"ramgeheugen" in: TransIP voegt nieuwe Performance-nodes...

Pagina: 1
Acties:

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:58
nieuws: TransIP voegt nieuwe Performance-nodes voor Kubernetes toe

@EvelineM

Ik vind het gebruik van het woord 'ramgeheugen' om verschillende redenen bijzonder:
  1. het woord aan elkaar geschreven (en wordt geen gebruik gemaakt van een koppelteken)
  2. het deel dat de afkorting van 'random access memory' wordt met kleine letters geschreven
  3. het woord (met of zonder koppelteken, kleine of grote letters) lijkt mij een pleonasme ('random access memory' geheugen)
  4. het woord ben ik in deze schrijfstijl nog niet eerder tegengekomen
Waarom kiest Tweakers voor het gebruik van dit woord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvelineM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-05 15:37

EvelineM

Nieuwsredacteur
Hoi!

Dat we het zo schrijven, heeft te maken met onze schrijfwijzer. Daarin staat dat we zoveel mogelijk met kleine letters schrijven, dus ook ram, cpu, gpu, etc. Vandaar de kleine letters daar. Verder schrijven we in de Nederlandse taal zoveel mogelijk aan elkaar, dus laten we het koppelteken waar mogelijk achterwege.

Daarnaast is het gebruikelijk om er toch wel 'geheugen' aan te plakken, maar dat hoeft inderdaad niet per se. Niet iedereen realiseert zich namelijk dat het woord 'geheugen' al in ram zit. Zie ook: https://taaladvies.net/gps-systeem-of-gps/

Dus het eenvoudige antwoord is: omdat we als Tweakers afgesproken hebben om bepaalde dingen op een bepaalde manier te schrijven. Daar rolt deze keuze uit.

• EnigmA-X
Ok. Je had natuurlijk zelf ook wel gezien dat op de door jou gelinkte pagina door Taaladvies zelf letterlijk gebruik wordt gemaakt van "RAM-geheugen" i.p.v. "ramgeheugen".

Het is natuurlijk aan Tweakers, maar ik vind (vooral de combinatie van gemaakte keuzes qua schrijfstijl) ...uh, opmerkelijk. Zeker omdat je hier niet aan het schrijven bent voor het publiek van de Libelle. Dat lijkt nu wel te gebeuren en dat doet in mijn optiek afbreuk aan het imago van (en mijn gevoel bij) Tweakers.

Misschien is het een idee om de gemaakte keuzes qua schrijfstijl eens te toetsen bij het publiek van Tweakers? Daar doen jullie het uiteindelijk toch voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvelineM

EvelineM

Nieuwsredacteur
Ik denk dat dat meer iets is voor onze eindredactie, aangezien zij over de schrijfwijzes gaan. Ik tag @MoniqueVdB hier dus even, zij is één van de eindredactieleden en kan hier meer over zeggen dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik ben het best eens met @EnigmA-X, maar het is natuurlijk volledig aan Tweakers.
Zeker omdat zo goed als iederen, inclusief Nederlandse retailers, Nederlandstalige pagina's van fabrikanten, andere media en het belangrijkste, zo goed als de gehele community van Tweakers gewoon CPU, GPU, RAM, TBW etc gebruiken.

Ik kan er altijd wel over struikelen als ik dat soort dingen klein geschreven zie staan.
Maar goed, voor mij gaat het om de informatie en T.net mag het doen hoe zij het willen, maar het is niet de eerste keer dat de community dit aangeeft, en kijk zelf eens hoe de community dit gebruikt: zoeken naar 'CPU'

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:01

MoniqueVdB

Eindredacteur
'Ramgeheugen' is niet fout. We hoeven de keren dat het in het verleden zo is geschreven, dan ook niet aan te passen. Omdat we voor een techsavvy publiek schrijven, hebben we toch een sterke voorkeur voor 'ram', zonder daar nog eens 'geheugen' aan toe te voegen.

• EnigmA-X
Daar ben ik het mee eens, als in: dat vind ik een (opmerkelijke) keuze van Tweakers. Mijn vraag ging over de keuze, niet omdat ik vind dat het per definitie "fout" is.
Omdat we voor een techsavvy publiek schrijven, hebben we toch een sterke voorkeur voor 'ram', zonder daar nog eens 'geheugen' aan toe te voegen.
Helder, dank voor de opheldering en het snelle reageren @EvelineM en @MoniqueVdB !

