• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 13:26
Op dit moment gebruik ik een Nikon D780 met de volgende lenzen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenNikon AF-S Nikkor 24-70mm 1:2.8E ED VR€ 1.799,-€ 1.799,-
1CameralenzenSigma 50mm f/1.4 DG HSM Art (Nikon)€ 759,-€ 759,-
1CameralenzenSigma 70-200mm f/2.8 DG OS HSM Sports (Nikon F)€ 1.339,-€ 1.339,-
1CameralenzenSigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Nikon F)€ 985,12€ 985,12
Totaal€ 4.882,12

Maar ik ben op zoek naar een 2e body en zat te denken aan 1 van de volgende 2 camera's:

Nikon Z7 ii of de Nikon Z6 iii

Reden voor de Z7: hogere MP
Reden dat de Z6 een optie is: nieuwer, snelle AF

Wat ik vooral fotografeer:
  • Landschappen op vakantie
  • Dierentuinen
  • Zakelijke portretten
  • Af en toe gezinsportretten of portretten bijv. in het bos
  • Foto's van koeien en geiten voor werk. (Zowel in de wei als in de stal maar ook tijdens het melken
Voor landschap en dierentuin worden vooral de 24-70 en 150-600 gebruikt.
Voor zakelijke portretten (1 persoon): alleen de 70-200
Groepsfoto's de 24-70
Overige portretten: 24-70 of 50mm
Voor dieren (op boerderij): 24-70 en 50mm

Enige foto's die tot nu toe geprint worden zijn vooral de koeien en geiten foto's voor brochures maar ook bijv. voor banners op beurzen. (Bijv. de foto's die gisteren zijn gemaakt zullen gebruikt worden op de Eurotier in Duitsland). Zakelijke portret foto's zijn alleen voor op de website en de andere foto's: "klant" krijgt ze voorlopig alleen digitaal.

Prijs technisch zijn beide redelijk gelijk en ik zal er sowieso een Nikon FTZ II adapter bij kopen om de bestaande lenzen te gebruiken tot er genoeg budget is om ook wat Z-lenzen te kopen.

Maar welke van de 2 zouden jullie aanraden? Al genoeg reviews gelezen maar vraag me af welke van de 2 het beste is. Tuurlijk de Z6 iii is stukken nieuwer, maar ja de Z7 ii heeft meer MP wat mogelijk weer fijner is.

[ Voor 4% gewijzigd door richardboer op 19-09-2024 09:16 ]

Richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:51

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Waarom wil je een 2e body? En waarom koop je niet gewoon nog een D780 / D750?

Mirrorless biedt veel voordelen (en een paar nadelen) maar ik hoor geen enkele beweegreden of redenering waarom je naar mirrorless zou willen/moeten gaan. Of waarom je een 2e body nodig hebt (werk/back-up?!?).

Als ik het lijstje met dingen die je schiet bekijk, is de keuze tussen deze 2 camera's heel simpel: De 7ii. Allemaal takken van fotografie die erg weinig vragen van je AF en dan heb je de snelheid van die Z6iii helemaal niet nodig.

Ik denk dat het handig is om eens te benoemen wat voor winst je denkt te gaan halen met een Z6 of Z7 (of elke nieuwe camera eigenlijk). Nu is het erg lastig om dingen aan te raden / te helpen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• richardboer
De voornaamste redenen voor 2 body's:

Huidige is een DSLR, mijn broertje heeft een Sony A7 III en die is mirrorless.
Voordeel van Mirrorless is o.a.: de finder toont veel beter hoe het zit qua licht, etc.

Een van de andere redenen: we fotograferen vaak met 2 camera's op de boerderijen bijvoorbeeld. Dus 2e body vooral van Nikon is dan veel fijner gezien ik de lenzen toch al op.

En ook een belangrijke reden: nu sjouw ik nagenoeg alle lenzen mee naar de dierentuin (al ben ik er eigenlijk maar 2 a 3 nodig) omdat voor de F-fitting er maar 1 lens is die het hele spectrum heeft (Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR) en die is regelmatig uitverkocht omdat ie alleen maar 2e hands te krijgen is
Maar bij de Nikon Z heb je de Nikon Nikkor Z 28-400mm f/4-8 VR
Die is gewoon perfect voor op vakantie, dierentuin, etc. Dus puur voor hobby fotografie is die lens perfect.

