Problemen met Unifi AP op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een uitgebreid Unifi netwerk. Alles draait stabiel, op één access point na: de AC Lite in de technische ruimte op zolder. Helaas krijg ik ondanks uren proberen het niet voor elkaar om het in orde te krijgen.
Het probleem: clients disconnecten zonder merkbare aanleiding. Verlichting geschakeld via een Shelly (wifi) gaat soms pas na 10-12 seconden aan. Sonos speelt onbetrouwbaar en hapert minstens elke minuut of valt helemaal weg.

De AC Lite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvOdirfTe8g-oh0VqcohAZZLps4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5wENygggb2ybKz9d7YbvMuJO.png?f=fotoalbum_large

Als vergelijking de U6 Pro in de woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syk73-0WhqD0AsDMWsFpc8pHbB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cuyEgACCvmKhEPQBJb7CPiRY.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles gigabit aangesloten, bedraad.
UXG Lite router
US 16 150W switch
USW Lite 8 PoE switch
1x U6 Pro in de woonkamer (firmware 6.6.73)
1x UAP AC IW op onze slaapkamer (1e verdieping, zit achter dubbele draagmuur) (firmware 6.6.73)
2x U6+ Lite op de kinderkamers (1e verdieping)(firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de schuur in de tuin (firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de technische ruimte op zolder. (firmware 6.6.73)

Ik heb de naamgeving verborgen ivm kindernamen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1FZPFDvAvK1hhVy6W5WtTBfRv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Se2ywE7BVPMI35V9OBW8y4fJ.png?f=fotoalbum_large

De instellingen van het Wifi-netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdS5Nce1Ch39GdwHsN6WqWOoSdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4vXWs8O9oeqIDOE82JSfHDBz.png?f=fotoalbum_large

De netwerkinstellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHX_HkSKPMs53gcX-mqPO8xiMuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhPMPxi0hHVBprAYox7nCeki.png?f=fotoalbum_large

Het probleem zit hem in het 2.4 GHz netwerk op zolder. De instellingen zijn gelijk voor alle verdiepingen. De SSID is alleen 2.4 GHz, dus geen 5 GHz. Overigens werkt het 5 GHz netwerk stabiel en betrouwbaar op zolder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De kanalen van de access points veranderd en afgestemd met de buren. De buurman heeft alles op kanaal 11, dus daar blijf ik op zolder waar ik problemen ervaar uiteraard van weg. Maar zonder succes. Ik woon in een twee-onder-een-kap, dus verder kan er niemand interfereren.
- Andere AC Lite geprobeerd, maar zonder succes.
- Drie andere locaties van het AP op zolder geprobeerd, maar zonder succes.
- Als ik de RF-omgeving scan, is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqhPzbsWYWf-wKc_kmefF28NVrY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QrsGM3VgFMB5hf7u5kZNRZDj.png?f=fotoalbum_large
- Het zijn met name iOT-apparaten (Shelly's) die verbonden zijn. Dezelfde apparaten heb ik in het hele huis geïnstalleerd, waarbij ze overal stabiel werken.
- Ik heb de AC Lite zowel bedraad aangesloten via de Unifi PoE-switch op zolder, als direct op de PoE-switch in de meterkast, net als alle andere AP's.
- Als ik het AP opnieuw instel, roamt er geen enkel 2.4 GHz apparaat uit zichzelf naar het AP op zolder, maar blijven ze liever met <-80 dBm op andere AP's in huis hangen. Alleen 5 GHz clients roamen wel zoals het hoort. Pas als ik vervolgens de kanalen wissel (bijvoorbeeld kanaal 6 van een AP op de kinderkamer wissel naar 1, en de zolder op kanaal 6 zet) roamen de clients mee en blijven ze vervolgens wel verbonden. Maar dan nog: betrouwbaar wordt het nooit.
- Ik ervaar het al jaren, maar ben het geklooi inmiddels beu. Daarmee lijkt het ook niet gerelateerd aan softwareversies van zowel de Unifi controller als de firmware van de apparaten.

Wie kan mij helpen :/ ? Ik weet namelijk niet meer wat ik nog kan doen... Bij voorbaat dank!!!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Wow, 28 + 18 2.4ghz wifi apparaten is wel vrij veel :P

Mijn ervaring met 2.4ghz iot apparaten is dat ze het wifi netwerk redelijk kunnen opslokken. Vaak verbinden ze met een lage linkrate, dus praten gaat traag, en praten ze frequent naar een centrale controller. Resultaat > je airtime gaat eraan. Daarom knoop ik liever iot apparaten op Zigbee oid.

