Hoe lang bouwdroger gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Hoi Klussers!

Recentelijk een appartement gekocht. Daar heb ik de achtergelaten wasmachine weggehaald en ben toen een aantal weken op vakantie geweest.
Deze stond in de bijkeuken (is tussen de badkamer en keuken in, heeft geen raam naar buiten toe).

Bij terugkomst merkte ik op dat bepaalde delen van de muur vochtplekken vertoonden (op bepaalde plekken een cm of 5 vanaf de vloer naar boven). Met een vochtmeter aan de slag gegaan en die sloeg uit naar 21% op sommige delen. Meteen dacht ik aan een leidinglekkage, want deze zit precies naast de badkamer.
Daarna snel gekeken waar het water vandaan kom komen en ik merkte dat het kraantje voor de wasmachine lekte. Hier vervolgens een weekje een emmertje onder gezet en in die week anderhalve liter opgevangen.
Het water heeft dus een maandje hoogstwaarschijnlijk gedruppelt en is deels onder het laminaat gekomen (laminaat heb ik weggehaald en aan de andere kant van de bijkeuken waar er vochtige plekken zitten is het laminaat nat aan de onderkant).

Voordat ik eventueel iemand inschakel om te controleren op een lekkage, wil ik toch eerst kijken of de vochtige muren niet komen van het druppende kraantje. Hiervoor zal ik een bouwdroger huren.
Het laminaat is inmiddels verwijderd.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en vroeg mij af hoe lang een bouwdroger in deze situatie nou echt aan moet staan om resultaat te zien? Het gaat om een bijkeuken van anderhalf bij een meter, betonnen muren/vloer en zoals eerder gezegd is op sommige delen de muur tot een hoogte van 5 cm vochtig.
Al gezocht naar antwoorden, maar daar kom ik vaak vragen tegen die betrekking hebben op grotere ruimtes of stucwerk, waar het uiteenloopt van een week tot maanden..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
gezien je geen ramen hebt, tot je +- 6 liter opgevangen hebt met de bouwdroger :)
Maar als het vocht onder je laminaat zit kan dat erg lang duren. Dan zou ik eerder al het laminaat en ondervloer uit de ruimte weghalen, ondervloer weggooien, laminaat afhankelijk van staat hergebruiken.
Dan de bouwdroger op het beton laten staan en aanzetten.

Dan ga ik er even vanuit dat de bijkeuken wel een drempel heeft- even controleren of die niet nat is.

• Jobjl
99ruud99 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:16:
gezien je geen ramen hebt, tot je +- 6 liter opgevangen hebt met de bouwdroger :)
Maar als het vocht onder je laminaat zit kan dat erg lang duren. Dan zou ik eerder al het laminaat en ondervloer uit de ruimte weghalen, ondervloer weggooien, laminaat afhankelijk van staat hergebruiken.
Dan de bouwdroger op het beton laten staan en aanzetten.

Dan ga ik er even vanuit dat de bijkeuken wel een drempel heeft- even controleren of die niet nat is.
Je eerste zin, dat is idd wel het idee!
Het laminaat en de onderlaag heb ik al weggehaald en het beton is er nog over. Laminaat is op sommige plekken helaas al bol gaan staan en zal ik tzt vervangen.
Drempel zit er inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan zou ik het eerst met vocht absorberende doeken droog maken, en dan kan je bouwdroger dag laten aan staan... Maar verwacht niet dat je de 6 liter gaat halen (deel zit in de ondervloer, deel zit in beton en deel is verdampt).

Hoe snel wil je er weer laminaat leggen? Want anders kan je ook kijken of je met een gewone ventilator luchtstroom kan genereren. Want de bouwdroger zal vrij snel weinig vocht meer uit beton halen. (Een ventilator ook niet, maar die kan je rustig weekje extra neer zetten zonder hoge huurkosten).

Wat is de luchtvochtigheid in je bijkeuken?
Want als die onder 60% zit heeft bouwdroger het erg moeilijk.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 19-09-2024 10:26 ]

• Jobjl
99ruud99 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:25:
Dan zou ik het eerst met vocht absorberende doeken droog maken, en dan kan je bouwdroger dag laten aan staan... Maar verwacht niet dat je de 6 liter gaat halen (deel zit in de ondervloer, deel zit in beton en deel is verdampt).

Hoe snel wil je er weer laminaat leggen? Want anders kan je ook kijken of je met een gewone ventilator luchtstroom kan genereren. Want de bouwdroger zal vrij snel weinig vocht meer uit beton halen. (Een ventilator ook niet, maar die kan je rustig weekje extra neer zetten zonder hoge huurkosten).

Wat is de luchtvochtigheid in je bijkeuken?
Want als die onder 60% zit heeft bouwdroger het erg moeilijk.
Ja klopt een deel zal een stuk dieper zijn opgenomen. Zal eerst de vloer droogvegen en daarna de droger 2 dagen gebruiken.
In principe zal ik geen laminaat meer leggen, maar over een aantal maanden (2-3) zal ik waarschijnlijk een andere onderlaag aanbrengen.
De luchtvochtigheid heb ik niet gemeten, maar zal ik doen.

Is er trouwens naast weken/maanden wachten nog een manier om zelf uit te sluiten of het niet toch ook om een actieve lekkage gaat? Ik heb bij de natte plekjes op de grens met een stiftje getekend en een week later is deze nog niet "gegroeid". En met een vochtmeter is het vocht percentage op sommige plekken wel hoog (20-23%), maar omdat het om een gesloten ruimte gaat verwacht ik niet dat deze snel zal dalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Jobjl schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:35:
[...]
Is er trouwens naast weken/maanden wachten nog een manier om zelf uit te sluiten of het niet toch ook om een actieve lekkage gaat?
Voor een afvoer is dat lastig.
Een waterleiding lekkage is redelijk makkelijk uit te sluiten als je een keer iets langer weg bent... Zet alle kranen dicht, maak een foto van je watermeter en kom na een weekend/week weer terug. De watermeter mag niks verplaatst zijn...

• Jobjl
hfolkers schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:05:
[...]

Voor een afvoer is dat lastig.
Een waterleiding lekkage is redelijk makkelijk uit te sluiten als je een keer iets langer weg bent... Zet alle kranen dicht, maak een foto van je watermeter en kom na een weekend/week weer terug. De watermeter mag niks verplaatst zijn...
Thanks! Zo simpel kan het dus zijn. Zal dan ook een week lang mijn meter in de gaten houden.
Het gaat hier niet om een afvoer, maar eventueel een leiding dus dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Oh en zand oid strooien en opvegen werkt ook prima, dat zuigt ook aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
Dank voor alle tips en hier even een update!
Inmiddels een weekje verder. De bouwdroger heeft 2 dagen aangestaan en op het eind kwam er steeds minder water in het bakje.

In een weekje het huis uit geweest. Geen verwarming + water gebruikt. De watermeter + druk cv ketel in de gaten gehouden. De watermeter is zelfs 3 cijfers achter de komma niet verschoven en de druk bij de cv ketel is niet veranderd.
Wel is de betonnen muur nog vochtig (gemeten met een vochtmeter).

Ik denk dat ik nu kan uitsluiten dat er geen leiding (zowel water als verwarming) lekt..
Klopt het dat het lang kan duren voordat een betonnen muur droogt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22
Het is door het weer best vochtig dus drogen gaat dan minder snel.
Zodra je gaat stoken zal het sneller gaan, eventueel met een ventilator kan je het verder versnellen.

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1