Hoe inschakelen elektrisch kacheltje bij terugleveren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 14:34
Het zal waarschijnlijk al ergens al in topic staan maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Slimme stekkers, Shelly relais, Home Assistant, HomeWizard en nog veel meer.

We hebben zonnepanelen. Aan de P1 poort van de slimme meter is een YouLess gekoppeld die op Enelogic keurig de hoeveelheid teruggeleverde kWh's aangeeft.

Ik wil zodra er meer dan ons verbruik geproduceerd wordt door de zonnepanelen, niet de energie terugleveren maar zoveel mogelijk zelf consumeren. Door automatisch een elektrisch kacheltje aan te zetten.
Daar zal natuurlijk een hysterese in moeten zitten om aan/uit flipperen te voorkomen bij een wolkje of ingeschakeling van een verbruiker.
Voorlopig hebben we geen wilde plannen met domotica maar het zou wel fijn zijn om historische overzichten zoals Enelogic geeft (verbruik, teruglevering) te kunnen blijven bekijken.

Mijn vraag is hoe ik e.e.a. op een eenvoudige manier kan realiseren?

Alle reacties

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 09:55

eagle00789

Est. November 2005

Je zult hiervoor toch ergens iets van een stukje home automation moeten hebben die:
a. de enelogic of de Youless kan uitlezen
b. berekent of je aan het terugleveren bent
c. de kachel aan maakt.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:14
Als je iets kant-en-klaar wilt zou je misschien zoiets kunnen zoeken/bemachtigen:

https://www.tech4ushop.nl/srm-301-16a.html

Ik zocht op "netto terugleveren relais".

Het kan natuurlijk goedkoper door zelf eea te doen. P1 metertje, 230V relais en een arduino die de relais aan stuurt is ook voldoende en hoeft samen niet meer dan 20-30 eur (plus de YouLess uitlezen, wifi ofzo?) te kosten.
Komen natuurlijk je standaard gevaren bij kijken met hoogspanning..

[ Voor 61% gewijzigd door grasmanek94 op 19-09-2024 07:42 ]

• pkrpkr
grasmanek94 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:39:
Als je iets kant-en-klaar wilt zou je misschien zoiets kunnen zoeken/bemachtigen:

https://www.tech4ushop.nl/srm-301-16a.html
Bedankt! Is inderdaad duur maar wel simpel. Eigen oplossing zoals je voorstelt is flexibeler denk ik.

Ik ben 69 en zuinig op mijn tijd, de leercurve voor Arduino programmering lijkt me wat hoog.

Heb een Homewizard oplossing gezien maar daarbij is nog een kWh meter nodig om te meten wat de zonnepanelen leveren. Vermoedelijk ook een P1 splitter als we de YouLess en Enelogic willen blijven gebruiken.

Bij Home Assistant lijkt het erop dat YouLess makkelijk uitgelezen kan worden, moet dan alleen nog iets hebben om een slimme stekker of relais remote aan te sturen. Heb je een suggestie van wat daar makkelijk te realiseren is?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pkrpkr schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
[...]

Bij Home Assistant lijkt het erop dat YouLess makkelijk uitgelezen kan worden, moet dan alleen nog iets hebben om een slimme stekker of relais remote aan te sturen.
Daar zijn duizend-en-een mogelijkheden voor. Als je geen extra hardware in huis hebt voor specifieke domotica-protocollen zoals zigbee en z-wave is iets op basis van wifi het makkelijkst.Of je gaat voor een tussenstekker, losse module of unit die je op je DIN-rail klikt is aan jou. Kijk bijvoorbeeld eens bij Shelly.

