Mijn vraag
Ik heb een uitgebreid Unifi netwerk. Alles draait stabiel, op één access point na: de AC Lite in de technische ruimte op zolder. Helaas krijg ik ondanks uren proberen het niet voor elkaar om het in orde te krijgen.
Het probleem: clients disconnecten zonder merkbare aanleiding. Verlichting geschakeld via een Shelly (wifi) gaat soms pas na 10-12 seconden aan. Sonos speelt onbetrouwbaar en hapert minstens elke minuut of valt helemaal weg.
De AC Lite
/f/image/5wENygggb2ybKz9d7YbvMuJO.png?f=fotoalbum_large)
Als vergelijking de U6 Pro in de woonkamer
/f/image/cuyEgACCvmKhEPQBJb7CPiRY.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles gigabit aangesloten, bedraad.
UXG Lite router
US 16 150W switch
USW Lite 8 PoE switch
1x U6 Pro in de woonkamer (firmware 6.6.73)
1x UAP AC IW op onze slaapkamer (1e verdieping, zit achter dubbele draagmuur) (firmware 6.6.73)
2x U6+ Lite op de kinderkamers (1e verdieping)(firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de schuur in de tuin (firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de technische ruimte op zolder. (firmware 6.6.73)
Ik heb de naamgeving verborgen ivm kindernamen.
/f/image/Se2ywE7BVPMI35V9OBW8y4fJ.png?f=fotoalbum_large)
De instellingen van het Wifi-netwerk:
/f/image/4vXWs8O9oeqIDOE82JSfHDBz.png?f=fotoalbum_large)
De netwerkinstellingen:
/f/image/MhPMPxi0hHVBprAYox7nCeki.png?f=fotoalbum_large)
Het probleem zit hem in het 2.4 GHz netwerk op zolder. De instellingen zijn gelijk voor alle verdiepingen. De SSID is alleen 2.4 GHz, dus geen 5 GHz. Overigens werkt het 5 GHz netwerk stabiel en betrouwbaar op zolder.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De kanalen van de access points veranderd en afgestemd met de buren. De buurman heeft alles op kanaal 11, dus daar blijf ik op zolder waar ik problemen ervaar uiteraard van weg. Maar zonder succes. Ik woon in een twee-onder-een-kap, dus verder kan er niemand interfereren.
- Andere AC Lite geprobeerd, maar zonder succes.
- Drie andere locaties van het AP op zolder geprobeerd, maar zonder succes.
- Als ik de RF-omgeving scan, is dit het resultaat:
/f/image/QrsGM3VgFMB5hf7u5kZNRZDj.png?f=fotoalbum_large)
- Het zijn met name iOT-apparaten (Shelly's) die verbonden zijn. Dezelfde apparaten heb ik in het hele huis geïnstalleerd, waarbij ze overal stabiel werken.
- Ik heb de AC Lite zowel bedraad aangesloten via de Unifi PoE-switch op zolder, als direct op de PoE-switch in de meterkast, net als alle andere AP's.
- Als ik het AP opnieuw instel, roamt er geen enkel 2.4 GHz apparaat uit zichzelf naar het AP op zolder, maar blijven ze liever met <-80 dBm op andere AP's in huis hangen. Alleen 5 GHz clients roamen wel zoals het hoort. Pas als ik vervolgens de kanalen wissel (bijvoorbeeld kanaal 6 van een AP op de kinderkamer wissel naar 1, en de zolder op kanaal 6 zet) roamen de clients mee en blijven ze vervolgens wel verbonden. Maar dan nog: betrouwbaar wordt het nooit.
- Ik ervaar het al jaren, maar ben het geklooi inmiddels beu. Daarmee lijkt het ook niet gerelateerd aan softwareversies van zowel de Unifi controller als de firmware van de apparaten.
Wie kan mij helpen
? Ik weet namelijk niet meer wat ik nog kan doen... Bij voorbaat dank!!!
