Zigbee Smart lampen aansturen met domme lichtschakelaars

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• farigiss
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-03 11:26
Ik heb een eenvoudige Home Assistant installatie die ik al een tijdje gebruik om 1 Tradfri en 2 Philips Hue RGB smartlampen aan te sturen.
Natuurlijk moeten mijn lichtschakelaars momenteel permanent aan staan om de smart lampen van stroom te voorzien.
daarom wil ik mijn bestaande domme lichtschakelaars slim maken door een module in de inbouwdoos achter de schakelaar te installeren.

Ik ken weinig van elektriciteit. Een elektricien die ik er als eens over heb gesproken had nog nooit gehoord van Zigbee of Home Assistant. Ik denk als ik het juiste product aanbreng, dat we de installatie verder wel kunnen uitzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uy656Xi4380hozfRMp8rTdyXdcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9Y16JWMWtjVSambaGQWukVH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag

1) Wat heb ik voor de bovenstaande foto nodig om dit te verwezenlijken?
Heeft zo'n module een algemeen gebruikte naam? Ik vind het moeilijk om informatie te zoeken als zelfs fabrikanten en verkooppunten het niet eens zijn over de benaming.
Suggesties voor producten zijn zeer welkom.

2) Zelf had ik de Sonoff zbmini-l2 gevonden. Ik weet niet of dit doet wat ik wil. Dit product werkt zonder nuldraad. Ik heb volgens bovenstaande foto wel een nuldraad, hoewel deze momenteel niet door de domme schakelaar wordt gebruikt. Waarom wil ik wel of niet aansluiten op de nuldraad?

3) Wat is het juiste product voor wisselschakelingen?

2) Kan Home Assistant deze input van deze modules gebruiken als trigger voor een aangepaste scene? Bijvoorbeeld, als de schakelaar na middernacht wordt ingeschakeld, dat dan de gekoppelde smart lamp minder licht geeft?

3) Wat gebeurt er met deze setup als mijn Home Assistant problemen heeft? Is er een soort fallback zodat mijn lampen het toch nog doen?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb een Raspberry Pi 3B+ met een ConBee II Zigbee zender op de USB poort. Op de Pi draait Home Assistant.
Momenteel bestuur ik de lampen vanaf de Home Assistant app op mijn smartphone of soms vanuit de web browser.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb dit gevonden: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
Sorry, ik vind het moeilijk om iets op te zoeken waarvan de namen zo uiteen lopen.
...

Beste antwoord (via farigiss op 22-09-2024 01:11)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Je moet een schakelmodule hebben die een wisseling van stand detecteert en aan HA doorgeeft, zodat HA dan het echte schakelwerk doet.
Je kunt de lamp niet rechtstreeks laten schakelen zoals @Septillion al schreef.

Dus ja je kunt die module ervoor gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik gebruik Shelly Qubino icm HA waar ik een z-wave stick in heb zitten. Dat is geen zigbee, dat besef ik. Met een shelly kan je je schakelaars intact houden (mits je een blauwe draad in je doos hebt zitten).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kracht van HA is dat je bijna alles kan koppelen. Dus een smart module (met N) erachter en gaan. Bijvoorbeeld gewoon een Shelly waarvan je niets op de uitgang aansluit. Eventueel netjes schakelaar detached zetten.

Er zijn ook wat module speciaal voor bedacht. Bijvoorbeeld de Shelly i4 of de Hue wall switch.

De ZBMiniL2 is juist niet geschikt omdat deze geen N dus altijd een belasting nodig heeft. De normale ZBMini zou je wel kunnen gebruiken (maar sluit de lamp dus niet op de uitgang aan). In HA komt deze dan gewoon als schakelbare switch naar voren maar op veranderen daarvan kan je ook iets anders sturen.

Nadeel is dan inderdaad de beschikbaarheid van HA. Twee mogelijke oplossingen daarvoor:

Of een directe Zigbee bind. Bijvoorbeeld dus met de Hue Wall switch. Maar merken onderling blijven wat lastig.