Voor het meer pro werk wil ik toch f2.8 lenzen of prime lenzen hebben. (Portret fotografie met enkel persoon is meestal op f2.8 omdat men graag de bokeh wil)

En het kan ook geen kwaad om een reserve body te hebben

Richard

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik zeker in een dierentuin geen superzoom willen gebruiken je levert toch sterk in op scherpte en lichtsterkte. Zou er eerder een 2e hands D850 bij kopen. Maar ja als je geld genoeg hebt. De meeste vooruitgang zit vooral in supersnelle AF maar of die ook werkt met je lenzen is maar de vraag. En heb je dat nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
Je hebt nu 25 MP in je D780. Wanneer heb je al gemerkt dat je MP tekort kwam? Schiet je voor publicaties die echt een 46 MP bestand van je vragen? Dat lijkt nu de enige reden te zijn om de Z7II in je lijstje op te nemen en als die wegvalt... dan ben je terug bij twee opties: Z6III of een 2e hands D850 oid. Als je persé in de mirrorless wereld wil instappen dan ja... lijkt het simpel. Maar het kost je meer geld en je hebt straks twee verschillende camera's die anders (iets) werken en reageren. Hoe fijn is dat? Things to think about.

• richardboer
Frogmen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:23:
Persoonlijk zou ik zeker in een dierentuin geen superzoom willen gebruiken je levert toch sterk in op scherpte en lichtsterkte. Zou er eerder een 2e hands D850 bij kopen. Maar ja als je geld genoeg hebt. De meeste vooruitgang zit vooral in supersnelle AF maar of die ook werkt met je lenzen is maar de vraag. En heb je dat nodig.
Nou ja, de reviews van de 28-400mm zijn anders behoorlijk goed. Maar die foto's zijn ook vooral voor mezelf.
Foto's op boerderijen, portretten, etc daarvan is het belangrijk dat ze scherp en goed bruikbaar zijn.
Met de adapter zouden de lenzen gewoon moeten werken. Maar vooral de belangrijkste lenzen zijn:
24-70, 50 en 70-200mm die moeten compatibel zijn. Maar bijv. de 50mm zal gok ik volgend jaar vervangen worden voor een Z 50mm F1.8. De bestaande blijft dan wel, maar zal ik niet meer op de Z camera gebruiken.
Archer_VC10 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:17:
Je hebt nu 25 MP in je D780. Wanneer heb je al gemerkt dat je MP tekort kwam? Schiet je voor publicaties die echt een 46 MP bestand van je vragen? Dat lijkt nu de enige reden te zijn om de Z7II in je lijstje op te nemen en als die wegvalt... dan ben je terug bij twee opties: Z6III of een 2e hands D850 oid. Als je persé in de mirrorless wereld wil instappen dan ja... lijkt het simpel. Maar het kost je meer geld en je hebt straks twee verschillende camera's die anders (iets) werken en reageren. Hoe fijn is dat? Things to think about.
Nou ja, een deel van het drukwerk word bijv. op beursen gebruikt voor banners, etc.
Dus die zijn bijv. 2.5 meter bij 1 meter om maar een voorbeeld te geven.

Dat ze iets anders zullen werken mogelijk weet ik. Ik leen nu af en toe een Sony A7 III en dat is al een wereld van verschil qua menu, etc. Het doel is wel om op termijn wat meer lenzen voor de mirrorless te scoren.

Richard

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Buiten het feit dat meer Mpix helpt bij afdrukken, is het natuurlijk ook fijn om wat ruimte extra te hebben bij het croppen.

Let wel op dat het glas deze mpix ook aan kan. Hoge resolutie sensor met glas wat er niet voor gemaakt is verduidelijkt ook de lensfouten.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Sterk, ik zat vandaag naar precies hetzelfde te zoeken, met dezelfde twee bodies! Nou ja, de Z7II of de Z6II, nog niet de III. Ik vind zelf een tweede body handig voor events, als ik moet filmen én fotograferen. Heb wel het voordeel dat mijn main de Z8 is, en heb ook alleen nog maar Z-mount glas. Ook zou ik hem zelf dus voor foto en video inzetten, maar als ik jouw lijstje zo lees is het misschien beter een D850 of zo te pakken zoals Frogmen ook al aangeeft. Scheelt wat geld en gedoe met lenzen en adapters. Het aardige van de Z6/Z7 t.o.v. de D780 is wel het formaat, wat je met zo'n FTZ-adapter deels teniet doet...
Aan de andere kant kan ik niet in je portemonnee (of in je toekomst) kijken en weet ik niet wat je plannen allemaal zijn, en in welke termijn je misschien wel van je D780 af wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 00:46

Deathchant

Don't intend. Do!