[ Voor 7% gewijzigd door EnigmA-X op 19-09-2024 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

EnigmA-X schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:14:
Waarom kiest Tweakers voor het gebruik van dit woord?
Omdat de redactie in dit opzicht, excusez les mots, een beetje eigenwijs en inconsequent is. Ze hebben minstens zo'n sterke mening als de lezers, en dat mag, daar zijn we Tweakers voor. ;)

Ik lees "ramgeheugen" als "het past niet en moet erin geramd worden", of "vorig weekend ben ik hier uitgegaan en kreeg ik klappen, die staan nog in mijn ramgeheugen".

Omdat het losse woord "ram" veel betekenissen heeft, en omdat men "RAM" te lelijk vindt staan, maakt men er à la "isbn-nummer" en "gps-systeem" ook maar "ramgeheugen" van.

Deze afko-disco is al minstens twintig jaar oud; laat het los, laat het gaan. Probeer het niet te begrijpen, verwonder je slechts.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 19-09-2024 10:47 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• EnigmA-X
CodeCaster schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:29:
[...]
Deze afko-disco is al minstens twintig jaar oud; laat het los, laat het gaan. Probeer het niet te begrijpen, verwonder je slechts.
Misschien heb je gelijk, maar ik denk dat iemand vanuit de community best af en toe een vraag mag stellen, of een duidelijk signaal mag geven hoe bepaalde keuzes ontvangen worden. Dat hoeft niet altijd met een ondertoon of met cynisme. Gewoon een vraag werkt ook, dat zie je maar weer :)

Overigens vind ik het prima verdedigbaar dat de redactie van Tweakers wellicht niet de kwaliteit heeft van een NRC of Volkskrant. Dat hoeft van mij ook helemaal niet.

• EnigmA-X
MoniqueVdB schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:17:
Omdat we voor een techsavvy publiek schrijven, hebben we toch een sterke voorkeur voor 'ram', zonder daar nog eens 'geheugen' aan toe te voegen.
Als toevoeging op mijn eerdere bericht:

Wat mij betreft is "ram" liever gewoon "RAM", want: https://onzetaal.nl/taalloket/afkortingen-algemene-regels (het stukje over Engelse afkortingen is relevant hierin).

Daarnaast zou "geheugen" (dus het weglaten van RAM) ook voldoende duidelijk zijn voor de doelgroep en in de context van het artikel.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
EvelineM schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:25:
Daarin staat dat we zoveel mogelijk met kleine letters schrijven, dus ook ram, cpu, gpu, etc.
Vandaar ook "vCPU's", "NVMe" en "AMD"? (waarbij vCPU later nog eens dunnetjes wordt overgedaan met kleine letters).

Verder is ramgeheugen een pleonasme. In "RAM" zit al geheugen verwerkt. Verder is er, naast een cachegeheugen, geen ander geheugen te vinden in een computer of server.

Ow, nog een zeurpuntje wat waarschijnlijk komt door onwetendheid: waarom wordt Performance-nodes met een hoofdletter geschreven?

Aanvulling: net even het artikel van TransIP bekeken, dat is bijna 1-op-1 overgenomen waardoor de hoofdletters ook meegekomen zijn.

• EvelineM

EvelineM

Nieuwsredacteur
Performance-nodes kan inderdaad wel met een kleine letter, daar heb je gelijk in.

• EnigmA-X
sypie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:46:
[...]
Verder is ramgeheugen een pleonasme. In "RAM" zit al geheugen verwerkt.
Jeen. Dat lijkt mij gewoon een keuze en is hierboven ook al toegelicht.
Verder is er, naast een cachegeheugen, geen ander geheugen te vinden in een computer of server.
Niet helemaal waar. Op een (dedicated) GPU zit ook (meestal) geheugen. Ik ga niet de beerput openen van mensen die NVMe/diskspace ook kwalificeren als geheugen. Wel iets om rekening mee te houden misschien, hoe vervelend/onterecht dat ook voelt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat mensen opslag en geheugen door elkaar halen weet ik, ik begrijp het alleen niet.

Verder moet dat niet uitmaken, aangezien
Omdat we voor een techsavvy publiek schrijven
. Die extra duiding is dus aardig overbodig.

• EnigmA-X
sypie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:06:

. Die extra duiding is dus aardig overbodig.
Dat is jouw mening, want ik nog steeds meerdere soorten/smaken geheugen benoemen. Zoals eerder genoemd, geheugen op de GPU. Een ander voorbeeld (omdat je ook specifiek servers noemt) is bijvoorbeeld geheugen dat hoort bij 'lights out management' (zoals Dell DRAC of HPe iLO).

Ik ben het wel met je eens dat RAM vrijwel in alle gevallen wijst naar het systeem werkgeheugen (op het moederbord), meestal direct verbonden met de CPU tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:14
Wat is er mis met het woord "werkgeheugen" gebruiken? In de pricewatch wordt dit ook gebruikt in de categorie "Geheugen intern"
Pagina: 1