pkrpkr schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:23:
[...]
Bedankt! Is inderdaad duur maar wel simpel. Eigen oplossing zoals je voorstelt is flexibeler denk ik.
Ik ben 69 en zuinig op mijn tijd, de leercurve voor Arduino programmering lijkt me wat hoog.
Heb een Homewizard oplossing gezien maar daarbij is nog een kWh meter nodig om te meten wat de zonnepanelen leveren. Vermoedelijk ook een P1 splitter als we de YouLess en Enelogic willen blijven gebruiken.
Bij Home Assistant lijkt het erop dat YouLess makkelijk uitgelezen kan worden, moet dan alleen nog iets hebben om een slimme stekker of relais remote aan te sturen. Heb je een suggestie van wat daar makkelijk te realiseren is?
Nee, je hebt geen kWh meter nodig bij HomeWizard. Zoals Alwind al aangaf is een P1 meter en een slimme stekker voldoende. Je kunt in de HomeWizard app de stekker zo instellen dat hij in en uitschakelt op basis van het terug geleverde verbruik die de P1 meter ziet. Maar dan heb je inderdaad ook een P1 splitter nodig (en volgens mij kun je die gewoon bij HomeWizard meebestellen).
Het gebruik van Home Assistant kan inderdaad ook, als je de YouLess inderdaad kunt uitlezen (heb ik niet nagezocht) dan kun je een willekeurige ondersteunde slimme stekker gebruiken, bijvoorbeeld die van Home Wizard. In Home Assistant kun je dan een automation aanmaken die de stekker aanstuurt op basis van de informatie uit de YouLess. Je hebt dan geen P1 splitter nodig, maar wel een plek waar Home Assistant kan draaien. Denk aan een PC, een Raspberry Pie, een NAS met ondersteuning voor containers, etc. Zolang het maar 24/7 draait (of, op zijn minst op de tijden dat je zon verwacht).
Maar voordat je met iets begint, vraag je jezelf dan af of het oplevert wat je wilt. Want de kachel zal waarschijnlijk een thermostaat hebben en zal op momenten uit kunnen schakelen. Hij zal sowieso niet kunnen zorgen dat je exact op 0 uit komt.
Dus als de kachel te weinig verbruikt, lever je nog steeds terug, betaal je de terugleverboete maar kun je wel een paar cent terug krijgen voor je opgewekte energie. En dan is het zonde dat je een deel van die energie al weggefikt hebt. Omgekeerd, als de kachel teveel verbruikt dan trek je stroom uit het net waar je voor moet betalen.
En dan heb ik het nog niet eens over de aanschafkosten en mogelijke energiekosten van de hardware gehad. Ga je voor de volledige Home Wizard oplossing dan vallen de energiekosten wel mee, maar zit je wel met de aanschafkosten voor 3 apparaten (P1 meter, P1 splitter en slimme stekker). Ga je voor een oplossing met Home Assistant en installeer je die op apperatuur die nu al 24/7 draait (zoals je NAS) dan heb je enkel de aanschaf van een slimme stekker. Maar als je speciaal apparatuur aan gaat laten staan om Home Assistant te kunnen draaien, dan verbruikt dat natuurlijk ook energie.
Natuurlijk, een hobby mag geld kosten. Dus als je denkt in home-automation een (nieuwe) leuke hobby gevonden te hebben, prima! Join the club! Maar als je een apparaat gaat aanschaffen om 24/7 Home Assistant te draaien zodat je met zonnig weer wat extra kWh's weg kunt fikken dan sla je mijns inziens de plank finaal mis.
Oh, and last but not least: Waar dacht je die kachel te plaatsen?
- In de woonkamer als het buiten 30+ graden is? Zodat je noodgedwongen de tuiin invlucht om in de zon verkoeling te zoeken?
- In de zon in de tuin? Zodat de kachel zijn warmte niet kwijt kan en afschakelt?
- In de schuur? Waar alle droge spullen nog meer gedroogd worden en waar een brand op de loer ligt?
Misschien kun je beter een
batterij overwegen?