Buiten unit airco voortuin niet aan gevel maar op de grond

Pagina: 1
Acties:

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 06:10
Beste tweakers,

Wij zitten er aan te denken om een airco te nemen. We lezen voornamelijk dat als de buitenunit in de voortuin staat dit als uitbreiding van je woning gezien kan worden en dus vergunningsplichtig is

Ik heb contact opgenomen met mijn gemeente met de vraag in hoeverre wij een vergunning nodig hebben. hierop kregen wij een standaard bericht dat we een vergunningscheck kunnen laten uitvoeren voor 200-300 euro en dat als dan blijkt dat er een vergunning moet komen, deze in mindering worden gebracht van de vergunningsaanvraagkosten (1200 euro).

Ik vind dat persoonlijk echt veel geld voor een simpele buitenunit. Maar hoe zit het nu precies? Wij willen de buitenunit op de grond plaatsen en dus niet bevestigen aan de gevels. De leidingen zouden wij dan onder de grond door de kruipruimte de woonkamer in willen krijgen.

Voor een standbeeld/plantenbak, buitenkraan of buitenstopcontact hoeven wij ook geen vergunning aan te vragen, waarom is dit wel nodig voor een buitenunit?

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Makkelijk te beantwoorden is het niet:

https://www.schulinck.nl/...-omgevingsvergunningvrij/

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Vergunning of niet, heb je ook al gekeken of je geen geluidshinder bij de buren gaat veroorzaken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jboy1991
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:02:
Vergunning of niet, heb je ook al gekeken of je geen geluidshinder bij de buren gaat veroorzaken?
Beide buren hebben zelf een airco (wel is waar achter in de tuin). En daar hebben wij (en zij van elkaar) geen last van,

Ik zie dan niet in waarom onze airco dat wel bij hen zou moeten doen.
Lastige is dat zij zich voornamelijk focussen op het bevestigen aan de gevel (of ik lees erover heen). Maar wij willen het echt op de grond in de tuin plaatsen. (Wel dichtbij de gevel)

[ Voor 34% gewijzigd door Jboy1991 op 18-09-2024 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Jboy1991 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:10:[...]Beide buren hebben zelf een airco (wel is waar achter in de tuin). En daar hebben wij (en zij van elkaar) geen last van,
Ik zie dat wel in, daar is wetgeving voor gemaakt namelijk.
Dat iemand iets doet wat (misschien) wettelijk niet mag is nog geen vrijbrief om dat zelf dan ook maar te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jboy1991 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:10:
[...]

Beide buren hebben zelf een airco (wel is waar achter in de tuin). En daar hebben wij (en zij van elkaar) geen last van,

[...]

Lastige is dat zij zich voornamelijk focussen op het bevestigen aan de gevel (of ik lees erover heen). Maar wij willen het echt op de grond in de tuin plaatsen. (Wel dichtbij de gevel)
Onder de kop "Uitzonderingen bouwen" word er uitleg gegeven wat er van toepassing is als ie op de grond geplaatst word. Daarbij geeft hij aan dat er over het algemeen geen vergunning nodig is.

Het zijn echter nogal wat artikelen die hij aanhaalt, misschien dat deze wat duidelijker is:

https://iplo.nl/thema/bou...vrije-airco-warmtepompen/

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37
Totdat je nieuwe buren krijgt die er wel een punt van maken.
Dus vergunningcheck en geluid op erfgrens uitrekenen.

• Jboy1991
Omgevingscheck hebben we gedaan en daar worden we doorverwezen naar de gemeente en waterschappen.

Het voelt voor mij dus dat wij geld moeten uitgeven om te achterhalen of een vergunning wel of niet nodig is

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Jboy1991 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:28:
Omgevingscheck hebben we gedaan en daar worden we doorverwezen naar de gemeente en waterschappen.

