Docking station problemen beeldschermen Dell werk laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 18:35
Beste Tweakers,

Ik ben al een jaar of 5 in het bezit van een usb-c I-tec docking station.

Deze is aangesloten op een 3440x1440p (144Hz) en een 1920x1080p (75Hz) scherm.
Met mijn goedkope Lenovo laptop van evenzoveel jaren oud kan ik hiermee beide schermen op 75Hz op de volle resolutie aansturen.

Nu werk ik voortaan regelmatig thuis en wilde gebruik maken van dit docking station met mijn Dell Inspiron 16 Plus 7620 (Intel 12700H met de Iris Xe gekoppeld aan de usb-c aansluiting) De Nvidia GPU kan niet rechtstreeks aan de usb gekoppeld worden. (voor zover ik weet)
Het lukt me alleen niet om hier de volle resolutie door te geven. Als ik het grote scherm op de volle resolutie heb staan is alleen de frequentie 75Hz beschikbaar. Terwijl ik zou verwachten dat 60Hz ook beschikbaar zou moeten zijn.
Bij het kleine scherm is dan max 1024x768 beschikbaar. Daar is zowel 60 als 75Hz beschikbaar.

Op de zaak draai ik dezelfde laptop op een dell docking station op 2x1440p @75Hz

Is dit Dell die iets heeft dichtgetimmerd, heeft dit met de configuratie te maken? Of kan ik hier iets aan veranderen zodat ik wel het kleine scherm op 1080p kan draaien. Voor zover ik kan vinden moet de Iris Xe gewoon 2x4K @ 60Hz kunnen aansturen. (Ik heb het interne beeldscherm niet in gebruik)

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou gewoon kunnen upgraden naar een betere docking station, bijv. uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Die gebruik ik met een 3440x1440 + een 1440p scherm en dat werkt goed. Een i-tec dock die ik hier hebt liggen is daar ook minder blij mee.

• Eldunari
Ik vind even €260 uitgeven aan een nieuw docking station toch een beetje onzin als het gewoon hoort te werken en het met instellingen op te lossen is. Ik heb dit docking station met mijn grote scherm gekocht voor mijn laptop en dat werkt gewoon.
Nu met de nieuwere en duurdere Dell werkt het ineens niet.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:39:
Je zou gewoon kunnen upgraden naar een betere docking station, bijv. uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation
Ik zou dit absoluut geen 'upgrade' willen noemen, eerder een flinke downgrade. Want:
Gebruikt DisplayLink technologie (software) en dus géén 'native' beeld vanaf de grafische kaart.
DL werkt volledig op de CPU, je hebt geen hardware versnelling, performance is daarom ook niet om naar huis te schrijven en moet je tegenwoordig gewoon niet willen.

Terwijl het dock van TS wel fatsoenlijk met de tijd mee is gegaan:
Compatibel met USB-C- en Thunderbolt-laptops en -tablets (moet DisplayPort Alt-modus ondersteunen).
Gebruikt dus DisplayPort AltMode. Effectief alsof je een DP kabel aan je videokaart sluit.

En dan heb ik 't nog niet over de power delivery van 100 Watt, vs een beschamende 65 Watt bij het Dell dock, beetje krachtige laptop heeft daar lang niet genoeg aan.

@Eldunari, van wat ik zelf even heb gezocht, kwam ik een Reddit post tegen over een iets ouder model met vergelijkbare problemen. De specs heeft het over Thunderbolt 4 met 40 Gbps bandbreedte. Maar kon niet vinden welke displayport standaard er nou aanwezig is. En dat is wel handig om te weten voor wat nou werkelijk mogelijk is mbt resoluties. Thunderbolt zelf maakt voor beeld uiteindelijk ook gebruik van DP altmode, vandaar dat je dock compatible is met TB.

In het kort: zonder duidelijkheid van welke versie van DP de laptop nou werkelijk via USB-C doet, is niet te zeggen of je situatie zou moeten werken of niet. Theoretisch, gezien TB 4.0, zou dat het wel moeten zijn. Maar de praktijk blijkt toch net wat anders.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Oon
  • Niet online

Oon

Hero of Time schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:18:
[...]

Ik zou dit absoluut geen 'upgrade' willen noemen, eerder een flinke downgrade. Want:

[...]