Met COP1 verwarmen is overigens niet duurzaam als er niet in heel Nederland een flink overschot van groene stroom is. Want in alle andere situaties had iemand anders kunnen profiteren van je groene stroom die je nu aan het opfikken bent, maar waavoor nu extra fossiele energiebronnen ingezet worden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:21
Gizz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:59:
Met COP1 verwarmen is overigens niet duurzaam als er niet in heel Nederland een flink overschot van groene stroom is. Want in alle andere situaties had iemand anders kunnen profiteren van je groene stroom die je nu aan het opfikken bent, maar waavoor nu extra fossiele energiebronnen ingezet worden.
Dan had 'men' niet moeten zeuren hoe oneerlijk het salderen is omdat ze geen panelen hebben. Dit en de terugleverboete is daar een gevolg van. Als het financieel beter is zou ik het zelf ook opmaken met COP1. Je wordt af en toe behandeld als melkkoe, een keer voor jezelf kiezen mag ook wel. Iedere keer moet je het zelf maar oplossen, dus doen mensen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:00

V-8

Even een andere vraag; waarom zou je dit willen? Is dit daadwerkelijk gunstiger dan salderen? (ondanks je evt. terugleverboete)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
Gizz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:59:
Met iemand anders bedoel je de energiemaatschappij? Die je flink laat betalen voor het terugleveren van de stroom... Kan de bonus van de directie en aandeelhouders weer wat hoger worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Is de kachel dan ook regelbaar? Want het scheelt nogal of je 100 of 2000 watt terug levert. En bij 100 watt terug leveren wil je geen kachel aanzetten die 2000 watt verbruikt. Dan koop je netto 1900 watt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Meeste van die kachels gaan van 500-1000-2000 watt. Hangt een beetje van de PV installatie af van TS wat interessant is om op in te zetten.

Ik lever bijna niets extreem terug in de winter. Dus ik zou m dan op 500 watt zetten. Ik heb een home wizard setup en dan zou je een extra plug kunnen aansluiten die aangaat als de teruglevering boven een bepaald wattage komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Zenomyscus @LordSinclair het was totaal niet mijn bedoeling om een financiële beleidsdiscussie te starten. Omdat de beweegredenen van de TS voor deze oplossing niet duidelijk waren wilde ik (voor het geval TS denkt dat het een milieuvriendelijke optie is) aangeven dat het minder duurzaam is (qua milieu-impact) dan terugleveren aan het net. Daar kunnen anderen duizend-en-een posts tegenaan gooien over de financiële kant omdat ze niet blij zijn met zaken als terugleverboetes, maar dat doet niks af aan de daadwerkelijke milieu-impact. En ik wil het verder ook aan de TS laten of hij zijn plan toch uitvoert omdat het voor hem financieel interessant is, helemaal prima. Ik geef alleen iets mee dat wellicht nuttig is bij zijn overwegingen.

Dus zullen we verder gewoon de technische kant van zijn oplossing belichten? Het is volgens mij duidelijk dat er zowel een duurzame als financiële kant aan zit. Daar gaan meer 'grrr aandeelhouders, stomme overheid, oneerlijk voor de normale burger!' posts niks nuttigs aan toevoegen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Homewizard kan prima wat je wil als je de p1 meter en de slimme stekker neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:21
V-8 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:23:
Even een andere vraag; waarom zou je dit willen? Is dit daadwerkelijk gunstiger dan salderen? (ondanks je evt. terugleverboete)
Wel als je na salderen alsnog een overschot hebt. :)

Stel je houdt na salderen nog ~1000kWh over, daar krijg je daar 1000 * 0.045 = 45 euro voor, evt terugleverboete niet meegerekend.
1 m3 gas is grofweg 10kWh aan warmte bij COP=1 dus 1000kWh opstoken bespaart 100m3 gas. Bij een prijs van (stel) 1.30 per m3 bespaart je dat 130 euro aan gas. 130-45 = 85 euro voordeliger dan terugleveren voor een groenere planeet.
Een terugleverboete maakt dat voordeel bij zelf opstoken alleen maar groter.
Behalve wanneer je het in de zomer opwekt en in de winter saldeert en opstookt, als je daardoor toevallig nét in een hogere boetestaffel uitkomt dan is de terugleverboete ineens vaak hoger dan de besparing door het opstoken. Budget Energie heeft bijvoorbeeld zo'n constructie waarbij de hoogte van de boete bepaald wordt door het aantal gesaldeerde kWh's.

Meer ontopic: Ik denk dat je het inderdaad in de hoek van HomeWizard / Shelly moet zoeken.
Scriptje bakken in de trant van "IF P1 < -1000W THEN kachel aan". En iets van "if P1 >=0 AND kachel IS aan THEN kachel uit". Vast niet waterdicht, maar het zal z'n werk redelijk doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz-01 op 20-09-2024 12:22 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:21
Buzz-01 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
[...]

