Laadstations in Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Overmorgen moet ik een electrische wagen (VW e-Golf , range ca. 200km) uit Noorwegen naar België rijden. Ik heb geen enkele ervaring met electrische rijden en heb geen laadpassen. Er werd me aangeraden (veel tegenstrijdig advies) om de apps ABRP en ChargeMap te installeren op mijn iPhone.
Ik neem de boot uit Oslo naar Kiel.
Mijn vraag is nu hoe ik optimaal en het voordeligst kan laden langs de Duitse en Nederlandse snelwegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
e-Golf 2017

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laden in Noorwegen lukt op sommige plaatsen met een Europese bankkaart. Op andere plaatsen heb je een echte laadpas nodig.

Beste antwoord (via Brynnie op 18-09-2024 22:47)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:41
Brynnie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:59:
Maar volgens een Tesla medewerker in Noorwegen, zou ik met deze Golf niet in Duitsland bij de (super)charters kunnen laden?
Ik zou niet weten waarom niet, volgens mij heeft de e-Golf een CCS laadpoort en daarmee kan je ook bij Tesla laden.
Let op: er zijn locaties met Tesla superchargers waar alleen Tesla's kunnen laden, en er zijn locaties waar de superchargers die open staan voor alle merken EV's. Het is het een of het ander, nooit allebei. Zorg dus dat je filtert op de juiste locaties. (zal in de app automatisch gaan als je geen Tesla als auto hebt ingevoerd)
Traject is ca 800 km.
Wat betreft timing: alles is last minute geregeld, dus veel is daar niet aan te doen.
Dat is wel serieus veel voor een e-Golf in de zomer.
Na 3 of 4x snelladen laadt je nog maar met 20 kW, en elke keer erna gaat het nog langzamer.
Om je een idee te geven, dan ben je 45 minuten aan het laden om 100 km (=1 uur) te kunnen rijden.
Dit zal aan het einde van je rit wel een probleem gaan geven in de zin dat het heel veel tijd kan gaan kosten. In de winter/bij lagere temperaturen speelt dit minder, misschien dat je er in de avond/nacht ook al minder last van hebt.

Laat je ons nog weten hoe het gegaan is straks? Het lijkt me best een uitdaging en een klein reisverslag achteraf is altijd leuk om te lezen.

Nog een algemene tip, hoe langzamer je rijdt hoe verder je komt op je accu. Als je in de problemen komt met je range dan kan langzamer rijden. Ik zou zo plannen dat je nog een marge overhoudt om eventueel naar de volgende laadmogelijkheid te rijden indien nodig.

Alle reacties

• ASW1
Beetje laat want een pas krijg je nooit meer op tijd binnen.
Gezien de korte range van deze auto zul je best vaak moeten laden.
Maar zo te horen is het niet jouw auto, krijg je er niet een of meer passen bij mee dan?
Bij Tesla superchargers kun je sowieso laden d.m.v. hun app (alleen op de locaties die open staan voor alle merken).
Langs de snelweg zul je vaak ook met een credit card kunnen laden, al is het misschien wel wat gepruts.

Nu ik erover denk; het batterijpakket van een e-Golf wordt volgens mij niet actief gekoeld, of in ieder geval onvoldoende.
Heb al wel vaker gehoord dat het pakket na herhaaldelijk snelladen steeds heter wordt en daardoor steeds trager gaat laden, waardoor je na een paar keer laden nauwelijks nog vooruit komt. (Een auto als de Nissan Leaf heeft ditzelfde euvel)

Hoeveel km moet je precies vanaf Kiel?
Het beste zou zijn als de auto volgeladen op de boot kan, of kun je aan boord ook nog laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 09:10
Brynnie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:11:
Mijn vraag
Overmorgen moet ik een electrische wagen (VW e-Golf , range ca. 200km) uit Noorwegen naar België rijden. Ik heb geen enkele ervaring met electrische rijden en heb geen laadpassen. Er werd me aangeraden (veel tegenstrijdig advies) om de apps ABRP en ChargeMap te installeren op mijn iPhone.
Ik neem de boot uit Oslo naar Kiel.
Mijn vraag is nu hoe ik optimaal en het voordeligst kan laden langs de Duitse en Nederlandse snelwegen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
e-Golf 2017

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laden in Noorwegen lukt op sommige plaatsen met een Europese bankkaart. Op andere plaatsen heb je een echte laadpas nodig.
Fiks ff een paar laadpassen van een kennis, lijkt me de kortste klap, en inderdaad even een tesla account aanmaken, kan je bij alle tesla laders ook laden.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
In feite is een creditcard en smartphone bijhebben voldoende. Met apps van ionity tesla en ENBW Mobility+ ga je Duitsland wel vlotjes kunnen doorkruisen

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:13
Inderdaad, geen laadpassen bij je hebben is niet heel slim maar zorg dat je de apps van de grote aanbieders (Ionity, Tesla, Shell e.d.) gekoppeld aan een betaalmiddel bij je hebt en je komt alsnog een heel eind (en hopelijk op je eindbestemming 😉)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wij hebben 2 jaar geleden op vakantie in Duitsland bijna alles met de enbw pas gedaan. Zonder pas gebruik je de app. Paar keer ionity, paar keer tesla; die apps zou ik zeker downloaden en instellen.

A better route planner is zeker handig en die neemt een hoop puzzelwerk uit handen.

Geen stress, gaat wel goedkomen.

Aandachtspunt: die 200km bereik wordt riant minder als je gaat stampen op de autobahn.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 18-09-2024 20:19 ]

Wise enough to play the fool

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
zoals anderen al aangeven. Tesla heeft een goede dekking en zeer voordelig. Duitsland is gemiddeld heel duur om te laden (slecht voor elkaar daar, al is het in sommige Zuid Europese landen nog minder).

Ik denk dat je met Elektroverse (super app, goedkoop en veel functionaliteit) ook veel laders kunt activeren zonder laadpas, dus met app zelf. Verder kun je Lidl en Aldi veel betalen met gewone pas vgm. Suc6

• Brynnie
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties totnogtoe. Laadpassen regelen is helaas geen optie. De abrp planner is geïnstalleerd. De Tesla app is geïnstalleerd en gekoppeld aan een bankkaart. Maar volgens een Tesla medewerker in Noorwegen, zou ik met deze Golf niet in Duitsland bij de (super)charters kunnen laden?

Traject is ca 800 km.
Wat betreft timing: alles is last minute geregeld, dus veel is daar niet aan te doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Brynnie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:59:
Maar volgens een Tesla medewerker in Noorwegen, zou ik met deze Golf niet in Duitsland bij de (super)charters kunnen laden?
Ik zou niet weten waarom niet, volgens mij heeft de e-Golf een CCS laadpoort en daarmee kan je ook bij Tesla laden.
Let op: er zijn locaties met Tesla superchargers waar alleen Tesla's kunnen laden, en er zijn locaties waar de superchargers die open staan voor alle merken EV's. Het is het een of het ander, nooit allebei. Zorg dus dat je filtert op de juiste locaties. (zal in de app automatisch gaan als je geen Tesla als auto hebt ingevoerd)
Traject is ca 800 km.
Dat is wel serieus veel voor een e-Golf in de zomer.
Na 3 of 4x snelladen laadt je nog maar met 20 kW, en elke keer erna gaat het nog langzamer.
Om je een idee te geven, dan ben je 45 minuten aan het laden om 100 km (=1 uur) te kunnen rijden.
Dit zal aan het einde van je rit wel een probleem gaan geven in de zin dat het heel veel tijd kan gaan kosten. In de winter/bij lagere temperaturen speelt dit minder, misschien dat je er in de avond/nacht ook al minder last van hebt.

Laat je ons nog weten hoe het gegaan is straks? Het lijkt me best een uitdaging en een klein reisverslag achteraf is altijd leuk om te lezen.

Nog een algemene tip, hoe langzamer je rijdt hoe verder je komt op je accu. Als je in de problemen komt met je range dan kan langzamer rijden. Ik zou zo plannen dat je nog een marge overhoudt om eventueel naar de volgende laadmogelijkheid te rijden indien nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Rit is goed verlopen. Heb niet alle details genoteerd, maar uiteindelijk 4x geladen tot gemiddeld 85% bij FastNed en Tesla (lukte zonder problemen). Actieradius met volle batterij bleek gemiddeld 258 km.

Nog kort een 5e keer geladen op 20km van eindbestemming om niet met te kleine restwaarde aan te komen. Als we die laatste keer niet hadden geladen, raakten we wel op de eindbestemming met 20km “over”, maar dat vonden we te weinig, dus hebben we ervoor gekozen om nog wat bij te laden.

Van verval van laadsnelheid om sneller verbruik van batterij na een hele dag rijden was weinig tot niks te merken.
Pagina: 1