die 100en watten aan warmte (klasse A) wegstuwen is natuurlijke ventilatie geen optie...

ik zal ook even wat foto's aan basis post toevoegen. geeft wat beter beeld van idee
Als er niet 1 apparaat is wat in alle gevallen een trigger is, dan zou ik uiteindelijk voor een master / slave stekker doos gaan (reactie 3). Hele installatie op master, en op de slave een voeding voor je fans.
Helaas zijn die niet heel betrouwbaar.

Je zou ook nog wat basis home automation in huis kunnen halen die een smart socket triggered op basis van het verbruik van de installatie.

Enige alternatief is een oplossing waarbij je de verschillende apparaten die warmte opwekken aansluit (12v trigger, USB et cetera) en checken. Maar dat is ingewikkeld en dus foutgevoelig.

Vermogen checken is hier echter perfect, want als je installatie minder dan 30 watt trekt zijn die ventilatoren toch niet nodig ;)

- Edit:

Nog beter (reactie 1 en 2 van dit topic), een permanente voeding + temperatuur geactiveerde schakelaar? Zoiets: https://dugoshop.nl/230v-temperatuurregelaar

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 23-09-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

playah007 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:58:
[...]

Wat je kunt overwegen is alles op een slimme stekker zetten, en je ventilators ook. Dan een simpele automation om wanneer de hoofdstekker meer dan 100W meet, de stekker van je ventilators aan springt. Zolang de triggerwaarde van de hoofdstekker ver onder het vermogen van de ventilators zit zou dat goed moeten gaan en springen binnen een paar seconden na inschakelen van apparatuur de ventilators aan.

Exact dit heb ik hier thuis met de afzuigkap en de spotjes boven het aanrecht; als de afzuigkap meer dan een paar watt verbruikt (maw als het lampje of de afzuiging aan gaat) dan gaan de spotjes ook aan. Hiermee gebruiken wij de afzuigkap als schakelaar voor de spotjes, alleen hebben wij daar twee losse stekkers paralel voor. Als al je apparatuur op één stekkerdoos zit inclusief de ventilator zelf moet je er dan rekening mee houden dat het aan staan van de ventilator niet moet zorgen dat je automation triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Oon schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:19:
[...]

Wat je kunt overwegen is alles op een slimme stekker zetten, en je ventilators ook. Dan een simpele automation om wanneer de hoofdstekker meer dan 100W meet, de stekker van je ventilators aan springt. Zolang de triggerwaarde van de hoofdstekker ver onder het vermogen van de ventilators zit zou dat goed moeten gaan en springen binnen een paar seconden na inschakelen van apparatuur de ventilators aan.

Exact dit heb ik hier thuis met de afzuigkap en de spotjes boven het aanrecht; als de afzuigkap meer dan een paar watt verbruikt (maw als het lampje of de afzuiging aan gaat) dan gaan de spotjes ook aan. Hiermee gebruiken wij de afzuigkap als schakelaar voor de spotjes, alleen hebben wij daar twee losse stekkers paralel voor. Als al je apparatuur op één stekkerdoos zit inclusief de ventilator zelf moet je er dan rekening mee houden dat het aan staan van de ventilator niet moet zorgen dat je automation triggert.
en zo'n automation met een slimme stekker, kan dit met meer dan 1 temperatuursensor?
marowi had bijv dit gelinkt gehad:
https://dugoshop.nl/230v-temperatuurregelaar

alleen gezien ik linksboven in kast een ps5 heb, rechtsonder de receiver en in midden beneden de 'oven' monoblokken zou er op 3 locaties een temp trigger moeten kunnen optreden om de fans aan te laten gaan.

ik wil voorkomen om 3 losse fan circuits te maken, gezien die fan controllers en verdelers ook niet 'gratis' zijn. haha.

Aan iedereen in dit topic, sowieso heel erg bedankt! ik ga alles even verzamelen en hier dan beetje beste PoA voor mezelf in formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

playah007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:45:
[...]

en zo'n automation met een slimme stekker, kan dit met meer dan 1 temperatuursensor?
marowi had bijv dit gelinkt gehad:
https://dugoshop.nl/230v-temperatuurregelaar

alleen gezien ik linksboven in kast een ps5 heb, rechtsonder de receiver en in midden beneden de 'oven' monoblokken zou er op 3 locaties een temp trigger moeten kunnen optreden om de fans aan te laten gaan.

ik wil voorkomen om 3 losse fan circuits te maken, gezien die fan controllers en verdelers ook niet 'gratis' zijn. haha.