Het voelt voor mij dus dat wij geld moeten uitgeven om te achterhalen of een vergunning wel of niet nodig is
ja dus, of je zet 'm in de achtertuin net zoals de rest? Voortuin is bijna alles vergunningsplichtig. Wel een dure gemeetne overigens maar dat is een ander punt van discussie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Jboy1991 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:28:Omgevingscheck hebben we gedaan en daar worden we doorverwezen naar de gemeente en waterschappen.
Goh, alsof die mensen die de (juridisch vaak ingewikkelde) aanvraag gaan beoordelen dat voor nop voor jou gaan doen omdat jij vindt dat dat wel gratis kan?
Bovendien, jij wilt er graag warmpjes of koel bij zitten in de winter/zomer, dan dien je je wel te conformeren aan het Burgerlijk Wetboek waar o.m. regels staan die gelden voor buren onderling. De regels van burenrecht hebben vaak te maken met het voorkomen van hinder (artikelen 5:37 t/m 5:69, Burgerlijk Wetboek).

• Jboy1991
Yaksa schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:57:
[...]

Goh, alsof die mensen die de (juridisch vaak ingewikkelde) aanvraag gaan beoordelen dat voor nop voor jou gaan doen omdat jij vindt dat dat wel gratis kan?
Bovendien, jij wilt er graag warmpjes of koel bij zitten in de winter/zomer, dan dien je je wel te conformeren aan het Burgerlijk Wetboek waar o.m. regels staan die gelden voor buren onderling. De regels van burenrecht hebben vaak te maken met het voorkomen van hinder (artikelen 5:37 t/m 5:69, Burgerlijk Wetboek).
Volgens mij betaal ik gewoon gemeentelijke belastingen en daarnaast verwacht ik dat in deze tijden waarbij een airco als alternatief voor verwarming wordt aangemerkt er duidelijke richtlijnen zijn wat wel en niet mag

Dat een vergunningaanvraag geld kost ben ik het met je eens. Maar vind het gek dat ik moet betalen om te kunnen achterhalen of ik een vergunning nodig heb. De gemeente verwijst mij naar die vergunningcheck website maar die website verwijst mij terug naar de gemeente / waterschappen.

Contact opgenomen met de gemeente en die gaven weer aan dat zij mijn vraag niet kunnen beantwoorden en dat ik daarvoor een verkennend initiatief kan doen en dit kost dus geld. Die daarnaast wel in mindering wordt gebracht als we een omgevingsaanvraag gaan doen.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

Het feit dat de gemeente je vraag niet direct kan beantwoorden zegt genoeg. Even afstemmen met je buren dat het ok voor hen is en dan gewoon neerzetten. Zorg wel dat het netjes gebeurt met eventueel wat beplanting ervoor.

[ Voor 19% gewijzigd door DIY op 18-09-2024 22:25 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Paar puntjes van aandacht:

Constructieaanpassingen aan je huis aan voorkant zijn (bijna) altijd vergunningplichtig, zelfs een dakje voor je fiets.

Je airco mag maximaal 40 dB op erfgrens afgeven, hoe groot is de voortuin tot de stoep?
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Tip, je zal bij dure aircos 3 meter nodig hebben. Pak je een normale airco zal je eerder 5 a 6 meter nodig hebben.

De airco wil je niet rechtstreeks op grond hebben ivm mieren en andere insecten, levert erg veel schade op. Minimaal op pootjes van 10 cm hoog. (Kunnen ook 2 rubberen blokken zijn).

Tot slot is er nog een stukje welstandscommissie. Als die aanwezig is in jouw wijk zal elke verandering van aanzicht besproken moeten worden. Dit kan zo ver gaan als welke kleur je je huis mag verven... Een airco aan voorkant die zichtbaar is vanuit de straat zal helemaal uit den boze zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 19-09-2024 07:14 ]

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-05 11:54
Leesvoer;

Beleid inzake vergunningverlening en handhaving (illegale) airco-units en schotelantennes

Hiermee kun je redelijk ver komen. Ook kun je in de documenten van de gemeente zelf veel vinden door te kijken naar verleende vergunningen of door te zoeken in beleidsdocumenten.

[ Voor 25% gewijzigd door Grutte Pier op 19-09-2024 08:58 ]

Pagina: 1