Vraag

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Beste Tweaker,

Ik woon nu bijna één jaar in mijn huis uit 1993. In dit kleine jaar heb ik veel veranderd en geklust. Echter heb ik altijd met een raadsel gezeten. Ik heb vrij snel de stoppenkast vervangen voor een groepenkast. Toen heb ik direct alle groepen gelabeld en dus gecontroleerd wat alles was.

Er was één groep, welke ik na meerdere malen door het huis gelopen te zijn met deze uitgeschakeld, niet kon labelen. Ik kon namelijk niets vinden wat op dat moment niet werkte en ook geen stopcontact/lampje wat het niet deed.

Ik heb toen de draden losgemaakt in de groepenkast, de stofzuiger op de buis gezet. En in het huis overal geluisterd. Helaas zonder resultaat.

De betreffende groep staat ondertussen al heel wat maanden uit. En nogsteeds ben ik niets tegengekomen. Dus heb ik de vraag: hebben jullie wellicht enig idee?

De oude bewoners weten het niet, ik heb de mechanische ventilatie knop weggehaald en dichtgesmeerd voor de plaatsing van de nieuwe keuken. Deze oude ventilatie zat echter niet op een eigen groep vertelde een electricien mij. Hier twijfel ik aan omdat dit de enige logische verklaring is voor mij nu.

Boven in de hoofdslaapkamer heb ik een loze leiding dichtgesmeerd waar nog een coax kabel inzat. Verder heb ik echt overal gezocht, kruipruimte, tuin, op zolder achter de schotten. Ik heb een electricien laten komen maar deze had ook geen idee (heeft ook niet heel lang gezocht).

Ik ben van plan om wat extra loze leidingen naar zolder aan te leggen. Mocht deze groep wellicht ergens op zolder uitkomen scheeld dat één leiding. En 2 gaten door de verdiepingsvloeren.

Alle reacties

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Wat ik hier heb, of naja had, was dat er een hele losse groep was voor het vonkje van het gasfornuis :p Hoe dan ook, ik vermoed dat hij wel voor de ventilatie was ;)

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Oude boilergroep?

Wise enough to play the fool

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:03
Trekdraad er in steken en kijken hoe ver je komt?
Eventueel de stroomdraden er eerst uithalen.

Zo'n metalen spiraal trekdraad maakt flink herrie als je die heen en weer schuift.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gokje, voor buiten. Verlichting, schuurlicht, zoiets?

Of is het een aparte groep voor een droger die uitkomt naast je wasmachine?

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 18-09-2024 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vraag het anders eens bij de buren.
Ik vermoed een groep voor een wasmachine oi dat ergens uit komt maar vers overheen getegeld is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Rookmelders?

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:12
Badkamer vervangen? Vroeger wellicht een whirlpool/bubbelbad gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik heb ook zo'n loze groep en vermoed dat hij naar mijn badkamer loopt. Daar had de vorige bewoner namelijk gewoon een wasmachine staan maar na de verbouwing hebben wij die op zolder gezet. Zou zomaar zoiets kunnen zijn.

en een schopje naar DEI

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dnh300
Jelle Brolnir schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:18:
Wat ik hier heb, of naja had, was dat er een hele losse groep was voor het vonkje van het gasfornuis :p Hoe dan ook, ik vermoed dat hij wel voor de ventilatie was ;)
Denk ik dus ook!…

• dnh300
Nee, vorige bewoners hadden geen boiler of iets in die richting.

• dnh300
pagani schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:30:
Gokje, voor buiten. Verlichting, schuurlicht, zoiets?

Of is het een aparte groep voor een droger die uitkomt naast je wasmachine?
Nope, stroom voor buitenverlichting en schuur heb ik allemaal kunnen vinden.

• dnh300
JukeboxBill schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:25:
Trekdraad er in steken en kijken hoe ver je komt?
Eventueel de stroomdraden er eerst uithalen.

Zo'n metalen spiraal trekdraad maakt flink herrie als je die heen en weer schuift.
Dit heb ik geprobeerd, ik kwam niet ver. De stroomdraden zou ik er wel uit willen halen alleen dat lukt niet. Ik heb er zelfs bijna aan gehangen. Zijn hier nog trucjes voor?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
In 1993 was de kans klein dat er een aparte groep gemaakt werd voor alleen de mechanische ventilatie.

Weet je toevallig of de groep achter een aardlek zat in de oude opstelling?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
dnh300 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:40:
Dit heb ik geprobeerd, ik kwam niet ver. De stroomdraden zou ik er wel uit willen halen alleen dat lukt niet. Ik heb er zelfs bijna aan gehangen. Zijn hier nog trucjes voor?
Die draden zitten of ergens vast aan een WCD of zitten ergens vast in gips dat in de oude WCD gesmeerd is.

Zit er niet ergens in je keuken nog een verdwaalde WCD?
Of misschien in de badkamer achter de spiegelkast?

Spel en typfouten voorbehouden

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:50
Gonadan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:47:
Ik heb ook zo'n loze groep en vermoed dat hij naar mijn badkamer loopt. Daar had de vorige bewoner namelijk gewoon een wasmachine staan maar na de verbouwing hebben wij die op zolder gezet. Zou zomaar zoiets kunnen zijn.

[Mbr] en een schopje naar DEI[/]
Ik had dit ook. Laatst mijn groepenkast gelabeld, maar er bleef een groep over die ik niet kon plaatsen. Toen besloten die uit te zetten en dan zou ik het wel merken (of niet) dacht ik. Toen ik een paar weken later het stopcontact in de badkamer wilde gebruiken die ik slechts zelden gebruik werkte het niet. Dat was dus die groep. Misschien ook vanuit verleden voor de wasmachine.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
FredvZ schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:46:
[...]

Die draden zitten of ergens vast aan een WCD of zitten ergens vast in gips dat in de oude WCD gesmeerd is.

Zit er niet ergens in je keuken nog een verdwaalde WCD?
Of misschien in de badkamer achter de spiegelkast?
Of deze achter een aardlek zaten durf ik niet te zeggen. In de keuken is alleen de knop voor de mechanische ventilatie dichtgesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
VidaR-9 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:53:
[...]

Ik had dit ook. Laatst mijn groepenkast gelabeld, maar er bleef een groep over die ik niet kon plaatsen. Toen besloten die uit te zetten en dan zou ik het wel merken (of niet) dacht ik. Toen ik een paar weken later het stopcontact in de badkamer wilde gebruiken die ik slechts zelden gebruik werkte het niet. Dat was dus die groep. Misschien ook vanuit verleden voor de wasmachine.
Dit kan het opzich nog zijn, vroeger stond de wasmachine in de badkamer in deze huizen. Dit is later naar zolder verplaatst. De badkamer hebben de vorige bewoners zelf verbouwd. Er moet dus een stopcontact voor de wasmachine hebben gezeten.

Ik ga toevallig nu zelf aan de slag met de badkamer. Wie weet kom ik iets tegen.

Voor nu bedankt voor alle tips, ik denk dat ik de draden loshaal. Dan heb ik voor nu een vrije groep. Komt mooi uit want ik wil de tuin aansluiten op een eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Illusion

(the art of)

Je kan nog een goedkope wire tracer kopen zoals deze (https://www.amazon.nl/Gob...twerktester/dp/B08F5DBDFR) of ergens op aliexpress.

Daarmee kan je in ieder geval ongeveer vinden waar het eindigt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Ik zet mijn geld ook op de wasmachine aansluiting in de badkamer. Dikke kans dat je vrij hoog op de muur in de badkamer achter de tegels een doos tegen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
Illusion schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:32:
Je kan nog een goedkope wire tracer kopen zoals deze (https://www.amazon.nl/Gob...twerktester/dp/B08F5DBDFR) of ergens op aliexpress.

Daarmee kan je in ieder geval ongeveer vinden waar het eindigt.
Thanks, dat is altijd handig om te hebben. Denk dat ik zoiets ga bestellen. Mocht ik ooit iets vinden zal ik het hier laten weten.

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1