Aan iedereen in dit topic, sowieso heel erg bedankt! ik ga alles even verzamelen en hier dan beetje beste PoA voor mezelf in formuleren.
Ik zou het überhaupt niet op temperatuur schakelen maar gewoon aanzetten zo gauw er een load op een stekker zit. Hoe ik het zelf zou doen is gewoon één hoofdstekker (er vanuit gaande dat je totale load in dat kastje niet meer dan 3680W is), die zet je op een slimme stekker, en dan binnenin stopcontacten of gewoon een tweede stekkerdoos. De fans zet je dan gewoon aan zo gauw er een load aanwezig is op de slimme stekker waar het geheel op zit, en zet je weer uit als die load zakt tot iets boven wat de fans zelf verbruiken (als dat 3 fans van 8-12W zijn pak je gewoon 50W ofzo als triggerwaarde).

Je kunt het ook op temperatuursensoren doen, maar het voordeel van alleen load gebruiken is dat 9/10 slimme stekkers wel de mogelijkheid hebben om obv load op één stekker een tweede stekker te triggeren zonder dat je ze in bijv. Home Assistant hoeft te hangen.

Als je pas de fans aanzet als het te warm wordt ben je eigenlijk al te laat, dan moeten de fans flink draaien om het geheel weer afgekoeld te krijgen ipv dat ze alleen maar genoeg warmte hoeven af te voeren om het niet op te laten warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Blackouts schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:14:
[...]

Beste Blackouts, ik zit wat meer te kijken in deze relais.
dit is met 1 temperatuur sensor, ik heb eigenlijk iets nodig wat met op 3 plaatsen een temp sensor eenzelfde 'trigger' veroorzaakt
zag ook deze: https://www.otronic.nl/nl...d-duo-relais-schakel.html
zou dit werken als ik in de andere poort niet de luchtvochtigheid doe maar bijv. een 2e temp. sensor?

dat zou al beter zijn, dan is enkel de ps5 niet 'temp' controlled, echter deze gaat altijd aan tezamen met receiver dus dat zou niet erg hoeven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heel fout een master/slave stekkerblok ( https://www.kabelshop.nl/...9490966-i29553-t7556.html ) met weer een gewoon stekkerblok in de master. Als een grote verbruiker in de master aan gaat, gaan de slaves met daaraan de ventilatoren ook aan het werk :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
playah007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:05:
[...]

Beste Blackouts, ik zit wat meer te kijken in deze relais.
dit is met 1 temperatuur sensor, ik heb eigenlijk iets nodig wat met op 3 plaatsen een temp sensor eenzelfde 'trigger' veroorzaakt
zag ook deze: https://www.otronic.nl/nl...d-duo-relais-schakel.html
zou dit werken als ik in de andere poort niet de luchtvochtigheid doe maar bijv. een 2e temp. sensor?

dat zou al beter zijn, dan is enkel de ps5 niet 'temp' controlled, echter deze gaat altijd aan tezamen met receiver dus dat zou niet erg hoeven zijn.
Geen ervaring mee. Maar wellicht kun je met mijn suggestie 3 stuks parallel aansluiten zodat als 1 van de sensoren de temperatuur haalt de fans aan gaan

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Oon schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:52:
[...]

Ik zou het überhaupt niet op temperatuur schakelen maar gewoon aanzetten zo gauw er een load op een stekker zit. Hoe ik het zelf zou doen is gewoon één hoofdstekker (er vanuit gaande dat je totale load in dat kastje niet meer dan 3680W is), die zet je op een slimme stekker, en dan binnenin stopcontacten of gewoon een tweede stekkerdoos. De fans zet je dan gewoon aan zo gauw er een load aanwezig is op de slimme stekker waar het geheel op zit, en zet je weer uit als die load zakt tot iets boven wat de fans zelf verbruiken (als dat 3 fans van 8-12W zijn pak je gewoon 50W ofzo als triggerwaarde).

Je kunt het ook op temperatuursensoren doen, maar het voordeel van alleen load gebruiken is dat 9/10 slimme stekkers wel de mogelijkheid hebben om obv load op één stekker een tweede stekker te triggeren zonder dat je ze in bijv. Home Assistant hoeft te hangen.

Als je pas de fans aanzet als het te warm wordt ben je eigenlijk al te laat, dan moeten de fans flink draaien om het geheel weer afgekoeld te krijgen ipv dat ze alleen maar genoeg warmte hoeven af te voeren om het niet op te laten warmen.
allright, maybe moet ik toch maar in deze richting met een slimme stekker en deze op een 'stekkerblok' weer aansluiten om alles te voeden.

wat is een kwalitatief goede slimme stekker die zo'n triggerwaarde threshold mogelijkheid biedt. ik heb zelf 'weinig' automation in huis buiten hue.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

playah007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:17:
[...]

allright, maybe moet ik toch maar in deze richting met een slimme stekker en deze op een 'stekkerblok' weer aansluiten om alles te voeden.

wat is een kwalitatief goede slimme stekker die zo'n triggerwaarde threshold mogelijkheid biedt. ik heb zelf 'weinig' automation in huis buiten hue.

Alvast bedankt,
Die van HomeWizard zijn heel goed, kunnen 3680W aan en hebben triggeropties tussen verschillende schakelaars, maar daarvoor is wel het Energy+ abonnement nodig (12 euro per jaar, en dan krijg je er ook nog bij dat je het verbruik kunt monitoren).

Andere optie is de Shelly Plug, die zouden het ook moeten kunnen en zijn iets goedkoper, maar kunnen maar tot 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
playah007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:17:
[...]

Alvast bedankt,
Blitzwolf maakt erg goede Zigbee stekkers, tot 3600-something-Watt en energie-meting, ik gebruik zo'n ding om mijn espressomachine mee aan te schakelen, en uit te schakelen als ik het huis verlaat en het ding weer eens vergeet.

Je lijkt me best handig met electronica gezien de oplossing met fans, en een raspberry pi met home assistant + sonoff zigbee USB dongle laat je dit perfect aansturen. Dat is echt zo simpel als: voorwaarde; 100W of meer? Dan slimme stekker 2 aanzetten. Minder? Uit. Afhankelijk van je versterker, is ook daar weer een mogelijkheid voor, waardoor je zelfs kunt zeggen; versterker aan? fans aan. Versterker aan na 23.00u en volume boven 11? Dan terug naar 5, fans uit. Etc.

Die pi met home assistant kan trouwens ook met je hue praten, en van daaruit kun je uiteindelijk steeds meer automatiseren, waar nodig.

Je hoeft niet in één klap weetikhoeveel geld in je smarthome te stoppen, het zijn juist dit soort problemen die met slimme automatiseringen goed op te lossen zijn, en tenzij je het echt niks vindt, is het best een leuke aanrader :)

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 24-09-2024 22:36 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:41
Is een https://stekkerblokkenshop.nl/master-slave-stekkerdoos niet gewoon wat? Met je versterker en/of tv in de master en de fans in de slave zoals https://stekkerblokkensho...tijd-zaag-stofzuiger.html

ik zie dat @Resistor dat ook al aangaf.

Je kunt dit mega gecompliceerd maken, maar wat je volgensmij wil is
warm apparaat aan -> fans aan

en dat kan hiermee eenvoudig zonder smart home dienst die je ofwel zelf moet hosten ofwel maandelijks moet betalen en storing kan hebben etc etc. Die stekkerdoos werkt altijd

Een relais op temperatuur zou ik niet aanraden. Die hoor je schakelen en dat zou ik irritanter vinden dan de fans gewoon aan laten staan.

[ Voor 87% gewijzigd door youridv1 op 25-09-2024 12:17 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
(-) delete, geen 5v oplossing.

[ Voor 98% gewijzigd door BenEco op 25-09-2024 13:21 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Henk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:33:
[...]

Blitzwolf maakt erg goede Zigbee stekkers, tot 3600-something-Watt en energie-meting, ik gebruik zo'n ding om mijn espressomachine mee aan te schakelen, en uit te schakelen als ik het huis verlaat en het ding weer eens vergeet.

Je lijkt me best handig met electronica gezien de oplossing met fans, en een raspberry pi met home assistant + sonoff zigbee USB dongle laat je dit perfect aansturen. Dat is echt zo simpel als: voorwaarde; 100W of meer? Dan slimme stekker 2 aanzetten. Minder? Uit. Afhankelijk van je versterker, is ook daar weer een mogelijkheid voor, waardoor je zelfs kunt zeggen; versterker aan? fans aan. Versterker aan na 23.00u en volume boven 11? Dan terug naar 5, fans uit. Etc.

Die pi met home assistant kan trouwens ook met je hue praten, en van daaruit kun je uiteindelijk steeds meer automatiseren, waar nodig.