Ik heb een uitgebreid Unifi netwerk. Alles draait stabiel, op één access point na: de AC Lite in de technische ruimte op zolder. Helaas krijg ik ondanks uren proberen het niet voor elkaar om het in orde te krijgen.
Het probleem: clients disconnecten zonder merkbare aanleiding. Verlichting geschakeld via een Shelly (wifi) gaat soms pas na 10-12 seconden aan. Sonos speelt onbetrouwbaar en hapert minstens elke minuut of valt helemaal weg.
De AC Lite
/f/image/5wENygggb2ybKz9d7YbvMuJO.png?f=fotoalbum_large)
Als vergelijking de U6 Pro in de woonkamer
/f/image/cuyEgACCvmKhEPQBJb7CPiRY.png?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles gigabit aangesloten, bedraad.
UXG Lite router
US 16 150W switch
USW Lite 8 PoE switch
1x U6 Pro in de woonkamer (firmware 6.6.73)
1x UAP AC IW op onze slaapkamer (1e verdieping, zit achter dubbele draagmuur) (firmware 6.6.73)
2x U6+ Lite op de kinderkamers (1e verdieping)(firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de schuur in de tuin (firmware 6.6.73)
1x AC Lite in de technische ruimte op zolder. (firmware 6.6.73)
Ik heb de naamgeving verborgen ivm kindernamen.
/f/image/Se2ywE7BVPMI35V9OBW8y4fJ.png?f=fotoalbum_large)
De instellingen van het Wifi-netwerk:
/f/image/4vXWs8O9oeqIDOE82JSfHDBz.png?f=fotoalbum_large)
De netwerkinstellingen:
/f/image/MhPMPxi0hHVBprAYox7nCeki.png?f=fotoalbum_large)
Het probleem zit hem in het 2.4 GHz netwerk op zolder. De instellingen zijn gelijk voor alle verdiepingen. De SSID is alleen 2.4 GHz, dus geen 5 GHz. Overigens werkt het 5 GHz netwerk stabiel en betrouwbaar op zolder.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De kanalen van de access points veranderd en afgestemd met de buren. De buurman heeft alles op kanaal 11, dus daar blijf ik op zolder waar ik problemen ervaar uiteraard van weg. Maar zonder succes. Ik woon in een twee-onder-een-kap, dus verder kan er niemand interfereren.
- Andere AC Lite geprobeerd, maar zonder succes.
- Drie andere locaties van het AP op zolder geprobeerd, maar zonder succes.
- Als ik de RF-omgeving scan, is dit het resultaat:
/f/image/QrsGM3VgFMB5hf7u5kZNRZDj.png?f=fotoalbum_large)
- Het zijn met name iOT-apparaten (Shelly's) die verbonden zijn. Dezelfde apparaten heb ik in het hele huis geïnstalleerd, waarbij ze overal stabiel werken.
- Ik heb de AC Lite zowel bedraad aangesloten via de Unifi PoE-switch op zolder, als direct op de PoE-switch in de meterkast, net als alle andere AP's.
- Als ik het AP opnieuw instel, roamt er geen enkel 2.4 GHz apparaat uit zichzelf naar het AP op zolder, maar blijven ze liever met <-80 dBm op andere AP's in huis hangen. Alleen 5 GHz clients roamen wel zoals het hoort. Pas als ik vervolgens de kanalen wissel (bijvoorbeeld kanaal 6 van een AP op de kinderkamer wissel naar 1, en de zolder op kanaal 6 zet) roamen de clients mee en blijven ze vervolgens wel verbonden. Maar dan nog: betrouwbaar wordt het nooit.
- Ik ervaar het al jaren, maar ben het geklooi inmiddels beu. Daarmee lijkt het ook niet gerelateerd aan softwareversies van zowel de Unifi controller als de firmware van de apparaten.
Wie kan mij helpen

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV