Windows 11 Display settings worden niet bewaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 23:22
Ik heb 4 displays aangesloten op een AMD 6900XT in Windows 11
Alle vier de displays geven keurig beeld met de desktop extended over 4 schermen.
Windows is helemaal up-to-date en ook de laatste AMD Drivers zijn geinstaleerd, versie 24.8.1

Echter, als ik de volgorde en/of orientatie van de schermen wijzig in windows dan wordt dit na een reboot niet bewaard. Windows start elke keer weer op met deze display order:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-b_CxHcz2QJIBZJm7QG-KiAzCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqTUVQmUNWwHJtfPmQ4wv8hM.png?f=fotoalbum_large

Voor de duidelijkheid, ik wil dus bv. scherm 4 links van scherm 1 plaatsen, zoals de fysieke opstelling is. Dat lukt wel, maar na een reboot staat alles weer zoals in bovenstaand plaatje.

Op Google kan ik niet echt een antwoord vinden, dus hopelijk heeft hier iemand een oplossing.

Beste antwoord (via Sleepie op 26-09-2024 22:40)

• MikeRoG
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Is DisplayFusion dan niet iets voor je?

Ikzelf heb geen ervaring mee maar lees er regelmatig erover. Met dit kan je bijv. een sneltoets maken die in 1 keer naar jouw schermvolgorde gaat. Dat scheelt elke keer disconnecten.

Wellicht brengt dit je een uitkomst.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sleepie
Voor als iemand dit later nog eens tegenkomt:
Het probleem is opgelost.

De laatst toegevoegde monitor heeft 1 mini-HDMO poort waar mee hij is aangesloten op de video kaart. Dat betekent dat er dus een USB-C voeding aangesloten moet worden.
De monitor heeft twee USB-C poorten, en de kabel had ik aangesloten op de onderste poort (de poort die ook display over USB-C ondersteunt).
Ik heb dit gewijzigd naar de tweede USB-C poort en het probleem is spontaan verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Sleepie schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:48:
Voor als iemand dit later nog eens tegenkomt:
Het probleem is opgelost.

De laatst toegevoegde monitor heeft 1 mini-HDMO poort waar mee hij is aangesloten op de video kaart. Dat betekent dat er dus een USB-C voeding aangesloten moet worden.
De monitor heeft twee USB-C poorten, en de kabel had ik aangesloten op de onderste poort (de poort die ook display over USB-C ondersteunt).
Ik heb dit gewijzigd naar de tweede USB-C poort en het probleem is spontaan verdwenen.
Het blijkt toch nog net even iets anders te zijn dan hierboven vermeld (en vervelender).
Als ik de laatst toegevoegde monitor (Amazon chinees 16.6 inch, die het verder prima doet) aangesloten laat, dan gaat het bij opstarten fout. Dan krijg ik de 1-2-3-4 volgorde van de startpost.

Als ik deze monitor los haal (voeding eraf, usb kabel disconnecten -uitzetten met de powerknop werkt NIET) dan gaat alles goed.
De eerste drie monitoren worden netjes weergegeven zoals ik ze geconfigureerd heb en als ik de vierde aanzet, blijft dit wel behouden.

Ik moet nu dus bij elke opstart/restart deze vierde monitor disconnecten, daar word ik niet vrolijk van.
Als iemand nog suggesties heeft, hoor ik ze graag!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Niet online

Ikzelf heb geen ervaring mee maar lees er regelmatig erover. Met dit kan je bijv. een sneltoets maken die in 1 keer naar jouw schermvolgorde gaat. Dat scheelt elke keer disconnecten.

• Sleepie
MikeRoG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:58:

Dat zou kunnen werken.
Ik had niet naar software matige oplossingen gekeken omdat ik eigenlijk dacht dat als Windows er een potje van maakt, dat dit soort tools dan ook niet veel kunnen uitrichten.
Maar het is zeker de moeite waard om eens te bekijken, ik zie dat er een gratis versie is, dus dat ga ik zeker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeRoG
  • Niet online
Je had gezegd dat het scherm gewoon doet buiten Windows bootproces om. Dat lijkt mij geen hardware issue.

Windows raakt één of ander manier in de war met het initialiseren van de schermen in de bootproces waardoor jouw ingestelde volgorde verknald wordt. En dit soort software helpt een handje om alles weer naar wens te krijgen met 1 druk op de knop als het ware.

Ik heb een theorie maar ping me er niet aan vast. Het kan zijn dat het scherm als USB-device wordt geïnitialiseerd door Windows. En USB drivers worden veel eerder ingeladen dan videodrivers.
Videodrivers worden pas ingeladen wanneer Windows overgaat naar het loginscherm.

Omdat je scherm aangesloten hebt met mini-HDMI > HDMI + USB C, als ik je goed begrijpt?

Nogmaals, ping me er niet aan vast, is een theoretische gedachte.

• Sleepie
Ja die gedachte kan best wel eens kloppen. Scherm is aangesloten via mini-HDMI, met een USB-C voeding (een losse,, niet via PC)

Ik ben het met je eens dat het geen hardware probleem is, het schermpje werkt prima. Het is zoals je zegt Windows wat op een of andere manier in de war raakr.
Ik ga DisplayFusion proberen, maar heb vandaag geen tijd meer hiervoor. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt. Thanks!1

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
Dit eens proberen?

https://github.com/kangyu-california/PersistentWindows
What is PersistentWindows?

A poorly named utility that persists window positions and size when the monitor display count/resolution adjusts and restores back to its previous settings.

For those of you with multi-monitors running on a mixture of DisplayPort and any other connection, you can run this tool and not have to worry about re-arranging when all is back to normal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
MikeRoG schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:58:

DisplayFusion werkt als een tierelier. Even zoeken tussen alle mogelijke instellingen maar ik heb twee profielen aangemaakt en kan makkelijk switchen.
Display volgorde en layout blijft daarbij gewoon bewaard.
Pagina: 1