Je hoeft niet in één klap weetikhoeveel geld in je smarthome te stoppen, het zijn juist dit soort problemen die met slimme automatiseringen goed op te lossen zijn, en tenzij je het echt niks vindt, is het best een leuke aanrader :)
Dankjewel, echter dit soort dingen met iets programmeren en protocolletjes schrijven enzo heb ik erg weinig kaas van gegeten.
maar als ik twee van die blitzwolf stekkers aanschaf zou ik deze dus met elkaar kunnen laten communiceren dat als de eerste vermogen boven threshold x registreert dat dan de 2e (waar voeding (controller en verdeelhub) van fans op zit) aangaat?
Dan doet dit precies wat ik nodig heb, zit ook beetje 'op de klok' gezien ik 6 oktober officieel ga verhuizen en moet nog heeeeeel veel klussen in huis zelf doen, dus echt tijd om me te verdiepen in protocollen schrijven (voor rasperry pi) heb ik niet. daarnaast is dat toch al snel weer investering van €100-200 als ik prijzen zie)

een oplossing met twee slimme stekkers die dan ook nog (grappig inkijkje) verbruik showen is wel interessanter dan master-slave stekkerblok gezien ik voldoende stekkerblokken heb en met de twee netfilters eigenlijk ook al verdeelblokken heb (anders blijf je maar stekkerblokken doorlussen...)

• Henk
playah007 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:18:
[...]

Dankjewel, echter dit soort dingen met iets programmeren en protocolletjes schrijven enzo heb ik erg weinig kaas van gegeten.
Dat hoeft gelukkig met home assistant ook niet, met de GUI kom je heel ver. Ik heb zelf ook een hekel aan scripten.
maar als ik twee van die blitzwolf stekkers aanschaf zou ik deze dus met elkaar kunnen laten communiceren dat als de eerste vermogen boven threshold x registreert dat dan de 2e (waar voeding (controller en verdeelhub) van fans op zit) aangaat?
Ja. Je moet dan wel een trigger aanmaken voor dit specifieke event, maar dat is ook als je geen ervaring hebt met HA wel te doen, ze hebben sowieso veel 'blueprints' voor automatiseringen die je zo kunt importeren.
Dan doet dit precies wat ik nodig heb, zit ook beetje 'op de klok' gezien ik 6 oktober officieel ga verhuizen en moet nog heeeeeel veel klussen in huis zelf doen, dus echt tijd om me te verdiepen in protocollen schrijven (voor rasperry pi) heb ik niet. daarnaast is dat toch al snel weer investering van €100-200 als ik prijzen zie)
Wat ik persoonlijk dan zou doen, is voor nu gewoon een HA instance inrichten op een pi, en manueel in en uitschakelen. De automatisering doe je dan op het moment dat je er een keer tijd/zin in hebt.
een oplossing met twee slimme stekkers die dan ook nog (grappig inkijkje) verbruik showen is wel interessanter dan master-slave stekkerblok gezien ik voldoende stekkerblokken heb en met de twee netfilters eigenlijk ook al verdeelblokken heb (anders blijf je maar stekkerblokken doorlussen...)
Dit, en er zijn meer toepassingen te bedenken. Ik zat even te zoeken naar wat oplossingen voor jouw probleem, en kwam o.a. mensen tegen die die stekkers gebruiken voor een notificatie als de wasmachine klaar is, etc.

Het is best de moeite waard, of het je de investering waard is, is natuurlijk persoonlijk. Met een P1-stekker kun je hem ook aan je slimme meter hangen en je energieverbruik/teruglevering zien, etc.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Mag ik vragen wat voor apparaten je hebt die zóveel warmte produceren dat je zo'n windmolenpark nodig hebt?

Hier een Denon receiver in 't meubel, achterkant open, voorkant met een klep die vaak dicht zit (hdmicec), en ja, hij wordt warm, maar niet bloedheet. Boven en onder een cm of 2 speling denk ik. Ik denk - maar dat is persoonlijk - dat als je de gaten gewoon wacht groter had gemaakt, je uberhaupt geen fans nodig had....

--edit--
lees nu over je monoblokken. Maar dan nog lijkt het in mijn ogen best veel qua fans.

Andere vraag; blaas je van achteren naar voren? Zo ja, krijg je dan geen last van tocht als je op de bank zit?

[ Voor 19% gewijzigd door NeFoRcE op 26-09-2024 16:24 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
NeFoRcE schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:20:
Mag ik vragen wat voor apparaten je hebt die zóveel warmte produceren dat je zo'n windmolenpark nodig hebt?

Hier een Denon receiver in 't meubel, achterkant open, voorkant met een klep die vaak dicht zit (hdmicec), en ja, hij wordt warm, maar niet bloedheet. Boven en onder een cm of 2 speling denk ik. Ik denk - maar dat is persoonlijk - dat als je de gaten gewoon wacht groter had gemaakt, je uberhaupt geen fans nodig had....

--edit--
lees nu over je monoblokken. Maar dan nog lijkt het in mijn ogen best veel qua fans.

Andere vraag; blaas je van achteren naar voren? Zo ja, krijg je dan geen last van tocht als je op de bank zit?
nou het is niet alsof ik getest heb hoeveel ze verbruiken, echter als ik de monoblokken in huidge set-up (bovenop kastje, rondom vrij) aanraak dan wil je je hand er al snel vanaf halen zo gloeiend heet worden de koelribben aan zijkant.
Heb het toch eventjes opgezocht, in idle verbruiken ze per stuk al 1,2A (Klasse A versterker), onder belasting kunnen ze per twee stuks alleen al als monoblokken 500W verbruiken. dan komt dus de voorversterker, phonostage en platenspeler er nog bij....

de reden dat ik er zoveel in kast heb gestopt is a. omdat het past en b. omdat ik fans niet wil horen wil ik ze allemaal op 'heel laag' toerental zetten. hoe meer fans op laag toerental hoe meer 'luchtverplaatsing' ze nog steeds genereren. zodoende dus ook voor de noctua's gekozen gezien deze in elke test als stilsten eruit komen. Daarnaast is het ook hoe koeler de apparatuur blijft hoe langer de levensduur ervan is, gezien het allemaal geen goedkoop prul is ben ik er liever 'iets te' voorzichtig mee dan na afloop terugkijken van: had ik maar...

Met deze lage draaisnelheid zou ik dus ook de 'tocht' richting bank moeten ondervangen. Zal ik natuurlijk nogmaals melden dat ik totaal geen expert ben en dat dit puur is ontstaan vanuit hersenspinsel in hoofd en niet getoetst is op factuele data :)

ik hoop uiteindelijk alleen dat het 'werkt' zoals beoogd had, zit al aardig wat werk (en geld) in ondertussen.

trouwens voor de eventuele specsgeek:
warmste component set-up in systeem is:

Netfilter Vincent PF-1
Voorversterker Vincent SA-T1
Monoblokken Vincent SP-T100
Phono stage Vincent PHO 701
CD speler Vincent CD-S6MK
Platenspeler B&O Beogram 3000 met MMC4
Stereospeakers B&W nautilus 804

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007

playah007

live life and be proud!

Topicstarter
Henk schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:15:
[...]

Dat hoeft gelukkig met home assistant ook niet, met de GUI kom je heel ver. Ik heb zelf ook een hekel aan scripten.

[...]

Ja. Je moet dan wel een trigger aanmaken voor dit specifieke event, maar dat is ook als je geen ervaring hebt met HA wel te doen, ze hebben sowieso veel 'blueprints' voor automatiseringen die je zo kunt importeren.

[...]

Wat ik persoonlijk dan zou doen, is voor nu gewoon een HA instance inrichten op een pi, en manueel in en uitschakelen. De automatisering doe je dan op het moment dat je er een keer tijd/zin in hebt.

[...]

Dit, en er zijn meer toepassingen te bedenken. Ik zat even te zoeken naar wat oplossingen voor jouw probleem, en kwam o.a. mensen tegen die die stekkers gebruiken voor een notificatie als de wasmachine klaar is, etc.

Het is best de moeite waard, of het je de investering waard is, is natuurlijk persoonlijk. Met een P1-stekker kun je hem ook aan je slimme meter hangen en je energieverbruik/teruglevering zien, etc.
aahh dus ik kan niet blitzwolfs gebruiken als 'standalone' met de trigger naar elkaar.
dit moet in samenspraak met dus een additionele raspberry pi met homewizard?
Dat was namelijk eigenlijk mijn vraag, als ik ze als standalone kan gebruiken en met ene de ander kan 'triggeren', dan ben ik voor een pak em beet 30/40euro klaar, anders ben ik pas bij een €150,- klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk
Kort antwoord: Nee, de Blitzwolf stekkers zijn Zigbee stekkers, en die hebben een bridge nodig.

Soms kun je devices wel binden, zoals een lamp aan een knop, maar met deze complexere condities zal dat niet het geval zijn.
Pagina: 1