Stel je houdt na salderen nog ~1000kWh over, daar krijg je daar 1000 * 0.045 = 45 euro voor, evt terugleverboete niet meegerekend.
1 m3 gas is grofweg 10kWh aan warmte bij COP=1 dus 1000kWh opstoken bespaart 100m3 gas. Bij een prijs van (stel) 1.30 per m3 bespaart je dat 130 euro aan gas. 130-45 = 85 euro voordeliger dan terugleveren voor een groenere planeet. Een terugleverboete maakt dat voordeel bij zelf opstoken alleen maar groter.

Meer ontopic: Ik denk dat je het inderdaad in de hoek van HomeWizard / Shelly moet zoeken.
Scriptje bakken in de trant van "IF P1 < -1000W THEN kachel aan". En iets van "if P1 >=0 AND kachel IS aan THEN kachel uit". Vast niet waterdicht, maar het zal z'n werk redelijk doen.
Het is ook maar de vraag in hoeverre je dit wilt automatiseren. Ik doe dit persoonlijk door op zolder met COP1 te verwarmen. We hebben daar goede isolatie (beter dan de rest van de woning), dus de warmte blijft daar toch wel hangen. Het leuke is dat ik niet hoef te stoken met gas op die kamers. Daarnaast hoef ik het niet constant te verwarmen, wat zeker voor een werkkamer scheelt. Ik doe datzelfde ook ad-hoc in de woonkamer. Mijn partner heeft een hekel aan de herrie, maar ik zet soms die kachel daar neer als zij er niet is. Dan slaat de CV installatie uit en bespaar ik gas. Niks geautomatiseerd, maar dat werkt voor mij prima. Ik druk daarmee mijn kosten een beetje.

offtopic:
Soms vraag ik me wel eens af of het voor het milieu niet beter zou zijn als we uberhaupt met COP1 zouden stoken ten opzichte van stoken met gas. Uiteraard is een warmtepomp beter. Maar als je die investering niet kunt doen, is COP1 niet alsnog beter dan gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pkrpkr schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
[...]

Bedankt! Is inderdaad duur maar wel simpel. Eigen oplossing zoals je voorstelt is flexibeler denk ik.

Ik ben 69 en zuinig op mijn tijd, de leercurve voor Arduino programmering lijkt me wat hoog.

Heb een Homewizard oplossing gezien maar daarbij is nog een kWh meter nodig om te meten wat de zonnepanelen leveren. Vermoedelijk ook een P1 splitter als we de YouLess en Enelogic willen blijven gebruiken.

Bij Home Assistant lijkt het erop dat YouLess makkelijk uitgelezen kan worden, moet dan alleen nog iets hebben om een slimme stekker of relais remote aan te sturen. Heb je een suggestie van wat daar makkelijk te realiseren is?
Nee, je hebt geen kWh meter nodig bij HomeWizard. Zoals Alwind al aangaf is een P1 meter en een slimme stekker voldoende. Je kunt in de HomeWizard app de stekker zo instellen dat hij in en uitschakelt op basis van het terug geleverde verbruik die de P1 meter ziet. Maar dan heb je inderdaad ook een P1 splitter nodig (en volgens mij kun je die gewoon bij HomeWizard meebestellen).

Het gebruik van Home Assistant kan inderdaad ook, als je de YouLess inderdaad kunt uitlezen (heb ik niet nagezocht) dan kun je een willekeurige ondersteunde slimme stekker gebruiken, bijvoorbeeld die van Home Wizard. In Home Assistant kun je dan een automation aanmaken die de stekker aanstuurt op basis van de informatie uit de YouLess. Je hebt dan geen P1 splitter nodig, maar wel een plek waar Home Assistant kan draaien. Denk aan een PC, een Raspberry Pie, een NAS met ondersteuning voor containers, etc. Zolang het maar 24/7 draait (of, op zijn minst op de tijden dat je zon verwacht).

Maar voordat je met iets begint, vraag je jezelf dan af of het oplevert wat je wilt. Want de kachel zal waarschijnlijk een thermostaat hebben en zal op momenten uit kunnen schakelen. Hij zal sowieso niet kunnen zorgen dat je exact op 0 uit komt.

Dus als de kachel te weinig verbruikt, lever je nog steeds terug, betaal je de terugleverboete maar kun je wel een paar cent terug krijgen voor je opgewekte energie. En dan is het zonde dat je een deel van die energie al weggefikt hebt. Omgekeerd, als de kachel teveel verbruikt dan trek je stroom uit het net waar je voor moet betalen.

En dan heb ik het nog niet eens over de aanschafkosten en mogelijke energiekosten van de hardware gehad. Ga je voor de volledige Home Wizard oplossing dan vallen de energiekosten wel mee, maar zit je wel met de aanschafkosten voor 3 apparaten (P1 meter, P1 splitter en slimme stekker). Ga je voor een oplossing met Home Assistant en installeer je die op apperatuur die nu al 24/7 draait (zoals je NAS) dan heb je enkel de aanschaf van een slimme stekker. Maar als je speciaal apparatuur aan gaat laten staan om Home Assistant te kunnen draaien, dan verbruikt dat natuurlijk ook energie.

Natuurlijk, een hobby mag geld kosten. Dus als je denkt in home-automation een (nieuwe) leuke hobby gevonden te hebben, prima! Join the club! Maar als je een apparaat gaat aanschaffen om 24/7 Home Assistant te draaien zodat je met zonnig weer wat extra kWh's weg kunt fikken dan sla je mijns inziens de plank finaal mis.

Oh, and last but not least: Waar dacht je die kachel te plaatsen?
- In de woonkamer als het buiten 30+ graden is? Zodat je noodgedwongen de tuiin invlucht om in de zon verkoeling te zoeken?
- In de zon in de tuin? Zodat de kachel zijn warmte niet kwijt kan en afschakelt?
- In de schuur? Waar alle droge spullen nog meer gedroogd worden en waar een brand op de loer ligt?

Misschien kun je beter een batterij overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Bedankt iedereen voor de adviezen!
Ik heb nu voldoende konkrete info om verder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON8SD
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 08:37
Helpt dit een beetje? Ik heb het destijds zo uitgewerkt op mijn Homey maar zou het nog eens moeten overzetten naar Home Assistant aangezien Homey (2016early) nu eigenlijk enkel nog gebruikt wordt als speaker/NFC/ledring.

Ik schakel op die manier dus 2 COP1 elektrische verwarmingen waardoor je 3 vermogens ter beschikking hebt. Dit draait nu al een paar jaar zeer goed, uiteraard puur in het tussenseizoen, zonder klapperen en zonder de huisbatterij te benadelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgAaMPuHSIBzMzqzMuqXesI0hNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kY2aF2VnzmmRcwioTVC5Gj1L.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwgv8QUqkhoPc2ah6Vd3B4Qc6Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mw7ixGoLr0V7wTh4mEuDDQJn.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jghzJh-P6d3lVHIYd82j6ui4aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTMVRMxbnXsMwD1SjOHAvGOA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:00

V-8

Buzz-01 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
[...]

1 m3 gas is grofweg 10kWh aan warmte bij COP=1 dus 1000kWh opstoken bespaart 100m3 gas. Bij een prijs van (stel) 1.30 per m3 bespaart je dat 130 euro aan gas. 130-45 = 85 euro voordeliger dan terugleveren voor een groenere planeet.
Een terugleverboete maakt dat voordeel bij zelf opstoken alleen maar groter.
Behalve wanneer je het in de zomer opwekt en in de winter saldeert en opstookt, als je daardoor toevallig nét in een hogere boetestaffel uitkomt dan is de terugleverboete ineens vaak hoger dan de besparing door het opstoken. Budget Energie heeft bijvoorbeeld zo'n constructie waarbij de hoogte van de boete bepaald wordt door het aantal gesaldeerde kWh's.

Ja precies, eens, als je de warmte nuttig inzet kan dit inderdaad wel handig zijn.
Ik ging uit van het bewust 'affakkelen' van kWh's, wat niet persé gunstig is.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1