DL werkt volledig op de CPU, je hebt geen hardware versnelling, performance is daarom ook niet om naar huis te schrijven en moet je tegenwoordig gewoon niet willen.

Terwijl het dock van TS wel fatsoenlijk met de tijd mee is gegaan:

[...]

Gebruikt dus DisplayPort AltMode. Effectief alsof je een DP kabel aan je videokaart sluit.

En dan heb ik 't nog niet over de power delivery van 100 Watt, vs een beschamende 65 Watt bij het Dell dock, beetje krachtige laptop heeft daar lang niet genoeg aan.

@Eldunari, van wat ik zelf even heb gezocht, kwam ik een Reddit post tegen over een iets ouder model met vergelijkbare problemen. De specs heeft het over Thunderbolt 4 met 40 Gbps bandbreedte. Maar kon niet vinden welke displayport standaard er nou aanwezig is. En dat is wel handig om te weten voor wat nou werkelijk mogelijk is mbt resoluties. Thunderbolt zelf maakt voor beeld uiteindelijk ook gebruik van DP altmode, vandaar dat je dock compatible is met TB.

In het kort: zonder duidelijkheid van welke versie van DP de laptop nou werkelijk via USB-C doet, is niet te zeggen of je situatie zou moeten werken of niet. Theoretisch, gezien TB 4.0, zou dat het wel moeten zijn. Maar de praktijk blijkt toch net wat anders.
De Dell D6000 kan ook gewoon met een 130W adapter worden aangesloten, dus dat is geen probleem.

DisplayLink is juist een hele mooie technologie die ook op ARM-based computers prima werkt, en absoluut niet verouderd. Ja het werkt op de CPU, maar voor een beetje laptop is dat helemaal niet erg. Overhead is iets van 3% CPU, zolang je niet wil gamen merk je daar helemaal niks van.

Het grote voordeel van DisplayLink is dat het op bijna alles werkt, zelfs apparaten die geen DP-Alt over USB-C en geen Thunderbolt hebben.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Eldunari schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:51:
Ik vind even €260 uitgeven aan een nieuw docking station toch een beetje onzin als het gewoon hoort te werken en het met instellingen op te lossen is. Ik heb dit docking station met mijn grote scherm gekocht voor mijn laptop en dat werkt gewoon.
Hoef je toch niet zelf uit te geven? Het is voor een thuisWERKplek.

Ik heb hier ook gewoon een Dell WD19 van het werk.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oon schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:37:
[...]

De Dell D6000 kan ook gewoon met een 130W adapter worden aangesloten, dus dat is geen probleem.

DisplayLink is juist een hele mooie technologie die ook op ARM-based computers prima werkt, en absoluut niet verouderd. Ja het werkt op de CPU, maar voor een beetje laptop is dat helemaal niet erg. Overhead is iets van 3% CPU, zolang je niet wil gamen merk je daar helemaal niks van.
Werkelijk? Maar 3%? Ik heb een laptop gehad waar ik een VM op de externe schermen draaide. Stond alles qua beeld stil, dan was de CPU prima idle. Maar een 10x5 pixels visualiser van m'n media player was voldoende om het gemiddelde CPU gebruik naar >25% te trappen. Beetje de muis heen en weer bewegen resulteerde gelijk in >50%.

En dat was dan nog wel op Windows. De overhead is echt dramatisch hoog. Leuk voor je presentatie, maar zodra er iets beweegt gaat je systeem al half over de zuiger. Speel een YT video op 1080p en je CPU gebruik is maxed out (iig m'n quad core destijds, 2 cores voor de video, de andere twee voor DL).
Het grote voordeel van DisplayLink is dat het op bijna alles werkt, zelfs apparaten die geen DP-Alt over USB-C en geen Thunderbolt hebben.
Nou, voor Linux is het een grote ramp. Veel te veel gekloot nodig om iets van een resultaat te krijgen. En ook op Windows is het niet vlekkeloos. Dus nee, ik ben het sterk oneens met je mening dat 'het overal werkt'.

Systemen die geen DP altmode hebben zijn moeilijk te vinden tegenwoordig. Kom je er nog wel eentje tegen, dan is het echt super budget meuk zoals Packard Bell destijds. Nee, DL heeft geen bestaansrecht meer.

