Advies aan te schaffen soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In onze zoektocht naar een goede geluidservaring bij onze nieuwe LG OLED 65" komen we op een aantal opties uit, waarbij wij enige hulp van 'audiofielen' kunnen gebruiken. We hadden, lach niet, nog altijd een 2.0 setje staan, maar ben nu toch wel toe aan de volledige beleving.

We kijken tv-series, tv-programma's, spelen muziek via Apple Music af en kijken af en toe films waarbij het geluid vaak in Dolby Atmos wordt aangeboden.

De volgens mij bekroonde Samsung QC-990D spreekt mij wel aan, ware het niet dat ik overal lees dat de achterspeakers áchter de bank geplaatst moet worden: dat gaat bij ons niet lukken vanwege ruimte. De bank zal tegen de muur moeten komen te staan, de achterspeakers zouden er wel naast kunnen staan. Beïnvloed dit de ervaring?

Een andere optie is zijn kleinere broertje: Samsung QC-930C, ik heb alleen verschil gelezen in aantal kanalen: 9 in plaats van 11 van de grote broer. Is dat iets wat wij gaan merken?

Als laatste zijn er natuurlijk opties van Sonos, zoals de Arc. Die mist een subwoofer en achterspeakers. Ik neem aan dat de beleving dat direct anders is dan een volledige set? Alle advies is welkom, in verband met de cashback vind ik zelf de Samsung's wel interessant t.o.v. bijvoorbeeld de high-end soundbars van LG. En het liefst eigenlijk gewoon een soundbar met subwoofer en goed geluid. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Laat ik je dan meteen uit de droom helpen. Geen enkele soundbar gaat je een echte surroundsoundbeleving geven. Het blijft bij benadering en doe-alsof-surround. Waarom? Omdat je de speakers op de juiste locatie mist.

Een dure 11-kanaalssoundbar heeft weliswaar meer weerkaatsende speakertjes, maar nog steeds de meeste daarvan in dat smalle balkje onder de tv.

Als je gebonden bent aan die formfactor zou ik in elk geval voor de opties met achterspeakers en een subwoofer gaan. Achterspeakers mogen ook net boven oorhoogte naast de bank of boven de bank aan de muur, waar de bank ook tegenaan staat. Heb ik hier ook en dat is geen probleem.

Is surroundsound echt belangrijk voor je, ga dan voor een receiver met losse speakers.

Edit: dat wil overigens niet zeggen dat je geen reuzegroot plezier van een soundbar kunt hebben, maar ik geef liever een nuchter advies, zodat je geen honderden euro's extra uitgeeft aan een soundbar die alsnog niet doet wat je hoopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 18-09-2024 20:57 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat de bovenbuurman zegt inderdaad.

Kun je aangeven uit wat die 2.0 set momenteel bestaat? Als je het virtuele surroundgeluid buiten beschouwing laat, zou het zelfs zomaar kunnen zijn dat je er qua geluidskwaliteit op achteruit gaat ten opzichte van wat je nu heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Niet lachen, er staat een Bose Companion 2 Series II. Eigenlijk voor computers, maar gaf prima geluid. Maar als ik m’n AirPods in doe en hoor wat voor beleving Dolby Atmos dan geeft. Moet er wel bij melden dat mijn rechteroor kapot is geboren en dus niet alles mee krijg, maar wel verschil kan horen tussen mono of Atmos.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iedereen is ergens begonnen @THE_BASE dus daar hoeft echt niemand om te lachen. Ik kocht een radio voor een kwartje en verbond daar houtje-touwtje van alles aan. Dat doen we bijna allemaal, totdat we bijeen hebben waar we helemaal blij van worden. En ongeacht of dat Bose, een kwartjesradio, een soundbar of een festivalspeaker is, we zijn allemaal liefhebbers.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:58
Van wat ik lees is de Samsung QC990 een goede soundbar voor een goede prijs. De surroundbeleving zal best oké zijn, omdat er fysieke achter speakers en een subwoofer bij zit. Als er ook nog eens cashback op zit, zou ik die lekker bestellen en kijken of je het wat vindt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels aan het kijken naar de Q930 aangezien dat misschien al voldoende is en behoorlijk wat geld scheelt. Tot er hier in huis iemand riep: zijn twee Homepod’s geen optie. :)

Aangezien we gaan verhuizen, is het misschien verstandig om te wachten tot we in de nieuwe setting kunnen testen. Ik lees hier en daar dat een soundbar in elke kamer weer een ander geluid kan geven?

[ Voor 36% gewijzigd door THE_BASE op 19-09-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

THE_BASE schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:36:
Inmiddels aan het kijken naar de Q930 aangezien dat misschien al voldoende is en behoorlijk wat geld scheelt. Tot er hier in huis iemand riep: zijn twee Homepod’s geen optie. :)

Aangezien we gaan verhuizen, is het misschien verstandig om te wachten tot we in de nieuwe setting kunnen testen. Ik lees hier en daar dat een soundbar in elke kamer weer een ander geluid kan geven?
Hoewel een speaker van zichzelf natuurlijk 1 geluid geeft, hoor je ook de akoestiek van de kamer. Als er veel/weinig ruimte is, dempende meubels en gordijnen, etc, dan kan het in de winkel anders klinken dan bij jou thuis in de woonkamer of slaapkamer en dus ook weer anders in je nieuwe huis.

Pagina: 1