Maar aangezien je dit door het hele huis hebt en het beneden wel goed gaat lijkt mij dit niet het probleem.
Kijkende naar wat je hebt gedaan zie ik maar 2 mogelijke oorzaken:
- Kabel naar boven is brak
- 2.4 spectrum is vervuild.

Ik zou beginnen met de kabel vervangen, tijdelijk ff iets over de trap leggen oid. Wil je het 2.4 spectrum goed bekijken dan heb je hiervoor een spectrum analyzer nodig. Zelf gebruikte ik hier een nanostation m2 voor icm airview :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53

lier

MikroTik nerd

Heb je al iets met zendvermogen geprobeerd?
Legacy protocol (zoals 802.11a/b) uitgezet.

Verder helemaal eens met @laurens0619.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13
Een IOT SSID maken met basic instellingen en die alleen op bepaalde AP's broadcasten zodat dergelijke IOT dingen niet hoeven te roamen?
Dat heb ik ook gedaan en alle ouwe/IOT meuk heeft eigenlijk geen problemen met mijn AP Lite's :)

[ Voor 26% gewijzigd door SniperGuy op 18-09-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@laurens0619 Ik heb twee kabels naar boven: 1 naar de switch, waarmee ik het AP ook bekabeld heb geprobeerd, en 1 die nu direct naar het AP gaat. Beide zelfde resultaat.
Spectrum analyzer ga ik naar kijken, want dat is voor mij de meest plausibele en ongrijpbare verklaring op dit moment ;)

@lier Nee, dat heb ik nog niet geprobeerd. Staat op n/b/g. Ga ik naar kijken :) Zendvermogen ook mee gespeeld inderdaad.

@SniperGuy In principe hoeven de clients ook niet te roamen en blijven ze vast op één AP. Ze roamen alleen als er een AP offline is. Bij veel clients heb ik ook het AP vastgezet, maar zelfs dat forceren naar het AP op zolder hielp niet als er niks kon verbinden op 2.4 GHz. Het netwerk waar ze nu mee verbonden zijn is al een basic 2.4 GHz netwerk, zie instellingen in het screenshot hierboven.

• laurens0619
Wat is je performance trouwens als je zelf met een laptop oid op het 2.4ghz gaat zitten?
Welke pingtijden/speedtest haal je bv

• TKroon
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:29:
Wat is je performance trouwens als je zelf met een laptop oid op het 2.4ghz gaat zitten?
Welke pingtijden/speedtest haal je bv
Goed idee, ga ik later proberen :)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

TKroon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:38:
[...]

Goed idee, ga ik later proberen :)
Heb je dit altijd of komt dit met vlagen?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• TKroon
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:45:
[...]

Heb je dit altijd of komt dit met vlagen?
Met vlagen. Soms gaan de lampen direct aan, zijn de andere Shelly’s gewoon bereikbaar en even later zit er weer vertraging in. En eens in de zoveel tijd kunnen sommige clients helemaal niet meer verbinden en zijn ze onbereikbaar. Alleen na een reset aan de client zijde werken ze dan weer.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

TKroon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:48:
[...]

Met vlagen. Soms gaan de lampen direct aan, zijn de andere Shelly’s gewoon bereikbaar en even later zit er weer vertraging in. En eens in de zoveel tijd kunnen sommige clients helemaal niet meer verbinden en zijn ze onbereikbaar. Alleen na een reset aan de client zijde werken ze dan weer.
Zat even te denken aan vliegverkeer (DFS) maar dat kan in principe alleen een probleem zijn op 5Ghz.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heb je misschien specifieke settings aangepast voor die of andere AP's? Zoals een minimum RSSI of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRIp7TMYWARUY7ZrQJiCOp6HHQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CHdkswlpmlG9r6TTU0ZbYlPC.png?f=user_large

• TKroon
  • Niet online
Drawer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:54:
Heb je misschien specifieke settings aangepast voor die of andere AP's? Zoals een minimum RSSI of iets dergelijks?

[Afbeelding]
Nee, dit staat uit. Alle instellingen zijn ook gelijk voor alle AP’s, behalve kanalen en zendvermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door TKroon op 18-09-2024 16:42 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien is de ethernet kabel naar zolder niet goed? Misschien kan je error counts uitlezen op de poorten op de switch en de AP? Check dan ook even of speed en duplex wel op 1000 Mbit full duplex is uitgekomen aan beide kanten door de autonegotiation. Je kan natuurlijk ook tijdelijk even een andere kabel over de trap leggen als je die hebt of een wired device aansluiten in plaats van het accespoint en daarmee testen of dat stabiel werkt op 1Gbit.

• TKroon
  • Niet online
@laurens0619
Bij AP Zolder op het 2.4 GHz netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJR6Y1eVtuU3XpgvIrsODpizeVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0m1XT0GwN8jDGip0YWfXvHQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Bij AP Woonkamer op het 2.4 GHz netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQqd4UC_etFH6fBBqOMncoO1Pzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/715CKZvTighqBcz7hnTYdXFr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij AP Woonkamer op het 5 GHz netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiUun_qilQgqtFh3kyOCqp2U78Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjMZOoTgzcCNmDYIXwtZ3O7E.jpg?f=fotoalbum_large

De snelheid en ping op 2.4 GHz valt me wel erg tegen moet ik zeggen. Ik weet niet wat normaal is, maar met alle speedtests stond ik op 1-2 meter van het AP af (line of sight).

@Satch De controller geeft alles op GbE aan. Ik zie geen insights waar ik error counts kan lezen. Alle bedrade apparaten die aan de switch op de zolder hangen werken prima. Ook daar heb ik het AP Zolder aangesloten, zonder verbetering. Zoals hierboven aangegeven heb ik al 2x cat6 van de switch beneden naar de technische ruimte lopen. Beide kabels zijn prima, want op beide kabels heb ik hetzelfde resultaat (en de switch op zolder werkt ook gewoon goed).

• laurens0619
Deze snelheden zijn normaal op 2.4ghz

Ik ben bang dat je probleem dan sporadisch is. Kan je iets als een (smoke)ping laten lopen naar een apparaat wat lastig doet?

• TKroon
  • Niet online
@laurens0619 ga ik onderzoeken. Bedankt voor je hulp :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@TKroon Kun je ook eens kijken wat er gebeurd als je het (UAP-AC-LITE) AP op zolder uitwisselt met een ander exemplaar uit je woning?

Waarschijnlijk verhuist het probleem dan met het specifieke AP mee en zou ik er persoonlijk voor opteren om het ding af te gaan voeren.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zet die van het AP die het dichtst in de buurt zit eens wat lager, het zendvermogen van een ander AP kan mogelijk ook roet in het eten gooien.

• TKroon
  • Niet online
@laurens0619 Ik heb een ping ingesteld op bepaalde apparaten. Kijken wat dat gaat doen. Misschien houdt het sommige apparaten juist wakker, waardoor dat ook kan helpen.

@Will_M 1,5-2 jaar geleden had ik nog een extra AC Lite, die had ik over. Toen had ik al problemen en ben ik gaan testen. Het AP in de technische ruimte had 0 clients, maar in de werkkamer ernaast met de andere AC Lite (ander kanaal uiteraard) werkte het wel. Ruilde ik de AP's om, was het resultaat omgedraaid. Waarschijnlijk omdat de clients ook bleven plakken op een bepaald kanaal.
Concreet heb ik dus twee AP's op meerdere locaties geprobeerd, via verschillende ethernetkabels, via verschillende switches. Maar toch heb ik soms de gedachten om de AC Lite maar te upgraden en hopen dat het werkt.

@sypie Bij deze gedaan. Verdieping lager een AP (ander kanaal) van 14 naar 12 dBm. Op die verdieping is er overigens geen AP op hetzelfde kanaal als de zolder. Ook niet bij de buren. Dat kanaal zou dus vrij moeten zijn. Ik gebruik alleen 1, 6 en 11 op 20 MHz.

• laurens0619
Mijn ervaring op de 2.4ghz verstoring is dat het eigenlijk nooit andere wifi netwerken zijn die storen maar vooral non wifi apparatuur die roet in het eten gooit. Dan denk ik aan babyfoons, magnetrons, deurbellen etc.
Die dingen kunnen echt je hele spectrum overhoop gooien.

Die laatste zie je echter niet met een ssid scanner.

Hier voorbeeld van een 2.4ghz spectrum van wifi netwerken
Afbeeldingslocatie: https://www.acrylicwifi.com/wp-content/uploads/2017/10/2.4GHz-Espectro-RF-En-Uso.png

En hier eentje van een video babyfoon
Afbeeldingslocatie: https://www.acrylicwifi.com/wp-content/uploads/2017/10/Espectro-2.4GHz-video-inalambrico-patron-en-canal-2.png

• TKroon
  • Niet online
@laurens0619 Interessant, dankjewel. Op de eerste verdieping staan inderdaad twee video babyfoons. Resteert wel het feit dat de rest van het huis wel werkt zoals het hoort.

• laurens0619
@TKroon
Niet iedere video babyfoon werkt op non-wifi 2.4ghz maar veel wel.
Bij mij klapte de 2.4ghz wifi van 50 naar 4mbit zodra ik de babyfoon aanzette met een videostream. Je zou eens kunnen testen wat dat doet.

Dat de rest van het huis goed gaat is inderdaad vreemd, 2.4 gaat normaliter redelijk goed door muren/vloeren

Pagina: 1