Of een module waar je alleen een actie op laat uitvoeren als HA niet bereikbaar is. Helaas is dit zover ik weet geen standaard optie op modules. Dit ken ik zelf alleen van Wifi modules met custom firmware (Tasmota of ESPhome bijvoorbeeld). Daarmee is het dan mogelijk de schakelaar als losse input voor HA te zien maar zodra HA niet beschikbaar is als nog de uitgang te schakelen. Werkt best mooi maar kost dus wat DIY.

• Ben(V)
Wat bedoel je eigenlijk met "smart" maken van je domme schakelaar?
Wat moet die schakelaar doen als je hem "smart" gemaakt hebt?
Alleen aan/uit of dimmen of kleur veranderen?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• farigiss
Ben(V) schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:20:
Wat bedoel je eigenlijk met "smart" maken van je domme schakelaar?
Wat moet die schakelaar doen als je hem "smart" gemaakt hebt?
Alleen aan/uit of dimmen of kleur veranderen?
Iemand zonder de Home Assistant smartphone app moet de lamp ook kunnen aan en uit zetten. Dat is de hoofdreden. Als je mijn lichtschakelaars nu uitschakelt, dan krijgt de lamp geen stroom meer en dan is die ook niet meer aan te sturen vanuit Home Assistant. Dus de lamp moet altijd online kunnen zijn om orders te ontvangen van Home Assistant.

• farigiss
Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:43:
Kracht van HA is dat je bijna alles kan koppelen. Dus een smart module (met N) erachter en gaan. Bijvoorbeeld gewoon een Shelly waarvan je niets op de uitgang aansluit. Eventueel netjes schakelaar detached zetten.

Er zijn ook wat module speciaal voor bedacht. Bijvoorbeeld de Shelly i4 of de Hue wall switch.

De ZBMiniL2 is juist niet geschikt omdat deze geen N dus altijd een belasting nodig heeft. De normale ZBMini zou je wel kunnen gebruiken (maar sluit de lamp dus niet op de uitgang aan). In HA komt deze dan gewoon als schakelbare switch naar voren maar op veranderen daarvan kan je ook iets anders sturen.

Nadeel is dan inderdaad de beschikbaarheid van HA. Twee mogelijke oplossingen daarvoor:

Of een directe Zigbee bind. Bijvoorbeeld dus met de Hue Wall switch. Maar merken onderling blijven wat lastig.

Of een module waar je alleen een actie op laat uitvoeren als HA niet bereikbaar is. Helaas is dit zover ik weet geen standaard optie op modules. Dit ken ik zelf alleen van Wifi modules met custom firmware (Tasmota of ESPhome bijvoorbeeld). Daarmee is het dan mogelijk de schakelaar als losse input voor HA te zien maar zodra HA niet beschikbaar is als nog de uitgang te schakelen. Werkt best mooi maar kost dus wat DIY.
https://www.amazon.com.be/-/nl/ZBMINI-schakelaar-compatibel-SmartThings-gecertificeerd/[...]

Is deze (ook) geschikt voor 1 schakelaar per lamp? Er staat "2-weg" bij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet een schakelmodule hebben die een wisseling van stand detecteert en aan HA doorgeeft, zodat HA dan het echte schakelwerk doet.
Je kunt de lamp niet rechtstreeks laten schakelen zoals @Septillion al schreef.

Dus ja je kunt die module ervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, dit is geschikt. Dat is de ZBMini die in aanhaalde. En verkopers zijn gewoon goed in hele lading buzzwords erbij te zetten.

Grap is zelfs dat deze module een geïsoleerde switch ingang heeft waardoor wisselschakeling / 2-weg wat onhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-06 10:16
Dit topic sluit ook aan bij mijn vraag. Als je geen nul draad hebt is dan de zbminl2 of Tuya TS0012 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0012_switch_module.html (bij een dubbele schakelaar) dan geschikt? Ik begrijp uit de vorige comments dat er een belasting nodig is. Is een een Zigbee lamp die uit staat een voldoende belasting? En voor de bonus, zou je deze dan liever met een wip schakelaar of met een pulsschakelaar gebruiken?