• Oon
  • Niet online

Oon

Hero of Time schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:04:
[...]

Werkelijk? Maar 3%? Ik heb een laptop gehad waar ik een VM op de externe schermen draaide. Stond alles qua beeld stil, dan was de CPU prima idle. Maar een 10x5 pixels visualiser van m'n media player was voldoende om het gemiddelde CPU gebruik naar >25% te trappen. Beetje de muis heen en weer bewegen resulteerde gelijk in >50%.

En dat was dan nog wel op Windows. De overhead is echt dramatisch hoog. Leuk voor je presentatie, maar zodra er iets beweegt gaat je systeem al half over de zuiger. Speel een YT video op 1080p en je CPU gebruik is maxed out (iig m'n quad core destijds, 2 cores voor de video, de andere twee voor DL).

[...]

Nou, voor Linux is het een grote ramp. Veel te veel gekloot nodig om iets van een resultaat te krijgen. En ook op Windows is het niet vlekkeloos. Dus nee, ik ben het sterk oneens met je mening dat 'het overal werkt'.

Systemen die geen DP altmode hebben zijn moeilijk te vinden tegenwoordig. Kom je er nog wel eentje tegen, dan is het echt super budget meuk zoals Packard Bell destijds. Nee, DL heeft geen bestaansrecht meer.
Tja, als je Linux als desktop gebruikt vraag je er ook wel om :+

Op mijn redelijk gemiddeld gespect werklaptop (die ook gewoon DP Alt heeft, maar dat terzijde) en mijn Mac Mini (eerste generatie M1) werkt het zonder problemen. Op Windows merk ik eigenlijk alleen bij visueel zware applicaties dat hij soms een beetje langzamer is, op MacOS merk ik helemaal niks. Maakt helemaal niet uit of ik met mijn muis beweeg of bijv. een film aan het kijken ben. De DisplayLink drivers worden ook nog regelmatig geüpdatet en iedere keer wordt het weer beter.

De Dell D6000 blijft gewoon een hele degelijke dock die nog altijd veel in enterprise organisaties gebruikt wordt, dat jij persoonlijk niet van DisplayLink houdt staat daar totaal los van.

Maar goed, hier heeft TS allemaal heel weinig aan, we gaan zo wel érg off-topic. Ik gaf alleen als hint dat TS misschien kan switchen naar een andere dock, evt. eentje met DisplayLink om de laptop zelf als issue uit te sluiten. Lijkt mij een hele normale troubleshooting stap en ik vind het vreemd dat daar dan meteen zo extreem op gereageerd moet worden..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Betere suggestie had geweest om een scherm direct via de beschikbare HDMI 2.0 connectie aan te sluiten. Ipv een onnodige en imo ongewenste dock aan te raden. Vooral omdat TS al heeft bewezen dat z'n huidige dock prima in staat is om de gewenste situatie aan te bieden icm een andere laptop.

Mijn ervaring met een DL dock was op Windows. De traagheid was gewoon te merken. Alsof je naar een 10-15 fps game zat te kijken als je de muis even vlot tussen twee monitoren bewoog (al dan niet met een venster er bij). En dan op de laptopscherm heel duidelijk zien dat het daar wel vloeiend en responsief gaat.

• Eldunari
De i-tec website geeft aan dat intel cpu's vanaf 11th gen met een display alt modus ondersteuning zouden moeten hebben voor de 2x4k @60Hz. En dit is 12th gen en zou display alt modus moeten hebben.

Als het niet in software op te lossen is, zou ik de hdmi kabel rechtstreeks in de laptop moeten steken. Meer kabels op het bureau, maar ook niet het einde van de wereld. Daar ga ik (ook niet op de kosten van de baas) een nieuw dock voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-06 14:01
Eldunari schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:51:
Nieuw is relatief. De D6000 dateert uit 2018. De WD19S is nieuwer en met 180W adapter te krijgen voor circa 150 euro.
Wij zijn alle oude (ook D6000) modellen op 't werk juist aan 't vervangen. WD19(s) en soms wd22TB4 zijn tot nu toe prima. Werkt met alles, nieuw t/m vijf jaar oud (dat is wat we hebben) prima met max drie schermen.

De WD22TB4 bied vooral meer USB-C/TB poorten.
Pagina: 1