Elga Ace - 8kW Monoblock een goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 17:47
Beste,
Ik heb via Vereniging eigen huis een warmtepomp aanbod ontvangen.
Het gaat om de
Remeha Elga Ace - 8kW Monoblock.
Het aanbod is 3800 incl installatie (subsidie al eraf). Dit zal in hybride opstelling zijn, voor fe zal er ca 4k bijkomen.

Het huis dat wij recent gekocht hebben: half vrijstaand, uit 1914, is redelijk geisoleerd (dak, vloer , wand op sommige plekken, overal dubbelglas en in een aantal kozijnen hr++, alleen 1 kamer heeft enkelglas).
Het huis een een flinke oppervlakte, 350m2+.
De woonkamer en keuken liggen in de aanbouw van +- 60m2. Hier willen wij vloerverwarming plaatsen, dit zal deze winter op eigen houtje gebeuren.
Momenteel wonen wij op de 1e verdieping waar (redelijk recente) radiatoren zijn.

Ik kan weinig tot geen ervaringen voor deze wp vinden. In de dedicated remeha elga ace topic is specifiek aangegeven dat de topic voor de 4 en 6kw versie is. Ook geen cop waardes voor 45°c kan ik vinden, ik gok namelijk dat 35 nog te ambitieus is, zonder vvw.

In principe denk ik, we gaan het gewoon zien. Echter ben ik ietwat huiverig over de 59db geluidsdruk. Maar nu ik dit typ, valt me in dat hij in de winter draait, waarin wij sowieso geen dagenlang in de tuin zitten.

Hoe dan ook, heeft er iemand ervaring met dit model?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 10:05
Ik zou eerst eens het hele plan uit gaan werken en dan zien welke WP daar goed bijpast. FE met deze WP is in ieder geval absoluut geen optie gezien de omschrijving van de woning.

PS, dubbelglas kan HR++ zijn, maar het kan ook van de eerste generatie zijn (eind jaren 70, waarschijnlijk inmiddels lek) en dat isoleert niet best.

• ment0
Het dubbelglas is geen hr++, vandaar dat ik dit apart aangaf. Ah, maar ik zie, mijn duits heeft me weer eens genakt. Ik pas de op aan.
Wat aan de woning, maakt het, dat fe met deze warmtepomp niet gaat lukken? Initiëel is sowieso de bedoeling om hybride te gaan en dan later, na verdere aanpassingen aan het huis, naar fe te gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door ment0 op 18-09-2024 20:48 ]

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 10:05
ment0 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:43:
Het dubbelglas is geen hr++, vandaar dat ik dit apart aangaf. Ah, maar ik zie, mijn duits heeft me weer eens genakt. Ik pas de op aan.
Wat aan de woning, maakt het, dat fe met deze warmtepomp niet gaat lukken? Initiëel is sowieso de bedoeling om hybride te gaan en dan later, na verdere aanpassingen aan het huis, naar fe te gaan.
350 m2 is een kast van een huis voor Nederlandse begrippen, matige isolatie, dat gaat een serieus warmteverlies opleveren in de winter, geen vloerverwarming dus hogere afgifte temperatuur is ook minder vermogen beschikbaar. Dat sommetje maakt dat iedereen in de branche direct zou moeten snappen dat je er met een 8 kW WP echt niet komt.

Heb je inzicht in het historisch gasverbruik?

• ment0
Helaas geen inzicht in historisch gasverbruik. Behalve dat de vorige bewoner het hele huis (incl zolder (waar enkelglas dakkappellen en lekke dakramen zitten/zaten), thermostaat hing in de aanbouw met een schuifpui ernaast die permanent een kier open is, verwarmde en zich bont en blauw betaalde en uiteindelijk met petroleum kachels aan de gang is geweest.

Ik had het iets genuanceerder moeten opschrijven:
De zolder van ca 85m2 gaat niet met radiatoren verwarmd worden. Hier komt een airco te hangen.

De 1e verdieping grotendeels wel, behalve de badkamer, hier komt voor 90% een electrische vloerverwarming omwille de opbouwhoogte.

Op de begane grond (aanbouw) gaan we dus 60m2 vloerverwarming krijgen en rest zal minimaal verwarmd worden, een dikke 40-50 m2 van de begane grond hebben geen radiatoren oid (garage, gang en werkplaats).

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:14
Dit is wel een plan om uit te werken. Ik zou wat meer geld uitgeven of het stapsgewijs uitvoeren.
Ik zou ook op de 1e wat airco’s hangen.
Op de B.G.G. naast de vloerverwarming laag temperatuur afgifte radiatoren zetten bv Radson E flow
Als je dat dan optelt op de b.g.g. dan weet je hoeveel afgifte je max kwijt kunt en daar het vermogen op aanpassen.
Je kunt ook alleen de ruimtes verwarmen die je wil verwarmen. Maar let op, dat werkt niet goed als het heel koud is. Dan wordt het huis onbehaaglijk.

Dan zou ik kijken naar een warmtepomp voor de alleen de B.G.G. en sanitair warmwater.
Je kunt beginnen met de warmtepomp, bv een monobloc.
Stel je neemt een goede op propaan, dan neem je de monobloc en een hydrobinnendeel.
In dat binnendeel zit al een 3 wegklep en naverwarmer.
Dan hoef je later alleen een tank erbij te plaatsen.
Pagina: 1