Achtergrond, ik ga hier in huis het schakelmateriaal vervangen (Gira 55) en ik zoek nog een manier om de knoppen slim te maken.
  • Senic & Gira spreekt mij wel aan, maar die zijn aan de prijs en ik kwam toch ook wel wat slechter ervaringen tegen op het web. Wel mooi voor plekken waar geen draden in de muur zitten
  • Hue wall switch is eventueel ook nog een optie maar ook best prijzig
  • Een niet in stijl schakelaar op batterijen is eventueel ook een optie, maar dan moet het niet een batterij vreter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 16:43
Een Shelly 1 (meerdere varianten verkrijgbaar) doet precies wat je wilt, alleen dan via WiFi i.p.v. zigbee.
Dit is prima te koppelen in home assistant.
Vanuit home assistant zijn al je andere wensen te realiseren. Zo heb ik bijvoorbeeld Shelly's achter mijn schakelaars die bij een signaal van mijn brand/inbraak centrale de verlichting aandoen en het rolluik openen voor de vluchtroute.

Je gaat je wel op 2 vlakken begeven (elektronica en software) dus verdiep je er wel goed in. Vooral in de electronica aangezien dat gewoon gevaarlijk kan zijn

Als ik het zo zie is je de draad die naar je lamp gaat in bruin uitgevoerd (fase). Dit zou een zwarte (schakel)draad moeten zijn.
Als deze termen je onbekend zijn is het verstandig je hier wel eerst in te verdiepen.

[ Voor 18% gewijzigd door keroner op 22-09-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bumpy_NL schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:22:
Dit topic sluit ook aan bij mijn vraag. Als je geen nul draad hebt is dan de zbminl2 of Tuya TS0012 https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS0012_switch_module.html (bij een dubbele schakelaar) dan geschikt? Ik begrijp uit de vorige comments dat er een belasting nodig is. Is een een Zigbee lamp die uit staat een voldoende belasting? En voor de bonus, zou je deze dan liever met een wip schakelaar of met een pulsschakelaar gebruiken?

Achtergrond, ik ga hier in huis het schakelmateriaal vervangen (Gira 55) en ik zoek nog een manier om de knoppen slim te maken.
  • Senic & Gira spreekt mij wel aan, maar die zijn aan de prijs en ik kwam toch ook wel wat slechter ervaringen tegen op het web. Wel mooi voor plekken waar geen draden in de muur zitten
  • Hue wall switch is eventueel ook nog een optie maar ook best prijzig
  • Een niet in stijl schakelaar op batterijen is eventueel ook een optie, maar dan moet het niet een batterij vreter zijn
Geen idee of een Zigbee lamp voldoende stroom trekt als hij uit staat om een module zonder nul draad te laten werken.
Dat is afhankelijk van die module en van de lamp.

Maar als je die lamp door HA laat schakelen, dan kun je de draad die naar de lamp gaat (bij de lamp) in plaats van aan de lamp aansluiten aan de nul aansluiten.
Dan kun je een gewone Zigbee module gebruiken.

En voor de puristen onder ons, ja dan is de kleur zwart van die draad fout en zou de draad die draad blauw moeten zijn en als je het perfect wilt doen vervang je hem door een blauwe draad.
Iets minder perfect doe een stukje blauwe tape om die draad in de dozen.
Nog iets minder perfect, laat het lekker zitten.

En of je een pulsdrukker of een wip schakelaar gebruikt maakt niet uit, beiden kun je in HA met een automation (wel verschillend) gebruiken.
Bij een pulsdrukker kijk je naar de status van de lamp of je aan of uit moet schakelen.
Bij een wip schakelaar kijk je naar de status van de schakelaar of je aan of uit moet schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Bumpy_NL Of genoeg belasting is, gok van niet. Maar vooral, je wilt dat niet! Dan is hele idee van de smart bulb weer weg omdat deze dan nog steeds spanningsloos gemaakt wordt.

Als je zo'n grote upgrade gaat doen als naar nieuw schakelmateriaal en smarts, neem dan ook de moeite om eventueel wat extra draden te trekken.

En zoals altijd, kijk ook eens of de module bij de lamp kan.
Pagina: 1