Waarom wordt er eigenlijk direct de vraag gesteld "waarom wil je mirrorless"?

Met de info de de TS geeft, waarin hij overigens duidelijk Z6 III/Z7 II aanhaalt, kan ik juist niet goed beoordelen waarom ik hem een DSLR t.o.v. Z6 III of Z7 II zou moeten aanbevelen....

Behalve prijs, welke nadelen zouden er voor hem zijn als hij voor een mirrorless zou gaan? Ik zie alleen maar voordelen to be honest...(AF-accuraatheid, IBIS, betere zoekerhulp e.d...).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
Waarschijnlijk omdat je op mirrorless ook moet investeren in een FTZ adapter en omdat TS al een D780 heeft en het qua gebruik makkelijker kan zijn om twee ongeveer gelijke bodies te hebben. Daarnaast kan je ook nog eens een stuk goedkoper uit zijn..... en we zijn natuurlijk Hollanders... nietwaar? Maar dat gaf je zelf ook al aan... ;)

• oviMivo
Archer_VC10 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:35:
Waarschijnlijk omdat je op mirrorless ook moet investeren in een FTZ adapter en omdat TS al een D780 heeft en het qua gebruik makkelijker kan zijn om twee ongeveer gelijke bodies te hebben. Daarnaast kan je ook nog eens een stuk goedkoper uit zijn..... en we zijn natuurlijk Hollanders... nietwaar? Maar dat gaf je zelf ook al aan... ;)
Klopt enigszins natuurlijk. Alleen gaan we dan regeren over iemands portemonnee, terwijl je best mag verwachten dat hij die keuze al gemaakt heeft (dat het meer kost).

Anders gezegd: waarom zou je nu nog extra investeren in “oude” tech, als je nu ook alvast 1 stap naar nieuwer kan maken? Met de beredenering dat je blijft bij wat je hebt, kom je kn een loop terecht. Want als je oude body straks een keer stuk is, moet je dus weer voor een dslr kiezen?

Niet dat het dus geen optie is, maar ik zou ook gaan voor iets nieuws. Sterker nog, waarom enkel focussen op Nikon? Je lenzen zijn wss prima bruikbaar op een Sony of Canon (of ander merk) als je eenzelfde adapter gebruikt.

Ik zou de kans aanpakken om te kijken welke camera jou het beste gaat faciliteren. Je wil nu toch een stap maken en kunt die ook aangrijpen om een totale heroverweging te maken. Als je dan alsnog op de Nikon Z6/7-series uitkomt, weet je ook zeker dat je een goede keuze maakt.

Als je toch je glas wil gaan vervangen (zoals in OP staat) maakt het allemaal bar weinig uit.

Tuurlijk, het is niet de meest voor de hand liggende optie, en je moet wat knaken op de plank kunnen missen. Maar uiteindelijk doet geld 1x pijn en heb je daarna (mits de juiste keuze) jarenlang plezier van dat ene pijntje.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

• richardboer
Klopt ja, ik heb ongeveer 3500 euro te besteden aan een nieuwe body.
Dat geld heb ik in de loop van een jaar achteruit gezet speciaal voor een nieuwe body. Dus budget is niet zozeer het probleem.

D850 is potentieel een optie inderdaad maar dan zit ik wel vast aan Nikon F lenzen in de toekomst.
Met een mirrorless zijn er gewoon veel meer opties.

Voor wat betreft bijv. Sony of Canon: Wel overwogen, maar omdat er simpelweg geen goede adapters zijn (vooral niet voor Canon) wil ik het risico niet lopen.
Bij Canon bijv. verlies je dan behoorlijk veel functionaliteit zoals auto-focus, aperture, etc.
Qua Sony: mijn broertje heeft een Sony A7 III, maar zitten gewoon bepaalde dingen in die ik persoonlijk niet fijn vind werken/logisch vind.

Tuurlijk als ik ruim genoeg budget had gehad, was het wel een Canon geworden vanwege het gigantische lens aanbod.

Ik ben ondertussen al op Marktplaats wat aan het bieden op een Z7 ii met lens gezien er daar een paar opstaan met zeer weinig clicks (onder de 500)

Richard

• oviMivo
richardboer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:28:
Klopt ja, ik heb ongeveer 3500 euro te besteden aan een nieuwe body.
Dat geld heb ik in de loop van een jaar achteruit gezet speciaal voor een nieuwe body. Dus budget is niet zozeer het probleem.

D850 is potentieel een optie inderdaad maar dan zit ik wel vast aan Nikon F lenzen in de toekomst.
Met een mirrorless zijn er gewoon veel meer opties.

Voor wat betreft bijv. Sony of Canon: Wel overwogen, maar omdat er simpelweg geen goede adapters zijn (vooral niet voor Canon) wil ik het risico niet lopen.
Bij Canon bijv. verlies je dan behoorlijk veel functionaliteit zoals auto-focus, aperture, etc.
Qua Sony: mijn broertje heeft een Sony A7 III, maar zitten gewoon bepaalde dingen in die ik persoonlijk niet fijn vind werken/logisch vind.

Tuurlijk als ik ruim genoeg budget had gehad, was het wel een Canon geworden vanwege het gigantische lens aanbod.

Ik ben ondertussen al op Marktplaats wat aan het bieden op een Z7 ii met lens gezien er daar een paar opstaan met zeer weinig clicks (onder de 500)
Voor het gigantische mirrorless lens aanbod moet je volgens mij bij Sony zijn.

Uit nieuwsgierigheid, wat vind je niet fijn in de Sony?

• richardboer
Zojuist een Nikon Z7 ii op Marktplaats gekocht. (Morgen ophalen)
oviMivo schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:09:
[...]

Voor het gigantische mirrorless lens aanbod moet je volgens mij bij Sony zijn.

Uit nieuwsgierigheid, wat vind je niet fijn in de Sony?
Qua Sony: Het menu voelt vreemd aan, opties lijken best wel tricky vergeleken met de Nikon D780.
Denk hierbij aan: kleur, focus, etc.
Maar bijv. ook wat ik irritant vind: de manier hoe het licht word weergegeven, op Nikon is dat een mooi balkje, op de Sony getallen.

Verwijderen van foto's is wat lastiger en al paar keer ruzie gehad met foto/video weergave zit af en toe "vast" dat je niet kan wisselen naar bijv. foto's of video's.

[ Voor 20% gewijzigd door richardboer op 22-09-2024 09:26 ]

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
richardboer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:08:
Zojuist een Nikon Z7 ii op Marktplaats gekocht. (Morgen ophalen)

[...]

Qua Sony: Het menu voelt vreemd aan, opties lijken best wel tricky vergeleken met de Nikon D780.
Denk hierbij aan: kleur, focus, etc.
Maar bijv. ook wat ik irritant vind: de manier hoe het licht word weergegeven, op Nikon is dat een mooi balkje, op de Sony getallen.

Verwijderen van foto's is wat lastiger en al paar keer ruzie gehad met foto/video weergave zit af en toe "vast" dat je niet kan wisselen naar bijv. foto's of video's.
Gefeliciteerd met je aankoop!

Wat bedoel je met “tricky”? Menu van de a7iii is nog het oude menu. Hoewel veel erover “klagen”, en het niet heel intuïtief is, wen je er relatief snel aan. En als je alle knoppen instelt naar persoonlijke smaak, kom je er amper nog. Vanaf de A7iv is het menu aanzienlijk verbeterd.

Bedoel je met “het licht” de over en onderbelichting? -2 -1 0 1 +1 +2?

Verwijderen doe ik meestal alles in z’n geheel en video’s maak ik niet, dus die laatste twee weinig ervaring mee haha.

Bedankt voor je uitleg. Vind het altijd wel interessant hoe men ernaar kijkt.

Hoe dan ook, heel veel plezier mer die z7ii!

Pagina: 1